Norsk Polarinstitutt er et direktorat underlagt Klima- og miljødepartementet og har ca. 220 ansatte i Tromsø, på Svalbard og i Antarktis. Polarinstituttet driver naturvitenskapelig forskning, kartlegging og miljøovervåking i Arktis og Antarktis. Instituttet er faglig og strategisk rådgiver for staten i polarspørsmål, representerer Norge internasjonalt i flere sammenhenger og er Norges utøvende miljømyndighet i Antarktis. Les mer på www.npolar.no.
Har du god tallforståelse og interesse for økonomi, budsjett og regnskap?
Vil du bidra til god økonomistyring i en nasjonal institusjon med unikt samfunnsoppdrag?
Vi har ledig fast stilling som controller. Har du god tallforståelse og interesse for økonomi, budsjett og regnskap? Da vil vi gjerne høre fra deg.
Stillingen er plassert i økonomiseksjonen, som er en del av administrasjonsavdelingen. Seksjonen har blant annet ansvar for regnskap, budsjett, innkjøp, juridisk og økonomisk rettledning, samt andre oppgaver innenfor økonomiområdet. Du vil bli en del av et faglig sterkt og engasjert miljø, og få en sentral rolle i arbeidet med god økonomistyring og rådgivning for hele instituttet.
Arbeidsoppgaver
Dine arbeidsoppgaver vil være:
analyse av regnskap og nøkkeltall, utarbeidelse av rapporter og oppfølging av budsjett og måloppnåelse.
utarbeidelse av budsjett og prognoser for instituttet og underliggende avdelinger.
etablering og oppfølging av internkontroll og kvalitetssikring av økonomiprosesser.
økonomisk rådgivning til ledelse og fagavdelinger.
oppfølging og styring av kostnader, herunder korrekt kostnadsallokering.
økonomioppfølging i prosjekter, inkludert støtte til prosjektledere og etterlevelse av regelverk.
videreutvikling av økonomisystemer, rutiner og arbeidsprosesser.
I tillegg vil oppfølgningen av prosjektet med å bygge en ny forskningsstasjon på Troll være en sentral del av arbeidsoppgavene i flere år.
Kvalifikasjonskrav
Stillingen krever at du har bachelor- eller mastergrad innen økonomi, revisjon eller annen relevant utdanningsretning. For stilling som seniorrådgiver kreves det utdanning på masternivå, samt lang og relevant praksis.
I tillegg kreves det:
erfaring med analyse og beslutningsstøtte
erfaring fra rapporteringsarbeid, analysearbeid og utredninger
gode Excel-ferdigheter
god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er en fordel om du har:
kunnskap om statlig økonomiregelverk
erfaring med regnskap i statlig virksomhet
erfaring med SRS
erfaring med Unit4
Personlig egnethet vil vektlegges. Vi søker en initiativrik person med høy gjennomføringsevne, og som er strukturert og nøyaktig selv i perioder med høyt tempo. Er du utviklingsorientert, ser muligheter fremfor begrensninger, trives i samarbeid med andre og ønsker å bidra til et godt læringsmiljø med kompetansedeling? Da er du kanskje den vi ser etter.
Vi tilbyr
fast stilling med arbeidssted Tromsø
interessante og spennende arbeidsoppgaver i et internasjonalt arbeidsmiljø
gode pensjons- og forsikringsordninger gjennom Statens pensjonskasse (spk.no)
medlemskap i vår personalforening, som blant annet tilrettelegger for ulike sosiale sammenkomster
Stillingen lønnes etter statens regulativ kode 1434 rådgiver. For spesielt godt kvalifiserte søkere med relevant erfaring, kan kode 1364 seniorrådgiver vurderes. Fra bruttolønn trekkes det 2% pliktig innskudd til statens pensjonskasse.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal.
Søknaden
Søknad med relevante kvalifikasjoner og erfaringer, vedlegg, CV, kopi av sertifikater, vitnemål og attester, samt navn på minst tre referanser registreres i Jobbnorge.
For å sikre en god rekrutteringsprosess samarbeider vi med Semac (www.semac.no) om elektronisk referansesjekk og bakgrunnssjekk. Det er med å sikre at vi rekrutterer rett kompetanse og bidrar til en rettferdig evaluering av søkerne. Bakgrunnssjekken består ofte av verifisering av oppgitte opplysninger i søknad, CV, vitnemål, mv.
Alle henvendelser behandles konfidensielt frem til søknadsfristens utløp. Deretter vil det utarbeides en offentlig søkerliste. Søkere som ønsker søknaden sin unntatt offentlighet må grunngi dette særskilt i søknaden. Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten, jf. Offentlighetsloven § 25, annet ledd.