Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Administrativ Koordinator (Rådgiver)

Søknadsfrist: 19.11.2025

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og utdanningsinstitusjon med 26 500 studenter og 7 200 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.

Senter for planetær beboelighet (PHAB) er et norsk Senter for Fremragende Forskning, og representerer et stimulerende, velfinansiert forskningsmiljø. Senteret er organisert som en seksjon ved Institutt for Geofag, som er senterets vertsinstitusjon. PHABs hovedformål, basert på detaljerte studier av Jorden og vårt solsystem, er å utvikle prediktive modeller for å identifisere beboelige planeter rundt andre stjerner. PHAB forskningsaktiviteter omfatter tre forskningstemaer: (1) Planets and Early Earth, (2) Modern Earth og (3) Exo-Earths. Senteret ble etablert i 2023 og vil bestå av ca. 70 fulltids eller deltids professorer, forskere, PhD-kandidater og postdoktorer.

Om stillingen

Stilling som administrativ koordinator ledig ved Centre for Planetary Habitability (PHAB), Institutt for Geofag, Universitet i OsloØnsket tiltredelse: 01.02.2026. 

Ansettelsen gjelder for en periode på 1 år.

Arbeidsted vil være på PHAB, Institutt for Geofag på Blindern, Oslo.

Centre for Planetary Habitability (PHAB) er et nytt Senter for Fremragende Forskning (SFF), finansiert av Norges forskningsråd. SFF-ordningen gir Norges fremste vitenskapelige miljøer muligheten til å organisere seg i sentre for å nå ambisiøse vitenskapelige mål gjennom langsiktig samarbeid.

PHAB er organisert som ny seksjon ved Institutt for Geofag (fra juli 2023) ved det Matematisk-Naturvitenskapelige (MatNat) Fakultet. PHABs hovedmål, basert på detaljerte studier av jorden og vårt eget solsystem, er å utvikle prediktive modeller for å identifisere beboelige planeter rundt andre stjerner.

Vi søker en administrativ koordinator i et 1-årig vikariat som i samråd med senterledelsen vil ivareta senterets drift og oppbygging. Den administrative koordinatoren har en sentral stilling ved PHAB og tillegges et selvstendig ansvar for senterets daglige drift og påse at senteret driftes i henhold til regelverket samt strategiske beslutninger og føringer.

Dine arbeidsoppgaver vil i hovedsak være

• I samråd med senterledelsen ivareta den daglige driften av PHAB. • Være administrativ kontaktperson mot MatNat Fakultetet, mot Institutt for geofag, mot Norges forskningsråd, og andre bidragsytere. • Bistå med forskningsadministrativ støtte til PHAB og andre eksternfinansierte prosjekter som inkluderes i senteres virksomhet. Omfatter blant annet oversikt over aktuelle forskningsprosjekter og forskningsaktiviteter, rapportering og økonomioppfølging. • Støtte forskere i å søke ekstern finansering, for eksempel budsjettutkast, oppfølging av kontrakter og kontraktforhandlinger i samarbeid med økonomiavdelingen på MatNat Fakultetet og Institutt for Geofag. • Håndtere personalsaker og personaloppfølging ved PHAB sammen med HR-funksjonen ved MatNat Fakultetet. • Følge opp senterets webside og andre sosiale medier. • Være sekretær for PHAB sitt rådgivende organ, og lokalt verneombud.• Planlegging og koordinering av senterets nasjonale og internasjonale arrangementer, møter og seminarer, samt reise- og hotellbestillinger.• Mottak av gjester og nytilsatte og håndtering av andre henvendelser.• Ansvar for bestillinger for senteret og senterets gjester. • Bistå med annen administrativ støtte ved PHAB, inklusive håndtering av nøkler, gjestekort, kontorplasser osv

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet har en strategisk ambisjon om å være et internasjonalt ledende forskningsfakultet. Kandidater vil bli valgt ut i tråd med denne ambisjonen, og er forventet å ligge i det øvre sjikt med hensyn på akademiske kvalifikasjoner

Kvalifikasjonskrav:

I denne rollen må du ha / Vi vil at du har:

  • Utdanning fra universitet eller høyskole på minimum bachelornivå. Relevant realkompetanse kan erstatte utdanningskravet.
  • Relevant erfaring 
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne både på norsk og engelsk.
  • Stillingen forutsetter at du kan være til stede ved, og tilgjengelig for, institusjonen på daglig basis.

I denne rollen bør du ha / Vi håper at du har:

  • Administrativ erfaring fra statlig virksomhet innen relevante fagområder, fortrinnsvis innen forskningsadministrasjon, prosjektbudsjettering og økonomistyring. 
  • God kjennskap til universitets- og høgskolesektoren. 
  • Erfaring med bruk av administrative systemer (som f.eks. DFØ, Tableau, Elements, Vortex).
  • Erfaring med nettpublisering på nett.

Alle kandidater og prosjekter vil måtte gjennomgå en sjekk opp mot gjeldende eksport-, sanksjons- og sikkerhetslovverk og -reguleringer. Dette gjelder i særdeleshet Eksportkontrolloven, Sanksjonsloven og Sikkerhetsloven. Kandidater kan bli ekskludert som følge av denne sjekken.

Hva vi ser etter hos deg?

Personlige egenskaper:

  • Du er nøyaktig, jobber strukturert og setter deg raskt inn i nye oppgaver 
  • Du har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner 
  • Du har godt humør og evne til å tåle hektiske perioder
  • Du jobber selvstendig og i team
  • Evne og vilje til å yte service og håndtere mange saker parallelt.
  • Meget god skriftlig og muntlig kommunikasjonsevne på norsk og engelsk.
  • Erfaring med arbeid i et internasjonalt arbeidsmiljø.

Ansettelse i stillingen bygger på en helhetlig vurdering av alle kvalifikasjonskrav som ligger til stillingen, inkludert personlige egenskaper.

Vi kan tilby deg

  • Spennende og meningsfylte arbeidsoppgaver i en virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag, som bidrar til kunnskapsutvikling, utdanning og opplysning som fremmer en bærekraftig, rettferdig og kunnskapsbasert samfunnsutvikling
  • Engasjerte kollegaer i et godt arbeidsmiljø
  • Gode velferdsordninger i tillegg til et familievennlig Oslo med mange muligheter for kultur og utendørs aktiviteter
  • Mulighet for inntil 1,5 time i uken med trening i arbeidstiden
  • Medlemskap i Statens Pensjonskasse, som er en av Norges beste pensjonsordninger med gunstige boliglån og gode forsikringsordninger
  • Lønn i stilling som Rådgiver, stillingskode 1434i lønnsspenn kr fra 640 000 – 720 000, avhengig av kompetanse og erfaring. Fra lønnen trekkes 2% i lovfestet innskudd til Statens Pensjonskasse.

Les mer om fordelene med å jobbe i staten i Arbeidsgiverportalen.

Vi trenger ulike perspektiver i vårt arbeid

UiO er et åpent og internasjonalt breddeuniversitet, og vil være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass og studiested. Les mer om UiOs arbeid for likestilling, inkludering og mangfold på uio.no.

Vi løser vårt samfunnsoppdrag best når vi tar i bruk våre ulike erfaringer, bakgrunner og perspektiver. Vi vil gjerne ha flere gode kolleger - kanskje den neste er deg?

Vi vil tilrettelegge dersom du har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være endring av arbeidstid, tilpasning av arbeidsoppgaver, digital, teknisk, eller fysisk tilrettelegging eller andre praktiske tilpasninger.

Har du innvandrerbakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en, oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert søker fra hver gruppe til intervju. Med funksjonsnedsettelse menes her en søker som oppgir å ha en funksjonsnedsettelse som vil medføre tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.

Avkrysningene i jobbsøkerportalen blir brukt til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Mer informasjon om likestillingstiltak ved UiO finner du her.

Vi håper at du søker på stillingen hos oss.

Hvordan søke på stillingen?

Søknaden må innholde:

  • Søknadsbrev
  • CV
  • Kopi av relevante vitnemål og attester
  • Kontaktinformasjon på 2-3 referanser

Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt rekrutteringssystem Jobbnorge, klikk “Søk stillingen”.

Når du søker på stillingen, ber vi deg hente utdanningsresultatene dine fra Vitnemålsportalen.no. Om utdanningsresultatene dine ikke er tilgjengelige via Vitnemålsportalen, ber vi deg laste opp kopier av vitnemålene eller karakterutskriftene dine. Vi gjør oppmerksom på at all dokumentasjon må være på engelsk eller et skandinavisk språk.

Formelle retningslinjer

De best kvalifiserte søkerne vil bli innkalt til intervju.

Søkerlister kan bli offentliggjort iht. Offentleglova § 25 andre ledd. Når du søker jobb hos oss vil navnet ditt stå på den offentlige søkerlisten. Det er mulig å be om å bli unntatt denne listen. Du må begrunne hvorfor du ønsker unntak fra offentliggjøring og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det vil du høre fra oss.

Søk stillinga

Spørsmål om stillingen

  • Trine-Lise K. Gørbitz (Kontorsjef), t.l.k.gorbitz@geo.uio.no
  • Stephanie C. Werner (Senterleder), stephanie.werner@geo.uio.no

For spørsmål knyttet til rekrutteringssystemet: 

  • Ørjan Pretorius (Rådgiver), orjan.pretorius@mn.uio.no
Powered by Labrador CMS