Postdoktorstillinger i forskning på lærerutdanning
Søknadsfrist: 09.01.2025
Publisert
OsloMet - storbyuniversitetet er Norges tredje største universitet med nesten 22 000 studenter og over 2500 ansatte. Vi har campus i Oslo sentrum og på Romerike. OsloMet leverer forskning og utdanning med høy relevans for arbeidslivet, velferdsstaten og storbyregionen.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) har ca. 650 ansatte og 7400 studenter, og holder til i Oslo og Akershus. Fakultetet består av fire institutter og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Fakultetet utdanner fremtidens lærere fra barnehage til og med videregående skole, i nært samarbeid med praksisfeltet. Fakultetet tilbyr ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. I tillegg tilbyr fakultetet utviklingsstudier og utdanning i tegnspråk og tolking. Mangfold er en kjerneverdi for fakultetets virksomhet. Forsknings- og utviklingsarbeidet er profesjonsrettet, praksisnært og internasjonalt orientert.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) har sterke fagmiljøer innen skolefag, pedagogikk og digital kompetanse og utdanner lærere til norsk skole i nært samarbeid med praksisfeltet. Instituttet tilbyr tre integrerte femårige lærerutdanninger på masternivå, og to toårige masterstudier for lærere. Instituttet har også en kompletterende lærerutdanning for de som har lærerutdanning fra utlandet og trenger faglig påfyll eller formell kvalifisering. Videre bidrar instituttet med videreutdanning for lærere og etterutdanning ute på skolene. Instituttet har sterke forskningsmiljøer med vekt på pedagogikk, didaktikk, fagdidaktikk i skole og lærerutdanning, samt lærerkvalifisering.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, GFU, ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, LUI, har ledig to åremålsstillinger som postdoktor i forskning på lærerutdanning tilknyttet prosjektet Teacher Education Panel Study, TEPS.
Les mer om fakultetet, instituttet og tilhørende forskningsgrupper på nettsiden.
Les mer om forskningsgruppen prosjektleder Isa Steinmann er medlem av på nettsiden.
Postdoktorene vil ha en sentral rolle i piloteringen med hovedsakelig datainnsamling, dataanalyse og forskningspublisering, og skal bidra til prosjektutviklingen, nettverksarbeid med lærerutdanningsinstitusjoner og søknadsskriving. Det vil bli utviklet en plan for hver av postdoktorene blant annet med karriereveiledning og mulighet for å få erfaring med et utvalg av undervisnings-, veilednings- og vurderingsoppgaver innen lærerutdanning.
Som søker må du utarbeide et forslag til arbeidsbeskrivelse på 3-5 sider for treårsperioden som legges ved søknaden. Denne må være skrevet på engelsk eller et skandinavisk språk.
I forslaget til arbeidsbeskrivelse redegjør du for følgende:
hvordan du vil utforme enkelte eller flere TEPS-moduler
hvilke GDPR-relaterte og praktiske utfordringer du forventer i datainnsamlingen og hvordan du vil løse disse
hvordan du vil bruke de innsamlede dataene til egne forskningsartikler
For å sikre at arbeidsbeskrivelsen er relevant for piloteringen kan du ta kontakt med Isa Steinmann.
Begge postdoktorene bør ha kunnskap om surveydesign, erfaring med å samle surveydata, og ha avanserte ferdigheter i kvantitativ dataanalyse. Det er videre ønskelig at postdoktorene har komplementære, relevante forskningsprofiler (for eksempel måling av undervisningskvalitet, universitetet som læringsmiljø og arbeidsplass, overganger mellom studie og arbeid, utvikling av lærerrollen, analyse av loggfildata).
Kvalifikasjonskrav
fullført ph.d. med faglig bakgrunn innen utdanningsvitenskap, lærerutdanning, psykologi, pedagogiske målinger, sosiologi, utviklingsstudier eller annen relevant utdanning på tilsvarende nivå.
godkjent avhandling på søknadstidspunktet.
dokumentert opplæring i kvantitative analysemetoder
publisering av kvantitative empiriske studier.
god skriftlig og muntlig formidlingsevne på et skandinavisk språk og engelsk
Det vil bli lagt vekt på
arbeidsbeskrivelsens vitenskapelige kvalitet, herunder originalitet, potensiale og gjennomførbarhet innen normert tid
arbeidsbeskrivelses relevans for TEPS-prosjektet
vedlagte vitenskapelige arbeider
andre relevante publikasjoner
erfaring fra tidligere forskningsaktivitet og prosjektdeltakelse
erfaring med kvantitative forskningsmetoder, spesielt surveydesign, analyse av surveydata, og analyse av loggfildata
erfaring med akademisk søknadsskriving
erfaring med datainnsamling
kunnskap om lærerutdanning i Norge
personlige egenskaper
Generelle kriterier for ansettelse i rekrutteringsstillinger følger av Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat (FOR-2024-06-28-1392) jf. overgangsregler beskrevet i Forskrift til universitets- og høyskoleloven § 13.2.
Ønskede egenskaper
motivasjon og potensiale for forskning innen fag- og profesjonsfeltet, med særlig vekt på lærerutdanning og pedagogiske målinger
motivasjon for nettverksarbeid med lærerutdanningsinstitusjoner i Norge og eventuelt internasjonalt
evne til å arbeide både selvstendig og i fellesskap med andre forskere
evne til å jobbe strukturert, nytenkende og kreativt
stor arbeidskapasitet og gjennomføringsevne
OsloMet gjennomfører prøving av pedagogiske kvalifikasjoner i forbindelse med intervju.
Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i vår region og vi ønsker alle kvalifiserte søkere velkommen. Vi arbeider aktivt med å utvikle oss videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen dersom du har behov for det. Har du perioder i livet hvor du ikke har vært i arbeid, utdanning eller opplæring er du også velkommen til å søke hos oss.
Vi tilbyr deg
Spennende jobbmulighet på Norges tredje største og mest urbane universitet
Mulighet for faglig videreutvikling i et kreativt fag- og forskningsmiljø
Et faglig sterkt og sosialt inkluderende arbeidsmiljø
Stillingene lønnes etter Statens lønnsregulativ, stillingskode 1352 postdoktor, i lønnsspenn 584 500,- - 745 000,-. Fra lønnen trekkes 2 % pensjonsinnskudd til Statens pensjonskasse (SPK).
Søknadsprosess
Vil du søke på stillingene må du søke via vårt rekrutteringssystem.
Din søknad vil bli vurdert av en sakkyndig komité.
Innen søknadsfristen må du sammen med søknaden laste opp følgende dokumenter:
Søknad, CV og kopier av vitnemål og attester.
Kopi av avhandling for ph.d. på et skandinavisk språk eller engelsk. Er oppgaven på et annet språk må du laste opp et sammendrag av oppgaven på engelsk.
Forslag til arbeidsbeskrivelse (maks 5 sider inkludert referanseliste; skrevet på et skandinavisk språk eller engelsk.)
Utdanning som er tatt utenfor Norge må være godkjent av NOKUT, Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen.
Andre vitenskapelige arbeid som skal vurderes av sakkyndig komité, samt en liste over egne publikasjoner.
Vi behandler kun søknader sendt via vårt elektroniske rekrutteringssystem og alle dokumenter må lastes opp for at din søknad skal behandles. Dokumentene må være på engelsk eller et skandinavisk språk. Oversettelser må være autorisert. Du må fremvise originaler ved et eventuelt intervju. OsloMet gjennomfører kontroll av dokumenter, slik at du som kandidat skal få en reell evaluering og rettferdig konkurranse.
Før oversendelse av søknadspapirene til sakkyndig komité, vil alle søknadene bli gjennomgått ved fakultetet og søknader som ikke fyller de formelle kvalifikasjonskravene vil ikke bli oversendt til vurdering.
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i Statsansatteloven (lovdata.no), og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester.
Andre opplysninger
For nærmere informasjon om stillingene, kontakt:
Førsteamanuensis, Isa Steinmann, e-post: isastein@oslomet.no
OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Søkere som er i konflikt med dette regelverket vil ikke anses kvalifisert for stillingen.