LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET

Overingeniør / senioringeniør i genetikk

Søknadsfrist: 12.12.2021

UiT Norges arktiske universitet

Fakultetet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE) består av Institutt for arktisk og marin biologi, Norges Fiskerihøgskole og Handelshøgskolen. Fakultetets primæroppgaver er å utøve forskning, undervisning og formidling på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå innenfor sine fag. Prioriterte forskningsfelt er akvatiske og terrestriske økosystemer, klima, fisk og dyrs tilpasning til livet i Arktis, marin bioteknologi/bioprospektering, akvakultur/fiskehelse, marine næringsmidler, bedrifts- og næringsøkonomi, ressurs- og miljøøkonomi, markedsforskning og ressursforvaltning.

Fakultetets tverrfaglige profil gir god anledning til å utvikle forskningsprosjekter der flere faggrupper samarbeider.

Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi / Norges fiskerihøgskole

Ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE), Norges fiskerihøgskole (NFH), UiT Norges arktiske universitet er det ledig en fast stilling som overingeniør/senioringeniør. Stillingen er tilknyttet forskningsgruppen for genetikk.

Forskningsgruppen for genetikk fokuserer på å forstå genetikken involvert i dannelse og nedbrytning av populasjoner og arter i subarktis og Arktis, hvilke adaptasjoner som er involvert, og hvordan klimaforandring og biologiske invasjoner påvirker slike prosesser. Forskningsgruppen fokuserer også på bruken av miljøDNA i studier av biodiversitet, biologiske invasjoner og interaksjoner mellom oppdrettsfisk og villfisk og deres sykdommer og parasitter. Forskningsgruppen bruker genetiske og genomiske metoder (i videste forstand) sammen med klassiske tilnærminger innen taksonomi, økologi, og fysiologi til å løse disse problemstillingene.

Den som ansettes vil ha ansvar for forskningsgruppens laboratorieaktiviteter innenfor populasjonsgenetikk, genomikk og miljøDNA - både til ansattes prosjekter og til studentoppgaver. Dette inkluderer, for eksempel, bidrag til forsøksdesign, DNA/RNA ekstraksjon, opparbeidelse av biblioteker til massiv parallell sekvensering, analyse av SNPs, qPCR, grunnleggende dataanalyse og rapportering, men også koordinering av aktiviteter, vedlikehold av utstyr, innkjøp og risikovurderinger. I tillegg kan stillingen få ansvar for fellestjenester for instituttet og fakultetet.

Den som ansettes må kunne arbeide selvstendig med forskningsgruppens analyser og bidra aktivt til forskningsgruppens vitenskapelige publisering. Dette krever evne til å planlegge, utvikle og forbedre metodikk sammen med gruppens forskere og bioinformatikere. Koordinering av prosjekters og studenters analyser vil også være viktig. Vedkommende forventes også å ta ansvar for organisering og vedlikehold av forskningsgruppens omfattende prøvemateriale, og ved behov delta på forskningsgruppens feltarbeid og tokt i Arktis. Et godt arbeidsmiljø er viktig og det forventes derfor at den ansatte bidrar aktivt til gruppens kontinuerlige utvikling og positive atmosfære.