Førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor i pedagogikk (GLU)
Søknadsfrist: 17.01.2022
Universitetet i Sørøst-Norge
Universitetet i Sørøst-Norge har om lag 18 000 studenter og ca. 1500 ansatte. Universitetet er organisert i fire fakulteter, og har undervisnings- og FoU-virksomhet på åtte campus.
Universitetets hovedprofil er å tilby profesjonsrettete, arbeidslivsorienterte og samfunnsrelevante utdanninger, samt anvendt forsknings- og utviklingsarbeid.
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap / Institutt for pedagogikk har ledig fast stilling som Førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor i pedagogikk (GLU)
Om stillingen
Ved Fakultet for Humaniora, Idrett og Utdanningsvitenskap er det ledig fast 100 % stilling i pedagogikk, med tiltredelse 01.05.2022 eller etter avtale. Vi søker fortrinnsvis etter en ansatt med kompetanse som førsteamanuensis/førstelektor innen fagområdet, men ansettelse som universitetslektor i fagområdet kan også vurderes.
Stillingen er knyttet til Institutt for pedagogikk og nærmeste overordnede er nestleder Cathrine Frogh. Hovedarbeidssted er p.t. Notodden.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Stillingene er i hovedsak knyttet til grunnskolelærerutdanningen. For å nå våre ambisjoner om å utvikle fremtidsrettede lærerutdanninger søker vi engasjerte og dyktige medarbeidere, som gjennom undervisning og forskning kan utvikle profesjonelle og engasjerte lærere og pedagoger for våre nye generasjoner.
Arbeidsoppgaver vil blant annet innbefatte undervisning og veiledning tilknyttet lærerutdanningene, forsknings- og utviklingsarbeid relatert til profesjonsdannelse og integrasjonen mellom teori og praksis.
Undervisning på alle nivåer ved undervisningsløp knyttet til eget institutt, og ved andre institutt, kan bli aktuelt.
Universitetet har fjernundervisning og e-læring som satsningsområde, og den som ansettes må derfor kunne gi veiledning og undervisning via digitale medier.
Kvalifikasjoner
Søkere må ha master/hovedfag eller doktorgrad innenfor et pedagogisk fagområde. Videre bør søkere ha god kjennskap til lærerutdanningenes praksisfelt. Kvalifikasjoner innenfor profesjonsfaglig digital kompetanse vil bli tillagt vekt.
Krav til dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
Våre utdanninger skal være forskningsbaserte, både når det gjelder undervisningspraksis og innhold. Vi vil derfor at våre undervisere skal ha erfaring fra og vise motivasjon for å fokusere på utvikling av undervisningspraksis og samspillet mellom undervisning og forskning for å fremme læring.
Det forutsettes på denne bakgrunn at søkere kan dokumentere utdanningsfaglig basiskompetanse gjennom utdanning eller kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer, og opparbeidede grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning på universitet- og høgskolenivå.
Alternativt kreves det dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse gjennom egen praksis som underviser og veileder og gjennom utdanningsledelse i høyere utdanning, kombinert med relevante utdanninger, kurs og seminar og dokumentasjon på opparbeidede grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
For søkere som primært vurderes på grunnlag av egen praksis, stilles det krav om undervisning- og veiledningserfaring og erfaring fra utdanningsledelse som samlet sett tilsvarer en andel av heltidsstilling i høyere utdanning tilsvarende to år.
Søkere som ikke har slike utdanningsfaglige kvalifikasjoner, kan ansettes med plikt til å kvalifisere seg innen to (2) år. Kurs i universitets- og høgskolepedagogikk vil bli tilbudt.
Den som ansettes må ha evne til selvstendig arbeid, og samtidig være motivert for å dele kunnskaper og delta i samarbeid. Personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt.
For ansettelse som universitetslektor kreves høyere grads eksamen ved universitet, høgskole eller tilsvarende, i tillegg til relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant yrkespraksis.
Ved ansettelse som universitetslektor vil det bli vektlagt ønske, vilje og planer om kvalifisering til førstekompetanse.
For ansettelse som førsteamanuensis kreves i tillegg norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet.
For ansettelse som førstelektor kreves dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling. Spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet vil bli tillagt vekt.
Da undervisningsspråket er norsk må den som ansettes kunne undervise i et av de skandinaviske språkene (norsk, svensk eller dansk).
Ved vurdering av søkere vil det bli lagt vekt på
Vitenskapelig og pedagogiske kvalifikasjoner
Faglig kompetanse og vitenskapelig produksjon innen [sett inn aktuelt fagfelt]
Publisering i internasjonale fagfellevurderte tidsskrifter
Undervisningserfaring og -kompetanse innen [fagfelt]
Administrativ erfaring og kompetanse
Evne til å skaffe eksterne midler
Forskningsledelse, deltakelse og forskningsprosjekter og forskningsformidling
Erfaring innen forskningsdrevet innovasjon og industrisamarbeid
Annen relevant kompetanse
Personlig egnethet og motivasjon for stillingen
Vi tilbyr
Spennende og utviklende fagmiljø med stimulerende arbeidsoppgaver.
Gode muligheter for kompetanse- og karriereutvikling.
Inkluderende arbeidsmiljø med engasjerte kolleger.
Ansattgoder og fordeler, bl.a. mulighet for trening i arbeidstiden.
Lønn og vilkår
Universitetslektor (kode 1009): LT 54-68 (NOK 479 600 – 615 900) per år. Førsteamanuensis (stillingskode 1011) og førstelektor (stillingskode 1198): LT 61-77 NOK 542 400 – 741 300 per år. I særskilte tilfeller kan høyere lønn vurderes.
Lønnsplassering etter ansiennitet og kompetanse. Fra lønna går lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
Ansettelsen skjer på de vilkår som til enhver tid gjelder for ansatte i staten, og etter ansettelsen må du påregne at det kan skje endringer i arbeidsområdet.
Andre opplysninger
Ansettelsesorgan er ansettelsesutvalget for undervisnings- og forskerstillinger ved Universitetet i Sørøst-Norge. Et sakkyndig utvalg vil vurdere søknadene. På bakgrunn av utvalgets innstilling vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveforelesning.
Den som ansettes, må rette seg etter de lover, forskrifter og avtaler som til enhver tid gjelder for stillingen.
Universitetet i Sørøst-Norge har som et personalpolitisk mål å oppnå en balansert kjønnssammensetning og å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn.USN bidrar i Inkluderingsdugnaden, og vi ønsker at våre medarbeidere i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor også kvalifiserte søkere med redusert funksjonsevne til å søke stillingen. Universitetet vil legge forholdene til rette for medarbeidere med nedsatt funksjonsevne.
I henhold til offentlighetslovens § 25 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Søkere vil bli varslet dersom slik anmodning ikke tas til følge.
Kontaktinformasjon
For nærmere opplysninger om stillingen kanInstituttnestleder Cathrine Frogh, +4799752962 ved institutt for pedagogikk kontaktes.
Slik søker du
Universitetet i Sørøst-Norge benytter elektronisk søknadsbehandling. Søkere til stillingen må registrere sin søknad og CV med vedlegg elektronisk via rekrutteringsportalen Jobbnorge ved å klikke på lenken til høyre ”Søk stillingen”.
Følgende dokumenter skal legges ved den elektroniske søknaden:
Attesterte kopier av vitnemål fra høgskole/universitet og attester.
Vitenskapelige publikasjoner (inntil 10 for søkere til førsteamanuensis/førstelektor).
Liste over vitenskapelige publikasjoner.
Søkere som har fullført eget kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer skal legge frem dokumentasjon i form av kurs- eller eksamensbevis, i tillegg til studieplan eller beskrivelse av kurset med oversikt over emner/tema. Grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring og evaluering og utvikling av undervisning og veiledning skal dokumenteres i form av en systematisk og samlet fremstilling.Øvrige søkere skal i beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser, veileder og utdanningsleder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ved USN benyttes pedagogisk mappe, og du kan lese mer om hva denne skal omfatte her.
Kontaktinformasjon til tre referanser.
Vi gjør oppmerksom på at alle dokumenter må være på et skandinavisk språk eller på engelsk. Eventuelle oversettelser må være attesterte.