Høgskolen i Innlandet har over 14 000 studenter, 1000 ansatte og har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad.
Høgskolen i Innlandet skal bygge sterke og solide fag- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal utvikle en ny og bedre institusjon med høy faglig og pedagogisk kvalitet, som tar sikte mot å oppnå universitetsakkreditering i nær framtid.
Vår visjon er «Sterkere sammen».
Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk (LUP) tilbyr de fleste former for lærerutdanning så som barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, faglærerutdanning i musikk, praktisk-pedagogisk utdanning og lektorprogram i språkfag.
I tillegg tilbys en rekke årsstudier, bachelorprogram i pedagogikk og 2-årige masterprogrammer innenfor hhv. generell pedagogikk, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, digital kommunikasjon og kultur, kultur- og språkfagenes didaktikk (norsk, engelsk, musikk) realfagsdidaktikk (matematikk, naturfag) og utdanningsledelse.
Fakultetet er ansvarlig for ph.d.-programmet i Profesjonsrettede lærerutdanningsfag og er også bidragsyter på ph.d.-programmet Barns og unges deltakelse og kompetanseutvikling.
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har 3.500 studenter og 330 ansatte.
Ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk er det ledig stilling som professor i musikk
Om Institutt for kunstfag og kulturstudier
Institutt for kunstfag og kulturstudier leverer undervisningsressurser på faglærerutdanning i musikk, barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, PPU, årsstudium i musikk og masterprogram i kultur- og språkfagenes didaktikk. I tillegg leverer fagmiljøet i musikk kurs og veiledning på ph.d.-programmet Profesjonsrettede lærerutdanningsfag.
Fagmiljøet i musikk har omfattende forsknings-, publiserings- og formidlingsaktivitet og har en forskergruppe i Kulturorientert musikkpedagogikk.
Instituttet består av 31 ansatte samt nær 25 timelærere, fordelt på tre fagområder: musikk, drama og formgiving. Instituttet har 5 professorer/dosenter, 13 i andre førstestillinger, 7 høgskolelektorer, 1 høgskolelærer og 5 stipendiater.
Om stillingene
Ved Institutt for kunstfag og kulturstudier er det ledig en 100% stilling som professor i musikk. Stillingen er ledig for snarlig tiltredelse.
Ansvar og oppgaver
Stillingen innebærer forskning, undervisning og veiledning.
Du som ansettes forventes å drive musikkpedagogisk og/eller musikkvitenskapelig forskning med kulturdidaktisk tilsnitt relevant for utdanningene og forskningsporteføljen vår.
Det forventes at du som ansettes tar initiativ til og bidrar til å utmeisle forskningsprosjekter i tråd med fagmiljøets profil, publiserer forskningsresultater, tar initiativ til og bidrar i søknader om forskningsmidler, deltar i og bidrar til å utvide nasjonale og internasjonale nettverk og bidrar til å videreutvikle forskergruppen Kulturorientert musikkpedagogikk, for eksempel ved å være mentor/veileder for yngre forskere. Det forutsettes at du blir medlem av forskergruppa Kulturorientert musikkpedagogikk.
Undervisnings-og veiledningsområder som er særlig aktuelle er musikkpedagogikk, musikkdidaktikk og -metodikk, men det kan også være aktuelt med områder som for eksempel musikkeknologi, musikkvitenskapeligeperspektiver, fortolkning, intermedialitet, populærmusikk, kjønn, musikk i mediene og/eller musikalsk barne-og ungdomskultur.
Undervisnings- og veiledningsoppgavene vil være knyttet til musikkutdanningene våre på alle nivå, fra PhD-programmet i profesjonsrettede lærerutdanningsfag (PROFF) via masternivået til bachelor, samt videreutdanning av lærere og annen oppdragsvirksomhet i samarbeid med arbeids- og kulturliv. Noe av undervisningen vil kunne medføre reiser til samlinger og praksisplasser i distriktet.
Du må videre kunne forholde deg til rammeplanstyrte utdanninger og ha forståelse av hva det å drive rammeplanstyrte utdanninger vil si.
Andre oppgaver kan tillegges stillingene ved behov.
Kvalifikasjoner
Formal- og erfaringskompetanse
Du må kvalifisere for stilling som professor innenfor fagområdet i henhold til krav gjengitt i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. For å bli tilkjent kompetanse som professor kreves vitenskapelig nivå i samsvar med internasjonal standard innen gjeldende fagområde.
Å ha kompetanse i og erfaring med kunstnerisk arbeid/arbeid som utøvende musiker (alle sjangre) samt musikkformidling og konsertvirksomhet teller positivt, men søkere med tradisjonell forskningsbakgrunn foretrekkes til denne stillingen framfor søkere med bakgrunn i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Din kompetanse må være relevant for musikk som studie- og undervisningsfag.
Følgende kvalifikasjoner vil telle i vurderingen av søkerne:
Akademiske kvalifikasjoner og akademisk produksjon innenfor musikkpedagogisk, -didaktisk og/eller musikkvitenskapelig forskning. Andre aktuelle områder er musikkteknologi, fortolkning, intermedialitet, populærmusikk, kjønn, musikk i mediene, og musikalsk barne- og ungdomskultur. Relevans for lærerutdanning vil bli vektlagt.
Internasjonale fagfellevurderte publikasjoner
Erfaring fra forskningprosjekter
Potensial til å bidra til langsiktig utvikling av instituttets akademiske og forskningsmessige miljø, og studieportefølje
Interesse for og erfaring med lederskap og administrasjon
Erfaring med og kvalifikasjoner innenfor populærvitenskapelig formidling, offentlig oppsøkende virksomhet og innovasjon
Evne til å omforme forskningsmessige innsatser til relevant profesjonsrettet fagstoff for studentene
Deltakelse i nasjonale og internasjonale fora, utvalg, komiteer og så videre, særlig knyttet til utdanning, teller positivt. Det gjør også innsikt og engasjement i utdannings- og kulturpolitiske spørsmål
Pedagogisk kompetanse
Dokumentert praktisk-pedagogisk utdanning og erfaring, fortrinnsvis rettet mot høyere utdanning, jf. Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.
Søkere som ikke kan dokumentere pedagogisk kompetanse ved ansettelse, er forpliktet til å gjennomføre høgskolens kurs i høgskolepedagogikk eller tilsvarende innen to år etter ansettelse.
Personlig egnethet for stillingene vil bli tillagt stor vekt.
Det forventes at du har gode samarbeidsevner og evne til å bidra til fagutvikling alene og sammen med kolleger.
For stillingen kreves stor grad av selvstendighet når det gjelder å utvikle ideer til, sette i gang og gjennomføre undervisnings- og forskningsarbeid.
IKT
Det er ønskelig med kunnskap om pedagogisk bruk av IKT.
Generelt gode IKT-ferdigheter
Interesse for digitalisering og nye undervisningsformer
Språk
Det er ønskelig med kommunikativ kompetanse i norsk eller et annet skandinavisk språk. Søkere som ved ansettelse mangler kommunikativ kompetanse i norsk eller annet skandinavisk språk må forplikte seg til å erverve seg slike ferdigheter i løpet av to år etter tilsetting.
Svært god fremstillingsevne på engelsk, skriftlig og muntlig.
Dersom det ikke har meldt seg søker som tilfredsstiller kompetansekravene for fast ansettelse, kan det foretas midlertidig ansettelse for inntil tre år i lavere stilling, jf. universitets- og høyskolelovens §6-5.
Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert, foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav, slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen. I den samlede vurderingen av søkerne vil det tas hensyn til hvordan søkernes kompetanse på best mulig måte utfyller kollegiets eksisterende kompetanse, sett i lys av utdanningene og forskningsprofilen vår, og hva søker kan tilføre institusjonen og instituttet i et nåtidig og framtidsrettet perspektiv.
Hvordan søke
Søknad og CV registreres elektronisk via "Søk stillingen".
Søknaden må inneholde:
Søknadsbrev
Utfyllende CV med oversikt over utdanning, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordineringserfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
Bekreftede kopier av vitnemål og attester
Dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner i en systematisk, samlet fremstilling, herunder oversikt over formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis (for eksempel undervisnings-/veiledererfaring), erfaring med studiekvalitetsutvikling, utvikling av undervisningsopplegg, studieplaner etc. I tillegg ønskes inntil én sides refleksjon rundt søkerens pedagogiske grunnsyn og egne pedagogiske utvikling.
Publikasjonsliste
Inntil 15 arbeider til vurdering
Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden, kan Jobbnorges kundeservice kontaktes. Kontaktinformasjon ligger som lenke i søknadsskjemaet.
Aktuelle søknader vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Utfyllende CV, bekreftede kopier av vitnemål og attester, dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner, publikasjonslister og dokumenter/arbeider som skal vurderes, skal legges som elektroniske vedlegg eller lenker til søknaden.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøving av praktisk-pedagogiske ferdigheter.
Anmodning om unntak fra offentlig søkerliste må begrunnes tydelig og angis via elektronisk søknadsskjema. Søkere vil bli kontaktet dersom høgskolen ikke kan følge anmodningen (jf. off.loven § 25).
Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er derfor et personalpolitisk mål ved HINN å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. Arbeidsforholdene tilrettelegges om nødvendig for personer med redusert funksjonsevne. Dersom søkere tilkjennegir at de har nedsatt funksjonsevne eller hull i CV, kan denne opplysningen bli brukt til registreringsformål i forbindelse med måltallet.