Høgskolen i Innlandet har over 16 000 studenter, 1400 ansatte og har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, samt virksomhet på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Høgskolen i Innlandet bygger sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som skal sette spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Vi utvikler en institusjon med høy faglig kompetanse med mål om å oppnå universitetsakkreditering.
Vår visjon er «Sterkere sammen». Vi bygger det nye universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk (LUP) tilbyr de fleste former for lærerutdanning så som barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, faglærerutdanning i musikk, praktisk-pedagogisk utdanning og lektorprogram i språkfag.
I tillegg tilbys en rekke årsstudier, bachelorprogram i pedagogikk og spesialpedagogikk, samt 2-årige masterprogrammer innenfor hhv. generell pedagogikk, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, digital kommunikasjon og kultur, kultur- og språkfagenes didaktikk (norsk, engelsk, musikk) realfagsdidaktikk (matematikk, naturfag), utdanningsledelse og grunnskolefag.
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har 3.500 studenter og 350 ansatte.
Fakultetet er ansvarlig for ph.d.-programmet i Profesjonsrettede lærerutdanningsfag og er også bidragsyter på ph.d.-programmet Barns og unges deltakelse og kompetanseutvikling.
Ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk er det ledig inntil 4 faste og midlertidige stillinger som Førsteamanuensis/Førstelektor/ Høgskolelektor i pedagogikk
Om Instituttet
Institutt for pedagogikk på Lillehammer har ansvar for bachelorprogram i pedagogikk samt mastergradsprogrammer i pedagogikk og spesialpedagogikk. Etter og videreutdanning er en sentral del av instituttets virksomhet og det tilbys en rekke kurs- og studier, enten i egen regi, gjennom samarbeid med Senter for livslang læring eller for eksterne oppdragsgivere.
Den forskningsmessige profilen ligger særlig innenfor områdene pedagogikk og spesialpedagogikk ut fra et samfunnsperspektiv.
Den forskningsmessige profilen ligger særlig innenfor områdene pedagogikk/spesialpedagogikk, barn og unge og mediepedagogikk. Instituttet har også et senter for mediepedagogikk.
Instituttet består av 42 ansatte fordelt på to fagområdeene pedagogikk og spesialpedagogikk.
Instituttet har 11 professorer, 13 førstestillinger, 11 høgskolelektorer og 6 stipendiater.
Om stillingen
Ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk, Institutt for pedagogikk på Lillehammer det fra 01.08.2022 ledig inntil 2 midlertidige og 2 faste 100% stillinger som Førsteamanuensis/førstelektor/høgskolelektor.
Vi søker medarbeidere som skal arbeide med undervisning, veiledning og sensurering samt studieplanlegging og emneansvar. Og som videre skal bidra til faglig utvikling og nettverksbygging utvikling av et godt arbeids- og læringsmiljø. Pedagogikkmiljøet har en bredt sammensatt studieportefølje på både bachelor- og masternivå, både norsk- og engelskspråklige emner.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Undervisning og veiledning på bachelor - og masteremnene i pedagogikk/spesialpedagogikk, samt ved fakultetets phd-utdanning. Det må påregnes at studieplanlegging og emneansvar blir tillagt stillingen.
Deltakelse og initiering av forskning innenfor de spesifiserte områder. Bidra til faglig utvikling og nettverksbygging
Bidra til utvikling av et godt arbeids- og læringsmiljø Andre oppgaver kan tillegges stillingen ved behov.
Tilgjengelige ressurser i fagmiljøet utnyttes etter den enkeltes kompetanse og interesser, men alle må tidvis sette seg inn i nye områder. Alle underviser, veileder og sensurer på alle nivå. Det forventes at den som ansettes går inn i det faglige fellesskapet og bidrar til å ivareta vår studieportefølje med engasjement for kvalitet.
Det forventes at den som ansettes er knyttet til nasjonale og internasjonale forskningsnettverk. Søkere som har sin forskning knyttet til ett eller flere av følgende områder er av særlig interesse:Pedagogisk/spesialpedagogisk historie, deltagelse og marginalisering, endring og innovasjon i pedagogisk virksomhet, deltakelse og demokrati, internasjonale perspektiv, utdanningspolitikk, pedagogisk/spesialpedagogisk teori og filosofi.
Kvalifikasjoner
Formalkompetanse
Fullført doktorgrad eller tilsvarende kompetanse innenfor fagområdet eller kompetanse innenfor fagområdet i henhold til gjeldende regelverk.
Og/eller
Mastergrad eller tilsvarende innen pedagogikk/spesialpedagogikk eller annet relevant fagområde
For stillingene er det særlig ønskelig med kompetanse inn mot høgskolens strategiske satsinger på bachelor og masterprogrammene i pedagogikk.
Det er ønskelig med kompetanse og erfaring knyttet til digitale muligheter og undervisningsformer
Søkere bør ha relevant pedagogisk kompetanse fra eget forsknings- og utviklingsarbeid og ved ansettelse legges det vekt på undervisningsdyktighet
Erfaringskompetanse
Erfaring fra undervisning og forskning i høyere utdanning
Veiledningskompetanse på bachelor og masternivå,
Erfaring fra ledelse av forsknings- og/eller utviklingsprosjekt
Bør ha lang og bred erfaring fra praktisk-pedagogiske virksomheter
Ønskelig med erfaring som foreleser/kursholder/faglig formidler
Pedagogisk kompetanse
Dokumentert praktisk-pedagogisk utdanning og erfaring, fortrinnsvis rettet mot høyere utdanning, jf. Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. Søkere som ikke kan dokumentere pedagogisk kompetanse ved ansettelse er forpliktet til å gjennomføre høgskolens kurs i høgskolepedagogikk eller tilsvarende innen to år etter ansettelse
Personlig kompetanse
Evne til fleksibilitet, selvstendighet og samarbeid
Det forutsettes god evne til å kommunisere med studenter og kollegaer.
I tillegg ønsker vi søkere med gode evner til å formidle faglige kunnskaper på høyt nivå, samt til å vise engasjement for fagfeltet. De som ansettes, må kunne utføre administrative oppgaver av faglig karakter og takle til tider høyt arbeidspress og varierte arbeidsoppgaver.
Personlig egnethet for stillingene vil bli tillagt stor vekt
IKT
Det er ønskelig med kunnskap om pedagogisk bruk av IKT
Generelt gode IKT-ferdigheter.
Interesse for digitalisering og nye undervisningsformer
Språk
Søkere må kunne dokumentere god kommunikativ kompetanse i norsk språk
God fremstillingsevne på engelsk, skriftlig og muntlig
God fremstillingsevne på norsk (skandinavisk språk), skriftlig og muntlig
Søkere som ikke kan dokumentere tilfredsstillende norskkunnskaper vil måtte tilegne seg dette innen to år etter ansettelse.
Mer informasjon om de formelle kvalifikasjonskravene, se Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger
Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen.
Hvordan søke
Søknad og CV registreres elektronisk via "Søk stillingen".
Søknaden må inneholde:
Søknadsbrev
Utfyllende CV med oversikt over utdanning, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordineringserfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
Bekreftede kopier av vitnemål og attester
Dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner i en systematisk, samlet fremstilling, herunder oversikt over formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis (for eksempel undervisnings-/veiledererfaring), erfaring med studiekvalitetsutvikling, utvikling av undervisningsopplegg, studieplaner etc. I tillegg ønskes inntil én sides refleksjon rundt søkerens pedagogiske grunnsyn og egne pedagogiske utvikling
Publikasjonsliste
Inntil 10 arbeider til vurdering
Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden, kan Jobbnorges kundeservice kontaktes. Kontaktinformasjon ligger som lenke i søknadsskjemaet.
Aktuelle søknader vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Utfyllende CV, bekreftede kopier av vitnemål og attester, dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner, publikasjonslister og dokumenter/arbeider som skal vurderes, skal legges som elektroniske vedlegg eller lenker til søknaden.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøving av praktiskpedagogiske ferdigheter.
Anmodning om unntak fra offentlig søkerliste må begrunnes tydelig og angis via elektronisk søknadsskjema. Søkere vil bli kontaktet dersom høgskolen ikke kan følge anmodningen (jf. off.loven § 25).
Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål ved HINN å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. Arbeidsforholdene tilrettelegges om nødvendig for personer med redusert funksjonsevne. Dersom søkere tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, kan denne opplysningen bli brukt til registreringsformål i forbindelse med måltallet.
En spennende og utfordrende jobb ved en høgskole i utvikling, engasjerte kolleger og et godt arbeidsmiljø
Stillingen lønnes i stillingskode 1011 Førsteamanuensis/ 1198 Førstelektor/ 1008 høgskolelektor i Statens lønnsregulativ, innplassert etter kompetanse og erfaring
For mer informasjon om HINN som arbeisgiver, se her.