LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET
Førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor ved Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling
Søknadsfrist: 31.08.2025
Publisert
UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden.
Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet er en nasjonal nyskapning som samler de fleste helserelaterte utdanninger. Dette legger til rette for unik tverrfaglighet og innovasjon i helsefaglig utdanning og forskning. Vi jobber tett sammen med tjenestene i nord for å løse morgendagens utfordringer.Les mer om oss på uit.no/helsefak
Det helsevitenskapelige fakultet
Om stillingen
Ved Det helsevitenskapelige fakultet, Senter for helsefaglig pedagogisk utvikling (HelPed) er det ledig en 100% fast stilling som førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor. Det er ønskelig med snarlig tiltredelse i stillingen.
Stillingen inngår i HelPed, et senter organisert under dekan ved Det helsevitenskapelige fakultet med ansvar for støtte, veiledning, og tiltak for målrettet utdanningsfaglig kompetanseutvikling til ledelse og vitenskapelig ansatte ved fakultetet. Senteret har ansvar for praksisveilederutdanning for helsetjenestene på tvers av alle helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger i tillegg til et felles emne for førsteårsstudenter ved alle profesjonsutdanningene ved fakultetet. HelPed arbeider for å styrke utdanningskvalitet, gjennom blant annet pedagogisk utviklingsarbeid, kompetanseutvikling, og medisinsk og helsevitenskapelig utdanningsforskning. HelPed har et bredt og aktivt nasjonalt og internasjonalt forskningssamarbeid.
Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen i Tromsø innen rimelig tid, etter å ha mottatt tilbud.
Stillingens arbeidsoppgaver
Du får arbeide med varierte arbeidsoppgaver, som blant annet:
Undervisning innen fagområdene veiledning og medisinsk og helsefaglig pedagogikk
Pedagogisk ledelse, som emneledelse innen veilederutdanning
Faglig utviklings- og innovasjonsarbeid knyttet til høyere utdanning
Delta i pågående prosjektarbeid ved enheten, spesielt utvikling og implementering av nye praksisveiledningsemner i prosjektet VeiKomp Nord. Prosjektet skal bidra til å styrke veiledningskompetanse til praksisveiledere og vitenskapelig ansatte i Nord-Norge
Samarbeide med ansatte ved HelPed, samt de øvrige fagmiljø ved Det helsevitenskapelige fakultet
Bidra i Medisinsk og helsevitenskapelig utdanningsforskning i tråd med egen kompetanse
Delta i HelPeds øvrige oppgaver
Kontakt
Flere opplysninger om stillingen kan du få av leder ved HelPed:
For stilling som førsteamanuensis kreves doktorgrad i helsefag/helsevitenskap, pedagogikk eller annet fagområde med relevans for stillingen
For stilling som førstelektor/universitetslektor må du ha master i helsefag/helsevitenskap, pedagogikk eller annet fagområde med relevans for stillingen.
Undervisningserfaring fra universitet, høyskole, helsetjeneste eller annen relevant praksis.
Gode muntlige og skriftlige fremstillingsevner på norsk og engelsk. Du må dokumentere ferdigheter i norsk/skandinavisk språk på minimum CEFR nivå B2 i Det felles europeiske rammeverket for språk.
Det er en fordel om du har:
Erfaring fra helse- og sosialtjenesten
Erfaring fra høyere utdanning, særlig fra planlegging, gjennomføring, vurdering og utvikling av undervisning
Erfaring med å anvende ulike veiledningsmodeller, både individuelt, i gruppe- og tverrprofesjonelt
Erfaring med veiledning i ulike kontekster og ulike målgrupper som f. eks. personer med ulik kulturell bakgrunn
Erfaring fra deltakelse i prosjekter og søknadsskriving
Kvalifikasjoner/erfaringer må utdypes og begrunnes i søknaden i henhold til relevans for stillingen. Dette kan fremkomme i søknadsteksten eller pedagogisk mappe.
For stilling som førsteamanuensis vil dokumentasjon av følgende tillegges stor vekt:
Selvstendig forskning utover doktorgrad
Erfaring med søknader om ekstern forskningsfinansiering
Gjennomført utenlandsopphold og at søker kan vise til nasjonalt og internasjonalt forskningsnettverk
Selvstendig forskning utover doktorgrad kan dokumenteres med vitenskapelige publikasjoner som ikke er publisert sammen med veilederne fra doktorgraden.
Erfaring med søknad om ekstern forskningsfinansiering betyr at søker kan dokumentere selvstendig søknadsarbeid, men ikke nødvendigvis må ha oppnådd ekstern finansiering. Søknadsevalueringer som viser søknadskvaliteten vil være nyttig for å vurdere søkers kvalifikasjoner. Bidrag på større søknader kan også vurderes dersom bidraget dokumenteres.
Internasjonal mobilitet vil bli vurdert i forhold til varighet/antall opphold og hvorvidt det har gitt resultater i form av vitenskapelige publikasjoner og/eller felles søknader om ekstern forskningsfinansiering.
I vurderingen av søkerne vil vi vektlegge søkers motivasjon og personlig egnethet for stillingen.
Vi søker etter kandidater som blant annet har:
Motivasjon og interesse for veiledningsfaget og undervisning
Evne til god kommunikasjon og samhandling med kollegaer og studenter
Interesse for utviklingsarbeid og utdanningsforskning
Evne og interesse for å arbeide selvstendig og strukturert
Evne og ønsker om å bidra til et godt arbeidsmiljø
For stilling som førsteamanuensis kreves minst:
doktorgrad innen relevant fagområde, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet
utdanningsfaglig kompetanse
norskferdigheter på nivå B2
personlig egnehet
For stilling som førstelektor kreves minst:
mastergrad eller tilsvarende innen relevant fagområde
dokumentert utdanningsfaglig kompetanse
relevant yrkes- eller undervisningserfaring og bidrag til faglig utviklingsarbeid på høyt nivå, i samsvar med internasjonale eller nasjonale standarder innen fagområdet/yrkesfeltet
norskferdigheter på nivå B2
personlig egnehet
For stilling som universitetslektor kreves minst :
mastergrad eller tilsvarende innen relevant fagområde
relevant yrkes- eller undervisningserfaring
dokumentert utdanningsfaglig kompetanse
norskferdigheter på nivå B2
personlig egnehet
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Krav til utdanningsfaglig kompetanse (basiskompetanse)
Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse.
Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Basiskompetanse dokumenteres ved:
a) Søkere som har fullført eget universitetspedagogisk kurs tilsvarende 200 timer skal legge ved kurs-/eksamensbevis samt studieplan
b) Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe.
Hvis den utdanningsfaglige kompetansen kan tilegnes i løpet av to år etter ansettelsen vil søkere bedømmes, men ikke rangeres basert på utdanningsfaglig kompetanse.
De som ikke oppfyller kravene ved ansettelsen, vil bli pålagt å oppfylle kravene innen to år. UiT tilbyr kurs i utdanningsfaglig kompetanse til ansatte.
For nærmere informasjon om utdanningsfaglig kompetansekrav og pedagogisk mappe, se: pedagogisk mappe.
Vi kan tilby
Mulighet for å søke FoU-termin (gjelder fast stilling som førsteamanuensis og førstelektor)
Gode velferdsordninger
Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Arbeids- og lønnsvilkår
Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil førsteamanuenser bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning, førstelektorer inntil 30 % av arbeidstiden til FoU-arbeid og 70 % til undervisning og universitetslektorer inntil 20 % av tida til FoU-arbeid og 80 % til undervisning, når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Som norm avsettes 5 % til administrative oppgaver.
Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011.Førstelektor lønnes etter statens regulativ kode 1198. Universitetslektor lønnes etter statens regulativ kode 1009. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.
Inkluderende arbeidsliv og mangfold
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse.
Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke og ønsker oss medarbeidere med ulik kompetanse, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver.
Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen.
Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
Søknadsbrev med kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen
CV med oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid
Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
Attester
Kontaktinformasjon til 2-3 referanser
Dokumentasjon av norskkunnskaper eller annet skandinavisk språk
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse
Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider
Beskrivelse av vitenskapelige arbeider som ønskes tillagt særlig vekt ved bedømmelsen
Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil ti. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid.
Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknad med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no.
Bedømmelse
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.
Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.