OsloMet – storbyuniversitetet er landets tredje største universitet, med over 20 000 studenter og mer enn 2000 ansatte. OsloMet leverer kunnskap og yrkesutøvere samfunnet er avhengig av, og er tett på arbeidslivets behov. OsloMet er et urbant og mangfoldig universitet med internasjonalt preg og et attraktivt studie- og arbeidssted med studiesteder midt i Oslo og på Kjeller ved Lillestrøm. Tilstedeværelsen i hovedstadsregionen gir universitetet gode muligheter til å forstå og høste fordelene av byens varierte befolkningssammensetning.
Fakultetet tilbyr høyere utdanning innen tekniske fag, kunstfag og designfag, og har forsknings- og utviklingsaktiviteter innen disse fagfeltene. Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) har om lag 3 000 studenter og om lag 280 ansatte, og holder til i Pilestredet i Oslo sentrum og på Kjeller utenfor Lillestrøm.
Institutt for informasjonsteknologi tilbyr tre bachelorstudier, et masterstudium og er delaktig i et tverrfaglig doktorgradsstudium. Vitenskapelige ansatte ved instituttet forsker innen et bredt spekter av fagområder, inkludert informatikk, naturvitenskap, innovasjon og ledelse. Studenter og forskere er også involvert i et økende antall tverrfaglige aktiviteter ved universitetet.
Ved Institutt for informasjonsteknologi er det ledig en midlertidig stilling (100%) fra 01.08.2021 til 30.06.2023 med mulighet for forlengelse som førsteamanuensis/universitetslektor i velferdsteknologi og universell utforming av IKT.
Det forventes at kandidaten vil undervise i en rekke emner på bachelor- og masternivå, og innenfor livslang læring, samt veilede bachelor og masterstudenter.
Arbeidsoppgaver og ansvar:
planlegge, utvikle og levere emne på bachelor- og masternivå og innenfor OsloMets etter -og videreutdanningstilbud. Dette inkluderer undervisning, veiledning og vurdering
aktivt bidra til utvikling av utdanning av høy kvalitet
aktivt bidra til utvikling av instituttet og resten av OsloMet
utføre administrative oppgaver knyttet til utdanningene
Kvalifikasjonskrav for førsteamanuensis:
PhD innenfor et fagfelt relevant til velferdsteknologi eller universell utforming av IKT.
For søkere til førsteamanuensis-stillingen kreves dokumentert forskningsarbeid og publikasjoner innen velferdsteknologi eller universell utforming av IKT.
Det kreves god muntlig og skriftlig framstillingsevne på engelsk. Gode ferdigheter i norsk eller et skandinavisk språk er en fordel.
Kvalifikasjonskrav for universitetslektor:
For universitetslektor kreves embetseksamen, hovedfag eller mastergrad innenfor et fagfelt relevant til velferdsteknologi eller universell utforming av IKT. Søkere må dokumentere grunnleggende kompetanse i undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå.
Det kreves god muntlig og skriftlig framstillingsevne på engelsk. Gode ferdigheter i norsk eller et skandinavisk språk er en fordel.
Vi vil legge vekt på:
søkerens fagprofil opp mot undervisningsbehov ved instituttet
evne til å kommunisere og samarbeide med studenter og kolleger
personlige egenskaper som kan bidra positivt til arbeidsmiljøet
Personlige egenskaper som er nødvendige for stillingen:
gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
nysgjerrighet og en ambisjon for å utvikle seg som akademiker
fleksibilitet og evne til å tilpasse undervisning og forskning til behovene til OsloMet og instituttet, inkludert tverrfaglig samarbeid
OsloMet gjennomfører prøving av pedagogiske kvalifikasjoner i forbindelse med intervju.
Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i vår region og vi ønsker alle kvalifiserte søkere velkommen. Vi arbeider aktivt med å utvikle oss videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen dersom du har behov for det. Har du perioder i livet hvor du ikke har vært i arbeid, utdanning eller opplæring er du også velkommen til å søke hos oss. Kvinner oppfordres til å søke på stillingen.
Sakkyndig vurdering
Som søker vil du bli vurdert av en sakkyndig komite.
Innen søknadsfristen må du sammen med søknaden laste opp følgende dokumenter:
CV (inkludert lærings- og veiledningserfaring og navn og kontaktinformasjon for minst tre referanser)
komplett liste over publikasjoner
kopier av attester / vitnemål (inkludert formell utdanning i pedagogikk, hvis aktuelt)
opptil ti vitenskapelige artikler i fulltekst, levert sammen med en innholdsfortegnelse og en kort introduksjon som belyser relevansen av hver artikkel for stillingen og en detaljert beskrivelse av bidraget til artikkelen fra søkeren
Du må laste opp alle disse dokumentene for at din søknad skal behandles. Dokumentene må være på engelsk eller et skandinavisk språk. Oversettelser må være autorisert. Du må fremvise originaler ved et eventuelt intervju. OsloMet gjennomfører kontroll av dokumenter, slik at du som kandidat skal få en reell evaluering og rettferdig konkurranse.
Ufullstendige søknader vil ikke bli tatt til vurdering.
Har du dokumenter som ikke kan lastes opp elektronisk, kontakt hrtkd@oslomet.no.
Vi tilbyr:
interessante oppgaver ved Norges tredje største og mest urbane universitet
deltakelse i forskningsgruppe
mulighet til faglig utvikling i et spennende fag- og forskingsmiljø
et kreativt og inspirerende fagmiljø
kontakt med mangfoldig studentgruppe
låne- og pensjonsbetingelser i Statens pensjonskasse
gode velferdsordninger og et omfattende tilbud av aktiviteter innen kultur og sport
Stillingen lønnes iht til Hovedtariffavtalene i staten og OsloMets lønnspolitikk i stillingskode 1011 førsteamanuensis, lønnstrinn 60 – 74 , dvs kroner 535 200 – 694 400 pr. år eller 1009 universitetslektor, lønnstrinn 51 – 66, dvs kroner 458 900 – 597 000 pr. år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Andre opplysninger
Ønsker du nærmere informasjon om stillingen kan du kontakte:
OsloMet er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen med rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R) og medlem i nettverket EURAXESS som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere. OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).