Stilling:

Stipendiat i pedagogikk

Søknadsfrist 21.03.2019

UiT Norges arktiske universitet

UiT Norges arktiske universitet er et breddeuniversitet som bidrar til en kunnskapsbasert utvikling regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal utnytte vår sentrale beliggenhet i nordområdene, vår faglige bredde og kvalitet og våre tverrfaglige fortrinn til å møte fremtidens utfordringer.


Troverdighet, akademisk frihet, nærhet, kreativitet og engasjement skal prege forholdet mellom ansatte, mellom ansatte og studenter og mellom UiT og samarbeidspartnere.

Om stillingen

Ved UiT Norges arktiske universitet er det fra 1. januar 2020 ledig stilling som stipendiat for søker som ønsker å ta graden philosophiae doctor (ph.d.). Stillingen er tilknyttet Institutt for lærerutdanning og pedagogikk og forskningsprosjektet LAB-TEd (LEARNING, ASSESSMENT AND BOUNDARY-CROSSING IN TEACHER EDUCATION).

LAB-TEd er et strategisk innovasjonsprosjekt i partnerskap med NTNU og støttet av Norges forskningsråd gjennom FINNUT-programmet.

En stipendiatstilling har fullført forskerutdanning fram til doktorgrad som mål. Opptak til doktorgradsprogram er en forutsetning for tilsetting, og studieperioden starter ved tiltredelse i stillingen. Stipendiaten deltar i fakultetets forskerutdanning, og doktorgradsprosjektet gjennomføres i løpet av tilsettingsperioden.

Tilsettingen gjelder for 3 år.

Stillingens forskningsområde

Stillingen er tilknyttet forskningsprosjektet LAB-TEd, som er et institusjonsforankret strategisk prosjekt innen grunnskolelærerutdanning (GLU), finansiert av Norges forskningsråd (NFR). Prosjektet er et samarbeid mellom UiT Norges arktiske universitet og NTNU. Fra 2010 var ett mål for grunnskolelærerstudentene i Norge å utvikle en metodekompetanse i arbeid med FoU-oppgaven (forsknings- og utviklingsarbeid) i studiets tredje år, for å kunne gjennomføre forskning i egen praksis. Fra høsten 2017 ble det i tillegg obligatorisk med mastergrad og en profesjons- og praksisrettet masteroppgave som tar utgangspunkt i problemstillinger knyttet til skolen. Målet er å utdanne lærere som kan bidra til skoleutvikling gjennom sin FoU-kompetanse.

FoU-oppgaven og masteroppgaven skal bidra til økt forskningskompetanse i GLU og skolens praksis. Det overordnede målet for LAB-TEd er utvikling av oppgavearbeidet i GLU og nye modeller for oppgaveveiledning og profesjonsrettede vurderingskriterier. Dette utviklingsarbeidet skal skje i et partnerskap mellom universiteter (lærerutdannere), skoler (lærere og skoleledere) og studenter i GLU. LAB-TEd er et forskningsprosjekt som gjennomføres med kultur-historisk aktivitetsteori (KHAT) som teoretisk rammeverk. Med utgangspunkt i denne teorien har Yrjö Engeström, som også vil bidra som rådgiver i prosjektet, utviklet en metodologi som benevnes formative intervensjoner.

Formative intervensjoner innebærer at forskere støtter utvikling samtidig som de også forsker på utviklingsprosessene. De gjennomfører det som benevnes som Development Work Research (DWR) med det formål å utvikle veiledningen og vurderingen av FoU-oppgaven og masteroppgaven i lærerutdanningen, samt å utvikle en profesjonsrettet og praksisrettet forskerkompetanse både i lærerutdanningen og i skolens praksis. Konteksten vil være lærerutdannere, lærere og lærerstudenters praksis i fem skolefag, engelsk, samfunnsfag, naturfag ved UiT og matematikk og kroppsøving ved NTNU.

I prosjektet er det også et mål å øke forståelsen for KHAT og hvordan denne teorien kan bidra til å fremme endring og utvikling i lærerutdanning og i skole. Ph.d.-kandidaten vil ha et særlig ansvar for denne delen av prosjektet og for å undersøke hvordan KHAT kan fremme endring og utvikling både i lærerutdanning og skole. Forskningskonteksten vil være samarbeidet mellom universitetene, skolene og lærerstudentene i prosjektet for å utvikle profesjonsorientert og praksisbasert forskning i lærerutdanningen innen rammen av GLU-reformen av 2017.

Det oppfordres til opphold ved et utenlandsk universitet i løpet av stipendiatperioden.

Kontakt

Nærmere opplysninger om stillingen og prosjektet fås ved henvendelse til:

Kvalifikasjoner

Den som tilsettes må oppfylle kravet for opptak på fakultetets ph.d.-program, jf. § 6 i ph.d.-forskriften ved UiT. I tillegg må det dokumenteres engelsk-kunnskaper som tilfredsstiller kravet i norsk generell studiekompetanse, se nettsider om ph.d.-forskriften ved UiT.

For å bli tilsatt i stillingen kreves mastergrad/hovedfag i pedagogikk eller annet samfunnsvitenskapelig fag med relevant innretning. Søkere med master i fagdidaktikk i et relevant skolefag (fortrinnsvis ett av de fire aktuelle fagene i prosjektet, naturfag, engelsk, kroppsøving eller matematikk) kan også bli tatt i betraktning. For mer informasjon, se denne siden: Utfyllende regler HSL.

Personlig egnethet vil bli tillagt vekt.

Mer informasjon om studiet finner du på denne siden: uit.no/hsl/phd

Arbeidsbetingelser

Ph.d.-studiet er normert til tre år, og normal tilsettingsperiode er tre år. Kortere tilsettingsperiode kan gis dersom stipendiaten alt har gjennomført deler av sitt forskerutdanningsprogram, eller når tilsettingen bygger på tidligere tilsetting i utdanningsstilling (stipendiat, vitenskapelig assistent og liknende), slik at total tid til forskerutdanning blir tre år.

Stilling som stipendiat lønnes etter statens regulativ kode 1017. Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.

Slik søker du

Søknad sendes elektronisk på søknadsskjema som ligger på www.jobbnorge.no. Søknad via e-post kan ikke godkjennes.

Følgende skal vedlegges den elektroniske søknaden:

  • søknadsbrev
  • prosjektbeskrivelse (mal for prosjektbeskrivelse finner du her: prosjektbeskrivelse) må være i tråd med forventningene til stipendiatstillingen i LAB-Ted prosjektet, jf. beskrivelsen ovenfor
  • CV (fullstendig oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid)
  • vitnemål og karakterutskrift fra bachelorgrad eller tilsvarende
  • vitnemål og karakterutskrift fra mastergrad eller tilsvarende
  • diploma supplement for avlagte grader
  • dokumentasjon for engelskkunnskaper
  • attester
  • navn og kontaktinformasjon på 2-3 referanser (navn, tilknytting til søker, e-postadresse og telefonnummer)
  • liste over arbeider søker ønsker det skal bli tatt hensyn til ved bedømmelsen og beskrivelse av disse (se nedenfor)
    • forfatter(e), arbeidets tittel
    • for artikler: tidsskriftets navn og volum, artikkelens første og siste sidetall, årstall
    • for bøker eller andre selvstendige publikasjoner: forlag, trykkested, år og sidetall
  • mastergradsoppgave
  • andre arbeider (publiserte eller upubliserte) som søkeren ønsker det skal bli tatt hensyn til ved bedømmelsen.

All dokumentasjon som skal vurderes må være sertifisert og oversatt til engelsk eller et skandinavisk språk.

Opplysninger og materiale som det skal tas hensyn til i bedømmelsen må vedlegges den elektroniske søknaden innen fastsatt frist.

Bedømmelse

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Ved bedømmelsen vil hovedvekten bli lagt på søkerens potensial for forskning slik dette framgår av masteroppgaven eller tilsvarende, eventuelle andre vitenskapelige arbeider og prosjektbeskrivelsen.

I tillegg kan det tas hensyn til yrkespraksis og annen virksomhet av betydning for gjennomføring av doktorgradsstudiet. Eventuelle pedagogiske kvalifikasjoner, herunder pedagogisk utdanning, undervisningserfaring, erfaring fra popularisering samt erfaring/utdanning fra andre typer formidling kan også ha betydning.

De søkerne som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju.

Stillingens tilhørighet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) har ca. 200 tilsatte i vitenskapelige og administrative stillinger. Det er ca. 2000 studenter på våre ulike utdanninger. Instituttet driver undervisning og forskning innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk og dekker hele spennet av lærerutdanninger fra barnehage til grunnskole og videregående utdanning. Stipendiaten vil være del av et aktivt og engasjert miljø med cirka 30 ph.d.-stipendiater ved instituttet.

Den som tilsettes skal ha sin daglige arbeidsplass ved UiT, campus Tromsø og inngå i et tett samarbeid med LAB-Teds prosjektledelse. Kandidaten vil i det daglige ha tilknytning til forskningsgruppen Skoleutvikling og utdanningsledelse. I tillegg vil kandidaten kunne trekke veksler på samarbeidet med NTNU og på det internasjonale nettverket rundt LAB-TEd.

I perioden 2012-2022 er Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT sammen med Universitetet i Oslo vertskap for ProTed - landets første Senter for fremragende lærerutdanning. ProTeds har ansvar for utvikling av gode modeller for fremtidens lærerutdanning, og LAB-TEd vil være tett koblet til senteret, noe som kan bidra til et utvide nettverk for ph.d.-kandidaten.

Generell informasjon

Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, herunder arbeidsstedets fysiske beskaffenhet, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til telefonreferansen.

Ved UiT legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer alle kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til kjønn, funksjonsevne og nasjonal eller etnisk bakgrunn.

Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.

Det vises for øvrig til utfyllende bestemmelser for tilsetting i stillinger som postdoktor, stipendiat og vitenskapelig assistent ved UiT og forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS