LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET
Seksjonsleder - Avdeling for bygg og eiendom
Søknadsfrist: 02.11.2025
Publisert
UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden.
Vårt samfunnsoppdrag er å gi forskningsbasert utdanning av høy kvalitet og utføre kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i hele spennet fra det grunnleggende til det anvendte på høyt internasjonalt nivå. Vi skal formidle kunnskap om fagområdene våre og bidra til innovasjon. Samfunnsoppdraget forener UiT på tvers av ulike studier, forskningsfelt og store geografiske avstander. Det fordrer godt samarbeid med nærings- og samfunnsliv og internasjonale partnere. Vi skal styrke en kunnskapsbasert og bærekraftig utvikling, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Akademisk frihet, vitenskapelige og forskningsetiske prinsipper ligger til grunn for hele UiT sin virksomhet. Medvirkning, medbestemmelse, åpenhet og gode prosesser skal gi det beslutningsgrunnlaget vi trenger for å gjøre kloke og framsynte prioriteringer. Våre studenter og ansatte skal ha mulighet til å utvikle sine evner og potensial. Tuftet på vitenskapelig integritet skal vi være modige, engasjerte og rause - tett på fag, folk og samtidsutviklingen.
Vi skal ha god og målrettet ressursutnyttelse og omstillingsevne for å møte framtidas forventninger og muligheter. Vi vil styrke kvalitet i og gjennomslagskraft for våre fagområder og kjerneoppgaver gjennom tre strategiske innsatsområder.
Seksjonsleder for Seksjon for renholdstjenester
Om stillingen
Ved UiT Norges arktiske universitet er det ledig stilling som leder av Seksjon for renholdstjenester i Avdeling for bygg- og eiendom. Seksjonen er ansvarlig for alle renholdstjenester i UiTs eide og leide bygg. Seksjonen har ansatte i Alta, Tromsø, Skibotn, Narvik og Harstad. Der vi ikke har egne ansatte kjøpes tjenesten inn.
Seksjonsleder skal lede og utvikle en seksjon med over 100 ansatte og har ansvar for alle renholdsleveranser ved UiT. Nøkkelkompetansen som etterspørres er primært ledelse og HR. Lederen har direkte personalansvar for et antall linjeledere, som igjen har delegert personalansvar for egne grupper.
Det er også forventninger til at du bidrar til å utvikle hele avdelingen gjennom samarbeid, felles metodebruk og innovasjon, både på strategisk og operativt nivå. Seksjonsleder rapporterer til bygg- og eiendomsdirektøren, og inngår i dennes ledergruppe.
Arbeidssted er UiT i Tromsø.
Om Avdeling for bygg og eiendom
Avdeling for bygg og eiendom (BEA) har ansvar for universitetets fysiske omgivelser og støtter kjernevirksomheten: undervisning, forskning og formidling. Målsettingen er å tilby tilpassede og fremtidsrettede lærings-, forsknings- og arbeidsmiljøer.
BEA består av stab og fire seksjoner, som er Seksjon for areal og utvikling, Seksjon for campusdrift, Seksjon for renhold, og Seksjon for prosjektgjennomføring. Avdelingen sørger for strategier, planer og rammer for en bærekraftig og kostnadseffektiv forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av UiTs eiendommer, uterom og infrastruktur.
Avdelingen forvalter over 300 000 m² bygningsmasse og har et årlig budsjett på 700 millioner kroner. Universitetet har et mangfold av bygninger, fordelt på flere campus, og en viktig oppgave er å tilpasse disse til endrede utdannings- og samarbeidsformer og se til at myndighetskrav og retningslinjer oppfylles.
Avdeling for bygg og eiendom ivaretar universitetets byggherrefunksjon og er involvert i større nybygg, i tillegg til at det gjennomføres store rehabiliteringsoppdrag i egen bygningsmasse. Enheten har ansvar for inn- og utleie av lokaler, strategisk arealstyring og myndighetspålagte oppgaver.
Arbeidsoppgaver
Personalledelse
Budsjettering og økonomistyring. Seksjonen har eget budsjett
Kvalitetssikring av alle leveranser fra seksjonen
Samhandling og koordinering mot andre seksjoner og fagmiljøer
Opplæring og kompetanseutvikling i egen seksjon
Rolle som budsjettdisponerende myndighet (BDM)
Kvalifikasjoner
Du må:
Ha relevant utdanning på minimum bachelornivå i administrative fag, fortrinnsvis innen ledelse/HR/økonomi
Ha relevant ledererfaring, fortrinnsvis fra tilsvarende stilling
Ha kjennskap til og erfaring med offentlig administrasjon
Være planmessig, strukturert og profesjonell
Ha meget gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
Ha god fremstillingsevne på norsk både muntlig og skriftlig
Vi ser etter en person som:
Har meget god selvforståelse og rolleforståelse
Tar ansvar og initiativ
Er strukturert, systematisk og bidrar til effektiv koordinering
Tenker helhetlig og fremtidsrettet
Bidrar sosialt, fremmer teamarbeid og er samlende som person
Personlig egnethet og kompetanse innen HR vil vektlegges.
Vi tilbyr
Samarbeid med mennesker innen et bredt tverrfaglig miljø i en organisasjon der samarbeid, trygghet og faglig utvikling står i fokus
Stort handlingsrom og stor innflytelse på egen arbeidshverdag
Dyktige kolleger som setter pris på meningene dine
Arbeid med spennende og inspirerende byggeprosjekter for framtidens studenter og forskere
Gode velferdsordninger
Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Stillingen lønnes etter statens regulativ kode 1211 seksjonssjef. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.
Du vil bli medlem i Statens pensjonskasse, som gir deg mange goder i tillegg til livsvarig alderspensjon og AFP. Les mer om ansattgodene dine på: spk.no.
Søknaden
Søknad sendes elektronisk på søknadsskjema på denne siden og skal inneholde:
Søknadsbrev
Elektronisk utfylt CV (fullstendig oversikt over utdanning og praksis)
Vitnemål og karakterutskrifter for alle grader
Attester
2-3 referanser med kontaktinformasjon
All dokumentasjon som skal vurderes må være på et skandinavisk språk eller engelsk.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønskeross medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Ved UiT legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer derfor kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne, nasjonal eller etnisk bakgrunn og personer som har stått utenfor arbeid og utdanning i en lengre periode (hull i CV en).
UiT legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for ansatte med redusert funksjonsevne. Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson for stillingen.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.