Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Konsulent

Søknadsfrist: 09.11.2025

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og utdanningsinstitusjon med 26 500 studenter og 7 200 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.

Avdeling for studieadministrasjon har et overordnet ansvar for drift, forvaltning og standardisering av administrative støttefunksjoner innen utdanning. Avdelingen skal bistå UiOs ledelse strategisk og operativt, samt sikre institusjonell oppfølging og koordinering, bistå enhetene med administrativ drift og yte tjenester direkte til studenter og søkere. Avdelingen skal lede UiOs studieadministrative nettverk.

Om stillingen

Vi ser etter deg som er interessert i offentlig forvaltning, og vil lære mer om opptak til høyere utdanning. Vi søker nå etter deltidsmedarbeidere til saksbehandling av søknader til studier våren og sommeren 2026.

Seksjon for opptak behandler søknader om opptak til grunnstudier via Samordna opptak, til masterstudier og til ulike lokale opptak ved UiO. Knutepunktet, UiOs sentrale informasjonstjeneste for søkere og studenter, tilhører også seksjonen.

Jobben består i hovedsak av å vurdere søkeres utdanningsbakgrunn fra videregående skole og høyere utdanning. Saksbehandlingssystemet FS (Felles studentsystem) er vårt hovedverktøy. Opptaksarbeidet innebærer også å kommunisere med søkere på e-post, og sørge for at de får relevant og forståelig informasjon.

Vi gir fleksibilitet i eksamensperioden, jobben er derfor godt egnet som deltidsjobb ved siden av studier. Stillingen gir deg erfaring dersom du senere vil jobbe i offentlig forvaltning.

Varighet og stillingsprosent

Vi søker etter medarbeidere til stillinger av ulik varighet og omfang. Hvor mange vi ansetter vil avhenge av hvor stor stillingsprosent den enkelte har mulighet til å jobbe.

  • For medarbeidere som skal jobbe med masteropptak, ønsker vi å få noen på plass allerede fra starten av februar, og til og med juli (ev. ut august). 
  • For medarbeidere som skal jobbe med opptak via Samordna opptak, vil arbeidsperioden være fra mars og til og med juli (ev. ut august). 
  • Stillingsprosent i begge opptak vil variere fra 40 - 100 %. Du må kunne jobbe minimum 2 fulle arbeidsdager pr. uke ut mai og 100 % i hele juni og juli. Arbeidssted er på Blindern.
  • Vi ønsker at du skriver i søknaden din hvor mye du kan jobbe, og hvilket opptak du er mest interessert i. 
  • Vi gir grundig opplæring, og du må kunne delta i fulltid på denne (ca. 1-2 uker fra oppstart). Opplæringen er betalt.

Du vil jobbe med

  • saksbehandle søknader om opptak 
  • veilede søkere på e-post 
  • skrive begrunnelser etter opptaket 
  • utføre andre typer studieadministrative oppgaver, samt mer praktiske oppgaver ved behov 

Colourbox

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen? 

  • fullført videregående skole 
  • god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk, og det er ønskelig med god fremstillingsevne på både bokmål og nynorsk
  • kjennskap til UiO og universitets- og høyskolesektoren 
  • erfaring med IT som arbeidsverktøy

Det vil være en fordel om du har tidligere erfaring med: 

  • opptaksarbeid 
  • studieadministrasjon/Felles studentsystem (FS) 
  • annet administrativt arbeid 

Vi ser etter deg som 

  • setter deg raskt inn i nye oppgaver 
  • har evnen til å behandle store mengder søknader effektivt og nøyaktig 
  • jobber selvstendig, men spør om hjelp når det er nødvendig 
  • holder frister og håndterer høy aktivitet i våre travleste perioder 
  • er profesjonell i kommunikasjon med søkere 

Personlig egnethet vil bli tillagt vekt.

Jarli & Jordan / UiO

Vi trenger ulike perspektiver i vårt arbeid 

UiO er et åpent og internasjonalt breddeuniversitet, og vil være en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass og studiested. Les mer om UiOs arbeid for likestilling, inkludering og mangfold på uio.no.

Vi løser vårt samfunnsoppdrag best når vi tar i bruk våre ulike erfaringer, bakgrunner og perspektiver. Vi vil gjerne ha flere gode kolleger – kanskje den neste er deg?

Vi vil tilrettelegge dersom du har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være endring av arbeidstid, tilpasning av arbeidsoppgaver, digital, teknisk, eller fysisk tilrettelegging eller andre praktiske tilpasninger.

Har du innvandrerbakgrunn, funksjonsnedsettelse eller hull i CV-en, oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i jobbsøkerportalen. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert søker fra hver gruppe til intervju. Med funksjonsnedsettelse menes her en søker som oppgir å ha en funksjonsnedsettelse som vil medføre tilrettelegging på arbeidsplassen eller i arbeidsforholdet. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.

Avkrysningene i jobbsøkerportalen blir brukt til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Vi håper at du søker på stillingen hos oss. 

Vi kan tilby deg

  • lønn som konsulent SKO 1065, i lønnsspenn 450 - 480 000 kr i 100% stilling, avhengig av tidligere relevant erfaring 
  • et trivelig og inkluderende arbeidsmiljø 
  • nyttig erfaring med saksbehandling og offentlig administrasjon 

Søknad

Søknaden skal inneholde:

  • Søknadsbrev.
  • CV.
  • Vitnemål og attester.
  • Kontaktinformasjon til 2-3 referanser.

Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt rekrutteringssystem Jobbnorge, klikk “Søk stillingen”.

Når du søker på stillingen, ber vi deg hente utdanningsresultatene dine fra Vitnemålsportalen.no. Om utdanningsresultatene dine ikke er tilgjengelige via Vitnemålsportalen, ber vi deg laste opp kopier av vitnemålene eller karakterutskriftene dine. All dokumentasjon må være på engelsk eller et skandinavisk språk.

Generell informasjon

Aktuelle søkerne vil bli invitert til intervju.

Søkerlister kan bli offentliggjort iht. Offentleglova § 25 andre ledd. Når du søker jobb hos oss vil navnet ditt stå på den offentlige søkerlisten. Det er mulig å be om å bli unntatt denne listen. Du må begrunne hvorfor du ønsker unntak fra offentliggjøring og vi tar deretter stilling til om vi kan innvilge ønsket ditt. Kan vi ikke det vil du høre fra oss. 

Søk stillinga

Spørsmål om stillingen

Nikoline Berge (Rådgiver), nikoline.berge@admin.uio.no

Powered by Labrador CMS