LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET
Universitetslektor i sosialt arbeid og barnevern
Søknadsfrist: 09.10.2024
Publisert
UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden.
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere.
Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Om stillingen
Ved Institutt for barnevern og sosialt arbeid (IBS) er det ledig et 2-årig vikariat som universitetslektor i fagområdene sosialt arbeid og barnevern. Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid, etter å ha mottatt tilbud.
Om instituttet
IBS har utdanninger i sosialt arbeid og barnevern på bachelor-, master- og ph.d-nivå. Instituttet har aktiviteter på tre campus; Alta, Harstad og Tromsø. Instituttet har ca 40 vitenskapelige stillinger og en administrasjon på 5. Instituttet har ca 450 studenter.
Instituttet har fire forskningsgrupper:
- ProVel (profesjoner og velferdssamfunn) - BaPro (barnevern og profesjonalisert omsorg) - SamPro (samproduksjon og samarbeid innenfor barnevern og sosialt arbeid) - IVO (indigenous voices)
Stillingens arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgaver i stillingen vil være undervisning, forskning, utviklingsarbeid og administrasjon.
Stilingen er særlig rettet mot sosialfaglige emner i bachelor- og masterutdanningene.
Det er ønskelig med aktiv deltakelse i forskningsgruppe og andre faglige nettverk lokalt og nasjonalt.
Kvalifikasjoner
For denne stillingen krever vi
mastergrad eller tilsvarende i sosialt arbeid, barnevern eller et annet relevant sosialfaglig fagområde
god muntlig og skriftlig framstillingsevne i norsk eller annet skandinavisk språk, og engelsk
Det vil bli vurdert som en fordel med erfaring fra sosialfaglig yrkesfelt.
Vi vil legge vekt på søkers motivasjon for stillingen og personlige egnethet.
Vi søker kandidater som blant annet har
gode samarbeidsevner
evner til god kommunikasjon og samhandling med kollegaer og studenter
evner og ønsker om å bidra til et godt arbeidsmiljø
Stilling som universitetslektor krever:
høyere grads eksamen eller tilsvarende ved universitet eller høgskole
relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant praksis
dokumentert utdanningsfaglig kompetanse (se eget avsnitt under)
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Krav til utdanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse)
Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse.
For denne midlertidige stillingen kan kravet til utdanningsfaglig kompetanse fravikes etter en konkret vurdering.
Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Basiskompetanse dokumenteres ved:
a) Søkere som har fullført eget universitetspedagogisk kurs tilsvarende 200 timer skal legge ved kurs-/eksamensbevis samt studieplan
b) Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe.
Vi kan tilby
Et godt arbeidsmiljø og spennende arbeidsoppgaver
Gode velferdsordninger
Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Arbeids- og lønnsvilkår
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil universitetslektorer bruke inntil 20 % av tida til FoU-arbeid og 80 % til undervisning, når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver.
Universitetslektor lønnes etter statens regulativ kode 1009. Ved særlig kvalifiserte søkere med kompetanse tilpasset instituttets behov, kan høyere lønn vurderes. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen.
Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
søknadsbrev med kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen
CV med oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid
vitnemål og karakterutskrift for alle grader
attester
kontaktinformasjon til 2-3 referanser
dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse (se eget avsnitt over)
fullstendig liste over vitenskapelige arbeider
beskrivelse av vitenskapelige arbeider som ønskes tillagt særlig vekt ved bedømmelsen
vitenskapelige arbeider (publiserte eller upubliserte) som søker ønsker det skal bli tatt hensyn til ved bedømmelsen.
Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknad med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.
Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.