Spennende jobbmulighet i Nordens genbank ved NordGen!

Avdelingsleder for Nordens genbank

Søknadsfrist: 12.08.2022

Nordic Gene Resource Center

Nordic Gene Resource Center (NordGen) er de nordiske lands felles genbank og kunnskapssenter for genetiske ressurser. Vi arbeider for å bevare og fremme bærekraftig bruk av planter, dyr og skogtrær som er viktige for landbruket og vår fremtidige matproduksjon. NordGen er en institusjon under Nordisk ministerråd. Les mer på nordgen.org.

NordGen søker avdelingsleder for Nordens genbank

Ønsker du å bidra til å bevare det biologiske mangfoldet og jobbe for en mer bærekraftig verden? Er du en erfaren leder med en naturvitenskapelig bakgrunn som liker å jobbe med mennesker, planter og frø? Hvis du også liker å ha det overordnede ansvaret for flere ulike aktiviteter samtidig, vil du kunne trives godt i stillingen som avdelingsleder i NordGen.

NordGen er de nordiske lands genbank og kunnskapssenter for genetiske ressurser. Vi tar blant annet vare på den nordiske frøsamlingen, som består av 33 000 frøprøver - viktig forskningsinfrastruktur som er avgjørende for at forskere og planteforedlere skal kunne tilpasse landbruket til fremtidige utfordringer.

Som avdelingsleder for genbanken har du det overordnede operative ansvaret for den nordiske frøsamlingen så vel som for våre drivhus, felt og laboratorier. Det er en stilling med et bredt ansvarsområde som krever at du er selvgående, initiativrik og tåler å jobbe under press. Du vil lede to erfarne ledere som har sine respektive medarbeiderteam. En viktig del av tjenesten er også å samhandle med nordiske og internasjonale forskningsinstitusjoner, private selskaper og andre interessenter som har behov for de plantegenetiske ressursene som NordGen bevarer. Du vil være en del av organisasjonens ledergruppe og rapportere direkte til direktøren.

Som avdelingsleder for genbanken vil du ha en spennende stilling i en dynamisk og velfungerende virksomhet. Du vil ha stor innflytelse på hvordan arbeidsdagene dine ser ut, og vi ser gjerne at du har en drivkraft for å videreutvikle arbeidsområdene dine.

Oppgaver

- Ledelse av to ledere med ansvar for henholdsvis drivhus og felt og frølaboratorier

- Overordnet ansvar for NordGens frøsamling og in-vitro samling av poteter når det gjelder bevaring, bruk og distribusjon

- Ansvarlig for NordGens kvalitetssikringsarbeid

- Ansvarlig for oppfølging og utvikling av frø- og potetdistribusjon

- Håndtere kontakter og avtaler om ekstern oppformering av frø

- Andre arbeidsoppgaver innen fagområdet

Utdanning og erfaring

- Minst fem års ledererfaring

- Minst fem års erfaring med å jobbe innen ett eller flere av følgende områder: genbankarbeid, arbeid med genetiske ressurser, laboratoriedrift, frølaboratorium, planteforedling, frøproduksjon, hagebruk eller planteskolearbeid, grønne næringer, biologisk mangfold, plantehelse eller lignende

- Relevant akademisk utdanning på minst masternivå

- Erfaring med samarbeid mellom offentlige og private aktører

- Veldig god kunnskap (muntlig og skriftlig) i et av de skandinaviske språkene samt engelsk er et krav

Meritterte egenskaper

- Erfaring med å lede andre ledere

- Erfaring med å jobbe i det nordiske samarbeidet

- Erfaring med å arbeide med databaser i daglig arbeid

- Erfaring med å lede store prosjekter

- Erfaring med internasjonalt samarbeid innen biologisk mangfold og genetiske ressurser

Private egenskaper

- Du trives i lederrollen og er flink til å motivere dine ansatte

- Du har gode samarbeidsegenskaper og er komfortabel med å jobbe på forskjellige fagområder samtidig

- Du er strukturert og flink til å planlegge arbeidet innenfor dine ansvarsområder

- Du kan holde hodet kaldt når tempoet er høyt

- Du er sosial, åpen og har lett for å etablere nye kontakter

- Du trives i et dynamisk miljø

NordGen tilbyr en spennende stilling i et profesjonelt og internasjonalt arbeidsmiljø. Arbeidsavtalen vil bli signert for 4 år med mulighet for forlengelse i ytterligere 4 år. Stillingen ligger i Alnarp, Sverige.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Søknadsfristen er 12 august 2022.

Søknad (inkludert CV og referanser) sendes via denne lenken.