Gjennom forskning, utdanning og samfunnsdeltakelse, bidrar Nord universitet til å skape en bærekraftig framtid med utgangspunkt i vår geografiske lokalisering. I samarbeid med samfunns- og næringsliv i Nordland og Trøndelag, fremmer våre 11.500 studenter og 1.350 ansatte innovative løsninger og kunnskapsbasert praksis, lokalt og internasjonalt.Nord universitet har fire strategiske satsningsområder: blå og grønn vekst, bærekraftig innovasjon og entreprenørskap, samfunnssikkerhet og helse, velferd og oppvekst.
Fakultet for lærerutdanning, og kunst- og kulturfag utdanner fremtidens lærere fra barnehage til videregående skole og innen idrett og estetiske fag. Våre kandidater spiller en sentral rolle i den kunnskapsbaserte utviklingen av samfunnet, både regionalt og nasjonalt. Vi skal bidra til å utvikle praksisfeltet vi utdanner for, så forskningstilnærmingen vår er profesjonsrettet og praksisnær. Fakultetet tilbyr doktorgrad (ph.d.) i profesjonsvitenskap. Fakultet for lærerutdanning, og kunst- og kulturfag har 3500 studenter, og 350 ansatte i Levanger, Bodø og Nesna.Les mer: www.nord.no/flu.
Om stillingen
Ved Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag, faggruppe pedagogikk og spesialpedagogikk, studiested Levanger er det ledig en fast 100 % stilling som professor i pedagogikk, knyttet til undervisning og veiledning i pedagogiske emner på master i grunnskolelærerutdanning og master i spesialpedagogikk.
Dersom det på grunn av manglende søkertilfang, eller av andre grunner ikke lar seg gjøre å ansette i stilling som professor, kan det bli aktuelt å foreta ansettelse i stilling som førsteamanuensis.
Stillingen har kontorsted Levanger. Fagmiljøet ved Nord universitet er fordelt på flere studiesteder, så samarbeid mellom vitenskapelig ansatte ved fakultetet uansett geografisk plassering er viktig.
Stillingen kan også innebære arbeidsoppgaver ved Nord universitets øvrige studiesteder.
Arbeidsoppgaver
Det er forventet at den som blir ansatt har ambisjoner om å bidra til å kvalitetssikre undervisning og veiledning på alle nivå i lærerutdanningen, videreutvikle den pedagogiske forskningen og styrke forskningskompetansen i faggruppen
Stillingen er hovedsakelig tillagt undervisning og veiledningsoppgaver i pedagogikk på master i grunnskolelærerutdanning 1-7 og 5-10 og master i spesialpedagogikk
I faggruppen pedagogikk og spesialpedagogikk er samarbeid og utvikling av samarbeidsformer og fagutvikling med kollegaer og samarbeidspartnere internt og eksternt viktige arbeidsoppgaver for å styrke praksistilknytningen og profesjonsperspektivet i våre utdanninger
Stillingen kan tillegges undervisnings- og veiledningsoppgaver knyttet til «Kollektiv kompetanseutvikling for barnehage og grunnskole»
Stillingen kan også bli tillagt arbeidsoppgaver knyttet til universitetsskolesamarbeidet som er en satsing for å styrke partnerskap mellom universitet og praksisskolene
Det kan også bli aktuelt med undervisning og oppgaver på andre studieprogram inkludert PhD program og etter- og videreutdanninger på alle nivå
Veiledning av master- og doktorgradsstudenter
Lærerutdanningsprofilen og profesjonsrettet forsknings- og utviklingsarbeid er sentrale ved fakultetet. Det er derfor viktig at den som ansettes, er innstilt på å orientere seg mot profesjonsspesifikke problemstillinger
Initiativtaking til og utvikling av tverrfaglige forskningsprosjekter sammen med kollegaer i fagmiljøet
Tilrettelegging for samarbeid og forskningsformidling med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
Det forutsettes at den som ansettes, bidrar i utviklingen av større forskningsprosjekter og søknader om ekstern finansiering, samt bidrar til å videreutvikle forskningssamarbeid med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
Det forutsettes at den som ansettes, bidrar i utviklingen av fagmiljøet i pedagogikk ved fakultetet, sammen med kollegaer
Kvalifikasjonskrav
Professor:
For ansettelse som professor kreves doktorgrad innen relevant fagområde, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert enten ved vitenskapelig arbeid eller kunstnerisk arbeid av samme omfang og kvalitet
utdanningsfaglig kompetanse
norskferdigheter på nivå B2
vesentlige bidrag til forskning eller kunstnerisk utviklingsarbeid på høyeste nivå, i samsvar med internasjonale eller nasjonale standarder innen fagområdet.
Tilleggskrav for professor:
kvalitetsutvikling i egen undervisning og veiledning over tid og høy grad av refleksjon over egen praksis
bred erfaring med veiledning, fortrinnsvis på ph.d.-nivå
initiere, lede og/eller delta i utvikling av utdanningskvalitet i fagfellesskap
Førsteamanuensis:
For ansettelse som førsteamanuensis kreves doktorgrad innen relevant fagområde, eller kompetanse på tilsvarende nivå dokumentert enten ved vitenskapelig arbeid eller kunstnerisk arbeid av samme omfang og kvalitet
utdanningsfaglig kompetanse
norskferdigheter på nivå B2
Felles for alle:
God muntlig og skriftlig framstillingsevne i norsk (ev. skandinavisk språk) og engelsk.
For søkere som ikke har et av de skandinaviske språkene som morsmål, må både muntlig og skriftlig språkferdigheter kunne dokumenteres.
Søkere må dokumentere at de har utdanningsfaglig kompetanse, det vil si pedagogisk eller didaktisk kompetanse for å fremme læring, blant annet kunnskap og ferdigheter innen utvikling og gjennomføring av undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Mer informasjon finner du på Nords nettsider. Søkere som ved ansettelse ikke kan dokumentere relevant utdanningsfaglig kompetanse, må skaffe seg denne kompetansen i løpet av en toårsperiode. Nord universitet tilbyr et emne i universitetspedagogikk som dekker dette kravet.
Ved vurdering og rangering av kvalifiserte søkere vil det bli lagt vekt på:
Den som ansettes må ha solid kjennskap til pedagogikk som fag og vitenskap
Det er en fordel med kompetanse innenfor ett eller flere pedagogiske fagområder i master for grunnskolelærerutdanningen som for eksempel utdanningsledelse, veiledning, profesjonsutvikling
Forsknings- og utviklingsarbeid skal reflektere en relevant pedagogisk forskningsprofil for utdanningene med både en bredde og dybde
Det er en fordel med erfaring fra og deltakelse i eksterne utviklingsprosjekter og statlige tilskuddsordninger for kompetanseutvikling som er en kombinasjon av utvikling og forskning
Erfaring fra og ledelse av søknader for innhenting av eksterne forskningsmidler og utviklingsmidler er en fordel
Publikasjoner av forskningsresultater de siste fem årene som er relevant for det pedagogiske fagfeltet vil bli vektlagt
Erfaring med internasjonale forskingsnettverk, FoU arbeid og prosjekter med ekstern finansiering vil bli vektlagt
Erfaring fra undervisning og veiledning på bachelor- og masternivå fra universitets- og høgskolesektoren
Pedagogiske kvalifikasjoner
Relevant yrkespraksis
God evne til å kommunisere og samarbeide med studenter og kolleger
Personlige egenskaper som kan bidra positivt til arbeidsmiljøet
Vi tilbyr
Stillingen lønnes etter Statens regulativ, kode 1013 for professor og kode 1011 for førsteamanuensis. Lønn etter avtale. Fra lønnen går lovfestet innskudd i Statens pensjonskasse.
Den som ansettes, må rette seg etter de lover, avtaler og instrukser som til enhver tid gjelder for stillingen. Det tas forbehold om endring i ansvars- og arbeidsområde som følge av fremtidig organisasjonsutvikling og omorganisering ved Nord universitet.
Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Nord universitet oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater med nedsatt funksjonsevne, hull i CV, innvandrerbakgrunn og ellers ulik livserfaring til å søke.
Opplysninger om nedsatt funksjonsevne eller hull i CV kan bli brukt til anonymiserte registreringsformål.
Kontakt
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:
Søkere vil bli vurdert av en sakkyndig bedømmelseskomité. Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøveforelesning.
Søknad
Søknad sendes elektronisk innen 14. desember 2025.
Den elektroniske søknaden skal inneholde:
Søknadsbrev
Fullstendig curriculum vitae
Kopi av vitnemål og attester
Fullstendig kopier av et utvalg på inntil 15 av søkerens mest relevante publikasjoner, og en liste over disse. Søkerne bes prioritere de viktigste 5 arbeidene og kommentere prioriteringen. Doktorgradsavhandling må vedlegges som ett av disse arbeidene
Utdanningsfaglig CV og refleksjonsnotat ihht utfyllende bestemmelser for utdanningsfaglig kompetanse
Dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes som relevant for stillingen, og som ønskes tatt i betraktning ved vurderingen
Kontaktinformasjon til 2-3 referansepersoner
All dokumentasjon som det skal tas hensyn til, lastes opp som vedlegg til søknaden.
Fullstendig elektronisk dokumentasjon må sendes inn innen søknadsfristen.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv etter ønske om å bli utelatt fra søkerlisten. Søkere som likevel ber om konfidensialitet, må grunngi dette særskilt i søknaden. Søkerne vil i tilfellet bli forhåndsvarslet om offentliggjøring.