LEDIG STILLING VED NMBU

Rådgivere - anskaffelser, kontraktsoppfølging og eHandel

Søknadsfrist: 17.08.2025

NMBU skal bidra til å sikre fremtidens livsgrunnlag gjennom fremragende forskning, utdanning, formidling og innovasjon. Vi har landets mest fornøyde universitetsstudenter, som får forskningsbasert utdanning i et unikt studentmiljø. Våre kandidater får med seg høy kompetanse på tverrfaglig samarbeid og er populære i arbeidsmarkedet.

NMBU har internasjonalt ledende forskningsmiljøer innen flere fag. Sammen med våre partnere i samfunns- og næringslivet bidrar vi til å løse noen av de største samfunnsutfordringene i vår tid. Vi satser på innovasjon, formidling og entreprenørskap fordi vi mener disse utfordringene best løses med felles innsats.

Vi mener at et godt arbeidsmiljø preges av mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du har vært utenfor arbeidslivet en periode. Vi vil legge arbeidsplassen til rette for personer med nedsatt funksjonsevne.

Nærmere opplysninger om NMBU finnes på www.nmbu.no.

Om avdelingen

Innkjøpsseksjonen er en del av økonomiavdelingen ved NMBU og holder til på Norges vakreste campus på Ås, ca 30 min syd for Oslo. Vi er i dag ni ansatte ved seksjonen med variert og bred kompetanse og erfaring, høyt engasjement og et godt arbeidsmiljø. 

Vi arbeider løpende og aktivt med tverrfaglig arbeid, digitalisering, standardisering, effektivisering og økt kvalitet i våre tjenester, fra anbud til bestilling og kontraktsoppfølging. 

Vår målsetting er stadig å videreutvikle oss så vi høste flest mulig av de verdiene innkjøp og anskaffelser representerer – samtidig som vi trives på jobb!

Har du erfaring med offentlige anskaffelser, kontraktsoppfølging og/eller eHandel?

NMBU søker 3 motiverte rådgivere innenfor områdene anskaffelser, kontraktsoppfølging og eHandel

Om stillingen

Innkjøpsseksjonen ved NMBU bistår universitetets ulike enheter med anskaffelsesprosesser som legger til rette for fremragende forskning, utdanning, formidling og innovasjon. Vi har også som mål å kunne bidra aktivt til å redusere NMBUs direkte og indirekte klimagassutslipp. 

Vi samarbeider nært med fakulteter, forskningssenter og administrasjonen, og har stor bredde i oppgaver knyttet til gjennomføring og oppfølging av tverrfaglige anskaffelser av varer og tjenester. 

I tillegg fokuseres det på utvikling av innkjøpsmodenhet i organisasjonen, som omfatter digitalisering og standardisering av hele anskaffelsesprosessen fra behov til bestilling, kontraktsoppfølging, kompetansebygging og kommunikasjon med mer. 

Stillingene skal samlet dekke behovet for 2 stk 100% anskaffelsesrådgivere samt 50% kontraktsoppfølging og 50% eHandel/nettbutikk. Det vil være en viss fleksibilitet i fordelingen av arbeidsoppgavene innenfor disse områdene.

De rette kandidatene vil få både spennende og varierte oppgaver med reelle muligheter til å bidra til å maksimere verdiskapningen ved NMBU.

Arbeidsoppgaver

De viktigste ansvarsområdene og arbeidsoppgavene vil være: 

  • Lede og gjennomføre tverrfaglige anskaffelsesprosesser, fra behovsanalyser og anbudsprosess til implementering og kontraktsoppfølging 
  • Bidra med innkjøpsfaglige perspektiver i etablering og oppfølging av bærekraftstiltak ved NMBU
  • Bidra i arbeidet med kontraktsoppfølging – herunder elementer knyttet til miljø, arbeidslivskriminalitet samfunnsansvar og kommersielle elementer 
  • Anskaffelsesfaglig bistand og informasjonsarbeid 
  • Bidra aktivt til effektivisering og profesjonalisering av innkjøpsorganisasjonen
  • Oppfølging og brukerstøtte for eHandel/nettbutikk

Organisering og fordeling av oppgaver er under revisjon og utvikling, og noen endringer vil derfor kunne forekomme. Oppgavene vil likevel falle naturlig til innkjøpsseksjonen og stillingene.

NMBU står ovenfor et skifte av ERP system som inkluderer innkjøp/ehandel/nettbutikk innenfor en tidshorisont på 2-3 år. Det vil i denne forbindelse kunne være behov for å bidra til implementering.

Kompetanse:

Det kreves utdanning fra universitets- eller høgskole, fortrinnsvis av høyere grad (på masternivå), relevant praksis, og dokumentert evne til selvstendig og resultatorientert arbeid. For stilling som Seniorrådgiver kreves minimum fem års relevant praksis innen fagområdet. For både rådgiver og seniorrådgiver gjelder at lang erfaring og relevant realkompetanse kan erstatte deler av utdanningskravet. Du må beherske norsk flytende og engelsk på godt nivå, begge både skriftlig og muntlig.

Erfaring fra et eller flere av de følgende områdene er ønskelig:

  • God anskaffelsesfaglig kompetanse og forståelse, gjerne fra offentlige anskaffelser
  • Arbeid med rammeavtaler og komplekse enkelanskaffelser
  • Kontraktimplementering, -forvaltning samt leverandør-oppfølging 
  • Erfaring med spend analyse og bruk av statistikk i oppfølgingsarbeidet
  • Effektiv bruk av IT verktøy, herunder administrative systemer som Office365 og Teams; og innkjøpssystemer som Mercell TendSign KGV 
  • Erfaring fra arbeid med digitalisering og effektivisering av innkjøpsprosesser, herunder eHandel/nettbutikk samt løpende forbedringsarbeid
  • Erfaring fra arbeid knyttet til miljø, etikk og/eller samfunnsansvar

Vi ønsker at du..

  • Er selvgående, arbeider effektivt og strukturert
  • Har stor arbeidskapasitet og kan jobbe med flere saker samtidig 
  • Er komfortabel med å lede tverrfaglige team og sikre fremdrift i prosjektene
  • Er god til å veilede og dele din kunnskap
  • Er jevnt over omgjengelig og positiv

Personlig egnethet vil i stor grad vektlegges.

Lønns- og tilsettingsvilkår og nærmere opplysninger

Stillingen innplasseres i stillingskode Rådgiver Kode 1434 (540 500- 624 500,-) eller Seniorrådgiver Kode 1364 (635 400 – 900 000,-) avhengig av kvalifikasjoner. For særlig godt kvalifiserte søkere, kan høyere lønn vurderes. 

Interessert i å vite mer om stillingen? Vi forteller deg gjerne mer om vår hverdag. Ta kontakt med innkjøpssjef Gaute Hoff tlf: +4795134560, e-post: gaute.hoff@nmbu.no

Informasjon til søkere

Slik søker du:

Send søknaden elektronisk via lenken «Søk stillingen» øverst på denne siden. 

Søknadsfrist: 17.08.2025

Din CV må legges inn i Jobbnorges CV-skjema og ikke bare legges med som vedlegg. Dette for å kunne innfri forskrift til forvaltningsloven §15. 

Dette skal med i søknaden:

  • Søknadsbrev 
  • CV
  • Relevante vitnemål og attester

Dokumenter som ikke kan sendes elektronisk sendes i tre eksemplarer med ordinær post merket still.nr. 25/02317 til NMBU, Innkjøpsseksjonen, postboks 5003, NO-1432 Ås, innen 17.08.25.

Søk stillingen

Spørsmål om stillingen

  • Gaute Hoff (Innkjøpssjef), +4795134560, gaute.hoff@nmbu.no
Powered by Labrador CMS