Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Blindern og Urbygningen (Foto: Wikimedia og Colourbox)

Førsteamanuensis i spesialpedagogikk

Søknadsfrist: 26.11.2024

Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og utdanningsinstitusjon med 28 000 studenter og 7 500 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.

Institutt for spesialpedagogikk er ett av tre institutter ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Instituttet fokuserer på grunnleggende anvendt forskning, og undervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå innen spesialpedagogiske fagfelt i Norge, inkludert fagområder innen tale- og språkpatologi.

Instituttet har over 50 vitenskapelig ansatte i tillegg til ca 20 administrativt ansatte. Instituttet har ca 800 studenter fordelt på bachelor- og mastergradsstudier i spesialpedagogikk samt PhD-studier.

Om stillingen

Det er ledig en stilling som førsteamanuensis i spesialpedagogikk med stillingskode 1011 ved Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO. Instituttet driver grunnleggende og anvendt forskning og utdanning av bachelor-, master- og doktorgradskandidater innen spesialpedagogikk i Norge.

Vi søker en kandidat med bred klinisk erfaring og kompetanse innen test- og utredningsarbeid relevant for det spesialpedagogiske fagfeltet, for eksempel innenfor språk og kommunikasjon eller utviklingsforstyrrelser. Den som tilsettes, bør videre ha god kjennskap til det norske spesialpedagogiske praksisfeltet og spesialpedagogisk rådgivning. Spesialpedagogisk rådgivning omfatter hele prosessen knyttet til å gi kvalifisert hjelp til barn, unge og voksne med særskilte behov. Dette inkluderer alt fra relasjonsarbeid, utredning, kartlegging av språklige, kognitive og psykososiale vanskeområder, intervensjon og veiledning til familier, barnehager, skoler og andre i hjelpeapparatet, for eksempel helse- og sosialtjenester.

Stillingen har som mål å styrke instituttets forskning og undervisning innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet.

Arbeidstiden fordeles mellom 47 % forsking, 47 % undervisning og 6 % administrative oppgaver.

Mer om stillingen

Den som tilsettes, skal kunne lede og initiere forskning, veilede doktorgradsstudenter, delta i undervisnings- og eksamensarbeid på alle nivå, og påta seg administrative oppgaver etter gjeldende bestemmelser. Forsknings- og undervisningsinteresser kan være innenfor alle spesialpedagogiske områder knyttet til instituttets fordypningsområder. Disse områdene er hørsel, språk og kommunikasjon, psykososiale vansker, nevroutviklingsforstyrrelser, spesifikke lærevansker og logopedi.

Undervisningsdelen av stillingen vil kunne omfatte alle spesialpedagogiske områder på alle nivå (bachelor, master og PhD). Det vil være fokus på utredningsarbeid, slik som instituttets sertifisering i Weschler Intelligence Scale for Children (WISC). Undervisning knyttet til kartlegging, rådgivning og tiltak vil foregå i samarbeid med instituttets lab, Oslo SPeLL.

Det forventes at den som tilsettes, bidrar til utvikling av instituttets kompetanse innenfor testutredning, observasjon og rådgivning blant annet gjennom forskning, publisering og formidling til praksisfeltet og allmennheten.

Det forventes også at den som ansettes, tilknytter seg en av fakultetets forskergrupper. Se oversikt over forskergrupper ved UV, UiO.

Kvalifikasjonskrav

  • Doktorgrad eller tilsvarende kvalifikasjoner innen spesialpedagogikk, pedagogisk-psykologiskrådgivning eller lignende
  • Dokumentert universitetspedagogisk basiskompetanse. Søkere som ikke har dokumentertuniversitetspedagogisk basiskompetanse, må opparbeide dette innen to år fra ansettelse
  • Erfaring fra det norske spesialpedagogiske praksisfeltet, inkludert erfaring med kartlegging- og utredningsarbeid
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på engelsk og norsk eller et annet skandinavisk språk tilsvarende nivå B2 en forutsetning for å kunne utføre alle stillingens oppgaver
  • God kjennskap til det norske utdanningssystemet
  • Dokumenterte kvalifikasjoner innenfor akademisk ledelse og administrasjon vil telle positivt

Det er en fordel om søkeren har praktisk erfaring med rådgivning- og utredningsarbeid, for eksempel fra pedagogisk-psykologisk tjeneste barnehage eller skole. I tillegg er det en fordel om søkeren har erfaring med innhenting av eksterne midler.

Personlige egenskaper

  • Engasjement for det spesialpedagogiske fagfeltet
  • Gode samarbeidsevner
  • Høy arbeidskapasitet og fleksibel holdning
  • Interesse for tverrfaglig arbeid

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi tilbyr

Søknaden skal inneholde

  • Søknadsbrev
  • CV
  • Fullstendig publikasjonsliste
  • Pedagogisk mappe på 3-6 sider som dokumenter utdanningsfaglig kompetanse og erfaring, inkludert et refleksjonsnotat der egen praksis og læringssyn forankres i SoTL-kriteriene (fokus på studentenes læring, utvikling over tid, en forskende tilnærming og en kollegial holdning og praksis). Se retningslinjer/veiledning
  • Beskrivelse av kvalifikasjoner innen formidling, administrasjon og ledelse
  • Dokumentasjon på testkompetanse
  • Dokumentasjon på språkkrav dersom søker ikke har norsk, svensk eller dansk som morsmål
  • Vitnemål og attester
  • Søker bes om å sende inn inntil 10 akademiske arbeider, med en kort redegjørelse for deres vitenskapelige betydning. Ved samforfatterskap skal det gis en kort beskrivelse av søkers bidrag til den enkelte publikasjon
  • Referanser (liste med 2-3 personer med navn, tittel, e-postadresse og telefonnummer)

Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt elektroniske rekrutteringssystem. Vi gjør oppmerksom på at søknadsbrevet må være på skandinavisk språk og all dokumentasjon må være på engelsk eller et skandinavisk språk. 

Det skal benyttes intervju og prøveundervisning i tilsettingsprosessen. I rangeringen av kompetente søkere vurderes hele bredden av kvalifikasjoner.

Andre opplysninger

Se Veiledning for søkere til professor- og førsteamanuensisstillingRegler for praktiseringen av kravet om pedagogisk basiskompetanse ved UiO og Regler for ansettelse og opprykk i professor- og førsteamanuensistillinger ved UiO.

I henhold til Offentleglovas § 25 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. 

UiO har en overtakelsesavtale for alle tilsatte med formål å sikre rettighetene til forskningsresultater m.m.

UiO har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. 

I tillegg ønsker UiO at våre medarbeidere i størst mulig grad gjenspeiler mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer derfor søkere med redusert funksjonsevne til å søke stillingen.

Søk på stillingen

Spørsmål om stillingen

  • Ona Bø Wie (Instituttleder), +47 22858051, o.b.wie@isp.uio.no
  • Kristine Stadskleiv (Professor), +47 22856730, kristine.stadskleiv@isp.uio.no
Powered by Labrador CMS