Universitetet i Sørøst-Norge, USN, er blant landets største høyere utdanningsinstitusjoner med rundt 18 000 studenter og 1 900 ansatte fordelt på åtte ulike campuser.
Vi tilbyr profesjonsorienterte og arbeidslivsrettede utdanninger, forsking og kunnskapsformidling med høy internasjonal kvalitet. Målet vårt som universitet er å skape verdier både for den enkelte student og for næringslivet, offentlig sektor og samfunnslivet ellers. Dette gjør vi med våre aller beste virkemidler: utdanning og forsking.
USN er et samfunnsengasjert og arbeidslivsintegrert universitet og fokuserer på praksisnær, profesjonsorientert og anvendt forskning og utdanning. Studentene skal møte innovative undervisningsformer og utfordrende studier tett koblet til samfunnets krav og behov. De skal lære å mestre et samfunn og arbeidsliv i endring. Universitetet skal møte de store samfunnsutfordringene med kunnskap og kompetanse som bidrar til praktiske løsninger, strukturelle endringer og nye tenkemåter. En tydelig dedikasjon til FNs bærekraftmål skal prege faglige aktiviteter. Universitetet arbeider for å realisere denne hovedprofilen i tett samarbeid med samfunnslivet og arbeidslivet.
Mer informasjon om virksomheten finner du på www.usn.no
Vil du være med å utdanne sykepleiere for fremtidens helsetjenester og bidra til kunnskapsutvikling gjennom forskning og faglig pedagogisk utviklingsarbeid?
Om stillingen
Ønsker du å jobbe med undervisning, forsking, faglig pedagogisk utviklingsarbeid, og formidling av god kvalitet – da ønsker vi deg velkommen som vår nye kollega på Institutt for sykepleie og helsevitenskap, Fakultet for Helse- og sosialvitenskap.
Institutt for sykepleie- og helsevitenskap campus Porsgrunn har behov for professor/dosent innenfor sykepleie- og helsevitenskap i 100 % stilling. Stillingen er fast og er ledig fra 1.mars 2026, eventuelt med oppstart på et tidligere tidspunkt hvis ønskelig. Det er mulig å avtale lavere stillingsprosenter.
Om instituttet
Vi tilbyr utdanninger av høy kvalitet, bl.a. bachelor i sykepleie, flere profesjonsmastere og tverrfaglig master i helsetjenesteinnovasjon og teknologianvendelse. Fagmiljøene våre samarbeider på tvers av institutt og fakultet ved USN og med eksterne aktører – lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi ønsker å være ledende innen fleksible utdanningstilbud og integrering av teknologi, både i utdanning og forskning. Vi tilbyr også skreddersydde etter- og videreutdanninger tilpasset arbeidslivets behov.
Instituttet har forskningsmiljøer av høyt nasjonal og internasjonalt standard. Forskningsgruppene fokuserer på forskning knyttet til eldre, klinisk kompetanse, avansert sykepleie, kvinne-, familie, og barns helse. I tillegg er det to forskningssenter ved instituttet, Senter for helse og teknologi og Senter for omsorgsforskning.
Instituttet har som formål å være et sted der både studenter og ansatte trives og opplever mestring og utvikling. Vi legger derfor stor vekt på ansattes tilstedeværelse på campus for å fremme tilhørighet, godt medarbeiderskap og trivsel.
Om stillingen
Fagområdet for stillingen er sykepleie med vekt på å styrke følgende områder:
klinisk vurderingskompetanse, herunder klinisk undersøkelse
Sykepleievitenskap
sykepleie og helsetjenester til eldre
naturvitenskapelig emner
simulering og ferdighetstrening
global helse og kulturell kompetanse
fleksible og studentaktive undervisningsformer
Kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
faglig ledelse, pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
Vi ser etter kandidater som kan bidra innen ett eller flere av disse områdene. Dersom man ikke innfrir på alle områdene, vil det være mulig å opparbeide seg nødvendig kunnskap og kompetanse gjennom målrettet arbeid og faglig utvikling.
Vi verdsetter høyt interesse for forskning og faglig og pedagogisk utviklingsarbeid og ser etter kandidater som deler vår ambisjon om å utvikle og fremme nye læringsformer, studentaktiv læring, nettbasert undervisning og livslang læring.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene varierer etter stilling, men vil i hovedsak være:
undervisning, veiledning og evaluering av studenter på bachelor- og mastergradsnivå
veiledning av doktorgradsstipendiater og evt. postdoktorer (professor)
veiledning av kandidater til førstelektorkvalifisering (dosent)
publisere jevnlig i fagfellevurderte tidsskrifter, søke på eksternt finansierte prosjekter og bidra til å profilere instituttet som en synlig aktør innenfor ditt fagfelt nasjonalt og/eller internasjonalt (professor)
bidra til søknader for eksternt finansierte prosjekter og bidra til å profilere instituttet som en synlig aktør innenfor ditt fagfelt (dosent)
utdanningsledelse og/eller forskningsledelse
ivaretakelse av emne- og/eller programansvar, undervisningsplanlegging, utvikling av studietilbud med bruk av varierte, innovative og digitale løsninger
systematisk arbeid med utvikling av egen undervisningspraksis gjennom bruk av innovative og digitale løsninger
knytte forsking og faglig pedagogisk utviklingsarbeid til undervisning og tilby studentene forskningsbasert undervisning
praksisrettet utviklingsarbeid
publisere/formidle faglige utviklingsarbeid av høy kvalitet knyttet til yrkes- og profesjonsfelt, fagdisiplin og/eller pedagogisk utviklingsarbeid i sektoren
koordinering og samarbeid med andre fagområder og fagpersoner, og bidra til utvikling av samarbeid med samfunns- og arbeidsliv
samarbeid med praksissteder som mottar praksisstudenter fra USN
Kompetansekrav
For å være kvalifisert for stilling som professor må du:
ha doktorgrad eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert enten ved vitenskapelig arbeid av samme omfang og kvalitet innen sykepleie- eller helsevitenskap
kunne dokumenterte forskningsresultater/vesentlige bidrag til forskning på høyeste nivå, i samsvar med internasjonale eller nasjonale standarder innen fagområdet sykepleie- og helsevitenskap. Eksempelvis NVA (Nasjonalt vitensarkiv) registeringer, publikasjonsliste.
kunne dokumentere resultater fra/erfaring med forskningsprosesser, herunder f. eks internasjonalt forskningssamarbeid, eksternt finansiert forskning, tverrfaglig forskning, søke om eksterne forskningsmidler etc.
kunne dokumentere erfaring fra deltakelse i forskningsprosjekter og forskningsledelse
kunne dokumenterte resultater i å initiere forskning og i å skaffe eksterne midler
kunne dokumentere en aktiv og pågående forskning, og ha interesse for fremtidig forskning på høyeste nivå innenfor eget fag-/forskningsfelt
For å være kvalifisert for stilling som dosent må du:
ha fullført mastergrad eller tilsvarende innen sykepleie- eller helsevitenskap
kunne dokumentere vesentlig bidrag til faglig pedagogisk utviklingsarbeid på høyeste nivå i samsvar med nasjonale eller internasjonale standarder innenfor eget fag-/forskningsfelt
kunne dokumentere relevant yrkes- eller undervisningserfaring
kunne dokumentere en aktiv og pågående aktivitet knyttet til faglige pedagogisk utviklingsarbeid og ha potensiale for fremtidig faglig pedagogisk utviklingsarbeid på høyt nivå innenfor sykepleie- og helsevitenskap. Eksempelvis utviklingsprosjekter, bidrag til utvikling eller forbedring av læringsressurser, lærebøker, undervisningsmetoder o.l., sampublisering internt, nasjonalt, internasjonalt og/eller ikke fagfellevurderte publikasjoner (artikler, fagbøker og rapporter)
kunne dokumentere resultater fra/erfaring med faglige prosesser, herunder f. eks deltakelse i faglige utviklingsprosjekter, ekstern finansiering, deling av utviklingsverktøy og metoder, bidrag til åpen vitenskap (åpne data, åpen publisering m.m), deltagelse i nasjonale/ internasjonale faglige nettverk
For begge stillingene kreves dokumentasjon:
Norskkompetanse på minimum B2-nivå etter CEFR-standard. Dersom du ikke kan dokumentere norsk språkkompetanse på minimum B2-nivå, kan du ansettes med en forpliktelse til å skaffe deg kvalifikasjonene innen tre år fra oppstart i stillingen. Kompetanse i svensk eller dansk er likestilt med norsk. Vi tilbyr norskopplæring til våre ansatte.
Vi legger vekt på forskningsarbeidenes og de faglige pedagogiske utviklingsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning, og ikke på hvor arbeidene er publisert. Dette er i samsvar med prinsippene i NOR-CAM-rammeverket for vurdering av akademiske karriereløp.
Utdanningsfaglige kvalifikasjoner
Vi ønsker kandidater som har en reflektert og bevisst holdning til sin undervisnings- og veiledningsvirksomhet. Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning og grunnleggende ferdigheter innenfor planlegging, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Det er et krav om gjennomført universitetspedagogisk utdanningsprogram av et omfang på minimum 200 timer som gir pedagogisk basiskompetanse.
I tillegg til krav om utdanningsfaglig basiskompetanse må du kunne dokumentere følgende for å kvalifisere for ansettelse i stilling som professor/dosent:
Dokumentere kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid. Minimumskravet til undervisning, veiledning og eventuell utdanningsledelseserfaring skal samlet sett ha blitt utført som en andel av heltidsstilling i høyere utdanning tilsvarende tre år.
Bred erfaring med veiledning. I tillegg til erfaring i generell veiledning av studenter på bachelornivå, forventes det veiledningserfaring på masternivå, og på ph.d.-nivå.
Aktiv deltakelse og lederskap i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet.
Ved søknad stilling som professor/dosent skal du beskrive og dokumentere din utdanningsfaglige kompetanse i en pedagogisk mappe som gir en samlet og systematisk fremstilling.
Beskrivelse av læringsutbytte og innhold i fullførte universitet- og høgskolepedagogiske kurs/emner.
Beskrivelse av og refleksjon over sentrale ferdigheter i egen undervisningsvirksomhet.
Beskrivelse av og refleksjon over arbeidet med utvikling av egen undervisning og veiledning. Dette bør dokumenteres med konkrete eksempler som viser utvikling over tid i tillegg til å begrunne og reflektere over prosess og resultat.
Beskrivelse av egen erfaring med veiledning på master og ph.d.-nivå. I tillegg til å beskrive omfang av veiledningen skal du også oppsummere dine veiledningserfaringer og peke på mulige utviklingsområder.
Beskrivelse av og refleksjon over eget lederskap, deltakelse og rolle i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskapet.
Alle former for konkret dokumentasjon i form av attester, dokumenter, evalueringer, rapporter og annet vil styrke søknaden og skal legges ved den pedagogiske mappen.
Dersom du ikke kan dokumentere pedagogisk basiskompetanse, kan du ansettes under forutsetning av at kravene oppfylles i løpet av to år fra tiltredelse i stillingen.
For søkere på professor/dosentstillinger vil dokumenterte resultater innen en eller begge kompetanseområdene samspill med samfunnet, innovasjon og formidling og ledelse, kommisjonsarbeid og verv telle positivt i en helhetlig kompetansevurdering.
Samspill med samfunnet, innovasjon og formidling
erfaring med samspill med samfunnet (er ønskelig). Eksempelvis erfaring fra praksisfeltet, tilrettelegge for brukermedvirkning i forskning, oppdragsrapporter.
erfaring med innovasjonsarbeid (er ønskelig)
erfaring med formidlingsarbeid (er ønskelig). Eksempelvis populærvitenskapelig formidling (publikasjoner, foredrag, offentlig debatt mm., presentasjoner vitenskapelig arbeid med pedagogisk/utdanningsfaglig tema på akademiske konferanser, i bøker og tidsskrifter.
Ledelse, kommisjonsarbeid og verv
erfaring med ledelse, relevante verv og administrasjon (er ønskelig)
Personlige egenskaper
Når vi vurderer søknaden din, vil vi vektlegge disse personlige egenskapene:
motivere til studentenes læring: Interesse for og evne til å engasjere og involvere studenter, og bidra til undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurdering henger godt sammen
personlig lederskap: Du tar ansvar for ditt arbeid og din karriere, og jobber dedikert for å fullføre arbeidsoppgavene dine og nå dine mål
lagånd: Du jobber godt i team, bidrar positivt til samarbeid, kunnskapsdeling og i å fremme et åpent og inkluderende arbeids-, lærings- og forskningsmiljø
nettverksferdigheter: Du har gode relasjonelle og kommunikasjonsferdigheter, og styrker og utvider dine forbindelser med interessenter i feltet og omgivelsene, både nasjonalt og internasjonalt.
fleksibilitet og tilpasningsevne: Du er i stand til å justere fokuset ditt basert på utviklingen og endringer i arbeidssituasjonen og i omgivelsene.
håndtering av interessekonflikter: Du er dyktig til å navigere og balansere motstridende faglige og samfunnsmessige interesser knyttet til arbeidet du utfører.
Instituttet er i stadig utvikling, noe som stiller store krav til evne og vilje til omstilling.
Vi kan tilby deg
varierte arbeidsoppgaver i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
kurs i universitetspedagogikk
kurs i norsk tilsvarende B2-nivå
gode muligheter for videre utvikling
lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.510, kode 1013 professor / kode 1532 dosent, kr kr 798 903 – kr 1 083 690 Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
medlemskap i Statens pensjonskasse som sikrer gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger
Vi mener at mangfold er en ressurs i vårt arbeids- og læringsmiljø. Ulike erfaringer og bakgrunner, bidrar til ulike perspektiver og bedre løsninger på utfordringer som skal løses.
Vi er opptatt av å respektere hverandres ulikheter, og vil legge til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne. Vi tar hensyn til dine behov og din situasjon i ulike livsfaser.
Synes du denne stillingen er interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Er det kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår.
Generell informasjon
Ansettelser hos oss blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven.
Universitetets retningslinjer for ansettelse, opprykk og overgang i undervisnings- og forskningsstillinger gir nærmere omtale av kriteriene for ansettelse som dosent.
Vi har forpliktet oss til å følge evalueringskriterier for forskningskvalitet i henhold til forpliktelsene i The Agreement on Reforming Research Assessment (CoARA) og NOR-CAM-rammeverket om ansvarlig vurdering av forskning og anerkjennelse av en større bredde av faglige bidrag. Dette innebærer at vi legger vekt på kvaliteten, relevansen og betydningen som kan dokumenteres i dine faglige utviklingsarbeider. Vi vil legge størst vekt på dine faglige utviklingsarbeider fra de siste fem årene.
Vår kompetansevurderingsmatrise for undervisnings- og forskningsstillinger (USN-KVM) kan være et nyttig verktøy i arbeidet med å dokumentere og reflektere over egen kompetanse sett opp mot kvalifikasjonskriteriene i søknaden.
Din kompetanse for stillingen vil bli vurdert av et sakkyndig utvalg. Det sakkyndige utvalget vil vurdere din kompetanse for stillingen med utgangspunkt i dokumentasjonen du har registrert i Jobbnorge. Du vil få utvalgets vurdering tilsendt så snart denne foreligger.
Dersom du ifølge søknaden ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene, kan du få søknaden avslått før utvalgets vurdering foreligger.
På bakgrunn av sakkyndig utvalgs uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju og prøveforelesning. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Du kan lese mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.
Som ansatt hos oss må du til enhver tid rette deg etter endringer som utviklingen i faget medfører, og de organisatoriske endringer som vedtas.
Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen din i den ordinære arbeidstiden.
Rådgiver Ruth Helen Haugerud ruth.haugerud@usn.no +47 35 95 26 17
Slik søker du
Synes du dette ser interessant ut, og er i samsvar med dine kvalifikasjoner, sender du oss din søknad elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registrerer du minimum en kort søknadstekst, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsteksten må du tydeliggjøre din kompetanse og motivasjon for stillingen.
Søknaden må inneholde:
CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
utdanningsfaglig mappe med en faglig fundert beskrivelse og diskusjon av egen utdanningsfaglig kompetanse samt relevant dokumentasjon som underbygger denne, se beskrivelse av fremgangsmåte under utdanningsfaglig kompetanse i utlysningsteksten.
søkere som har fullført eget kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer skal legge frem dokumentasjon i form av kurs- eller eksamensbevis, i tillegg til studieplan eller beskrivelse av kurset med oversikt over emner/innhold, læringsutbytte og omfang.
fullstendig liste over forskning / faglige pedagogisk utviklingsarbeider arbeider med opplysninger om hvor de eventuelt er offentliggjort
inntil 15 vitenskapelige publikasjoner /faglige pedagogiske utviklingsarbeider som er sentral i din faglige produksjon
en beskrivelse av de faglige som du vurderer som mest betydningsfulle, og som du særskilt ønsker at skal tillegges vekt i vurderingen av din kompetanse
plan for forskning /faglig pedagogisk utviklingsarbeid for de neste 5-10 årene, maksimalt tre sider
vitnemål og attester og dokumentasjon på annen faglig aktivitet som vurderes relevant for stillingen og som dokumenterer kompetanser og resultater som etterspørres i utlysningsteksten, herunder dokumentasjon på relevant yrkes- eller undervisningserfaring
dokumentasjon på norskferdigheter på B2-nivå etter CEFR-standard. Kompetanse i svensk eller dansk er likestilt med norsk. Norskferdigheter kan dokumenteres på følgende måter:
vitnemål fra videregående skole
Vitnemål fra høyere utdanning fullført på et skandinavisk språk
Bestått språktest som dokumenterer norskferdigheter på B2-nivå, for eksempel Bergenstesten, Norskprøve for innvandrere eller trinn 3-kurs i norsk ved en høyere utdanningsinstitusjon
Har du høyere utdanning fra utlandet må den godkjennes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Du må ha sendt inn søknad for godkjenning innen søknadsfristen til denne stillingen utløper. Legg ved kvittering på søknad eller vedtak når du søker. Godkjenningen må ettersendes og er en forutsetning for ansettelse.
Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kompetansekravene som er beskrevet i utlysningsteksten.
Vi tar hensyn til fellesarbeider. Dersom det er vanskelig å identifisere din innsats i fellesarbeidene, må du legge ved en kort redegjørelse om din medvirkning.
I vurderingen av hvem som er best kvalifisert for stillingen, legger vi vekt på utdanning, erfaring og personlige egenskaper. Vår vurdering vil bygge på dokumentert pedagogisk materiale, fremstillingsformer i de faglige utviklingsarbeidene/vitenskapelige artiklene, erfaring fra undervisning, veiledning av bachelor-/mastergradsstudenter, veiledning av kandidater som søker opprykk til førstelektorkvalifisering og pedagogisk bakgrunn av annen art. Kvalitet, relevans og betydning vil bli vurdert, og åpen vitenskapspraksis anerkjennes.
Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen, må de komprimeres før opplasting.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om deg som søker kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf. offentlighetsloven § 25. Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.
Vi vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge. Ved forespørsel må du kunne fremskaffe bekreftede kopier av din dokumentasjon.