LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET

Seksjonssjef for fartøydrift og infrastruktur

Søknadsfrist: 15.12.2024

UiT Norges arktiske universitet er et breddeuniversitet som bidrar til en kunnskapsbasert utvikling regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal utnytte vår sentrale beliggenhet i nordområdene, vår faglige bredde og kvalitet og våre tverrfaglige fortrinn til å møte fremtidens utfordringer. 

Troverdighet, akademisk frihet, nærhet, kreativitet og engasjement skal prege forholdet mellom ansatte, mellom ansatte og studenter og mellom UiT og samarbeidspartnere. Fakultetet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE) består av Institutt for arktisk og marin biologi, Norges Fiskerihøgskole og Handelshøgskolen.

Fakultetets primæroppgaver er å utøve forskning, undervisning og formidling på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå innenfor sine fag. Prioriterte forskningsfelt er akvatiske og terrestriske økosystemer, klima, fisk og dyrs tilpasning til livet i Arktis, marin bioteknologi/bioprospektering, akvakultur/fiskehelse, marine næringsmidler, bedrifts- og næringsøkonomi, ressurs- og miljøøkonomi, markedsforskning og ressursforvaltning. Fakultetets tverrfaglige profil gir god anledning til å utvikle forskningsprosjekter der flere faggrupper samarbeider.

Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi

Om stillingen

Har du lyst til å være med å utvikle vår nye administrative enhet til å gi den beste støtten til vår ansatte, studenter og samarbeidspartnere ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi?

Vi har ledig en fast 100 % stilling som seksjonssjef ved Seksjon for fartøydrift og infrastruktur.

Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi er etablert med faglig virksomhet ved fire campuser i Tromsø, Alta, Harstad og Narvik, og har om lag 3800 studenter og 420 årsverk. Fakultetet består av tre institutter og ett senter, Institutt for arktisk og marin biologi, Norges fiskerihøgskole, Handelshøgskolen og Senter for Hav og Arktis. Vi tilbyr en rekke utdanninger innen økonomi, fiskeri og biologi. BFEs forskning bidrar til å bygge landsdelen og søker å løse viktige spørsmål som sikrer en bærekraftig utvikling i Arktis. Seksjon for fartøydrift og infrastruktur er én av fire seksjoner tilhørende fakultetets fellesadministrasjon.

Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen rimelig tid etter å ha mottatt tilbud.

Arbeidsoppgaver

Seksjonssjefen har personalansvar for 10 ingeniører innen fagområder knyttet til IT, instrumentering, elektronikk og mekanikk. Seksjonssjefen har det overordnede ansvaret for den daglige driften av universitetets fartøyer og øvrig infrastruktur knyttet til BFE-fakultetet, samt de tjenestene som til enhver tid ligger til seksjonen å forvalte. UiT disponerer 3 større forskningsfartøyer for undervisning og marin forskning. I fartøysparken inngår F/F Kronprins Haakon (100m), F/F Helmer Hanssen (64m) og F/F Beret Paulsdatter (26,5 m). I tillegg har seksjonen ansvar for flere småbåter. FF Kronprins Haakon driftes av Havforskningsinstituttet, de øvrige fartøyene er i UiTs eie. Bemanningen og vedlikeholds oppfølging på de større fartøyene er underlagt eksternt rederi.

Seksjon for fartøydrift og infrastruktur skal gi administrativ støtte med tekniske tjenester for å understøtte forskningstokt, herunder bidra med toktplanlegging og risikovurdering av tokt, samt understøtte logistikkbehov i samråd med toktledere. Seksjonssjefen har ansvar for dialog og arbeidsdeling med rederiet, for å sikre at fartøyene til enhver tid er operative og i forskriftsmessig stand, samt kommunikasjon med statlige instanser rundt dokumenteringskrav og tillatelser Seksjonssjefen har videre ansvar for felles lager knyttet til fartøydrift, mekanisk verksted og instrumentverksted, samt bidra til forvaltning og sikring av forskningsdata fra tokt. Videre har seksjonssjef ansvar for felles fakultetets felles infrastruktur, herunder bilpark og sjøvannsledning, vedlikehold av forskningsutstyr, samt sikring av frysebokser/skap. Seksjonen bidrar også til utvikling av nytt forskningsutstyr i god dialog med vitenskapelig ansatte. 

 Vi ser etter en serviceorientert seksjonssjef som vil ha følgende ansvarsområder:

  • Ansvar for forvaltning av UiTs forskningsfartøy og tilhørende infrastruktur
  • Ansvar for felles infrastruktur knyttet til BFE 
  • Ansvar for budsjett, regnskap, utleie og innkjøp knyttet til fartøyene og øvrig infrastruktur i nært samarbeid med Seksjon for økonomi og forskning
  • Lede og legge til rette for utvikling av seksjonens medarbeidere og tjenesteområder 
  • Bidra til å fremme et godt arbeidsmiljø i tråd med fakultetets strategiske langtidsplan
  • Fremme god og hensiktsmessig kommunikasjon med ansatte, med særlig fokus på service 
  • Sikre at seksjonens plattform for intern kommunikasjon og samhandling er hensiktsmessig for arbeidet og ivaretar de ansattes behov for informasjon om våre tjenester 
  • Forberede og lede saker innen seksjonens fagfelt som skal behandles av styrer, råd og utvalg 
  • Koordinere og besvare høringer og rapportering innenfor fagfeltet, herunder innhente innspill fra relevante enheter 
  • Representere fakultetet/UiT i aktuelle fora 
  • Delta aktivt i fakultetets utvidede lederteam 

Kvalifikasjoner

Det kreves:

  • Høyere relevant utdanning, fortrinnsvis på mastergradsnivå. 
  • Lang og relevant erfaring kan kompensere for manglende utdanning.
  • Relevant ledererfaring, gjerne fra maritim sektor.
  • Gode kommunikasjonsevner i norsk eller et annet skandinavisk språk samt engelsk, både skriftlig og muntlig. Norsk og engelsk er arbeidsspråket i det daglige.
  • Bred administrativ erfaring, gjerne fra kunnskapsorganisasjoner.
  • God kjennskap til relevante lov- og avtaleverk.

Vi søker etter en person som:

  • har gode lederegenskaper og samarbeidsevner, utpreget serviceholding og et løsningsorientert fokus.
  • har erfaring fra maritim sektor, og særlig forvaltning av fartøy. 
  • er nøyaktig og strukturert i arbeidsform.
  • har en tydelig og samlende lederstil.
  • har evne til å jobbe strategisk og se helheten i en travel hverdag.
  • liker å jobbe teambasert, både fysisk og digitalt, og som er fremoverlent med å ta i bruk digitale løsninger i tjenesteutviklingen.
  • gjerne har kunnskap om, og erfaring knyttet til risikovurderinger og HMS-arbeid.

I vurderingen av søkerne vil vi vektlegge søkers motivasjon og personlige egnethet for stillingen.

Vi tilbyr

  • et arbeidsmiljø med stort fokus på medarbeiderskap og arbeidsglede
  • varierte arbeidsoppgaver og gode digitale verktøy
  • gode muligheter for faglig utvikling
  • fleksibel arbeidstid
  • gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Stilling som seksjonssjef lønnes etter statens regulativ kode 1211. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.

Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Les mer om ansattgodene dine på: spk.no.

Søknaden

Søknad sendes elektronisk på søknadsskjema på denne siden og skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • Elektronisk utfylt CV (fullstendig oversikt over utdanning og praksis)
  • Vitnemål og karakterutskrifter for alle grader
  • Attester
  • 2-3 referanser med kontaktinformasjon

All dokumentasjon som skal vurderes må være på et skandinavisk språk eller engelsk.

Inkluderende arbeidsliv og mangfold

UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønskeross medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.

Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen.

Generelt

Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.

Ved UiT legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer derfor kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne, nasjonal eller etnisk bakgrunn og personer som har stått utenfor arbeid og utdanning i en lengre periode (hull i CV en).

UiT legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for ansatte med redusert funksjonsevne. Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson for stillingen.

Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.

Søk på stillingen

Spørsmål om stillingen

  • Jørgen Berge (Dekan), 77646036, jorgen.berge@uit.no
  • Terje Aspen (Fakultetsdirektør), 77646003, terje.aspen@uit.no
Powered by Labrador CMS