LEDIG STILLING VED UIT NORGES ARKTISKE UNIVERSITET
Førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor innen undervisning og læring i høyere utdanning
Søknadsfrist: 30.12.2024
Publisert
UiT Norges arktiske universitet er et internasjonalt ledende breddeuniversitet. Vår visjon er å være en drivkraft i nord. Det nordsamiske begrepet eallju, som betyr arbeidsiver, setter tonen for drivkraften i UiT. Sammen med studenter, ansatte og samfunnet for øvrig skal vi utnytte vår beliggenhet i Nord-Norge og Sápmi, vår faglige bredde og tverrfaglige fortrinn til å forme framtiden. Les mer om UiTs strategi mot 2030
Universitetsbiblioteket (UB) ved UiT Norges arktiske universitet er en faglig støtteenhet som gjennom sine tjenester og forskning skal bidra til utvikling av universitetets kjerneoppgaver. UB er organisert i fire avdelinger: Avdeling for samlinger, Avdeling for publikumstjenester, Avdeling for formidling og Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Result har en sentral rolle i universitetets arbeid med utvikling og sikring av utdanningskvalitet. Result er ansvarlig for kvalifiserende kurs i universitetspedagogikk, og tilbyr også kurs i forskningsveiledning, studieprogramledelse og universitetspedagogikk for stipendiater. Enheten bistår også fagmiljøene ved universitetet med utvikling og produksjon av digitale læringsressurser. Forskning ved senteret er rettet mot ulike aspekter ved undervisning og læring i høyere utdanning, som læringsdesign, læringsanalyse, forskningsveiledning, praksisrelevans i utdanningene, kvalitetssystemer, politikkutforming og ledelse, organisering og styring i høyere utdanning. Results arbeid skjer i dialog med institutter, fakulteter og universitetets ledelse.
Universitetsbiblioteket
Om stillingen
Ved Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result) er det ledig en stilling som enten førsteamanuensis, førstelektor, eller universitetslektor på feltet undervisning og læring i høyere utdanning. Vi ønsker en engasjert person som kan bidra i vårt systematiske arbeid med utvikling av utdanningskvalitet gjennom
kvalifiserende kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse
innføringskurs i undervisning og læring i høyere utdanning
utviklingsprogram i forskningsveiledning for Ph.D.–veiledere
utviklingsprogram for studieprogramledere
langsiktig utviklingsarbeid sammen med, og kompetanseutvikling for fagmiljøene
ordning for merittering av fremragende undervisere
Arbeidssted er UiT i Tromsø. Du må kunne starte i stillingen innen 6 måneder etter å ha mottatt tilbud.
Stillingens forsknings- og arbeidsområde
Stillingen ses i sammenheng med UiT sitt strategiske arbeid med forbedring av studie- og undervisningskvalitet. Stillingen er knyttet til undervisnings-, veilednings-, og FoU-oppgaver på området undervisning og læring i høyere utdanning. Arbeidet skal bidra til å kvalifisere undervisere og videreutvikle faglige ansattes kompetanse på undervisning og læring i høyere utdanning. Universitetets satsing på fleksibel utdanning, samt de nye mulighetene som kunstig intelligens (KI) representerer innebærer at enheten særlig trenger mer kompetanse på utdanningsfaglig bruk av digitale verktøy, inkludert bruk av KI i undervisning, veiledning og vurdering.
Stillingenes forsknings- og utviklingsdel skal rettes mot høyere utdanning, eksempelvis åpen utdanning, fleksibel utdanning og livslang læring, læringsdesign, læringsanalyse og bruk av digitale verktøy inkludert KI i undervisning og læring. Også andre områder med betydning for undervisningskvalitet kan inngå.
Stillingens arbeidsoppgaver innebærer å delta i utvikling av underviseres utdanningsfaglige kompetanse på alle områder, herunder følgende:
Bidra i planlegging og gjennomføring av blant annet kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse.
Utvikling og gjennomføring av nye kompetanseutviklingstilbud for faglige ansatte, eksempelvis innen åpen utdanning, utdanningsrelatert bruk av KI, fleksibel læring og bruk av digitale verktøy i undervisning og læring.
Veiledning / rådgivning for, og utviklingsarbeid sammen med fagmiljøer innen feltet utdanningskvalitet.
Deltakelse i FoU-prosjekter i fagmiljøene.
Bistå fagmiljøer med å gi støtte til søknader om finansering av tiltak og prosjekter som skal bidra til å styrke undervisnings- og læringskvalitet i emner og studieprogrammer.
Kvalifikasjoner
For alle stillingsbetegnelsene kreves følgende:
Faglig kompetanse som kvalifiserer til å bidra i kursvirksomhet og forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til undervisning og læring i høyere utdanning.
Kompetanse i pedagogikk eller nærliggende fagområder, med orientering mot undervisning og læring i høyere utdanning, eller faglig kompetanse og solid undervisningserfaring fra annet fagområde, som gir grunnlag for systematisk arbeid med utviklingsarbeid og kompetanseutvikling.
Dokumentert erfaring med FoU-arbeid knyttet til utdanning, undervisning og læring i høyere utdanning.
Dokumentert utdanningsfaglig basiskompetanse (les mer under).
Søker må beherske norsk eller et annet skandinavisk språk, samt engelsk, skriftlig og muntlig, på et godt nivå.
Personlig egnethet. Du må være villig til å engasjere deg i utviklingsarbeid innen eget fag, og for universitetet som helhet.
Stilling som førsteamanuensis i tillegg krever følgende:
Norsk doktorgrad innen omtalt fagområde, eller tilsvarende utenlandsk doktorgrad godkjent som likeverdig med norsk doktorgrad. Eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet.
Stilling som førstelektor krever i tillegg følgende:
Dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling innen omtalt fagområdet.
Spesielle kvalifikasjoner innenfor undervisning eller annen pedagogisk virksomhet vil tillegges stor vekt.
Stilling som universitetslektor krever i tillegg følgende:
Høyere grads eksamen eller tilsvarende ved universitet eller høgskole innen omtalt fagområde.
Relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant praksis.
Ved UiT legges det vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning og ikke på hvor arbeidene er publisert, i henhold til prinsippene i The San Fransisco Declaration on Research Assessment (DORA).
Krav til utdanningsfaglig basiskompetanse
Alle søkere til undervisnings- og forskerstillinger skal i søknaden dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse. Du må ha opparbeidet grunnleggende kompetanse for undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Dette medfører grunnleggende ferdigheter innen planlegging, gjennomføring, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Basiskompetanse dokumenteres ved:
a) Søkere som har fullført eget universitetspedagogisk kurs tilsvarende 200 timer skal legge ved kurs-/eksamensbevis samt studieplan
b) Øvrige søkere skal beskrive, vurdere og dokumentere sin kompetanse som underviser og veileder gjennom en systematisk og samlet fremstilling. Ferdighetene skal dokumenteres i form av en pedagogisk mappe.
For nærmere informasjon om utdanningsfaglig kompetansekrav og pedagogisk mappe, se: pedagogisk mappe.
Søknaden
Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.
Søknaden skal inneholde:
Søknadsbrev med kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen
CV med oversikt over utdanning, praksis og faglig arbeid
Vitnemål og karakterutskrift for alle grader
Attester
Kontaktinformasjon til 2-3 referanser
Dokumentasjon på utdanningsfaglig kompetanse (se hvordan her)
Beskrivelse av vitenskapelige arbeider som ønskes tillagt særlig vekt ved bedømmelsen
Sentrale vitenskapelige arbeider, inntil ti. Doktorgradsavhandlingen regnes som ett arbeid.
Dokumentasjon av FoU-arbeid innen utdanning, undervisning og læring i høyere utdanning.
Dokumenter som legges ved søknaden må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Søknad med vedlegg leveres elektronisk via www.jobbnorge.no. Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.
Vi kan tilby
et av landets beste vilkår for FoU-termin
gode velferdsordninger
gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse
Førsteamanuensis lønnes etter statens regulativ kode 1011. Førstelektor lønnes etter statens regulativ kode 1198. Universitetslektor lønnes etter statens regulativ kode 1009. Fra bruttolønn trekkes det 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.
Ved UiT er fordelingen av arbeidstid fleksibel og tildeles på individuelt grunnlag. Som en norm vil førsteamanuensis bruke inntil 50 % av tida til FoU-arbeid og 50 % til undervisning, førstelektorer inntil 30 % av arbeidstiden til FoU-arbeid og 70 % til undervisning og universitetslektorer inntil 20 % av tida til FoU-arbeid og 80 % til undervisning, når tid til andre arbeidsoppgaver er trukket fra. Normalt avsettes 5 % til administrative oppgaver.
Generelt
Ansettelsen skjer i henhold til regler og vilkår som til enhver tid gjelder for statsansatte, og retningslinjer ved UiT. På våre nettsider finner du mer informasjon til søkere på stillinger ved UiT.
UiT Norges arktiske universitet har et personalpolitisk mål om å være en arbeidsgiver som gjenspeiler mangfoldet i samfunnet og som tar i bruk potensialet i befolkningens samlede kompetanse. Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til kontaktperson. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen.
Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk. Les mer i Arbeidsgiverportalen.
Personopplysninger som oppgis behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Søkere kan be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista, men universitetet kan likevel beslutte at navnet på søkeren skal offentliggjøres. Søkeren vil da bli varslet i forkant av offentliggjøring.