NMBU skal bidra til å sikre fremtidens livsgrunnlag gjennom fremragende forskning, utdanning, formidling og innovasjon. Vi har landets mest fornøyde universitetsstudenter, som får forskningsbasert utdanning i et unikt studentmiljø. Våre kandidater får med seg høy kompetanse på tverrfaglig samarbeid og er populære i arbeidsmarkedet.
NMBU har internasjonalt ledende forskningsmiljøer innen flere fag. Sammen med våre partnere i samfunns- og næringslivet bidrar vi til å løse noen av de største samfunnsutfordringene i vår tid. Vi satser på innovasjon, formidling og entreprenørskap fordi vi mener disse utfordringene best løses med felles innsats.
Vi mener at et godt arbeidsmiljø preges av mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du har vært utenfor arbeidslivet en periode. Vi vil legge arbeidsplassen til rette for personer med nedsatt funksjonsevne.
Nærmere opplysninger om NMBU finnes på www.nmbu.no.
Om avdelingen
Innkjøpsseksjonen er en del av økonomiavdelingen ved NMBU og holder til på Norges vakreste campus på Ås, ca 30 min syd for Oslo.
Vi er i dag ni ansatte ved seksjonen med variert og bred kompetanse og erfaring, høyt engasjement og et godt arbeidsmiljø.
Vi arbeider løpende og aktivt med tverrfaglig arbeid, digitalisering, standardisering, effektivisering og økt kvalitet i våre tjenester, fra anbud til bestilling og kontraktsoppfølging.
Vår målsetting er stadig å videreutvikle oss så vi høste flest mulig av de verdiene innkjøp og anskaffelser representerer – samtidig som vi trives på jobb!
NMBU søker motivert innkjøpsrådgiver
Har du erfaring med offentlig innkjøp og vil bidra til NMBUs innsats for en bærekraftig fremtid?
Om stillingen
Innkjøpsseksjonen ved NMBU bistår universitetets ulike enheter med anskaffelsesprosesser som legger til rette for fremragende forskning, utdanning, formidling og innovasjon. Vi har også som mål å kunne bidra aktivt til å redusere NMBUs direkte og indirekte klimagassutslipp.
Vi samarbeider nært med fakulteter, forskningssenter og administrasjonen, og har stor bredde i oppgaver knyttet til gjennomføring og oppfølging av tverrfaglige anskaffelser av varer og tjenester.
I tillegg fokuseres det på utvikling av innkjøpsmodenhet i organisasjonen, som omfatter digitalisering og standardisering av hele anskaffelsesprosessen fra behov til bestilling, kontraktsoppfølging, kompetansebygging og kommunikasjon med mer.
Den rette kandidaten vil få både spennende og varierte oppgaver med reelle muligheter til å bidra til å maksimere verdiskapningen ved NMBU.
Arbeidsoppgaver
De viktigste ansvarsområdene og arbeidsoppgavene vil være:
Lede og gjennomføre tverrfaglige anskaffelsesprosesser, fra behovsanalyser og anbudsprosess til implementering og kontraktsoppfølging
Bidra med innkjøpsfaglige perspektiver i etablering og oppfølging av bærekraftstiltak ved NMBU
Bidra i arbeidet med kontraktsoppfølging – herunder elementer knyttet til miljø, arbeidslivskriminalitet samfunnsansvar og kommersielle elementer
Anskaffelsesfaglig bistand og informasjonsarbeid
Bidra aktivt til effektivisering og profesjonalisering av innkjøpsorganisasjonen
Organisering og fordeling av oppgaver er under revisjon og utvikling, og noen endringer vil derfor kunne forekomme. Oppgavene vil likevel falle naturlig til innkjøpsseksjonen og stillingen.
Kompetanse:
Det kreves utdanning fra universitets- eller høgskole, fortrinnsvis av høyere grad (på masternivå), relevant praksis, og dokumentert evne til selvstendig og resultatorientert arbeid. For stilling som Seniorrådgiver kreves minimum fem års relevant praksis innen fagområdet.
For begge stillingskategorier gjelder at lang erfaring og relevant realkompetanse kan erstatte deler av utdanningskravet.
Du må beherske norsk flytende og engelsk på godt nivå, begge både skriftlig og muntlig.
Erfaring fra et eller flere av de følgende områdene er ønskelig:
God anskaffelsesfaglig kompetanse og forståelse, gjerne fra offentlige anskaffelser
Arbeid med rammeavtaler og komplekse enkelanskaffelser
Kontraktimplementering, -forvaltning samt leverandør-oppfølging
Erfaring med spend analyse og bruk av statistikk i oppfølgingsarbeidet
Effektiv bruk av IT verktøy, herunder administrative systemer som Office365 og Teams; og innkjøpssystemer som Mercell TendSign KGV
Erfaring fra arbeid med digitalisering og effektivisering av innkjøpsprosesser; og løpende forbedringsarbeid
Erfaring fra arbeid knyttet til miljø, etikk og/eller samfunnsansvar
Vi ønsker at du..
Er selvgående, arbeider effektivt og strukturert
Har stor arbeidskapasitet og kan jobbe med flere saker samtidig
Er komfortabel med å lede tverrfaglige team og sikre fremdrift i prosjektene
Er god til å veilede og dele din kunnskap
Er jevnt over omgjengelig og positiv
Personlig egnethet vil i stor grad vektlegges.
Lønns- og tilsettingsvilkår og nærmere opplysninger