LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET
Postdoktor i flerspråklighet og språklæring
Søknadsfrist: 15.10.2025
Publisert
UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden.
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere.
Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Om stillingen
Ved Institutt for språk og kultur, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, ved UiT Norges arktiske universitet er det ledig ei stilling som postdoktor i flerspråklighet og språklæring. Stillinga er tilknytta Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL, Center for Language, Brain and Learning), nærmere bestemt læringsdomenet i senteret. C-LaBL er finansiert av Trond Mohn stiftelsen i perioden 2024–2029.
Forventet startdato: januar/februar 2026 eller tidligere.
Postdoktorstillinga er en åremålsstilling med ansettelsesperiode på 3 år. Ansettelse i stilling som postdoktor har som hovedmål å kvalifisere for arbeid i vitenskapelige toppstillinger. Det forutsettes at søkeren vil kunne gjennomføre prosjektet i løpet av ansettelsesperioden. Ingen kan ansettes i mer enn én åremålsperiode som postdoktor ved samme institusjon.
Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.
Om instituttet
Institutt for språk og kultur (ISK) er et institutt med stor tematisk bredde og et svært aktivt forskningsmiljø. Det er til sammen ca. 160 ansatte, primært ved campus Tromsø, men også ved campus Alta. Instituttet har omtrent 500 studenter.
Instituttet er vertskap for noen av de fremste språkvitenskapelige miljøene i verden, blant annet representert ved Center for Language, Brain and Learning (C-LaBL). I tillegg kommer forskningsgrupper innen språktilegnelse (AcqVA-Nor), kognitiv lingvistikk (CLEAR), samisk språkteknologi (Giellatekno og Divvun), samt sosiolingvistikk flerspråkligehet og revitalisering (MultiNor).
Instituttets forskningsmiljøer innen litteraturvitenskap, kunsthistorie og medie- og dokumentasjonsvitenskap er blant annet organisert i forskningsgruppene Arctic Voices, Engaging Conflicts in a Digital Era (ENCODE), Health, Art and Society (HAS), Interdisciplinary Phenomenology (IP), Pax Slavia in FLux: European Contexts (PSIF) og Worlding Northern Art (WONA).
ISK tilbyr undervisning i språkvitenskap, litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap, engelsk, kvensk og finsk, nordisk, russisk, samisk, spansk og tysk, som årsstudium, bachelor- eller mastergradsstudium, samt tre internasjonale masterprogram. Instituttet har studieretning i nordsamisk, spansk, engelsk, nordisk og russisk (fag 1 og fag 2), og tysk som fag 2 i lektorutdanningen 8-13. I tillegg har instituttet har ansvar for samisk som fag i grunnskolelærerutdanningen (på morsmålsnivå og som andrespråk). Instituttet tilbyr også doktorgradsutdanning i kultur/litteraturvitenskap, kunsthistorie, medie- og dokumentasjonsvitenskap og språkvitenskap.
Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL)
Den utlyste stillinga vil være en av i alt åtte postdoktor-stillinger i C-LaBL, der to starta høsten 2024, tre starter i 2025 og tre i 2026.
Det følgende er en kortfattet beskrivelse av senteret:
Senter for språk, hjerne og læring (C-LaBL) skal bidra til et paradigmeskifte i forståelsen av hvordan flere språk interagerer i den samme hjernen, utvikle innovative longitudinelle metoder for å studere flerspråklighet, samt utdanne neste generasjons forskere og forskningsledere innenfor et stadig viktigere forskningsfelt. Gjennom å legge til rette for samarbeid på tvers av lingvistiske teorier, nevrovitenskap og språktilegnelse/-prosessering vil vi utforske effektene av flerspråklighet – for språkene i et flerspråklig individ, for hjernen til disse individene og for læring (og undervisning) av flere språk. C-LaBL er delt inn i tre domener (språk, hjerne og læring) som kobles sammen gjennom det tverrgående temaet lingvistisk avstand. Forskningen i C-LaBL vil utforske interaksjonen mellom flere grammatikker i den flerspråklige hjernen, med et fokus på betydningen av lingvistisk avstand (likheter/forskjeller mellom språk) for utvikling, tverrspråklig påvirkning, nevrokognitive tilpasninger i hjernen som resultat av flerspråklig erfaring, i tillegg til innlæring av flere språk i for eksempel en klasseromskontekst eller liknende. Forskningen i senteret vil være teoretisk motivert og bruke en rekke ulike metoder, inkludert offline adferdsmessige eksperimenter, blikksporing, elektroencefalografi (EEG) og magnetresonanstomografi (MRI). Forskningen vil ha praktisk relevans for samfunnsutfordringer knyttet til utdanning og helse. C-LaBLs mentorprogram vil gi et omfattende opplæringstilbud til postdoktorene som ansettes og slik sikre at fremtidige forskningsledere innenfor flerspråklighet har en solid bakgrunn på tvers av domenene i senteret.
Forskningsmiljøet i språktilegnelse, variasjon og flerspråklighet ved UiT består for tiden av ca. 40 aktive forskere og omfatter elleve professorer/førsteamanuenser, en lab-leder, fire postdoktorer, åtte MSCA-postdoktorer, tre ph.d.-studenter, sju professor II-stillinger og et faglig råd med internasjonalt anerkjente forskere. Forskerne på senteret er involvert i en rekke forskningsprosjekt både lokalt og internasjonalt, blant annet MuMin- og MultiLit-prosjektene finansiert av Forskningsrådet. For ytterligere informasjon om arbeidet og aktivitetene i gruppa, se C-LaBLs nettside.
Den utlyste stillingen vil gi den som blir ansatt, muligheten til å jobbe tett med en fremragende gruppe av språkforskere. Den ansatte postdoktoren er forventet å delta i møter på tvers av domenene og slik bidra til samarbeid.
For mer informasjon om stillinga og C-LaBL bes søkere kontakte en av hovedforskerne i læringsdomenet (se kontaktinformasjon nedenfor) for tilgang til den komplette prosjektbeskrivelsen for C-LaBL.
Den utlyste postdoktorstillinga er en del av læringsdomenet i C-LaBL. Dette domenet undersøker samspillet mellom flerspråklighet og læring hos enkeltindivider, og det utforsker hvordan lingvistisk avstand mellom språk interagerer med språklig eksponering og erfaring med tydelig vekt på utdanningsmessige forhold slik som literasitet (lese- og skrivekyndighet) og skoleprestasjoner. For å få til dette vil vi gjennomføre en rekke kontrollerte intervensjoner og eksperiment som avdekker ulike sider ved et individs språkkompetanse. Vi samler inn bakgrunnsinformasjon om deltakerne ved å kombinere detaljerte spørsmål om språklige erfaringer med tilgjengelige registerdata fra Statistisk Sentralbyrå og kobler dette mot data fra egne undersøkelser av språkkompetanse og -læring slik at vi kan få en forståelse av hvordan de samvirker. Konteksten for forskninga er primært den norske skolen, og et forskningstema er allerede igangsatt: utforsking av norske barn og unges tilegnelse av engelsk. Til den utlyste stillinga inviterer vi søkere som vil utforske enten kompetanse i nærstående språklige varieteter (multilektalitet) eller parallell språklæring eller en kombinasjon av disse. Den norske språksituasjonen byr på spennende muligheter til å forske på det første temaet i og med at dialektbruk er utbredt i alle sammenhenger, både muntlig og skriftlig, og ved at det også finnes to kodifiserte nærstående skriftspråk, nynorsk og bokmål, som står i et asymmetrisk forhold der geografi spiller en vesentlig rolle. De språklige erfaringene barn og unge vokser opp med varierer derfor mellom landsdeler på en mer intrikat måte enn i mange andre land, og ett mulig forskingsspørsmål er å undersøke hvordan dette korrelerer med annen språklæring, herunder metaspråklig bevissthet, og læring generelt.
Parallell språktilegnelse beskriver en språklæringssituasjon hvor en voksen eller et barn (fra skolealder og opp) må lære to nye språk samtidig. Dette er en realitet for mange som kommer til Norge i dag ettersom en er avhengig av å lære både norsk og engelsk for å lykkes i norsk skole og i det norske samfunnet. Parallell språklæring er en tilegnelsessituasjon som har vært lite studert, men som har fellestrekk med flere andre språklæringskontekster, som for eksempel simultan språkinnlæring, og det å lære et andre eller et tredje språk. Mulige forskningsspørsmål inkluderer hvordan to språk tilegnes parallelt hos eldre barn og voksne, i hvilken grad de påvirker hverandre, og hvordan forkunnskaper i engelsk former tilegnelsen av norsk – samt hvordan innføringen av norsk påvirker den videre utviklingen av engelsk. Andre sentrale spørsmål gjelder hvilken rolle tidligere tilegnede språk og språklig avstand spiller i denne prosessen. En aktuell problemstilling er også hvordan parallell språklæring påvirkes av den lokale språksituasjonen i Norge, noe som naturlig trekker inn et multilektalt perspektiv.
Kandidaten forventes for øvrig å bidra til planlegging og utvikling av nye sider ved prosjektet etter hvert som det skrider fram. Vedkommende kommer til å jobbe tett med forskningsgruppa men må også kunne jobbe selvstendig og ta et daglig ansvar for prosjektstyring. Arbeidsoppgaver omfatter å bidra til rekruttering av deltakere; planlegging og utføring av feltarbeid (både i skoler og andre relevante settinger); sammenstilling og analyse av data; formidle resultat og samarbeide aktivt med andre forskere i læringsdomenet og i C-LaBL-senteret generelt.
Doktorgrad i språkvitenskap, utdanningslingvistikk, anvendt lingvistikk, psykologi eller annet fagområde som involverer forskning på språk. Hvis du er i sluttfasen av din doktorgrad kan du fortsatt søke på stillingen, forutsatt at du leverer deler av avhandlingen sammen med søknaden slik at bedømmelseskomiteen kan vurdere kvalitet og sannsynligheten for ferdigstillelse innen ønsket ansettelsestidspunkt. Du må legge ved en uttalelse fra veileder eller institusjonen om forventet tidspunkt for fullføring av ph.d-graden. Dokumentert fullført doktorgrad er en betingelse for å tiltre i stilling som postdoktor.
Erfaring med empiriske metoder i språkforskning.
Dokumentert gode kunnskaper i engelsk. Nordiske søkere kan dokumentere sine språkkunnskaper ved å inkludere vitnemål fra videregående i sin søknad.
Ønskelige kvalifikasjoner:
Behersker statistiske metoder godt og har kjennskap til relevante dataprogram og verktøy.
Erfaring med å jobbe med to-/flerspråklige, gjerne med barn og unge.
Har god praktisk beherskelse av norsk eller et annet skandinavisk språk (dansk eller svensk)
Kunnskap i andre språk anses som en styrke.
I vurderingen vil hovedvekten legges til de innsendte arbeidene for det kvalifiserende arbeidet. Det skal også legges vekt på erfaring fra popularisering/formidling og akademisk politikk og administrativ virksomhet.
I vurderingen av søkerne vil vi vektlegge søkers motivasjon, potensiale for forskning og personlig egnethet for stillingen.
Vi søker kandidater som blant annet har:
Gode samarbeidsevner
Evner til god kommunikasjon og samhandling med kollegaer og studenter
Evner og ønsker om å bidra til et godt arbeidsmiljø
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen.
Vi kan tilby
Deltakelse i et spennende forskningsprosjekt
Gode karrieremuligheter
Et godt arbeidsmiljø med dedikerte kolleger
Gode velferdsordninger
Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Søknaden
Søknaden din må inneholde:
Søknadsbrev
En beskrivelse (maks to sider) av hvordan kandidaten passer inn I C-LaBLs forskningsprogram (herunder også forskning på tvers av de tre domenene)
En beskrivelse av hvordan kandidaten ser for seg å bidra til forskningen i læringsdomenet (2-3 sider)
CV (fullstendig oversikt over utdanning, praksis/erfaring, samt en komplett liste over publikasjoner)
Beskrivelse av dine vitenskapelige arbeider, særlig de du anser mest betydningsfulle for denne stillingen
Du kan levere de vitenskapelige arbeider (publiserte eller upubliserte) du ønsker det skal bli tatt hensyn til ved bedømmelsen
3 eksempler på publikasjoner eller andre vitenskapelige tekster
Hvis du er i sluttfasen av din doktorgrad kan du fortsatt søke på stillingen, forutsatt at du leverer deler av avhandlingen sammen med søknaden slik at bedømmelseskomiteen kan vurdere kvalitet og sannsynligheten for ferdigstillelse innen ønsket ansettelsestidspunkt. Du må legge ved en uttalelse fra veileder eller institusjonen om forventet tidspunkt for fullføring av ph.d-graden. Dokumentert fullført doktorgrad er en betingelse for å tiltre i stilling som postdoktor.
All dokumentasjon som skal vurderes må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis dokumentasjon på engelskkunnskaper mangler på søknadstidspunktet, må det dokumenteres før tiltredelse. Vi aksepterer kun søknader og dokumentasjon som er sendt elektronisk via Jobbnorge innen søknadsfristen.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten. Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT. Postdoktor lønnes etter statens regulativ kode 1352. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse. Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP: Du kan ha rett til økonomisk støtte hvis du blir syk eller ufør, familien din kan ha rett til økonomisk støtte når du dør, du blir forsikret mot yrkesskade eller yrkessykdom, og du får gode betingelser på boliglån. Les mer om ansattgodene dine på: spk.no.
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.