Ledig stilling på Universitetet i Stavanger

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap / spesialpedagogikk / lesevitenskap

Søknadsfrist: 12.10.2020

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.800 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities (ECIU). Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.


Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) består av rundt 60 dyktige og engasjerte medarbeidere. Lesesenteret er organisert under Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS og har oppgaver knyttet til forsking, forskerutdanning, undervisning og veiledning ved fakultetet. I tillegg har Lesesenteret et nasjonalt ansvar for å bidra til økt kvalitet i leseopplæringen gjennom arbeid med språk, tekst og kommunikasjon i barnehagen, og lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag i skolen. Lesesenteret er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring, og kjennetegnes av et ambisiøst og kreativt arbeidsfellesskap. Vi leder og deltar i en rekke store forsknings- og utviklingsprosjekt - tett koplet til praksisfeltet, og i samarbeid med nasjonale og internasjonale aktører.

Om stillingen

Universitetet i Stavanger søker etter inntil to førsteamanuenser i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk/lesevitenskap.

Fagområder for stillingene er internasjonale leseundersøkelser og leseopplæring.

Som førsteamanuensis vil du undervise og veilede studenter på bachelor-, master- og doktorgradsnivå, forske og formidle forskningsresultat innenfor relevante forskningsområder ved Lesesenteret, delta i partnerskap og samarbeid med praksisfeltet, og bidra i senterets arbeid med å fremme kvalitet i leseopplæringen.

Utvikling av varierte og digitale læringsmåter i undervisningen, innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid, inngår i stillingen.

Generell stillingsbetenkning gir en nærmere beskrivelse av aktuelle oppgaver for førsteamanuensis.

Fagmiljø

Stillingen er organisatorisk tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret).

Den som ansettes vil inngå i et stort fagmiljø med om lag 60 ansatte som gjennom ulike tilnærminger arbeider for å bidra til økt kvalitet i leseopplæringen, arbeid med tekst og kommunikasjon i barnehagen, og lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag i skolen. Arbeidet er i stor grad prosjektorganisert.

Kvalifikasjonskrav

Vi søker etter førsteamanuensis med doktorgrad innenfor fagområdet.

Søkere med spesialisering innenfor leseopplæring, herunder begynneropplæring i lesing, fagovergripende og fagspesifikk lesing eller lesevansker, samt søkere med spesialisering innen internasjonale leseundersøkelser og bruk av sekundærdata foretrekkes, men søkere med spesialisering innenfor nærliggende områder kan også være aktuelle kandidater. Det er ønskelig med erfaring fra skole, barnehage og/eller PP-tjenesten.

Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning og grunnleggende ferdigheter innenfor planlegging, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning. Dersom du ikke tilfredsstiller kompetansekravet må du gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av universitetet.

Arbeids- og undervisningsspråket er først og fremst norsk, men den som ansettes må også være forberedt på å gi undervisning på engelsk. Den som ansettes må beherske norsk eller et annet skandinavisk språk skriftlig og muntlig.

Dersom det ikke melder seg søkere med tilstrekkelig vitenskapelig kompetanse, kan det bli aktuelt å ansette midlertidig for inntil ett år med sikte på kvalifisering og fast ansettelse. Det er en forutsetning at den som ansettes er i sluttfasen av sitt doktorgradsprosjekt slik at vedkommende kan skaffe seg nødvendige kvalifikasjoner i løpet ett år.

Videre legges det vekt på at du har

  • en reflektert og bevisst holdning til egen undervisnings- og veiledningsvirksomhet
  • evne til å involvere og engasjere studentene i undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurderingssituasjoner henger nøye sammen
  • erfaring med og/eller interesse for utvikling og bruk av varierte læringsmåter og digitale redskaper i undervisningen
  • formidlet forskningsresultat i anerkjente norske og/eller internasjonale publiseringskanaler, og at du kan vise til progresjon i forskning og publisering
  • evne til å initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter
  • erfaring fra samarbeid med arbeidslivet
  • evne til å bygge og ivareta nettverk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt
  • erfaring med nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning
  • høy arbeidskapasitet og er nysgjerrig og motivert for å utvikle ny kunnskap sammen med andre
  • gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å bidra til et konstruktivt arbeidsmiljø

Vi tilbyr

  • varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon
  • et ambisiøst arbeidsfelleskap og et inkluderende arbeidsmiljø
  • NyTi - et kollegabasert veiledningsprogram det første året du underviser ved UiS
  • lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.510, kode 1011, kr 580.000 - 680.000 bto pr år. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes.
  • gunstige vilkår i Statens pensjonskasse
  • mer om ansattgoder og fordeler på uis.no

Generell informasjon

Din søknad vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Hovedvekten i den sakkyndige vurderingen legges på bedømmelse av innsendte vitenskapelige arbeider og dokumentert undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse. Erfaring fra popularisering/formidlingsvirksomhet, fagpolitisk og fagadministrativt arbeid og eventuelt andre dokumenterte kvalifikasjoner med relevans for stillingen, vil også bli vurdert av de sakkyndige.

Dersom du ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene kan du få søknaden avslått før søknader oversendes sakkyndig komite for vurdering.

På bakgrunn av sakkyndig komités uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju og prøve-undervisning før det avgis innstilling.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Kontaktinformasjon

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

  • Senterleder Kjersti Lundetræ, tlf: 51 83 32 60, e-post: kjersti.lundetre@uis.no

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-konsulent Annette Falch Lothe, tlf: 51 83 13 61, e-post: annette.f.lothe@uis.no, eller HR-rådgiver Camelia Danaei, tlf: 51 83 31 49, e-post: camelia.danaei@uis.no.

Søknaden

Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres søknad og CV med relevant utdanning og arbeidserfaring.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • relevante vitnemål og attester
  • fullstendig liste over vitenskapelige arbeider
  • inntil 10 arbeider som dokumenterer utdanningsfaglig kompetanse, se Retningslinjer for vurdering av utdanningsfaglig kompetanse
  • inntil 10 vitenskapelige arbeider som er sentrale i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling
  • dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant i forhold til stillingens krav

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen må de komprimeres før opplasting. Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i JobbNorge.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS