Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Blindern og Urbygningen (Foto: Wikimedia og Colourbox)

Seksjonssjef - Seksjonssjef for Prosjekt- og prosessforbedring

Søknadsfrist: 18.06.2023

Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og utdanningsinstitusjon med 28 000 studenter og 7 500 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.


Seksjon for prosjekt- og prosessforbedring leder eller bidrar til utviklingsarbeid, prosessforbedringer og implementering av endringer i organisasjonen innen fagfeltene under administrativ støtte og personalstøtte. Seksjonen gir støtte, opplæring og råd om budsjettering og økonomisk rapportering. Seksjonen har ansvar for iverksetting av eksterne krav, premisser og policy for økonomisk styring overfor enhetene.

Om stillingen

Vil du lede en kompetent og inspirerende gjeng som har som mål å bli ledende innen prosessforbedring og informasjonsforvaltning?

Seksjon for Prosjekt- og prosessforbedring (SPP) søker seksjonsleder med høy digital kompetanse og interesse for prosessene rundt økonomi, lønn og lønnsnær HR.

Seksjonen har i dag 11 ansatte som forvalter, gir støtte, opplæring og råd innen prosjektstyring, prosessforbedring og informasjonsforvaltning. Seksjonen driver forbedring i et tett samarbeid med brukerne i organisasjonen og de øvrige fagavdelingene sentralt. Seksjonen inngår i Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring (ØVA), og stillingen vil inngå i et fagsamarbeid på tvers i avdelingen, mot UiOs IT avdeling og inn mot Avdeling for organisasjon og personal (OPA).

UiO bidrar inn i BOTT-samarbeidet, som er et samarbeid mellom universitetene i Bergen, Oslo, Tromsø og Trondheim med mål om å finne felles løsninger som kan brukes av hele universitets- og høyskolesektoren. Stillingen vil bidra inn i dette samarbeidet.

Seksjonen bruker Tableau som verktøy for utvikling av driftsrapporter og dashboards for ledelses- og styringsinformasjon.

Økonomi- og lønnsprosessene er utarbeidet i samarbeid med BOTT universitetene.

Endring

Avdeling for økonomi- og virksomhetsstyring (ØVA) er under endring, og oppgaveporteføljen skal gjennomgås. Det må påberegnes at noen av dagens oppgaver vil bli organisert inn under andre seksjoner, og nye oppgaver kan komme til. Omstillingen planlegges gjennomført i løpet av året. Du vil bli involvert i gjennomføringen av arbeidet med omstillingen.

Arbeidsoppgaver

Du skal ivareta et helhetlig perspektiv ved å være bindeledd mellom ansatte i ØVA og fagbrukere i organisasjonen. Du skal ha fokus på god ledelse ved å inspirere de ansatte til å være datadrevet, frembringe gode styringsdata til brukere, ha en ypperlig forvaltning med orden i eget hus, være en pådriver og gi støtte til prosessforbedringer gjennom digitale løsninger.

Du vil være en del av ledergruppen i ØVA med et uformelt og hyggelig arbeidsmiljø, og tidvis høyt arbeidstempo. Du skal bidra inn i ledergruppen med ditt perspektiv, slik at avdelingen sammen leverer tjenester av høy kvalitet til våre sluttbrukere

Du skal være en inspirerende og tydelig leder for seksjonens kompetente medarbeidere. 

Seksjonen din skal:

  • sikre at brukere får tilgjengeliggjort styringsdata med god kvalitet, til rett tid og på en sikker måte
  • sikre at prosessene dekker brukernes behov på en hensiktsmessig måte, og at ytelse og resultater er iht. de mål som er satt
  • være en pådriver for kontinuerlige forbedringer gjennom digitale løsninger

Kvalifikasjonskrav 

  • Utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende masternivå. Relevant realkompetanse kan erstatte deler av utdanningskravet såfremt du kan dokumentere evne til å mestre oppgaver på det aktuelle nivået.
  • Du har ledererfaring fra enhet med tilsvarende oppgaver.
  • Du har erfaring fra prosjektledelse av større prosjekter og kan vise til konkrete resultater.
  • Du har god helhetlig forståelse for prosessene knyttet til økonomi- og lønnsområdet, herunder bruk av moderne digitale løsninger og store administrative systemer, gjerne i bruk i universitets- og høyskolesektoren.
  • Du har kompetanse om hvordan data kan formidles via digitale verktøy for å skape størst mulig verdi for våre brukere.
  • Du har erfaring fra forvaltning i offentlig sektor, gjerne fra universitets- og høyskolesektoren.
  • God fremstillingsevne på norsk og engelsk, muntlig og skriftlig.

Personlige egenskaper

Personlig egnethet blir vektlagt, og vi søker deg med følgende egenskaper:

  • du er inspirerende og tydelig i din kommunikasjonsform
  • du er uredd, positiv, løsningsorientert, og har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • du evner å vurdere og prioritere
  • du er analytisk og strukturert
  • du trives med endring, og ser etter nye og bedre måter å jobbe på
  • du er nysgjerrig, søker ny kompetanse og deler den med andre
  • du er en relasjonsbygger
  • du bidrar til et godt arbeidsmiljø.

Vi tilbyr

  • Lønn som seksjonssjef, SKO 1211 fastsettes etter en individuell vurdering innenfor et lønnsspenn mellom kr. 919 200 - 1 025 200 avhengig av kompetanse og ansiennitet.
  • Et hyggelig og utfordrende utviklingsmiljø med krevende og varierte arbeidsoppgaver.
  • Gode muligheter for faglig utvikling og kompetansebygging.
  • Et trivelig og engasjerende miljø i flotte kontorlokaler.
  • Stilling i en IA-virksomhet.
  • Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger, herunder mulighet for trening i arbeidstiden.
  • God pensjonsordning i Statens pensjonskasse.

Søknaden skal inneholde

  • Søknadsbrev
  • CV
  • Evt. vitnemål, attester, liste med 2-3 referanser (navn, tilknytning til søker, epostadresse og telefonnummer)

Søknad (evt. med vedlegg) må sendes inn via vårt rekrutteringssystem Jobbnorge.

Andre opplysninger

Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju.

I henhold til offentlighetsloven § 25, 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten.

Inkludering og mangfold er en styrke. UiO har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn.

Videre ønsker vi medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. 

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.

Kontaktinformasjon

  • Økonomidirektør Ellen Johanne Cæsar, tlf. mobil: 92423393 
  • Seksjonsleder Elisabeth Kolstad, tlf. mobil: 95037291.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS