OsloMet - storbyuniversitetet er Norges tredje største universitet med 23 000 studenter og over 2600 ansatte. Vi har campus i Oslo sentrum og på Romerike. OsloMet leverer forskning og utdanning med høy relevans for arbeidslivet, velferdsstaten og storbyregionen.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) har ca. 650 ansatte og 7400 studenter, og holder til i Oslo og Akershus. Fakultetet består av fire institutter og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Fakultetet utdanner fremtidens lærere fra barnehage til og med videregående skole (yrkesfag), i nært samarbeid med praksisfeltet. Vi tilbyr også utviklingsstudier, utdanning i tegnspråk og tolking og ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Mangfold er en kjerneverdi for fakultetets virksomhet, og forsknings- og utviklingsarbeidet er profesjonsrettet, praksisnært og internasjonalt orientert.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning har sterke fagmiljøer innen skolefag, pedagogikk, utdanningsledelse og digital kompetanse, og utdanner lærere og ledere til norsk skole i nært samarbeid med praksisfeltet. Instituttet tilbyr tre integrerte femårige lærerutdanninger på masternivå, og to toårige masterstudier for lærere. Vi har også en kompletterende lærerutdanning for de som har lærerutdanning fra utlandet og trenger faglig påfyll eller formell kvalifisering. Videre bidrar instituttet med videreutdanning for lærere og skoleledere, og etterutdanning ute på skolene. Instituttet har sterke forskningsmiljøer med vekt på pedagogikk, didaktikk og fag i skole og lærerutdanning, samt utdanningsledelse og lærerkvalifisering. Vi har ca. 173 årsverk og 3000 studenter, og er lokalisert i Pilestredet i Oslo.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, LUI, søker deg som har kompetanse i matematikkdidaktikk innen skole og lærerutdanning.
Ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, GFU, er det ledig en 100 % fast stilling som professor/dosent i matematikkdidaktikk med ansettelse fra 01.08.26 eller etter nærmere avtale.
Les mer om fakultetet, instituttet og tilhørende forskningsgrupper her.
Fagområdet matematikkdidaktikk hører til under matematikkseksjonen på institutt GFU. Seksjonen består av 25 ansatte hvorav to er i stipendiatstillinger. Seksjonen underviser i matematikkdidaktikk i grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. og 5.-10. trinn, samt bidrar inn i instituttets etter- og videreutdanningsvirksomhet for lærere og toårig master i skolerettet utdanningsvitenskap. Seksjonen er engasjert i flere partnerskap med skolesektoren og i ulike forskningsprosjekter og utviklingsprosjekter
Den som ansettes skal hovedsakelig undervise, veilede og vurdere studenter på bachelor- og masternivå og gjennomføre og formidle forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) sammen med kollegaer på institutt, fakultet og OsloMet. Det forventes at man bidrar til forskningssamarbeid nasjonalt og internasjonalt med andre forskningsmiljøer som tilbyr lærerutdanning. Videre må vedkommende bidra til god forskning og utviklingsarbeid med relevans for praksisfeltet og inngå i partnerskap med skoler og arbeidsliv.
Dine arbeidsoppgaver og ansvarsområder vil være å
aktivt arbeide med å videreutvikle fagmiljøet og instituttets utdanninger spesielt innen matematikkdidaktikk, men også i lærerutdanning generelt
undervise, veilede og vurdere på bachelor-, master- og ev. ph.d.-nivå
være en pådriver for å utvikle større forskningsprosjekter og søknader om ekstern finansiering sammen med kolleger i fagmiljøet
ta initiativ til og videreutvikle forskningssamarbeid internt på fakultetet og med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
aktivt bidra til utvikling av instituttet, fakultetet og OsloMet som helhet
inngå partnerskap med utdanningssektoren og jobbe målrettet med samfunnsoppdraget
initiere og gjennomføre eget forsknings- og utviklingsarbeid
utføre faglig-administrative oppgaver
Kvalifikasjonskrav
omfattende forsknings- og utviklingsarbeid av høy kvalitet innen matematikkdidaktikk eller tilsvarende som er relevant for stillingen
erfaring med nasjonale og internasjonale forskningsnettverk
kunne vise til resultater med å innhente ekstern forskningsfinansiering
dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse. Søkere må dokumentere grunnleggende kompetanse i undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Søkere som ved ansettelse ikke kan dokumentere slik universitetspedagogisk basiskompetanse, må skaffe seg denne kompetansen i løpet av en toårsperiode. OsloMet tilbyr et emne i universitetspedagogikk (UHPED) som dekker dette kravet.
god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk eller et annet skandinaviske språk og engelsk
Dersom det ikke melder seg kvalifiserte søkere med toppkompetanse, kan det være aktuelt å ansette i stilling som førsteamanuensis eller førstelektor i en midlertidig stilling.
omfattende forsknings og utviklingsarbeid som er relevant for stillingen
publikasjoner med relevans for skolen og forskningsmetodisk bredde fra de siste seks årene tillegges stor vekt
erfaring og resultater med innhenting og ledelse av prosjekter med ekstern finansiering
bred erfaring og pedagogiske ferdigheter fra undervisning og veiledning i lærerutdanning
kunnskap om/eller erfaring fra arbeid i grunn- og videregående skole
endrings- og utviklingskompetanse
særlig evne og interesse for å forstå skolen som institusjon i kontekst av samfunnsendringer, inkludert krav som stilles til denne sektoren, utvikling i lærerprofesjonen, utdanningspolitikken, og forholdet til viktige interessegrupper og aktører, som foresatte og arbeidslivet
generell god digital kompetanse og erfaring i bruk av digitale læringsformer samt studentaktive metoder
Personlige egenskaper som er av betydning for stillingen
gode ferdigheter til å kommunisere og samarbeide med studenter, kolleger, ledelse og oppdragsgivere
ledelses- og veiledningskompetanse i forhold til studenter, kolleger og forskingspartnere
relasjons-, og profesjonsetiske kompetanser og ferdigheter
evne til nytenkning og innovasjon innen utdanning, forskning og utviklingsarbeid med dokumentert samfunnsforbedring som resultat
erfaring med partnerskapsarbeid med skolen og andre universiteter og høgskoler både nasjonalt og internasjonalt
OsloMet gjennomfører prøving av pedagogiske kvalifikasjoner i forbindelse med intervju.
Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i vår region og vi ønsker alle kvalifiserte søkere velkommen. Vi arbeider aktivt med å utvikle oss videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen dersom du har behov for det. Har du perioder i livet hvor du ikke har vært i arbeid, utdanning eller opplæring er du også velkommen til å søke hos oss.
Vi tilbyr
interessante oppgaver ved Norges tredje største og mest urbane universitet
deltakelse i forskningsgruppe og et kreativt og inspirerende fagmiljø
tid til profesjonsnært forsknings- og utviklingsarbeid
gode velferdsordninger og et omfattende tilbud av aktiviteter innen kultur og sport
Stillingen lønnes i henhold til Hovedtariffavtalene i staten og OsloMets lønnspolitikk som professor i kode 1013/dosent i kode 1532, i lønnsspenn fra kr 759 100,- til kr 966 300,- per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Søknadsprosess
Du vil bli vurdert av en sakkyndig komité.
Innen søknadsfristen må du sammen med søknaden laste opp følgende dokumenter:
søknadsbrev
CV, attester og alle sider av vitnemål
fullstendig publikasjonsliste*
inntil 10 vitenskapelige arbeider med en oversikt*
2 referanser med kontaktinformasjon
*For dosenter kan noen av de vitenskapelige publikasjonene erstattes med annen dokumentasjon av forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet.
Vil du søke på stillingen må du gjøre det elektronisk.
Vi behandler kun søknader sendt via vårt elektroniske rekrutteringssystem og alle dokumenter må lastes opp for at din søknad skal behandles. Dokumentene må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Oversettelser må være autorisert og du vil bli bedt om å fremvise originaler ved et eventuelt intervju. OsloMet gjennomfører kontroll av dokumenter, slik at du som kandidat skal få en reell evaluering og rettferdig konkurranse. Ufullstendige søknader vil ikke bli tatt til vurdering.
Før oversendelse av søknadspapirene til sakkyndig komité, vil alle søknadene bli gjennomgått ved fakultetet og søkere som ikke fyller de formelle kvalifikasjonskravene vil ikke bli oversendt til vurdering.
Dersom omfanget av søknader nødvendiggjør det, vil en sorteringskomité gjøre en første utvelgelse av søkere. Disse søkerne vil igjen bli vurdert av en sakkyndig komité.
Andre opplysninger
Ønsker du nærmere informasjon om stillingen kan du kontakte:
Annette Haslund, studieleder, annhas@oslomet.no
James Gray, førsteamanuensis og seksjonsleder, wijag@oslomet.no
OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Søkere som er i konflikt med dette regelverket vil ikke anses kvalifisert for stillingen.