LEDIG STILLING PÅ UNIVERSITETET I STAVANGER

Postdoktor i utdanningsvitenskap

Søknadsfrist: 11.05.2025

UiS hovedlogo positiv RGB

Vil du forske på lærer-elev interaksjoner?

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.900 ansatte. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Vår felles retning skal drives frem av omtanke for bærekraftig omstilling og rettferdig samfunnsutvikling, gjennom nye måter å forvalte naturressursene på og legge til rette for bedre byer og lokalsamfunn. Energi, helse og velferd, læring for livet er våre satsingsområder.

I samspill og dialog med våre omgivelser regionalt, nasjonalt og internasjonalt har vi et åpent og innovativt klima for utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, nyskapning, formidling og museumsvirksomhet. Den faglige virksomheten ved universitetet er organisert i seks fakultet med 13 institutt og to nasjonale forsknings- og kompetansesenter i tillegg til Arkeologisk museum. Vi er medlem i det europeiske nettverket for innovative universitet - European Consortium of Innovative Universities. Universitetet ligger i den mest attraktive regionen i landet med 300.000 innbyggere. Stavangerregionen har et dynamisk arbeidsmarked og tilbyr en rekke spennende kultur- og fritidsaktiviteter.

Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor idrett, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og en doktorgradsutdanning. Fakultetet har tre nasjonale sentre: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret), Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), samt forskningssentrene Filiorum - Senter for barnehageforskning og Greenhouse – Centre for environmental humanities. I tillegg er fakultetet en av fem universitetspartnere i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet, kommuner og fylke om etter- og videreutdanning. Fakultetet har om lag ¼ av universitetets studentpopulasjon, med 3.300 studenter, og 390 ansatte fordelt på fakultetsadministrasjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret og Kunnskapssenter for utdanning.

Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) er et landsdekkende senter, ett av elleve nasjonale sentre innen utdanning. Læringsmiljøsenteret bistår nasjonale utdanningsmyndigheter i arbeidet med å realisere nasjonal utdanningspolitikk. I tillegg jobber senteret med egeninitierte oppgaver innenfor forskning og utvikling, kompetanseutvikling for barnehager og skoler, samt undervisning og veiledning ved universitetet. Læringsmiljøsenterets visjon er å være en nasjonal drivkraft for å fremme trygge og gode læringsmiljø i barnehage og skole. Senteret har to avdelinger; en i Stavanger og en i Porsgrunn. Det er i dag 130 ansatte tilknyttet senteret.

Om stillingen

Universitetet i Stavanger har ledig stilling som postdoktor i utdanningsvitenskap med vekt på lærer-elev interaksjoner, ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret). Stillingen er ledig fra 1. august 2025. 

Formålet med stillingen er at den som ansettes opparbeider seg en forskerprofil og kompetanse som gjør vedkommende kvalifisert for stilling som førsteamanuensis. Videre kan stillingen gi verdifull erfaring og annen kompetanse som er relevant for postdoktorens karriereutvikling.

Postdoktor ansettes for en periode på tre år, hvorav ett årsverk i løpet av perioden består av annet kvalifiserende arbeid i form av undervisning, veiledning eller utadretta virksomhet mot skoler. Den som ansettes er blant annet tenkt å inngå i senterets team som gjennomfører observatørtrening for observasjonsprotokollen Classroom Assessment Scoring System (CLASS) på ulike alderstrinn og arbeid knyttet til oppfølging av allerede sertifiserte observatører. 

Postdoktor vil være tilknyttet programområdet «Scaling up research-based practice in school and teacher education” ledet av førsteamanuensis Grete S. Vaaland. Stillingen skal bidra til et forskingsbasert grunnlag for å oppskalere og implementere INTERACT, en video-basert og digital lærer-coaching intervensjon, som del av senterets utadrettede virksomhet. INTERACT prosjektet, en storskala RCT studie, er ledet av professor Sigrun K. Ertesvåg. Det er også aktuelt at postdoktoren deltar i utvikling av søknader om eksternfinansierte forskingsprosjekt det arbeides med innen programområdet.

INTERACT prosjektet er i avslutningsfasen, men for å styrke oppskalering og implementering av tiltaket er det er behov for mer kunnskap om hvilke lærere og elever som har mer, eller mindre, utbytte av intervensjonen. Stillingen skal bidra i dette arbeidet. Studier av sammenhengen mellom kvaliteten av observert lærer-elev interaksjoner skåret med CLASS og sosialt og faglig læringsutbytte hos elever er særlig vektlagt. 

Kvalifiseringsarbeidet gjennomføres ved universitetet. Det forutsettes at den som ansettes arbeider på full tid med prosjektet, og at vedkommende utgjør en del av det faglige miljøet.

Prosjektforslag

Som søker blir du bedt om å utarbeide en skisse (max 1500 ord) som beskriver en plan for gjennomføring av et forskingsprosjekt innenfor fagområdet. Prosjektskissen skal ta utgangspunkt i problemstillinger og tematisk fokus i INTERACT, og anvende data fra observasjoner av lærer-elev interaksjoner skåret med CLASS. Observasjonsdataene kan anvendes i kombinasjons med andre data f.eks. fra spørreskjema til lærere og elever. Prosjektet skal bygge på det teoretiske rammeverket «Teaching through Interaction» utviklet av professor Robert C. Pianta, Bridget Hamre og kolleger, som INTERACT bygger på.

Prosjektforslaget må vise hvordan du vil gå fram for å gjennomføre forskningsarbeidet, hva som vil være de sentrale problemstillingene og hypoteser, hvilke teorier, metoder og analytiske tilnærminger du vil anvende, publiseringskanaler og en tidsplan for gjennomføring av arbeidet. Selv om prosjektet i hovedsak skal anvende data fra INTERACT vil du kunne gjennomføre noe egen datainnsamling knytt til oppskalering av INTERACT.

Det må fremgå eksplisitt av søknaden på hvilken måte prosjektet vil kunne bidra til din kompetanseoppbygging. Prosjektforslaget vil inngå i kompetansevurderingen. Ta kontakt med professor Sigrun K. Ertesvåg (e-post: sigrun.ertesvag@uis.no) for mer informasjon om INTERACT og ytterligere informasjon relevant for stillingen.

Den endelige prosjektbeskrivelsen og fremdriftsplan utformes i samråd med prosjektledelsen i INTERACT i løpet av de tre første månedene av ansettelsesperioden. Det er en forutsetning at du gjennomfører prosjektet i løpet av ansettelsesperioden.

Kvalifikasjoner

Du må ha doktorgrad innenfor et fagområde som er relevant for prosjektet. Doktoravhandlingen må være levert til vurdering innen søknadsfrist for stillingen og godkjent før tiltredelse.

Det forutsettes at den som blir tilsatt i stillingen dokumenterer kompetanse innen kvantitative metoder for analyse av data fra klasseromsobservasjoner og spørreskjema, og avanserte statistiske analyser som for eksempel flernivåanalyser av longitudinelle intervensjonsdata.

Du må ha gode ferdigheter i norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig. 

Videre vektlegges:

  • den vitenskapelige kvaliteten på prosjektet og forskingsrelatert relevans
  • faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre prosjektet innenfor tidsrammen
  • kunnskap om Teaching through Interaction rammeverket
  • sertifisering som observatør og trainer i et eller flere av de alderstilpassa versjonene av observasjonsprotokollen Classroom Assessment Scoring System (CLASS).
  • internasjonal erfaring og nettverk
  • kvalifikasjoner innenfor nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning
  • kommunikasjons- og samarbeidsevner, og evne til å gå inn i faglige fellesskap på tvers av fagområder
  • evne til å arbeide selvstendig og strukturert
  • motivasjon, arbeidskapasitet og entusiasme for forskning

Vi tilbyr

  • varierte arbeidsoppgaver i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
  • et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
  • tilgang til Lifekeys, digital tjeneste for ivaretakelse av egen mental helse og livskvalitet
  • lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.510, kode 1352, kr 580.000 - 680.000 bto pr år. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
  • medlemskap i Statens pensjonskasse som sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
  • mer om ansattgoder og fordeler på uis.no

Mangfold

Mangfold er en ressurs i arbeids- og læringsmiljøet ved UiS. Når vi har ulike bakgrunner og erfaringer, kan vi se utfordringer fra flere vinkler og finne bedre løsninger.

På UiS er vi opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter, og legger til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne. Vi tar hensyn til dine behov og din situasjon i ulike livsfaser. 

Synes du denne stillingen er interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet. 

Er det kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår.

Les mer om kravene for å bli vurdert som søker i disse gruppene her.

Universitetet vil rekruttere flere menn til postdoktorstillinger innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en mann bli prioritert foran en kvinne.

Kontaktinformasjon

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

  • Professor Sigrun K. Ertesvåg, e-post: sigrun.ertesvag@uis.no

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Camelia Danaei, e-post: camelia.danaei@uis.no.

Søknad

Søk stillingen elektronisk via «Søk stillingen» på denne siden. Her registreres minimum, søknadsbrev, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen.

Følgende må lastes opp som vedlegg til søknaden:

  • prosjektforslag
  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • dokumentasjon på fullført doktorgrad. Dersom du ikke har fullført doktorgraden, kan du vedlegge en bekreftelse fra institusjonen på forventet dato for oppnådd doktorgrad. 
  • fullstendig liste over vitenskapelige arbeider med opplysninger om hvor de er offentliggjort. Du kan også laste opp/lenke til inntil fem vitenskapelige arbeider, inklusiv doktorgradsavhandlingen eller publisert monografi basert på avhandlingen.
  • vitnemål, attester, samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant

Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kompetansekravene som er beskrevet over.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.

UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.

Generell informasjon

Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Dersom søknaden din vurderes å være i strid med kriteriene i sistnevnte lovverk vil du få denne avslått uten videre vurdering.

Ansettelse som postdoktor er regulert i Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent samt spesialistkandidat.

Vi legger vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert. Dette i samsvar med prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).

UiS har signert The Agreement on Reforming Research Assessment (CoARA) med en forpliktelse om at vi ved vurdering av forskning og forskere anerkjenner ulike former for resultater, praksiser og aktiviteter. 

Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en intern komite. 

På bakgrunn av komiteens uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.

UiS har avtale om immaterielle rettigheter med det formål å sikre rettigheter til åndsverk som er opprettet av ansatte, inkludert forskningsresultater.

Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS