Ledig stilling på Universitetet i Oslo

Blindern og Urbygningen (Foto: Wikimedia og Colourbox)

Seksjonssjef innen forskningsadministrasjon

Søknadsfrist: 19.05.2024

Det Medisinske Fakultet

Universitetet i Oslo

Universitetet i Oslo er Norges eldste og høyest rangerte forsknings- og utdanningsinstitusjon med 28 000 studenter og 7 500 ansatte. Faglig bredde og internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer gjør UiO til en viktig samfunnsaktør.

Institutt for helse og samfunn (Helsam) er et av tre institutter ved Det medisinske fakultet. Instituttet spenner over ulike fag og består av seks avdelinger. Vi baserer vårt arbeid på en kompleks forståelse av sykdom, helse og helsesystemer. Både kultur, miljø, økonomi, samfunn og biologi spiller inn, direkte og indirekte. Vi har ansvar for syv masterprogram, ett bachelorprogram og for deler av profesjonsstudiet i medisin. Instituttet er lokalisert ved Ullevål sykehus og i Forskningsveien på Vindern og består av ca 470 ansatte, rundt 200 PhD-studenter og i underkant av 700 bachelor- og masterstudenter er knyttet til instituttet.

Institutt for helse og samfunn

Om stillingen

Vi har ledig fast stilling som seksjonssjef ved Institutt for helse og samfunn, Seksjon for forskningsadministrasjon.

Seksjonssjefen vil være en av 3 seksjonssjefer ved Helsam og ha plass i instituttets administrative ledergruppe. Nærmeste overordnede er administrasjonssjefen.

Seksjon for forskningsadministrasjon består av 5 ansatte som jobber med ulike former for støtte til forskningsaktiviteten ved instituttet. Forskningsadministrasjon er et fagområde i utvikling og stillingen vil lede og koordinere dette arbeidet i tett samarbeid med instituttledelsen og de ansatte i seksjonen.

Instituttet har de siste årene hatt en stor vekst i omfanget av eksternfinansierte forskingsprosjekter, og dette er også et prioritert område hos instituttledelsen. Stillingen leder også nettverk for forskningsadministrasjon (FANE) ved instituttet og har nært samarbeid med forskningsadministrative nettverk både ved fakultetet, UiO og nasjonalt.

Arbeidsoppgaver

Faglig og administrativ ledelse av seksjonens arbeid

  • Lede, motivere og utvikle medarbeiderne i seksjonen
  • Administrativ forvaltning av instituttets forskningsstrategi, med hovedvekt på tiltak som styrker den eksternfinansierte forskningen og hever kompetansen blant alle instituttets ansatte
  • Utvikle strategier og rådgi ledelsen og forskergrupper om aktuelle utlysninger og mulige satsningsområder

Rådgivning, utredning, formidling og kompetanseheving innenfor seksjonens arbeidsområder.

Eksternfinansiering

  • Kvalitetsutvikling av søknader, herunder; pre-grant forberedelser, workshops, tiltak som stimulerer faglig samarbeid på tvers av instituttet, ‘hands on’ i større prosjektsøknader samt utføre analyser av evalueringene i etterkant av tilslag/avslag
  • Oppstartsmøter for innvilgede prosjekter
  • Prosjektkoordinering av større prioriterte prosjekter

Compliance

Utvikling og håndheving av internkontrollarbeid i samråd med ledelsen, samt rutiner og analyser knyttet til:

  • Personvern i forskning, herunder godkjenninger og tilganger
  • UiOs kvalitetssystem for medisinske og helsefaglige forskningsprosjekter
  • Datahåndtering

Publisering

  • Ansvar for lokal oppfølging av vitenskapelig publisering, herunder rutiner knyttet til åpen forskning og registering i Cristin

Kvalifikasjonskrav 

Du må ha:

  • Høyere utdanning fra universitet eller høgskole tilsvarende mastergrad. Realkompetanse med relevans for de aktuelle oppgavene kan kompensere utdanningskravet
  • God kunnskap om forskningsfinansieringssystemet og erfaring med prosjektutvikling og søknadsprosesser
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne både på norsk og engelsk

 Det er i tillegg en fordel om du har: 

  • Erfaring med personalledelse og kan vise til resultatoppnåelse fra ledelsesfunksjoner
  • Innsikt i og erfaring med forskningsadministrative oppgaver enten fra forskningsprosjekter eller forskningsadministrasjon eller fra egen forskererfaring/prosjektledererfaring

Kjennskap til helseforskningsfeltet, herunder relevant policy og lovverk.

Det vil legges avgjørende vekt på personlig egnethet for stillingen og det er en forutsetning at den som ansettes oppdaterer seg faglig

Personlige egenskaper

Vi ønsker en medarbeider som er strukturert og har evnen til å arbeide selvstendig innen sitt arbeidsområde, er initiativrik og kan være i stand til å bygge relasjoner både internt og eksternt. Søkeren må ha god rolleforståelse og enkelt tilpasse seg ulike miljøer og situasjoner. Du må kunne prioritere og koordinere til tider krevende prosesser over flere organisatoriske nivåer med stramme tidsfrister.

Videre må søkeren motiveres av måloppnåelser og trives med å jobbe i team med fokus på informasjon- og erfaringsutveksling, tillit og delegering av ansvar.

Stillingens oppgaver innebærer bred kontakt med interne forskningsmiljøer og samarbeidspartnere. Gode kommunikasjonsevner vil derfor bli særlig vektlagt.

Forskningsadministrasjon er et felt som stadig er i utvikling, du må derfor like nybrottsarbeid og ha et kreativt øye for nye muligheter og utbedringer.

Vi tilbyr

  • Lønn som seksjonssjef (SKO 1211) fastsettes etter individuell vurdering innenfor et spenn mellom kr 745 000 og kr 870 900 (ltr. 74-80), avhengig av kompetanse. For særlig godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes
  • Mulighet til å bidra til utvikling av et spennende fagområde i vekst
  • Nært og godt samarbeid med fagmiljøet ved instituttet
  • Fleksibel arbeidstid og gode velferdsordninger
  • Trening i arbeidstiden
  • God pensjonsordning og muligheter for gunstig lån i Statens Pensjonskasse

Søknaden skal inneholde

  • Søknadsbrev
  • CV
  • Relevante vitnemål og attester
  • Liste med 2-3 referanser (navn, tilknytning til søker, epostadresse og telefonnummer)

Søknad med vedlegg må sendes inn via vårt rekrutteringssystem Jobbnorge.

Andre opplysninger

Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju.

I henhold til offentlighetsloven § 25, 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten.

Inkludering og mangfold er en styrke. UiO har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert kjønnssammensetning og rekruttere personer med innvandrerbakgrunn.

Videre ønsker vi medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. 

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju.

Kontaktinformasjon

  • Administrasjonssjef: Knut Tore Stokke, tlf: +47 22 85 05 09/+47 917 02 320, epost: k.t.stokke@medisin.uio.no
  • Personalrådgiver: Nisma Mælum, tlf: +47 22 85 05 08, e-post: nisma.malum@medisin.uio.no

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS