LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET

To stillinger som professor / førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor i pedagogikk

Søknadsfrist: 05.09.2022

UiT Norges arktiske universitet

UiT Norges arktiske universitet er et breddeuniversitet som bidrar til en kunnskapsbasert utvikling regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi skal utnytte vår sentrale beliggenhet i nordområdene, vår faglige bredde og kvalitet og våre tverrfaglige fortrinn til å møte fremtidens utfordringer.


Troverdighet, akademisk frihet, nærhet, kreativitet og engasjement skal prege forholdet mellom ansatte, mellom ansatte og studenter og mellom UiT og samarbeidspartnere.

Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Om stillingene

Ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP) i Tromsø er det fra 01.01.2023 er det ledig to 100 % stillinger:En stilling som professor/førsteamanuensis i pedagogikk og en stilling som førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor i pedagogikk. Begge stillingene er knyttet til campus Tromsø og studieprogrammene bachelor og master i pedagogikk.

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk er en del av Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning og har campus i Alta og Tromsø. Instituttet har ca. 200 tilsatte i vitenskapelige og administrative stillinger. Det er ca. 2000 studenter på våre ulike utdanninger. Instituttet driver undervisning og forskning innenfor barnehagelærerutdanning, lærerutdanning, pedagogikk og spesialpedagogikk, og dekker hele spennet av lærerutdanninger fra barnehage til grunnskole og videregående utdanning. Instituttet er sentralt i forhold til etter- og videreutdanning i regionen.

Arbeidssted er UiT i Tromsø.

Stillingenes ansvar og arbeidsoppgaver

Ansvar og arbeidsoppgaver er knyttet til forskning og undervisning.

Undervisningsdelen av stillingene innebærer undervisning og emneansvar knyttet til instituttets ulike emner i pedagogikk; Bachelor i pedagogikk,Master i pedagogikk. Veiledning på master- og doktorgradsnivå inngår også i stillingene. Bidrag inn mot instituttets andre oppgaver og program kan også bil aktuelt. Utvikling av varierte og fleksible læringsmåter i undervisningen inngår i stillingen. Fagansatte arbeider teambasert i de ulike emnene i studieprogrammene. Primært undervisningssted er Tromsø, men stillingene kan også medføre undervisning på tvers av campuser samt på desentraliserte tilbud.

Forskningsdelen av stillingene omfatter initiering og ledelse av forskningsprosjekt, deltakelse i forskningsgruppesamarbeid og i faglige nettverk nasjonalt og internasjonalt, samt i formidling av forskning til en bredere offentlighet. I dette ligger arbeid med søknader om forskningsfinansiering fra Norges forskningsråd og/eller EU. Forskningen vil inngå i instituttets arbeid med videreutvikling av undervisningsmetoder for å forme fremtidens utdanning.

Det forventes at de som ansettes deltar i forskningsgruppe-samarbeid og faglige nettverk nasjonalt og internasjonalt, samt i formidling av forskning til en bredere offentlighet. Det forventes søknadsskriving (NFR/EU) av stillingsinnehaveren.

Kontakt

Flere opplysninger om stillingen kan du få av:

Studieprogramleder Jens Breivik:

og fagseksjonsleder Astrid Unhjem:

Kvalifikasjoner

Vi ønsker oss søkere med faglig orientering mot pedagogikk og forskning om læring og undervisning i utdanning, arbeidsliv og andre kontekster.

Vi ser særlig etter søkere med forskningsorientering innen et eller flere av disse områdene:

  • Pedagogisk sosiologi og samfunnsvitenskapelige studier av pedagogiske prosesser. Dette inkluderer tema som sosiale og geografiske forskjeller i utdanning, og migrasjon, flerkulturalitet og etnisitet i utdanning.
  • Didaktikk og utdanningsforskning. Dette inkluderer tema som læreplanstudier, klasseromsforskning og læringsprosesser.
  • Pedagogisk psykologi med allmennpedagogisk orientering.
  • Kvantitativ forskingsmetode.

Aktuelle søkere kan ha mastergrad og/eller doktorgrad i pedagogikk og/eller andre relevante fag. Søkere som har bakgrunn fra andre fag, må i søknaden beskrive hvordan deres faglige bakgrunn og forskningsorientering er relevant for pedagogikk. I bedømmelsen vil det bli lagt vekt på vitenskapelige publikasjoner fra de siste fem årene. I vurdering og rangering vil relevant fagområde tillegges stor vekt.

Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).

De som tilsettes må være engasjert i studenters læring, ha evne til selvstendig arbeid, og samtidig være motivert for å inngå i et arbeidsfellesskap. Relevant undervisningserfaring vil tillegges stor vekt. Instituttet vektlegger personlig egnethet for stillingen, herunder samarbeidsevner og evne til å bidra positivt i et kollegialt miljø. Undervisningsspråket er norsk, og søkeren må beherske/ha et ferdighetsnivå i norsk tilsvarende norsk som morsmål.

For stilling som professor kreves:

  • Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder for stilling som professor i det aktuelle fagområdet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse på professornivå

I tillegg skal det dokumenteres:

  • Kvalitetsutvikling i egen undervisning over tid
  • Bred erfaring med veiledning fortrinnsvis på master/ph.d.-nivå
  • Deltakelse i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap

For å bli tilkjent professorkompetanse må du kunne dokumentere vesentlig mer omfattende forskning av høy kvalitet enn det som kreves til doktorgrad. Det vil vektlegges om søker kan dokumentere faglig virksomhet på høyt nivå de siste seks år, og at denne peker framover mot fortsatt aktivitet på professornivå.

UiT følger i tillegg nasjonale retningslinjer vedtatt av Det nasjonale fakultetsmøtet for samfunnsvitenskapelige fag ved vurdering av professorkompetanse. Retningslinjene finner du her.

For stilling som førsteamanuensis kreves:

  • Norsk doktorgrad på aktuelt fagområde eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse

For stilling som førstelektor kreves:

  • Dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse
  • Spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet vil tillegges stor vekt.

For stilling som universitetslektor kreves:

  • Høyere grads eksamen eller tilsvarende ved universitet eller høgskole
  • Relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant praksis
  • Dokumentert utdanningsfaglig kompetanse

Krav til utdanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse)

Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse.

Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.

Basiskompetanse dokumenteres ved:

a) Søkere som har fullført eget universitetspedagogisk kurs tilsvarende 200 timer skal legge ved kurs-/eksamensbevis samt studieplan

b) Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe.

For professorstillinger stilles det krav om minimum tre års undervisningspraksis i høyere utdanning i heltidsstilling, samt et krav til erfaring fra veiledning, fortrinnsvis på ph.d.-nivå, men også på masternivå.

For professorstillinger kan den utdanningsfaglige kompetansen utvikles og dokumenteres gjennom en kombinasjon av punktene kurs og pedagogisk mappe. 

Søkere til professorstillinger skal i sin pedagogiske mappe også dokumentere at tilleggskriteriene er oppfylt gjennom:  

  • Beskrivelse av og refleksjon over arbeidet med utvikling av undervisning og veiledning. Dette bør dokumenteres med konkrete eksempler som viser utvikling over tid samt en begrunnelse for og refleksjon over prosess og resultat  
  • Beskrivelse av erfaring med veiledning på master og ph.d.-nivå. I tillegg til å beskrive omfang av veiledningen skal du også oppsummere veiledningserfaringer og peke på mulige utviklingsområder 
  • Beskrivelse av og refleksjon over eget lederskap, deltakelse og rolle i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet 

 Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelsen vil søkere bedømmes, men ikke rangeres basert på utdanningsfaglig kompetanse.

De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte. 

For nærmere informasjon om utdanningsfaglig kompetansekrav og pedagogisk mappe, se: pedagogisk mappe.

Vi kan tilby

Det man måtte ønske å fremheve, for eksempel:

  • Et av landets beste vilkår for FoU-termin (kun ved faste stillinger som professor, førsteamanuensis og førstelektor)
  • Gode velferdsordninger
  • Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Arbeids- og lønnsvilkår

Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.

Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil professorer og førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning, førstelektorer inntil 30 % av arbeidstiden til FoU-arbeid og 70 % til undervisning og universitetslektorer inntil 20 % av tida til FoU-arbeid og 80 % til undervisning, når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver. 

Professor lønnes etter statens regulativ kode 1013. Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011.Førstelektor lønnes etter statens regulativ kode 1198. Universitetslektor lønnes etter statens regulativ kode 1009. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse. 

Inkluderende arbeidsliv og mangfold

UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse.

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.

Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen.

Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.

Les mer i Arbeidsgiverportalen.

Søknaden

Søknaden skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • CV (fullstendig oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid)
  • Vitnemål og attester
  • Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
  • Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider og beskrivelse av disse, listen over arbeider skal ha følgende opplysninger:
    • forfatter(e), arbeidets tittel
    • for artikler: tidsskriftets navn og volum, artikkelens første og siste sidetall, årstall
    • for bøker eller andre selvstendige publikasjoner: forlag, trykkested, år og sidetall
  • navn og kontaktinformasjon på 2-3 referanser (navn, tilknytting til søker, e-postadresse og telefonnummer)
  • inntil 10 arbeider som er sentrale i søkerens produksjon. Doktorgradsavhandlingen regnes i denne sammenheng som ett arbeid.

I tillegg skal søkeren gi en beskrivelse av sin vitenskapelige produksjon der hun/han peker på hvilke arbeider som er mest betydningsfulle i forhold til den utlyste stillingen, og derfor bør ligge sentralt i bedømmelsen. Videre beskrives de øvrige arbeider kortfattet for å vise bredden i produksjonen. Beskrivelsene skal følge som vedlegg til søknaden.

Bedømmelse forutsetter at søknadsdokumenter kommer inn innen søknadsfrist.

Søknader som kommer inn på epost eller andre måter kommer ikke med i betraktning

Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknad med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.

Bedømmelse

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.

Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning. 

 Endelig rangering vil være basert på bedømmelse, intervju og evt. prøveforelesning.

Generelt

Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du merinformasjon til søkere på stillinger ved UiT.

Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.

Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS