Gjennom forskning, utdanning og samfunnsdeltakelse, bidrar Nord universitet til å skape en bærekraftig framtid med utgangspunkt i vår geografiske lokalisering.
I samarbeid med samfunns- og næringsliv i Nordland og Trøndelag, fremmer våre 11.
500 studenter og 1.350 ansatte innovative løsninger og kunnskapsbasert praksis, lokalt og internasjonalt.
Nord universitet har fire strategiske satsningsområder: blå og grønn vekst, bærekraftig innovasjon og entreprenørskap, samfunnssikkerhet og helse, velferd og oppvekst.
Universitetsbiblioteket
Om stillingen
Ved Nord universitet søker biblioteksjef i en fast 100 % stilling ved Universitetsbiblioteket (UB) med kontorsted i Bodø. Stillingen innebærer ansvar for utvikling og samkjøring av bibliotektjenester på tvers av studiestedene, samt tett samarbeid med fagmiljøer og internt . Biblioteksjefen skal lede biblioteket og videreutvikle tjenestene i tråd med universitetets behov og faglige utvikling. Stillingen rapporterer til prorektor for forskning og utvikling.
UB har avdelinger på åtte studiesteder. Hovedbiblioteket ligger i Bodø. Biblioteket tilbyr faglitteratur, veiledning, gruppearbeidsplasser og leseplasser, samt opplæring i informasjonssøk, kildekritikk og referansehåndtering. UB støtter forskning gjennom tjenester innen forskningsdokumentasjon og åpen forskning. Digitale løsninger sikrer god tilgang til ressurser og tjenester. Den som ansettes forventes å bidra aktivt i den videre utviklingen av UB. UB er organisert i tre seksjoner: Lærings- og forskningstjenester, informasjonsressurser og publikumstjenester. I tillegg ligger arbeid med Open Access under biblioteksjefens stab. Mer informasjon finnes på vår hjemmeside.
Arbeidsoppgaver
Sikre at biblioteket utvikles i samsvar med universitetets behov og mål
Tilby kvalitetsressurser og -tjenester som støtter undervisning, forskning og læringsmiljøet
Drive utvikling av nye tiltak og samarbeid både nasjonalt og internasjonalt
Forvalte større innkjøpsavtaler
Fremme Open Access-initiativer
Lede ansatte, sikre et godt arbeidsmiljø og forvalte bibliotekets økonomi og ressurser på en effektiv måte
Jobbe tett med universitetets ledelse, fellesadministrasjon og andre relevante aktører
Kvalifikasjonskrav
Relevant høyere utdanning på minimum masternivå. Solid erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
Erfaring fra fag- og forskningsbibliotek, samt kunnskap om moderne bibliotektjenester og informasjonsformidling
Ledererfaring, inkludert økonomi- og personalansvar
Kjennskap til universitets- og høyskolesektoren, forskning og høyere utdanning
God forståelse for digitalisering, åpen forskning og fremtidige utfordringer for bibliotektjenester
Gode skriftlige og muntlige ferdigheter i et nordisk språk og engelsk
God IKT-kompetanse
Øvrige kvalifikasjoner og personlig egnethet
Målrettet, strukturert og løsningsorientert
Strategisk og analytisk tilnærming til arbeid
Utviklingsorientert og engasjert, med evne til å lede endrings- og omstillingsprosesser
Gode samarbeids- og kommunikasjonsferdigheter, med evne til å bygge relasjoner og motivere medarbeidere
Erfaring med utredningsarbeid og forståelse for brukernes behov
Kjennskap til lov- og avtaleverk i offentlig sektor er en fordel
Høy gjennomføringsevne og resultatorientert arbeidsstil
Vi kan tilby
Stillingen lønnes i Statens regulativ kode 1211 Seksjonssjef NOK 950.000 – 1.150.000 i året. Lønn etter ansiennitet og kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Fra lønnen går lovfestet innskudd i Statens pensjonskasse.
Den som ansettes må rette seg etter de lover, avtaler og instrukser som til enhver tid gjelder for stillingene. Det tas forbehold om endringer i ansvars- og arbeidsområdet som følge av framtidige organisasjonsendringer ved Nord universitet.
Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Nord universitet oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater med nedsatt funksjonsevne, hull i CV'en, innvandrerbakgrunn og ellers ulik livserfaring til å søke.
Opplysninger om nedsatt funksjonsevne eller hull i CV kan bli brukt til anonymiserte registreringsformål.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.
Kontakt
Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:
Søknad m/cv kopi av vitnemål og attester sendes elektronisk innen 12.02.2025.
All dokumentasjon lastes opp som vedlegg til den elektroniske søknaden.
Det er søkers ansvar å sende inn fullstendig dokumentasjon elektronisk innen søknadsfristen.
Etter søknadsfristens utløp vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv etter ønske om å bli utelatt fra søkerlisten. Søkere som likevel ber om konfidensialitet, må grunngi dette særskilt i søknaden. Søkerne vil i tilfellet bli forhåndsvarslet om offentliggjøring.