Rådgiver / seniorrådgiver innkjøp - en fast stilling og en midlertidig stilling
Søknadsfrist: 01.01.2026
Publisert
Gjennom forskning, utdanning og samfunnsdeltakelse, bidrar Nord universitet til å skape en bærekraftig framtid med utgangspunkt i vår geografiske lokalisering.
I samarbeid med samfunns- og næringsliv i Nordland og Trøndelag, fremmer våre 11.500 studenter og 1.350 ansatte innovative løsninger og kunnskapsbasert praksis, lokalt og internasjonalt.
Nord universitet har fire strategiske satsningsområder: blå og grønn vekst, bærekraftig innovasjon og entreprenørskap, samfunnssikkerhet og helse, velferd og oppvekst.
Om stillingen
Økonomiavdelingen er en del av universitetets fellesadministrasjon og har ansvar for regnskap, lønn, budsjett, rapportering, innkjøp og økonomisk utredning. Innkjøpsenheten har det faglige ansvaret for gjennomføring og tilrettelegging av anskaffelsesprosesser ved Nord universitet. Vi står midt i en spennende utviklingsfase med digitalisering, effektivisering og implementering av tiltak fra omstillingsprosjektet og nylig vedtatt anskaffelsesstrategi. Dette gir en unik mulighet til å påvirke og bidra til profesjonalisering av innkjøps- og anskaffelsesområdet.
Innkjøpsenheten ved Nord består av 4 stillinger hvorav en stilling nå er ledig.
Vi har behov for å styrke innkjøpsfunksjonen og lyser derfor ut:
Én fast stilling som rådgiver/seniorrådgiver innkjøp
Én midlertidig stilling (vikariat) med varighet på 12 måneder, med mulighet for forlengelse
Stillingen har kontorsted Bodø.
Arbeidsoppgaver
Lede og gjennomføre anskaffelses- og innkjøpsprosess ihht. lov og forskrift om offentlige anskaffelser.
Sikre gode innkjøp gjennom tett samarbeid med fagmiljøer og administrasjon.
Rådgivning innen kontraktoppfølging og avtaleforvaltning.
Bidra til utvikling av maler, standarder og digitale verktøy for innkjøp.
Delta i digitaliseringsprosesser og effektivisering av innkjøpsrutiner.
Kvalifikasjonskrav
For ansettelse i stilling som rådgiver kreves relevant utdanning fra universitet eller høyskole, master eller tilsvarende. Lang og relevant praksis kan kompensere for deler av utdanningskravet
For ansettelse i stilling som seniorrådgiver kreves relevant utdanning fra universitet eller høyskole, mastergrad eller tilsvarende. Det er videre en forutsetning med omfattende relevant fagadministrativ erfaring og spesialkompetanse på høyt nivå tilpasset stillingens funksjoner. I særskilte tilfeller kan lang og relevant praksis kompensere for deler av utdanningskravet.
God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
Gode IT-ferdigheter
Øvrige kvalifikasjoner og personlig egnethet
Erfaring fra offentlig anskaffelser, offentlige forvaltning, samt kjennskap til universitets- og høyskolesektoren
Evne til å arbeide systematisk, strukturert og selvstendig med flere parallelle prosesser
Serviceinnstilling, initiativrik og med gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
Ha kunnskap og erfaring fra store organisasjoner med stor administrativ og faglig kompleksitet
Erfaring med bruk av relevante IKT - verktøy, herunder konkurransegjennomføringsverktøy og kontraktsadministrasjonsverktøy
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt
Vi kan tilby
Lønn etter avtale.
Fra lønnen går lovfestet innskudd i Statens pensjonskasse.
Den som ansettes, må rette seg etter de lover, avtaler og instrukser som til enhver tid gjelder for stillingen. Det tas forbehold om endring i ansvars- og arbeidsområde som følge av fremtidig organisasjonsutvikling og omorganisering ved Nord universitet.Nord universitet er underlagt sikkerhetsloven og dette stiller krav til håndtering av skjermingsverdig og sensitiv informasjon. For å øke sikkerheten rundt ansettelsene, kan Nord benytte seg av bakgrunnssjekk på aktuelle kandidater.
Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Nord universitet oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater med nedsatt funksjonsevne, hull i CV, innvandrerbakgrunn og ellers ulik livserfaring til å søke.
Opplysninger om nedsatt funksjonsevne eller hull i CV kan bli brukt til anonymiserte registreringsformål.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.
Søknad
Søknad m/cv kopi av vitnemål og attester sendes elektronisk innen 01.01.2026.
All dokumentasjon lastes opp som vedlegg til den elektroniske søknaden.
Det er søkers ansvar å sende inn fullstendig dokumentasjon elektronisk innen søknadsfristen.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv etter ønske om å bli utelatt fra søkerlisten. Søkere som likevel ber om konfidensialitet, må grunngi dette særskilt i søknaden. Søkerne vil i tilfellet bli forhåndsvarslet om offentliggjøring.