LEDIG STILLING VED Universitetet i Innlandet

Prodekan for utdanning - Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk

Søknadsfrist: 03.08.2025

Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo. 

Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt. 

Vår visjon er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»

Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk (LUP) har 3.500 studenter og 310 ansatte og tilbyr de fleste former for lærerutdanning så som barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, faglærerutdanning i musikk, praktisk-pedagogisk utdanning og lektorprogram i språkfag.

I tillegg tilbys en rekke årsstudier, bachelorprogram i pedagogikk og spesialpedagogikk, samt 2-årige masterprogrammer innenfor hhv. generell pedagogikk, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, digital kommunikasjon og kultur, kultur- og språkfagenes didaktikk (norsk, engelsk, musikk) realfagsdidaktikk (matematikk, naturfag), utdanningsledelse og grunnskolefag.

Fakultetet er ansvarlig for ph.d.-programmet i utdanningsvitenskapelige fag (UTVIT). I tillegg kommer omfattende virksomhet innenfor forskning og utvikling og etter- og videreutdanning.

ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk er det ledig stilling som  Prodekan for utdanning

Om stillingen

Vi søker prodekan utdanning for Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Stillingen er en åremålsstilling over 4 år, fra 1.9.2025 - 31.08.2029, med mulighet for å søke ytterligere to perioder (totalt 12 år). Stillingen inngår i fakultetets ledergruppe og rapporter til dekan. Fakultetet har virksomhet ved studiestedene Hamar og Lillehammer og prodekanen må påregne tilstedeværelse begge studiesteder. 

Prodekanen er dekanens nærmeste rådgiver i utdanningsfaglige og strategiske spørsmål som angår lærerutdanninger og pedagogiske utdanninger, og har en sentral rolle i drift og videreutvikling av fakultetets samlede utdanningsvirksomhet. Alle studieprogramledere på fakultetet rapporterer i faglig linje til prodekan utdanning. Prodekan utdanning har personalansvar for studieprogramledere for grunnskolelærerutdanning og barnehagelærerutdanning, studieadministrativ leder, skikkethetsansvarlig, pedagogisk rådgiver og prosjektledere for lærerutdanningsskoler og – barnehager, til sammen seks personer. 

Ansvar og arbeidsoppgaver 

  • lede arbeidet med strategisk utvikling av fakultetets studieportefølje
  • realisere universitetets og fakultetets vedtatte strategier knyttet til utdanningsledelse og utdanningskvalitet
  • følge opp universitetets kvalitetssystem for utdanning 
  • arbeide aktivt med faglig og pedagogisk kvalitet og fornying
  • lede arbeidet med å stimulere og forbedre studentenes lærings-og arbeidsmiljø
  • bidra til hensiktsmessig organisering av studentdemokratiet på fakultetet og bidra til studentmedvirkning i fakultetets utdanningsvirksomhet
  • styrke sammenhenger og samspill mellom forskning og utdanning
  • bidra til god ressursutnyttelse og fagutvikling mellom institutter og enheter, samt delta i fakultetets budsjettprosess og prosesser knyttet til forvaltning av midler avsatt til utdanningsvirksomheten ved fakultetet. 
  • bygge nettverk og følge opp samarbeidsrelasjoner med samfunns-og arbeidsliv
  • ansvar for fakultetets eksternfinansierte etter- og videreutdanning
  • lede fakultetets arbeid med internasjonalisering innenfor utdanningsfeltet
  • bidra inn i økonomi og budsjettarbeid 
  • utøve personalledelse

Prodekanen forventes i oppfølgingen av ovennevnte ansvarsområder å samarbeide tett med universitetets ledelse, øvrig fakultetsledelse, instituttledere, studieprogramledere og studieadministrasjonen.

Andre oppgaver kan tillegges stillingen ved behov. 

Kvalifikasjoner

Kompetanse og erfaring

  • førstestillingskompetanse (professor, dosent, førsteamanuensis eller førstelektor) innenfor fakultetets fagområder, primært fagdidaktikk og/eller pedagogikk, og iht. kompetansekravene i Forskrift til universitets- og høyskoleloven. Særlig lang og relevant erfaring fra UH sektor kan erstatte førstestillingskravet.
  • erfaring med ledelse, undervisning og forskning i høyere utdanning, særlig innenfor lærerutdanning og/eller pedagogiske utdanninger
  • god kjennskap til nyere utviklingstrender innenfor utdanningssektoren og høyere utdanning, særlig lærerutdanninger nasjonalt og internasjonalt
  • god fremstillingsevne på norsk (skandinavisk språk) og engelsk, skriftlig og muntlig

Personlige egenskaper

Det vil bli lagt særlig vekt på lederegenskaper som: 

  • evne til å inspirere og være teambygger, samt interesse for å videreutvikle profesjonelle læringsfellesskap på tvers av fagmiljø og mellom universitetet og praksisfeltet 
  • evne å legge til rette for avklaring og oppfølging av mål og resultatkrav,
  • evne til å ta initiativ, planlegge, prioritere arbeid og legge til rette for utvikling Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Strategisk evne og forståelse og god system- og virksomhetsforståelse
  • høye ambisjoner på vegne av fakultetet og universitetet
  • Stillingen krever stor arbeidskapasitet og gjennomføringsevne

Mer informasjon om de formelle kvalifikasjonskravene, se Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.

 Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen.

Stillingen og arbeidsoppgavene skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, kan ikke tiltre stillingen. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.

Vi tilbyr 

  • en spennende og utfordrende jobb ved et universitet i utvikling
  • stillingen lønnes etter stillingskode i Statens lønnsregulativ. Intern stillingsbetegnelse er prodekan for utdanning, men ut fra formell kompetanse knyttes stillingen mot stillingskoder iht. forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger, og innplasseres etter kompetanse og erfaring
  • prodekan utdanning ansettes på åremål for fire år med mulighet for fornyelse, 2 ganger (inntil 12 år til sammen) i 100% stilling
  • støtte til dekning av mobil og bredbånd etter universitetets ordninger
  • medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.

For mer informasjon om INN som arbeidsgiver, se her

Søke stillingen 

Søknad og CV registreres elektronisk via "Søk stillingen".

Søknaden må inneholde:

  • søknadsbrev
  •  utfyllende oversikt over utdanning, vitnemål, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordinerings erfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
  •  dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner, herunder formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis (for eksempel undervisnings-/veiledererfaring), erfaring med studiekvalitetsutvikling, utvikling av undervisningsopplegg, studieplaner etc. I tillegg ønskes inntil en sides refleksjon rundt ditt pedagogiske grunnsyn og din egen pedagogiske utvikling

Utfyllende CV, bekreftede kopier av vitnemål og attester skal legges som elektroniske vedlegg eller lenker til søknaden. 

Aktuelle kandidater kalles inn til intervju.

 Jobbnorge kundeservice hjelper deg om du har spørsmål om opplastning av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden.

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.

Mer informasjon om de formelle kvalifikasjonskravene, se Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.

Mangfold og positiv særbehandling

INN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid. 

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.

Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. 

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS