Ledig stilling ved UiT Norges arktiske universitet

Professor / førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor i aldring og geriatrisk helsearbeid

Søknadsfrist: 29.02.2020

Om stillingen

Ved Det helsevitenskapelige fakultet, Institutt for helse og omsorgsfag er det ledig to faste 100 % stillinger som professor / førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor. Stillingene tilknyttes instituttets fler- og tverrfaglige masterprogram i aldring og geriatrisk helsearbeid hvor det for tiden er studiegrupper i Narvik, Harstad og Tromsø for kull 2019. Det er ønskelig at den som tilsettes blir medlem i forskningsgruppen Senter for omsorgsforskning, nord.

UiT Norges arktiske universitet

Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet er en nasjonal nyskapning som samler de fleste helserelaterte utdanninger. Dette legger til rette for unik tverrfaglighet og innovasjon i helsefaglig utdanning og forskning. Vi jobber tett sammen med tjenestene i nord for å løse morgendagens utfordringer.


Les mer om oss på uit.no/helsefak

Velkommen som søker!

Tiltredelse etter avtale.

Insitutt for helse- og omsorgsfag

Den utlyste stillingen er faglig og administrativt forankret ved Institutt for helse- og omsorgsfag (IHO). IHO er ett av ti institutter på Det helsevitenskapelige fakultet. IHO skal gjennom sin samlede forsknings­‑, utviklings‑, og utdanningsaktivitet bidra til å videreutvikle helse‑ og omsorgstjenester av høy faglig kvalitet for den nordnorske befolkningen. Instituttet utdanner ergoterapeuter, fysioterapeuter, radiografer og sykepleiere, og har studieprogrammer knyttet til grunn‑, videre‑ og masterutdanninger innen disse områdene. Instituttet bidrar i ph.d.‑programmet ved Det helsevitenskapelige fakultetet. Forskningsaktiviteten ved instituttet er i dag organisert i åtte forskningsgrupper. Instituttet har rundt 240 ansatte i hel‑ og delstillinger, og er hovedsakelig lokalisert i Tromsø, Hammerfest, Narvik og Harstad. For mer informasjon se: Institutt for helse- og omsorgsfag

Kontakt

Flere opplysninger om stillingen kan du få av:

Arbeidsoppgaver

Den som ansettes skal i samarbeid med kollegiet for øvrig ha ansvar for faglig utvikling av masterstudiet som helhet, og til utvikling av og undervisning i fagspesifikke emner ved studiet, inkludert klinisk rettet undervisning og veiledning. Til stillingen ligger ansvar for veiledning knyttet til arbeidskrav og eksamener i de ulike emnene, og til masteroppgave. Det er ønskelig at den som ansettes spesielt kan bidra innen fagområdene somatisk- og alderspsykiatrisk helse hos eldre mennesker. Andre arbeidsoppgaver innen fagfeltet må også påregnes.

I fagspesifikke emner vil studenter følge undervisning ved studiested Narvik, Harstad og Tromsø. Vi er i utvikling av en ny IKT-basert fler-campus modell, og den som ansettes skal delta i dette framtidsrettede arbeidet i samarbeid med ansatte på de tre campusene.

Det er forventet at den som får stillingen inngår i lærerkollegiet og bidrar aktivt i faglig og pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid og kan delta i å initiere og drive FOU prosjekter.

Kvalifikasjoner

Master i aldring og geriatrisk helsearbeid er et fler- og tverrfaglig masterprogram. For stillingen kreves bachelorgrad innen en av helsefagutdanningene ergoterapi, fysioterapi, sykepleie eller tannpleie, og mastergrad og eventuelt ph.d. innen relevant fagfelt.

Videre kreves klinisk erfaring fra kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten til eldre mennesker, både i form av pasientarbeid og FOU-virksomhet. Erfaring fra undervisning/ veiledning i høyere utdanning og ledelseserfaring er en fordel. God muntlig og skriftlig fremstillingsevne er et krav.

Søkeren skal beherske norsk eller annet skandinavisk språk, og beherske engelsk muntlig og skriftlig.

Personlig egnethet og evne til samarbeid vektlegges. Vi søker en person som er strukturert, selvgående, analytisk, har evne til å kommunisere og samarbeide med andre, er ansvarsfull, positiv, fleksibel og tåler høyt arbeidstempo.

For stilling som professor kreves:

  • Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder for stilling som professor i det aktuelle fagområdet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse på professornivå

For å bli tilkjent professorkompetanse må du kunne dokumentere vesentlig mer omfattende forskning av høy kvalitet enn det som kreves til doktorgrad. Det vil vektlegges om søker kan dokumentere faglig virksomhet på høyt nivå de siste seks år, og at denne peker framover mot fortsatt aktivitet på professornivå.

For stilling som førsteamanuensis kreves:

  • Norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse

Dokumentasjon av følgende vil tillegges stor vekt:

  • Selvstendig forskning utover doktorgrad
  • Erfaring med søknader om ekstern forskningsfinansiering
  • Gjennomført utenlandsopphold og at søker kan vise til nasjonalt og internasjonalt forskningsnettverk

Selvstendig forskning utover doktorgrad kan dokumenteres med vitenskapelige publikasjoner som ikke er publisert sammen med veilederne frå doktorgraden.

Erfaring med søknad om ekstern forskningsfinansiering betyr at søker kan dokumentere selvstendig søknadsarbeid, men ikke nødvendigvis må ha oppnådd ekstern finansiering. Søknadsevalueringer som viser søknadskvaliteten vil være nyttig for å vurdere søkers kvalifikasjoner. Bidrag på større søknader kan også vurderes dersom bidraget dokumenteres.

Internasjonal mobilitet vil bli vurdert i forhold til varighet/antall opphold og hvorvidt det har gitt resultater i form av vitenskapelige publikasjoner og/eller felles søknader om ekstern forskningsfinansiering.

Vitenskapelig samarbeid, nasjonalt og/eller internasjonalt, bør dokumenteres gjennom felles publikasjoner og/eller søknadsarbeid.

For stilling som førstelektor kreves:

  • Dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse
  • Spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet vil tillegges stor vekt.

For stilling som universitetslektor kreves:

  • Høyere grads eksamen eller tilsvarende ved universitet eller høgskole
  • Relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant praksis
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse

Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).

Krav til utdanningsfaglig kompetanse

Du må ha opparbeidet grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning. Alle søkere skal dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse:

  • Søkere som har fullført utdanning eller kurs utviklet for å gi pedagogisk kompetanse for undervisning ved universitet og høyskoler, tilsvarende minimum 200 timer, skal legge ved kurs-/eksamensbevis og studieplan.
  • Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder. Det kreves praksis som underviser og veileder i høyere utdanning, gjerne kombinert med relevante utdanninger kurs, og seminar. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe. Det stilles krav om erfaring som tilsvarer to års undervisning og veiledning i høyere utdanning i heltidsstilling. For dosent- og professorstillinger stilles det krav om minimum tre års undervisningspraksis i høyere utdanning i heltidsstilling.

For professorstillinger kreves i tillegg:

  • Kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid
  • Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ ph.d.-nivå
  • Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

Søkere til professorstillinger må dokumentere at tilleggskriteriene er oppfylt gjennom:

  • Beskrivelse av og refleksjon over arbeidet med utvikling av undervisning og veiledning. Dette bør dokumenteres med konkrete eksempler som viser utvikling over tid samt en begrunnelse for og refleksjon over prosess og resultat
  • Beskrivelse av erfaring med veiledning på master og ph.d.-nivå. I tillegg til å beskrive omfang av veiledningen skal du også oppsummere veiledningserfaringer og peke på mulige utviklingsområder
  • Beskrivelse av og refleksjon over eget lederskap, deltakelse og rolle i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet.

For professorstillinger kan den utdanningsfaglige kompetansen utvikles og dokumenteres gjennom en kombinasjon av punktene kurs og pedagogisk mappe.

Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelse vil søkere bedømmes, men ikke rangeres, basert på utdanningsfaglig kompetanse. De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte. For stilling som professor må tilleggskravene for professor til utdanningsfaglig kompetanse være oppfylt, men det kan ansettes med samme forbehold som nevnt når det gjelder basiskompetansen.

Vi kan tilby

  • et av landets beste vilkår for FOU-termin
  • et godt arbeidsmiljø
  • gode velferdsordninger
  • gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Arbeids- og lønnsforhold

Den som ansettes har plikt til å bidra i undervisning av alle studenter ved Det helsevitenskapelige fakultet ved behov, må rette seg etter retningslinjer for undervisning og ta del i eksamensarbeid uten særlig godtgjørelse.

Den som ansettes må være villig til å engasjere seg i utviklingsarbeidet innen eget fag og for universitetet som helhet.

Arbeidsdelingen mellom undervisning og forskning er fleksibel og tildeles individuelt. Som norm avsettes 5 % tidsressurs til administrative oppgaver for alle vitenskapelige ansatte.

Deretter skal som norm arbeidstiden fordeles slik:

  • professor/ førsteamanuensis: 50 % til forskning og 50 % til undervisning, når tid til andre oppgaver er trukket i fra
  • førstelektor: 30 % til forskning og 70 % til undervisning, når tid til andre oppgaver er trukket i fra
  • universitetslektor: 20 % til forskning og 80 % til undervisning, når tid til andre oppgaver er trukket i fra

Fast ansatte i stillinger som professor, førsteamanuensis og førstelektor kan søke om forsknings- og utviklingstermin med lønn, jfr. retningslinjene for fordeling av FoU-termin.

For nærmere informasjon vises det til retningslinjer for fordeling av arbeidstid i vitenskapelige stillinger, som finnes på nettside med informasjon til søkere på stillinger ved UiT.

  • Professor lønnes etter statens regulativ kode 1013
  • Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011
  • Førstelektor lønnes etter statens regulativ kode 1198
  • Universitetslektor lønnes etter statens regulativ kode 1009

Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.

Søknaden

Søknaden sendes elektronisk via www.jobbnorge.no og skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • CV med fullstendig oversikt over utdanning, praksis, faglig arbeid og referanser
  • Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
  • Attester
  • Kontaktinformasjon til 2-3 referanser
  • Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
  • En liste over alle dine vitenskapelige arbeider
  • Beskrivelse av dine vitenskapelige arbeider, særlig de du anser som mest betydningsfulle
  • Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil femten. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid.
  • For søkere til stilling som førsteamanuensis: Dokumentasjon av erfaring med søknader om ekstern forskningsfinansiering, og dokumentasjon av gjennomført utenlandsopphold og nasjonalt/internasjonalt forskningsnettverk

Bedømmelse forutsetter at vi har mottatt etterspurte søknadsdokumenter innen søknadsfristen.

All dokumentasjon som skal vurderes må være oversatt til engelsk eller et skandinavisk språk.

Søknader som kommer til oss via e-post eller på andre måter vil ikke bli tatt i betraktning.

Bedømmelse

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.

Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.

Dersom det ikke melder seg kvalifisert søker til stillingen kan det bli aktuelt med midlertidig tilsetting for inntil tre år, jf. universitets- og høgskolelovens § 6-5, 1. ledd.

Ved midlertidig tilsetting på bakgrunn av manglende vitenskapelige kvalifikasjoner, må søknad om fast tilsetting med ny bedømmelse skje innen utløpet av treårsperioden. Tilsettingen blir fast dersom søkeren da blir funnet kvalifisert.

Generelt

For øvrig følges utfyllende bestemmelser for tilsetting og opprykk i vitenskapelige stillinger ved UiT Norges arktiske universitet og det vises til forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.

Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, herunder arbeidsstedets fysiske beskaffenhet, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til telefonreferansen.

Ved UiT Norges arktiske universitet legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer alle kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne og nasjonal eller etnisk bakgrunn. Universitetet er en IA-virksomhet og legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for tilsatte med redusert funksjonsevne.

Personopplysninger som avgis i søknad og CV til stillinger behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger; personopplysningsloven. I henhold til offentlighetsloven § 25 andre ledd kan søker be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista. Universitetet kan likevel beslutte at navnet på kandidaten skal offentliggjøres. Søker vil bli varslet i forkant av en eventuell offentliggjøring.

Søk på stillingen