Ledig stilling ved UiT Norges arktiske universitet

Professor / førsteamanuensis i helsefag

Søknadsfrist: 16.08.2020

UiT Norges arktiske universitet

Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet er en nasjonal nyskapning som samler de fleste helserelaterte utdanninger. Dette legger til rette for unik tverrfaglighet og innovasjon i helsefaglig utdanning og forskning. Vi jobber tett sammen med tjenestene i nord for å løse morgendagens utfordringer.


Les mer om oss på uit.no/helsefak

Det helsevitenskapelige fakultet

Om stillingen

Ved Det helsevitenskapelige fakultet, Institutt for helse- og omsorgsfag er det ledig fast 100 % stilling som professor/førsteamanuensis i helsefag. Stillingen er tilknyttet masterprogram i helsefag og forskningsgruppen Folkehelse og rehabilitering, men søker kan vurdere andre forskningsgrupper ved instituttet med utgangspunkt i egen forskningsportefølje.

Arbeidssted er Tromsø. Stillingen er ledig for tiltredelse fra 01.08.2020

Institutt for helse- og omsorgsfag og masterprogram i helsefag

Den utlyste stillingen er faglig og administrativt forankret ved Institutt for helse- og omsorgsfag (IHO). IHO er ett av ti institutter på Det helsevitenskapelige fakultet. IHO skal gjennom sin samlede forsknings­‑, utviklings‑, og utdanningsaktivitet bidra til å videreutvikle helse‑ og omsorgstjenester av høy faglig kvalitet for den nordnorske befolkningen. Instituttet utdanner ergoterapeuter, fysioterapeuter, radiografer og sykepleiere, og har studieprogrammer knyttet til grunn‑, videre‑ og masterutdanninger innen disse områdene. Instituttet bidrar i ph.d.‑programmet ved Det helsevitenskapelige fakultetet. Forskningsaktiviteten ved instituttet er i dag organisert i åtte forskningsgrupper. Instituttet har rundt 240 ansatte i hel‑ og delstillinger, og er hovedsakelig lokalisert i Tromsø, Hammerfest, Narvik og Harstad. For mer informasjon se: Institutt for helse- og omsorgsfag

Masterprogram i helsefag skal utdanne helsepersonell som er høyt kvalifisert til å initiere og drive kvalitet-, endring- og utviklingsarbeid, samt utdanne kandidater som er kvalifisert for undervisningsstillinger i høyere utdanning og/eller opptak til ph.d.-studier. Masterprogram i helsefag tilbyr fem selvstendige masterstudier: Master i aldring og geriatrisk helsearbeid, master i psykisk helsearbeid, master i helsesykepleie, master i fysioterapi og master i helsefaglig utviklingsarbeid. Grunnlag for opptak til masterstudiet er bachelorgrad eller annen 3-årig høgskole- eller universitetsutdanning i helse- eller sosialfag som for eksempel sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, radiografi, vernepleie, sosialt arbeid og minst ett år med klinisk relevant praksis.

Arbeidsoppgaver

Den som ansettes skal ha tilknytning til master i psykisk helsearbeid, men samtidig bidra til samarbeid og faglig utvikling av masterstudiet som helhet. I dette ligger både emneledelse og bidrag til utvikling og gjennomføring av både fagspesifikke og fellesemner ved studiet, samt samarbeid om undervisning og veiledning.

Til denne stillingen ligger et spesielt ansvar for emneledelse på HEL-1000 Grunnleggende helse- og helsetjenestekunnskap som IHO gir for studenter på Integrert sivilingeniørstudium i informatikk og anvendt matematikk og fysikk med studiespesialisering i helseteknologi ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi. Det ligger også et ansvar for veiledning på doktorgradsemnet HEL-8040 Theory of science, research ethics and research design som IHO gir for studenter som er tatt på doktorgradsprogrammet ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Det arbeides for å utvikle flercampusmodell og arbeidsmåter i studiet som vil gjøre det mulig å ta opp studenter med primær tilhørighet ved flere campuser, i samarbeid med ansatte på de ulike campusene. Dette betyr at den som ansettes bør ha interesse for å bidra til å utvikle og bruke IKT-løsninger i undervisning.

Det forventes at den som ansettes er en aktiv forsker og som vil delta aktivt i FOU arbeid ved masterprogrammet, og som kan initiere og drive FOU prosjekter.

Kontakt

Flere opplysninger om stillingen kan du få av

Kvalifikasjoner

Med utlysningens tilknytning til masterprogrammene i helsefag og master i psykisk helsearbeid som er flerfaglige masterprogram, må den som ansettes ha en helsefaglig eller annen relevant utdannings- og forskningsbakgrunn. Erfaring fra undervisning/veiledning i høyere utdanning er en fordel. God muntlig og skriftlig fremstillingsevne er et krav.

Personlig egnethet og evne til samarbeid vektlegges. Vi søker en person som er strukturert, selvgående, analytisk, har evne til å kommunisere og samarbeide med andre, er ansvarsfull, positiv, fleksibel og tåler høyt arbeidstempo. God datakompetanse er en fordel.

Søkeren skal beherske norsk eller annet skandinavisk språk, og beherske engelsk muntlig og skriftlig.

For stilling som professor kreves:

  • Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder for stilling som professor i det aktuelle fagområdet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse på professornivå

I tillegg skal det dokumenteres:

  • Kvalitetsutvikling i egen undervisning over tid
  • Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ph.d.-nivå
  • Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

For å bli tilkjent professorkompetanse må du kunne dokumentere vesentlig mer omfattende forskning av høy kvalitet enn det som kreves til doktorgrad. Det vil vektlegges om søker kan dokumentere faglig virksomhet på høyt nivå de siste seks år, og at denne peker framover mot fortsatt aktivitet på professornivå.

For stilling som førsteamanuensis kreves:

  • Norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse

Dokumentasjon av følgende vil tillegges stor vekt:

  • Selvstendig forskning utover doktorgrad
  • Erfaring med søknader om ekstern forskningsfinansiering
  • Gjennomført utenlandsopphold og at søker kan vise til nasjonalt og internasjonalt forskningsnettverk

Selvstendig forskning utover doktorgrad kan dokumenteres med vitenskapelige publikasjoner som ikke er publisert sammen med veilederne frå doktorgraden.

Erfaring med søknad om ekstern forskningsfinansiering betyr at søker kan dokumentere selvstendig søknadsarbeid, men ikke nødvendigvis må ha oppnådd ekstern finansiering. Søknadsevalueringer som viser søknadskvaliteten vil være nyttig for å vurdere søkers kvalifikasjoner. Bidrag på større søknader kan også vurderes dersom bidraget dokumenteres.

Internasjonal mobilitet vil bli vurdert i forhold til varighet/antall opphold og hvorvidt det har gitt resultater i form av vitenskapelige publikasjoner og/eller felles søknader om ekstern forskningsfinansiering.

Vitenskapelig samarbeid, nasjonalt og/eller internasjonalt, bør dokumenteres gjennom felles publikasjoner og/eller søknadsarbeid.

Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).

Krav til utdanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse)

Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse.

Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.

For nærmere informasjon om utdanningsfaglig kompetansekrav og pedagogisk mappe, se: https://result.uit.no/om-pedagogisk-mappe/

Kvalifiseringsmåter for basiskompetanse:

a) Gjennom egen utdanning eller kurs utviklet for å gi pedagogisk basiskompetanse for undervisning ved universitet og høyskoler tilsvarende minimum 200 timer

b) Gjennom egen praksis som underviser og veileder i høyere utdanning, gjerne kombinert med relevante utdanninger, kurs og seminar. Det stilles krav om erfaring som tilsvarer to års undervisning og veiledning i høyere utdanning i heltidsstilling.

For dosent- og professorstillinger stilles det krav om minimum tre års undervisningspraksis i høyere utdanning i heltidsstilling, samt et krav til erfaring fra veiledning, fortrinnsvis på ph.d.-nivå, men også på masternivå.

Basiskompetanse dokumenteres ved:

a) Søkere som har fullført eget universitetspedagogisk kurs tilsvarende 200 timer skal legge ved kurs-/eksamensbevis samt studieplan

b) Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe.

Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelse vil søkere bedømmes, men ikke rangeres, basert på utdanningsfaglig kompetanse

De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte.

For dosent- og professorstillinger kan den utdanningsfaglige kompetansen utvikles og dokumenteres gjennom en kombinasjon av punktene a og b.

Søkere til dosent- og professorstillinger skal i sin pedagogiske mappe også dokumentere at tilleggskriteriene er oppfylt gjennom:

  • Beskrivelse av og refleksjon over arbeidet med utvikling av undervisning og veiledning. Dette bør dokumenteres med konkrete eksempler som viser utvikling over tid samt en begrunnelse for og refleksjon over prosess og resultat
  • Beskrivelse av erfaring med veiledning på master og ph.d.-nivå. I tillegg til å beskrive omfang av veiledningen skal du også oppsummere veiledningserfaringer og peke på mulige utviklingsområder
  • Beskrivelse av og refleksjon over eget lederskap, deltakelse og rolle i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet
  • Alle former for konkret dokumentasjon i form av attester, dokumenter, evalueringer, rapporter og annet vil styrke søknaden

For stilling som professor og dosent må tilleggskravene for professor/dosent til utdanningsfaglig kompetanse være oppfylt. De som ikke oppfyller kravene til udanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse) ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte.

Ved eventuell midlertidig ansettelse kan krav til utdanningsfaglig kompetanse kan fravikes etter konkret vurdering i det enkelte tilfelle.

Midlertidig ansettelse på kvalifiseringsvilkår

Dersom det ikke har meldt seg søker som er klart kvalifisert for fast ansettelse, kan det bli aktuelt med midlertidig ansettelse for inntil tre år på kvalifikasjonsvilkår for vitenskapelige kvalifikasjoner. Søknad om fast ansettelse med ny bedømmelse må skje innen utløpet av 3-årsperioden. Ansettelsen blir fast dersom søkeren da blir funnet kvalifisert.

Vi kan tilby

  • et av landets beste vilkår for FOU-termin
  • et godt arbeidsmiljø
  • gode velferdsordninger
  • gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Søknaden

Søknaden sendes elektronisk via www.jobbnorge.no og skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • CV
  • Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
  • Attester
  • Kontaktinformasjon til 2-3 referanser
  • Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
  • En liste over alle dine vitenskapelige arbeider
  • Beskrivelse av dine vitenskapelige arbeider, særlig de du anser som mest betydningsfulle
  • Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil femten. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid.
  • beskrivelse av de vedlagte arbeidene, samt en kortfattet beskrivelse av øvrige arbeider for å vise bredden i den vitenskapelige produksjonen

Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk.

Bedømmelse forutsetter at vi har mottatt etterspurte søknadsdokumenter innen søknadsfristen.

All dokumentasjon som skal vurderes må være oversatt til engelsk eller et skandinavisk språk.

Søknader som kommer til oss via e-post eller på andre måter vil ikke bli tatt i betraktning.

Bedømmelse

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.

Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning. 

Generelt

Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.

Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil professorer, dosenter, og førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver.

Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.

Professor lønnes etter statens regulativ kode 1013. Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011.

Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.

Ved UiT legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer derfor kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne, nasjonal eller etnisk bakgrunn og personer som har stått utanfor arbeid og utdanning i en lengre periode (hull i CV en).

UiT legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for ansatte med redusert funksjonsevne. Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.

Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.

Søk på stillingen