Stipendiat i utdanningsvitenskap knyttet til trivsel og inkludering på SFO
Søknadsfrist: 13.01.2026
Publisert
Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.900 ansatte. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Vår felles retning skal drives frem av omtanke for bærekraftig omstilling og rettferdig samfunnsutvikling, gjennom nye måter å forvalte naturressursene på og legge til rette for bedre byer og lokalsamfunn. Energi, helse og velferd, læring for livet er våre satsingsområder.I samspill og dialog med våre omgivelser regionalt, nasjonalt og internasjonalt har vi et åpent og innovativt klima for utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, nyskapning, formidling og museumsvirksomhet. Den faglige virksomheten ved universitetet er organisert i seks fakultet med 13 institutt og to nasjonale forsknings- og kompetansesenter i tillegg til Arkeologisk museum. Vi er medlem i det europeiske nettverket for innovative universitet - European Consortium of Innovative Universities. Universitetet ligger i den mest attraktive regionen i landet med 300.000 innbyggere. Stavangerregionen har et dynamisk arbeidsmarked og tilbyr en rekke spennende kultur- og fritidsaktiviteter.Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor idrett, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og en doktorgradsutdanning. Fakultetet har tre nasjonale sentre: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret), Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), samt forskningssentrene Filiorum - Senter for barnehageforskning og Greenhouse – Centre for environmental humanities. I tillegg er fakultetet en av fem universitetspartnere i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet, kommuner og fylke om etter- og videreutdanning. Fakultetet har om lag ¼ av universitetets studentpopulasjon, med 3.300 studenter, og 390 ansatte fordelt på fakultetsadministrasjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret og Kunnskapssenter for utdanning.
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) er et landsdekkende senter, ett av elleve nasjonale sentre innen utdanning. Læringsmiljøsenteret bistår nasjonale utdanningsmyndigheter i arbeidet med å realisere nasjonal utdanningspolitikk. I tillegg jobber senteret med egeninitierte oppgaver innenfor forskning og utvikling, kompetanseutvikling for barnehager og skoler, samt undervisning og veiledning ved universitetet. Læringsmiljøsenterets visjon er å være en nasjonal drivkraft for å fremme trygge og gode læringsmiljø i barnehage og skole. Senteret har to avdelinger; en i Stavanger og en i Porsgrunn. Det er i dag 130 ansatte tilknyttet senteret.
Om stillingen
Universitetet i Stavanger har ledig stilling som stipendiat i utdanningsvitenskap knyttet til trivsel og inkludering på SFO ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora , Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret). Stillingen er ledig fra 1. august 2026.
Dette er en utdanningsstilling som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling gjennom en forskerutdanning.
Den som ansettes vil bli tatt opp på doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap og humaniora. Programmet omfatter relevante kurs i et omfang som tilsvarer omkring et halvt års studium, en avhandling basert på selvstendig forskning, deltakelse i nasjonale og internasjonale forskermiljø, relevant forskningsformidling, prøveforelesning og disputas. Les mer om forskerutdanningen ved UiS på våre nettsider.
Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og annet karrierefremmende arbeid. Dette blir avklart i rekrutteringsprosessen.
Det vil bli utarbeidet en karriereplan som spesifiserer den kompetanse som stipendiaten skal opparbeide seg. Det gis tilgang til karriereveiledning gjennom doktorgradsutdanningen.
Forskningstema
Den som ansettes vil være tilknyttet faggruppen Helsefremmende og Innovative Leke- og Læringsmiljø (HILL) ved Læringsmiljøsenteret. Gruppen arbeider særlig med forskning knyttet til barnehage, skolefritidsordningen (SFO) og uteskole.
I Norge ble SFO innført som en lovfestet, fast ordning i 1998 gjennom Reform 97, selv om det også før denne tid hadde eksistert slike ordninger. I 2021 kom det en ny nasjonal rammeplan for SFO, som blant annet legger vekt på trygghet, lek, inkludering, sosialt samspill, trivsel, aktivitet og bevegelse. På tross av at ordningen har vært etablert i lang tid, og på tross at det nå finnes en rammeplan, så er det fortsatt relativt lite forskning på denne sektoren, og vi vet lite om barnas eget perspektiv på tema som trygghet, lek, inkludering og trivsel på SFO.
Læringsmiljøsenteret har nylig etablert en ny bachelor innen skolefritidspedagogikk, Norges første i sitt slag. Det er derfor en pågående satsing for å få initiert mer forskning knyttet til SFO på senteret. Det foreslåtte PhD-prosjektet knyttes derfor opp mot tema som for eksempel barns perspektiv på trygghet, lek, inkludering og trivsel på SFO, gjerne med tanke på overgangen fra barnehagen til SFO. Prosjektet kan ha en kvantitativ eller kvalitativ tilnærming eller kombinere de to.
Ettersom prosjektet retter seg mot de yngste barna på skole/SFO (1.–3. trinn), er det viktig at kandidaten har svært gode ferdigheter i norsk muntlig og skriftlig, slik at kommunikasjonen med barna blir trygg og tydelig.
Prosjektskisse
Som søker må du utarbeide en foreløpig prosjektskisse for et doktorgradsprosjekt innenfor forskningstemaet der det gjøres rede for problemstilling, relevans, teoretisk- og metodisk tilnærming. Prosjektskissen vil inngå i kompetansevurderingen.
I løpet av de tre første månedene av ansettelsesperioden vil prosjektskissen og fremdriftsplan bli videreutviklet i samarbeid med veilederne og utformet til den endelige planen for ph.d.-prosjektet. Mal for prosjektskisse finner du her.
Kvalifikasjoner
Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad innenfor lærer eller barnehagelærerutdanning, psykologi eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.
Dersom karakteren din på masteroppgaven og veid gjennomsnittskarakter på masterstudiet begge hver for seg tilsvarer B eller bedre, er du den vi søker etter. Avslutter du utdanningen din våren 2026 er du også velkommen til å søke.
har erfaringer og/eller utdanning som er relevante for forskning innenfor fagområdet SFO
har gode kunnskaper i forskningsmetode
er motivert, og har potensial for forskning innenfor fagfeltet
har faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre doktorgradsutdanningen innen ansettelsesperioden
kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
er strukturert og har stor arbeidskapasitet
har gode ferdigheter i norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig.
Vi tilbyr
forskerutdanning i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
tilgang til Lifekeys, digital tjeneste for ivaretakelse av egen mental helse og livskvalitet
lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 575.400 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
Mangfold er en ressurs i arbeids- og læringsmiljøet ved UiS. Når vi har ulike bakgrunner og erfaringer, kan vi se utfordringer fra flere vinkler og finne bedre løsninger. På UiS er vi opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter, og legger til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne. Vi tar hensyn til dine behov og din situasjon i ulike livsfaser.
Synes du denne stillingen er interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Er det kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår. Les mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her.
Universitetet vil rekruttere flere menn til stillinger som stipendiat innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en mann bli prioritert foran en kvinne.
Kontaktinformasjon
Nærmere opplysninger om stillingen og prosjektbeskrivelse fås ved henvendelse til senterleder Torill Marie Bogsnes Larsen tlf 5183 2358, e-post: torill.m.larsen@uis.no eller til professor Ingunn Størksen, tlf: 918 47 157, e-post: ingunn.storksen@uis.no
Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Camelia Danaei, e-post:camelia.danaei@uis.no.
Søknaden
Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen.
CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
vitnemål og attester samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant
Diploma Supplement eller lignende og konverteringsskala dersom dette er påkrevd
dokumentasjon på kompetanse i engelsk språk dersom dette er påkrevd
publikasjoner eller annet relevant forskningsarbeid
Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over og at du har lagt ved nødvendig dokumentasjon.
Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 100 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25. Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.
UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.
Generell informasjon
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester.
Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en intern komite. På bakgrunn av komiteens uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.
Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger. Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.