LEDIG STILLING VED NORSK REGNESENTRAL

1-2 forskere innen statistisk modellering av geologi og geofysiske data

Søknadsfrist: 21.04.2024

Norsk Regnesentral

Norsk Regnesentral (NR) er en uavhengig, ideell og allmennyttig privat stiftelse som utfører oppdragsforskning.

Forskningsområdene er statistisk modellering, geomodellering, bildeanalyse, jordobservasjon, maskinlæring, kunstig intelligens, språkteknologi, digital sikkerhet, digital inkludering og digital transformasjon. NR er et av Europas største miljøer innen anvendt statistisk modellering. Instituttet har 100 ansatte.

I over 70 år har instituttet levert samfunnsnyttige tjenester og skapt nye verdier for kunder og partnere innen et vidt spekter av bransjer; Teknologi og industri, Finans og forsikring, Klima og miljø, Naturressurser, Hav, Helse og Samfunn.

Våre oppdragsgivere er næringsliv og offentlige virksomheter både i Norge og internasjonalt, EU og Norges forskningsråd. Vår oppgave er å skape forskningsresultater som brukes og synes.

Bli kjent med Norsk Regnesentral

1-2 forskere innen statistisk modellering av geologi og geofysiske data

Det er stor etterspørsel etter Norsk Regnesentrals kompetanse, og vi vil styrke laget ytterligere.

Forskningsavdelingen SAND jobber med numeriske modeller for geologiske fenomener. En hovedanvendelse er beskrivelse av porøse bergarter som inneholder hydrokarboner eller kan brukes til å lagre CO2. Andre viktige anvendelser er modellering av grunnvann og løsmasser på land.

Hovedutfordringen er å lage numeriske modeller som beskriver realistisk geologi og samtidig stemmer med målte data. En stor del av avdelingens arbeid er knyttet til analysering av seismiske data. Målet er å trekke ut relevant informasjon som sier noe om egenskapene i naturen. Det gjøres ved å kombinere fysikk, geologi og avanserte statistiske metoder og maskinlæring.

Om stillingene

Vi trenger 1-2 forskere i statistisk og matematisk modellering.

Stillingene kan inneholde elementer av alle oppgaver på et forskningsinstitutt; prosjektarbeid, prosjektledelse, markedsføring, nettverksbygging og akademisk publisering.

Ikke alle kan fylle alle disse oppgavene hele tiden, men vi legger vekt på at alle skal få utvikle sine talenter og fylle roller de ønsker.

Stillingene ligger i forskningsavdelingen SAND som har 20 forskere.

Våre forskere samarbeider i team, der vi løser krevende problemer for nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere. Kundene våre er i stor grad fagpersoner med en annen kompetanse enn oss.

I noen prosjekter samarbeider vi tett med akademia. Det gir oss mulighet til å utforske metoder og løsninger som ikke er modne nok til å bli finansiert av næringsliv eller forvaltning.

Mange av metodene vi utvikler, ender i kommersiell programvare skrevet i Python, C# og C++. Det meste av prototypingen foregår i Python.

Søkere må ha master- eller doktorgrad innen statistikk, matematikk eller andre matematisk orienterte fag.

Det er en fordel om du har erfaring med programvareutvikling og er glad i å programmere.

Vi tilbyr 100 % fast stilling, gode lønnsbetingelser og pensjons- og forsikringsordninger, fleksibel arbeidstid, 5 uker ferie, i tillegg til betalt fri i romjul og påske, og egen personalkantine. Mulighet for hjemmekontor én dag i uken.

Gode opplærings- og utviklingsmuligheter i et inspirerende arbeidsmiljø sammen med høykompetente kolleger innen matematikk, statistikk, signalbehandling, maskinlæring, fysikk og geologi.

Norsk Regnesentral holder til i Kristen Nygaards hus ved Forskningsparken på Blindern i Oslo. Tiltredelse etter avtale.

Spørsmål om stillingene

Søknaden skal inneholde søknadsbrev, CV, vitnemål og karakterutskrifter fra din høyere utdanning og attester.

Ta gjerne kontakt med en av våre forskningssjefer for mer informasjon:

• Forskningssjef Petter Abrahamsen, pab@nr.no
  • Ass. forskningssjef Ragnar Hauge, hauge@nr.no

Vi ser frem til å høre fra deg.

Spørsmål om stillingen