LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET
Stipendiat i nordisk språkvitenskap med fokus på norsk som andrespråk
Søknadsfrist: 15.09.2025
Publisert
UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden.
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere.
Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Om stillingen
Ved Institutt for språk og kultur (ISK), Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL) er det ledig en stipendiatstilling i nordisk språkvitenskap med fokus på norsk som andrespråk. ISK har 78 fast ansatte, 7 professor II og rundt 15 stipendiater. I tillegg kommer omtrent 40 midlertidig ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger.
Instituttet har et svært aktivt forskningsmiljø med stor tematisk bredde. Instituttet er vertskap for noen av de fremste språkvitenskapeligemiljøene i verden, blant annet representert ved AcqVA Aurora Center, etablert 2020, som nå videreføres som C-LaBL. I tillegg kommerforskningsgrupper innen språktilegnelse og flerspråklighet (Acqusition, Variation, and Attrition with focus on Norwegian contexts - AcqVa-Nor), kognitiv lingvistikk (CLEAR), teoretisk lingvistikk (CASTL-FISH), samisk språkteknologi (Giellatekno og Divvun) og språktilegnelse samt sosiolingvistikk og revitalisering, Multilingual North: Diversity, Education and Revitalisation (MultiNor).
Instituttets forskningsmiljøer innen litteraturvitenskap, kunsthistorie og medie- og dokumentasjonsvitenskap er blant annet organisert iforskningsgruppene Health, Art and Society (HAS), Russian Space (RSCPR), Interdisciplinary Phenomenology (IP), arktisk kunst og kultur(WONA og Arctic Voices), Just Literature (JUL) samt LAMCOM - Libraries, archives, and museums in the community.
ISK tilbyr undervisning i allmenn språkvitenskap, litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap, engelsk, kvensk og finsk, nordisk, russisk, samisk, spansk og tysk, som årsstudium, bachelor- eller mastergradsstudium. Instituttet tilbyr også doktorgradsutdanning i kultur/litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap og språkvitenskap.
Den som ansettes i stillinga, vil bli del av et forskningsmiljø i ypperste internasjonal klasse, og vedkommende vil også ta del i et konkretpågående forskningsprosjekt med utstrakt nasjonalt og internasjonalt samarbeid. Ph.d.-stillinga skal veiledes i fellesskap av faggruppenenordisk og engelsk, og vil inngå i samarbeid med faggruppen norsk som andrespråk, forskningsgruppen AcqVa-Nor og forskningssenteret CLaBL.
Faggruppene nordisk, norsk som andrespråk, og engelsk har alle stor interesse for språklig mangfold og variasjon, spesielt i Nord-Norge.Gruppene har eksperter innen lingvistikk, andre-og tredjespråktilegnelse, flerspråklighet, norsk grammatikk og norske dialekter. AcqVa-Nor og C-LaBL-senteret (Center for Language, Brain, and Learning) består av omtrent 40 aktive forskere.
C-LaBL-senteret har to laboratorier, AcqVA-laboratoriet og PoLaR-laboratoriet, som begge benytter moderne verktøy for ulike metoder som er mye brukt i psykolingvistiske og nevrolingvistiske studier av språkbruk, språktilegnelse og flerspråklighet.
Stipendiatstillingen er en utdanningsstilling og har fullført forskerutdanning frem til doktorgrad som mål. Opptak til doktorgradsprogram er en forutsetning for ansettelse og studieperioden starter ved tiltredelse i stillingen.
Stillingen gjelder for en periode på 3 år og ph.d.-studier på fulltid med mulighet for forlengelse av et gjennomføringsstipend. Dersomdoktoravhandlingen leveres på normert studietid innen 3 år eller innen 3,5 år, kvalifiserer stipendiaten seg for et gjennomføringsstipend påhenholdsvis 12 eller 6 måneder. Gjennomføringsstipendet skal brukes til kvalifikasjonsfremmende tiltak inkl. universitetspedagogisk kurs,undervisning og andre arbeidsoppgaver ved fakultetet. Mer om ordningen med gjennomføringsstipend finner du her.
Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.
Om prosjektet
Temaet for ph.d.-prosjektet er norsk som andrespråk med fokus på språklæring, andrespråksdidaktikk, og flerspråklighet.
Prosjektet vil fokusere på én eller flere av tre spesifikke og aktuelle tematikker:
1) Norsk som fagspråk/andrespråk i akademia: Hvilken plass og hvilke vilkår har det norske språket blant internasjonalt ansatte/andrespråksinnlærere ved UiT og andre norske universiteter og høgskoler? Hvordan forholder andrespråksinnlærere seg til det norske språket som et fagspråk i akademisk sammenheng? Hvilke tanker har de om relevansen av å beherske norsk som fagspråk? Hvilke erfaringer og opplevelser har de med læring og bruk av norsk i akademia? Og i hvilken grad innlemmes spørsmål rundt norsk som fagspråk i akademia i norsk andrespråksopplæring?
2) Norsk som andrespråk og flerspråklighet: Hvordan er det å skulle lære seg to nye språk parallelt i voksen alder, feks. norsk og et annet språk (ofte engelsk)? Hvordan kan en andrespråkslærer legge til rette for dette didaktisk sett?
3) Norsk som andrespråk og det norske dialektlandskapet: Når man skal lære seg norsk som andrespråk, hvordan skal man forholde seg til det store dialektmangfoldet i Norge? Hvilke utfordringer byr dialektbruk på for innlæreren? Hvilke valg gjør innlærere med hensyn til om de ønsker å fokusere på å lære seg den lokale dialekten eller “standardspråk”/bokmål/nynorsk? Videre, hvilke didaktiske utfordringer fører dialektmangfoldet til for en andrespråkslærer? Hvilke grep gjør lærere?
Søkere bes gjøre rede for hvilke temaer og problemstillinger de ønsker å fokusere på i en prosjektskisse på inntil 3 sider, inkludert litteraturreferanser. Mal for prosjektskisse finnes her (bokmål)/her (nynorsk).
Problemstillingene er omfattende, og en aktuell ph.d.-kandidat vil sammen med veiledere (og fagmiljøet) utforme et mer spisset ph.d.-prosjekt innenfor et av disse områdene, med konkrete forskningsspørsmål og relevante forskningsmetoder.
Stillingens arbeidsoppgaver er:
å utføre et selvstendig forskningsprosjekt innenfor rammen av denne utlysningen som munner ut i en avhandling
å lære relevante metoder og teorier til bruk i forskningen
å gjennomføre den obligatoriske opplæringsdelen av ph.d.-programmet
å delta i organiseringen av aktiviteter i de relevante fagmiljøene
Mastergrad i nordisk språkvitenskap (herunder også lærerutdanning med nordisk som masterfag), lingvistikk, eller et annet relevant fag, med karakteren «B» eller bedre. Dokumentert fullført mastergrad er en betingelse for å tiltre i stillingen. Du kan fortsatt søke dersom du er nær ved å levere eller nylig har levert masteroppgaven. Du må legge ved et utkast av oppgaven og en uttalelse fra veileder eller institusjonen om når det forventes at oppgaven er ferdig. Du må levere karakterutskrifter for graden, selv om den ikke er fullført.
Gode ferdigheter i engelsk. Nordiske søkere kan dokumentere dette med vitnemål fra videregående skole.
Ønskelige kvalifikasjoner:
Gode ferdigheter i muntlig og skriftlig norsk vil vektlegges
I bedømmelsen vektlegges søkerens potensial for å gjennomføre en forskerutdanning basert på masteroppgaven eller tilsvarende, og eventuelle andre vitenskapelige arbeider. Det vil også tas hensyn til prosjektskissen. I tillegg kan det tas hensyn til annen erfaring av betydning for gjennomføring av doktorgradsstudiet. Søkers potensiale for forskning, personlig egnethet og motivasjon for stillingen vil vektlegges.
Flest mulig bør få anledning til å gjennomgå en forskerutdanning. Om du allerede har oppnådd en doktorgrad eller har tilsvarende kompetanse, er du ikke aktuell for ansettelse i denne stillingen.
Dersom den ansatte ikke kan dokumentere ferdigheter i norsk, svensk eller dansk på nivå A2 ved ansettelse, skal stipendiaten gjennomføre opplæring tilsvarende minst 15 studiepoeng innen utløpet av åremålsperioden. UiT vil tilrettelegge for gjennomføringen.
Bachelorgrad på 180 studiepoeng og mastergrad på 120 studiepoeng, eller integrert mastergrad på 300 studiepoeng.
Masteroppgave med et omfang tilsvarende 30 studiepoeng eller mer hvis søkeren har en mastergrad på 120 studiepoeng.
Masteroppgave med et omfang tilsvarende 20 studiepoeng eller mer hvis søkeren har en integrert mastergrad på 300 studiepoeng.
For å bli tatt opp er det krav om et karaktersnitt tilsvarende B eller bedre på mastergraden. Karaktersnittet gjelder også for integrerte 5-årige mastergradsprogram der alle emnene inngår i beregningen. Nærmere beskrivelse av opptakskrav finner du her.
Hvis du oppfyller opptakskravene og blir ansatt i stillingen, vil du samtidig få midlertidig opptak til ph.d.-programmet. Søknad om endelig opptak må leveres senest to måneder etter tiltredelse i stillingen.
For søkere med utenlandsk utdanningsbakgrunn vil det vurderes om utdanningen likestilles med norsk høyere utdanning på mastergradsnivå. Vurderingen følger nasjonal godkjenningspraksis, se Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Søkere med utdanning fra enkelte land må ha mer høyere utdanning for å fylle opptakskravene, for eksempel 4-årig bachelor og 2-årig master. UiT godkjenner normalt utenlandsk høyere utdanning fra land som har ratifisert Lisboakonvensjonen.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen.
Vi tilbyr
Du blir en del av et spennende forskningsprosjekt
Gode karrieremuligheter
Et godt arbeidsmiljø med dedikerte kolleger
Gode velferdsordninger
Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Stipendiater får normalt 550 800,- i årslønn med 3% økning pr. år.
Søknaden
Søknaden din må inneholde:
Søknadsbrev med beskrivelse av dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen
CV
Vitnemål for bachelor- og mastergrad
Offisielle karakterutskrifter for bachelor- og mastergrad
Forklaring på karaktersystemet for utenlandsk utdanning (Diploma Supplement om tilgjengelig)
Dokumentert fullført mastergrad er en betingelse for å tiltre i stillingen. Du kan fortsatt søke dersom du er nær ved å levere eller nylig har levert masteroppgaven. Du må legge ved et utkast av oppgaven og en uttalelse fra veileder eller institusjonen om når det forventes at oppgaven er ferdig. Du må levere karakterutskrifter for graden, selv om den ikke er fullført.
All dokumentasjon som skal vurderes må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Vitnemål og karakterutskrifter må også leveres på originalspråket. Hvis dokumentasjon på engelskkunnskaper mangler på søknadstidspunktet, må det dokumenteres før tiltredelse. Vi aksepterer kun søknader og dokumentasjon som er sendt elektronisk via Jobbnorge innen søknadsfristen.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten. Alle søkere vil motta en kopi av vurderingen til den sakkyndige komitéen.
Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen.
Generell informasjon
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Stilling som stipendiat lønnes etter statens regulativ kode 1017. Fra lønnen blir det trukket 2% innskudd til Statens pensjonskasse.Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP: Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattgodene dine på: spk.no.
Kortere ansettelsesperiode kan gis dersom stipendiaten alt har gjennomført deler av sitt forskerutdanningsprogram, eller når ansettelsen bygger på tidligere ansettelse i utdanningsstilling, slik at total tid til forskerutdanning blir tre år.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.