Førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor i spesialpedagogikk
Søknadsfrist: 20.04.2025
Publisert
USN er universitet nær deg. Her jobber vi sammen for å finne løsninger. For lokalsamfunnet, verden og alle oss som bor her. På våre campuser fra fjord til fjell vil du jobbe i nærheten av hjemstedet ditt på sørøst-landet. Her gjør du en meningsfull jobb blant yrende studentliv og innovative forskningsmiljøer. Du får en arbeidsplass som er tett på de store samfunnsutfordringene – og samtidig nær løsningene på dem. Et arbeid vi gyver løs på med våre aller beste virkemidler: utdanning og forskning.
Vi tilbyr profesjonsorienterte og arbeidslivsrettede utdanninger, forskning og kunnskapsformidling med høy internasjonal kvalitet. Som ansatt får fordype deg i ditt eget felt, samtidig som du har tilgang til en buffet av muligheter for utvikling og læring.
Gjennom de offisielle kanalene – og gjennom et nettverk av kunnskapsrike og rause kollegaer som kan mye om mangt. USN er resultatet av fusjoner mellom tidligere høyskoler. Høyskolen i Sørøst-Norge ble dannet 1. januar 2016 da Høyskolen i Buskerud og Vestfold fusjonerte med Høyskolen i Telemark. Høyskolen fikk universitetsstatus i 2018. Rektoren vår heter Pia Cecilie Bing-Jonsson.
Institutt for pedagogikk har ledig faste stillinger som Førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor i spesialpedagogikk
Om stillingen
Fakultet for humaniora, idrett- og utdanningsvitenskap har ledig to faste 100% stillinger som førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor i spesialpedagogikk.
Stillingen er knyttet til Institutt for pedagogikk (IPED). Hovedarbeidssted vil være etter avtale med instituttet. Nærmeste overordnede er instituttnestleder ved hovedarbeidssted.
Institutt for pedagogikk har campus i Vestfold, Drammen, Porsgrunn og Notodden og har nærmere 200 ansatte. Vi tilbyr bachelorutdanning i spesialpedagogikk på Notodden, samt to spesialiseringer i spesialpedagogikk tilhørende master i pedagogikk i Drammen. I tillegg tilbyr vi en rekke etter- og videreutdanninger og kompetanseheving ute i regionen. Stillingen kan bli knyttet til alle emner i spesialpedagogikk på ulike nivå i utdanningene, etter- og videreutdanningsemner og inn mot regionens behov.
For å nå våre ambisjoner om å utvikle regionalt forankrede og fremtidsrettede utdanninger, søker vi deg som er engasjert og innovativ. Vi søker deg som gjennom praksiserfaring, undervisning og forskning kan bidra til å utdanne profesjonelle spesialpedagoger, kompetanseheving i regionen og bidra til god forskning innen fagfeltet. Du må evne å se det dobleperspektivet mellom akademia og praksisfeltet. At du deltar aktivt i forsknings- og utviklingsarbeid for å styrke innsikt i og forståelse av praksisfeltet. Forskergrupper er et nøkkelelement i USN’s strategi for faglig utvikling og forskning, og det forutsettes aktiv deltakelse i en eller flere av våre forskergrupper.
Ansvar og arbeidsoppgaver
stillingens fagområde er spesialpedagogikk, arbeidsoppgavene er knyttet til emneansvar, undervisning, veiledning og sensur på bachelor-, master- og etter og-videreutdanning
hovedområdene for stillingen er matematikkvansker, språk/lese- og skriveområdet
stillingen er knyttet til arbeid i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen, Regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling. Arbeidet består av å aktivt planlegge, lede og gjennomføre prosesser sammen med kommunene for en inkluderende praksis i barnehage og skole. Det må påberegnes reiseaktivitet, da mye av arbeidet foregår ute i regionene
bidrag inn mot instituttets andre oppgaver og program må påberegnes
den ansatte vil ha ett hovedarbeidssted, men må regne med å arbeide ved andre campus ved behov
utforming av søknader om eksterne forsknings- og utviklingsmidler
forskning og utviklingsarbeid med vekt på spesialpedagogisk praksisrelevant forskning, tiltaksordningene og instituttets spesialpedagogiske utdanninger
arbeidsoppgaver vil kunne endres i tråd med instituttets satsningsområder og samfunnets behov
Kvalifikasjoner
faglig kompetanse og vitenskapelig produksjon innen spesialpedagogikk, men faglig kompetanse innenfor pedagogikk vil kunne bli vurdert
det er stilles krav om kompetanse innenfor ett eller flere av følgende områder: matematikkvansker, språk/lese- og skriveområdet
kunnskap og erfaring med å utvikle og gjennomføre kompetansehevingstiltak
erfaring med undervisning og veiledning fra undervisningssektoren (skole, barnehage, PPT e.l) vil være en fordel
det er en fordel å ha publisert i nasjonale og/eller internasjonale fagfellevurderte tidsskrifter
gode digitale ferdigheter samt gode kvalifikasjoner i å undervise og veilede gjennom bruk av digitale læringsplattformer
ha god kunnskap om offentlig forvaltning
søker må ha sertifikat klasse B
da undervisningsspråket er norsk må den som ansettes kunne undervise i et av de skandinaviske språkene (norsk, svensk eller dansk)
For ansettelse som universitetslektor kreves høyere grads eksamen ved universitet, høgskole eller tilsvarende, i tillegg til relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant yrkespraksis. Søkere med forskningskompetanse vil bli prioritert.
Ved ansettelse som universitetslektor vil det bli vektlagt ønske, vilje og planer om kvalifisering til førstekompetanse.
For ansettelse som førsteamanuensis kreves i tillegg norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet.
For ansettelse som førstelektor kreves dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling. Spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet vil bli tillagt vekt.
vi søker deg som er utviklings- og endringsorientert, med god kompetanse innen det spesialpedagogiske fagfeltet.
gode samarbeidsevner og kommunikasjonsevner er en forutsetning for stillingen, i tillegg må du ha god evne til å skape og vedlikeholde nettverk
ha evne til kunne kombinere planlegging av undervisning og andre læringsaktiviteter i studier, parallelt med fremdrift i egen forskning
evne til å arbeide selvstendig og strukturert
personlig egnethet og motivasjon vil bli tillagt stor vekt.
Krav til dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
Våre utdanninger skal være forskningsbaserte, både når det gjelder undervisningspraksis og innhold. Vi vil derfor at våre undervisere skal ha erfaring fra og vise motivasjon for å fokusere på utvikling av undervisningspraksis og samspillet mellom undervisning og forskning for å fremme læring.
Det forutsettes på denne bakgrunn at søkere kan dokumentere utdanningsfaglig basiskompetanse gjennom utdanning eller kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer, og opparbeidede grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning på universitet- og høgskolenivå.
Alternativt kreves det dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse gjennom egen praksis som underviser og veileder og gjennom utdanningsledelse i høyere utdanning, kombinert med relevante utdanninger, kurs og seminar og dokumentasjon på opparbeidede grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
For søkere som primært vurderes på grunnlag av egen praksis, stilles det krav om undervisning- og veiledningserfaring og erfaring fra utdanningsledelse som samlet sett tilsvarer en andel av heltidsstilling i høyere utdanning tilsvarende to år.
Søkere som ikke har slike utdanningsfaglige kvalifikasjoner, kan ansettes med plikt til å kvalifisere seg innen to (2) år. Kurs i universitets- og høgskolepedagogikk vil bli tilbudt.
USN
Vi tilbyr
Et spennende og utviklende fagmiljø med stimulerende arbeidsoppgaver. Hvor du får kombinert strategiske evner med spesialpedagogiske ferdigheter og mulighet til å ivareta både utdanningene og praksisfeltet. Stillingen vil kunne gi gode muligheter for utvikling i et inkluderende arbeidsmiljø med engasjerte og dyktige kolleger. God pensjonsordning og gunstige vilkår i Statens pensjonskasse. Universitetet har ansattgoder og fordeler som f.eks mulighet for trening i arbeidstiden.
Lønn
Universitetslektor (kode 1009): NOK 563 412 – 711 095 per år. Førstelektor (stillingskode 1198) og førsteamanuensis (stillingskode 1011): NOK 663 442 – 868 739 per år.
Lønnsplassering etter ansiennitet og kompetanse. Fra lønna går lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
Ansettelsen skjer på de vilkår som til enhver tid gjelder for ansatte i staten, og etter ansettelsen må du påregne at det kan skje endringer i arbeidsområdet.
Andre opplysninger
Ansettelsesorgan er ansettelsesutvalget for undervisnings- og forskerstillinger ved Universitetet i Sørøst-Norge. [Et sakkyndig utvalg vil vurdere søknadene.] På bakgrunn av utvalgets innstilling vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveforelesning.
Den som ansettes, må rette seg etter de lover, forskrifter og avtaler som til enhver tid gjelder for stillingen.
Universitetet i Sørøst-Norge ønsker å ansette personale som gjenspeiler mangfoldet i befolkningen, og vi ønsker alle kvalifiserte søkere velkommen. Vi arbeider for å utvikle oss videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen for de som har behov for det. Har du perioder i livet hvor du ikke har vært i arbeid, utdanning eller opplæring er du også velkommen til å søke arbeid hos oss.
I henhold til offentlighetslovens § 25 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Søkere vil bli varslet dersom slik anmodning ikke tas til følge.
Personalrådgiver Jeanette G. Wilhelmsen, epost/tlf: jwilh@usn.no
Slik søker du
Universitetet i Sørøst-Norge benytter elektronisk søknadsbehandling. Søkere til stillingen må registrere sin søknad og CV med vedlegg elektronisk via rekrutteringsportalen Jobbnorge ved å klikke på lenken til høyre ”Søk stillingen”.
Følgende dokumenter skal legges ved den elektroniske søknaden:
attesterte kopier av vitnemål fra høgskole/universitet og attester
vitenskapelige publikasjoner (inntil 10 for søkere til førsteamanuensis/førstelektor).
liste over vitenskapelige publikasjoner
søkere som har fullført eget kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer skal legge frem dokumentasjon i form av kurs- eller eksamensbevis, i tillegg til studieplan eller beskrivelse av kurset med oversikt over emner/tema.
grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring og evaluering og utvikling av undervisning og veiledning skal dokumenteres i form av en systematisk og samlet fremstilling
øvrige søkere skal i beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser, veileder og utdanningsleder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ved USN benyttes pedagogisk mappe, og du kan lese mer om hva denne skal omfatte her
kontaktinformasjon til tre referanser
Vi gjør oppmerksom på at alle dokumenter må være på et skandinavisk språk eller på engelsk. Eventuelle oversettelser må være attesterte.
Har du høyere utdanning fra utlandet må den godkjennes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Du må ha sendt inn søknad for godkjenning innen søknadsfristen til denne stillingen utløper. Legg ved kvittering på søknad eller vedtak når du søker. Godkjenningen må ettersendes og er en forutsetning for ansettelse.
Det er søkers eget ansvar å sørge for at all etterspurt dokumentasjon har blitt lastet opp til søknaden innen søknadsfristens utløp.
Universitetet i Sørøst-Norge er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen, og har rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R). Universitetet er også medlem i nettverket EURAXESS, som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere.