Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 2.200 ansatte. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Vår felles retning skal drives frem av omtanke for bærekraftig omstilling og rettferdig samfunnsutvikling, gjennom nye måter å forvalte naturressursene på og legge til rette for bedre byer og lokalsamfunn. Energi, helse og velferd, læring for livet er våre satsingsområder.
I samspill og dialog med våre omgivelser regionalt, nasjonalt og internasjonalt har vi et åpent og innovativt klima for utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, nyskapning, formidling og museumsvirksomhet. Den faglige virksomheten ved universitetet er organisert i seks fakultet med 13 institutt og to nasjonale forsknings- og kompetansesenter i tillegg til Arkeologisk museum. Vi er medlem i det europeiske nettverket for innovative universitet - European Consortium of Innovative Universities. Universitetet ligger i den mest attraktive regionen i landet med 300.000 innbyggere. Stavangerregionen har et dynamisk arbeidsmarked og tilbyr en rekke spennende kultur- og fritidsaktiviteter.
Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor idrett, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og en doktorgradsutdanning. Fakultetet har tre nasjonale sentre: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret), Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), samt forskningssentrene Filiorum - Senter for barnehageforskning og Greenhouse – Centre for environmental humanities. I tillegg er fakultetet en av fem universitetspartnere i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet, kommuner og fylke om etter- og videreutdanning.
Fakultetet har om lag ¼ av universitetets studentpopulasjon, med 3.300 studenter, og 520 ansatte fordelt på fakultetsadministrasjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret og Kunnskapssenter for utdanning.
Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk har ansvar for grunnskolelærerutdanning for 1 – 7. trinn og 5 – 10. trinn. Instituttet har ansvar for master i spesialpedagogikk, master i idrettsvitenskap, bachelor i idrett, samt årsstudium i kunst og håndverk, drama og idrett. I tillegg har instituttet ansvar for videreutdanninger i engelsk og matematikk samt veiledning av nyutdannede lærere. Instituttet har et aktivt forskningsmiljø og mange av våre ansatte er også involvert i desentralisert kompetanseutvikling i nært samarbeid med skoler og skoleeiere. Det er i dag ca 90 ansatte og 900 studenter tilknyttet instituttet.
Om stillingen
Universitetet i Stavanger har ledig stilling som stipendiat i engelsk ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Stillingen er ledig fra 01.01.2024.
Dette er en utdanningsstilling som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling gjennom en forskerutdanning.
Den som ansettes vil bli tatt opp på doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap og humaniora. Programmet omfatter relevante kurs i et omfang som tilsvarer omkring et halvt års studium, en avhandling basert på selvstendig forskning, deltakelse i nasjonale og internasjonale forskermiljø, relevant forskningsformidling, prøveforelesning og disputas. Les mer om forskerutdanningen ved UiS på våre nettsider.
Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og 25% arbeidsplikt. Dette blir avklart i rekrutteringsprosessen.
Forskningstema
Forskningstemaet for stillingen er ‘Unge språkelever som aktive agenter i engelskundervisningen’, med fokus på demokrati og medborgerskap i engelskfaget i grunnskolen.
Læreplanen for engelsk understreker viktigheten av elevmedvirkning, samt bruken av varierte og elevaktive arbeidsmetoder. Dette er i tråd med opplæringens verdigrunnlag beskrevet i Overordnet del av læreplanen, der det påpekes at «demokratiske verdier må fremmes gjennom aktiv deltakelse i hele opplæringsløpet», noe som også gjenspeiles i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap der skolen skal «stimulere elevene til å bli aktive medborgere». I engelskfaget knyttes det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap til perspektivtaking og elevenes forståelse av at deres oppfatning av verden er kulturavhengig. Under det tverrfaglige temaet understrekes det at språklæring og interkulturell kommunikasjon «kan bidra til å åpne for flere måter å tolke verden på, skape nysgjerrighet og engasjement, og medvirke til å forebygge fordommer».
Et eksplisitt fokus på demokrati og medborgerskap i engelskfaget er nytt, og det finnes lite forskning på feltet. Det er ønsket at stipendiatprosjektet skal belyse elevers forståelse av det tverrfaglige temaet og/eller elevaktive innganger til arbeid med demokrati og medborgerskap i engelskfaget. Prosjektskissen kan gjerne ta utgangspunkt i kritisk literacy tilnærminger, estetiske læringsprosesser eller estetiske forskningsmetoder, som for eksempel dramapedagogiske metoder eller litteraturdidaktiske tilnærminger. Det er ønskelig at prosjektskissens metodologi inneholder elementer av deltakende forskning i ett eller flere av prosjektets stadier og at elevenes perspektiv står i fokus. Da det er et økende fokus på elevperspektiver, elevmedvirkning og demokrati og medborgerskap i engelskfaget på tvers av nasjonale kontekster, som gjenspeilt i Det Europeiske Rammeverket for Demokratisk Kultur, åpnes det også for at prosjektet kan hente inn data fra nordiske og internasjonale kontekster.
Stipendiatstillingen vil være tilknyttet det strategiske programområdet DEMCI (Demokrati og medborgerskap: deltakende forskning og inkluderende undervisning) som har tre hovedsatsningsområder: deltakende undervisnings- og forskningsmetoder med barn, bruk av narrative og estetiske forskningsmetoder, og forebygging av fordommer gjennom utvikling av demokratiske medborgerskapspraksiser.
Forskningsarbeidet skal gjennomføres ved Universitetet i Stavanger. Det forutsettes at den som ansettes arbeider på full tid med forskningsprosjektet, og at vedkommende utgjør en del av det faglige miljøet ved fakultetet og universitetet. I tillegg oppfordrer vi til gjennomføring av et utenlandsopphold i løpet av ansettelsesperioden tilknyttet et anerkjent og faglig relevant forskningsmiljø.
Prosjektskisse
Som søker må du utarbeide en foreløpig prosjektskisse for et doktorgradsprosjekt innenfor fagområdet der det gjøres rede for problemstilling, relevans, teoretisk- og metodisk tilnærming. Prosjektskissen (ca. 3000 ord) skal skrives på engelsk og vil inngå i kompetansevurderingen
I løpet av de tre første månedene av ansettelsesperioden vil prosjektskissen og fremdriftsplan bli videreutviklet i samarbeid med veilederne og utformet til den endelige planen for ph.d.-prosjektet. Mal for prosjektskisse finner du her.
Kvalifikasjoner
Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad (3+2) innenfor engelsk språkdidaktikk, literacy studies, engelsk språk, litteratur og/eller kultur, lærerutdanning eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.
Dersom karakteren din på masteroppgaven og veid gjennomsnittskarakter på masterstudiet begge hver for seg tilsvarer B eller bedre, er du den vi søker etter. Avslutter du utdanningen din høsten 2023 er du også velkommen til å søke.
Dersom du har utdannelse fra en institusjon med annen karakterskala enn A-F ber vi deg om å legge ved en bekreftet konverteringsskala som viser hvordan karakterene kan sammenliknes med den norske A-F skalaen og Diploma Supplement eller lignende som forklarer omfanget av fagene som inngår i utdanningen.. Du kan bruke disse konverteringsskalaene til å beregne poengene dine for opptak.
Videre legges det vekt på at du:
er motivert, har potensial for forskning innenfor fagfeltet
har faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre doktorgradsutdanningen innen ansettelsesperioden
kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
er strukturert og har stor arbeidskapasitet
har gode ferdigheter i engelsk, både skriftlig og muntlig.
Vi tilbyr
forskerutdanning i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
kollegabasert veiledningsprogram (NyTi) dersom du skal undervise
lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 575.400 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
Universitetets verdier er å være uavhengig, involverende og skapende. Vi anser mangfold som en ressurs i vårt arbeids- og læringsmiljø, og er opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter og bakgrunn. Universell utforming skal prege våre fysiske og digitale læringsmiljø, og arbeidsplassen vil bli lagt til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne.
Dersom du vurderer stillingen som interessant oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Universitetet vil rekruttere flere kvinner til stillinger som stipendiat innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en kvinne bli prioritert foran en mann.
Kontaktinformasjon
Nærmere opplysninger om stillingen, forskningstema eller programområde fås ved henvendelse til:
Instituttleder Lars Rune Waage tlf: 51833474, e-post: lars.r.waage@uis.no, til
Førsteamanuensis Silje Normand, tlf: 51831286, e-post: silje.h.normand@uis.no eller til
Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Grete Marnburg, tlf: 51833545, e-post: grete.marnburg@uis.no .
Søknaden
Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen.
Følgende skal lastes opp som vedlegg til søknaden:
CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
vitnemål og attester samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant
Diploma Supplement eller lignende og konverteringsskala dersom dette er påkrevd
Masteroppgave
publikasjoner eller annet relevant forskningsarbeid
Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over og at du har lagt ved nødvendig dokumentasjon.
Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25. Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.
UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.
Generell informasjon
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Dersom søknaden din vurderes å være i strid med kriteriene i sistnevnte lovverk vil du få denne avslått uten videre vurdering.
Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en intern komite. På bakgrunn av komiteens uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.
Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger, bortsett fra et avtalt utenlandsopphold i et anerkjent relevant forskningsmiljø.
Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.
Stillingen er kunngjort på både norsk og engelsk. Ved meningsforskjell mellom tekstene skal den norske teksten legges til grunn.