Førstelektor i film og TV- audiovisuell fortelling og dramaturgi
Søknadsfrist: 08.12.2024
Publisert
Kristiania leverer forskning og utdanning innen ledelse, organisasjon, markedsføring, kommunikasjon, informatikk, helsevitenskap, innovasjon og kunstfag. Med over 16.500 studenter og et stort utdanningstilbud i Oslo, Bergen og på nett, er Kristiania Norges største uavhengige breddehøyskole. Kristianias oppdrag er å bidra til Norges sosiale og økonomiske utvikling gjennom en problemdrevet og anvendt kunnskapsutvikling og -formidling, i nært samarbeid med arbeidslivet. For å kunne utføre dette oppdraget på en mest mulig effektiv måte, har Kristiania som mål å bli Norges første uavhengige universitet.
Kristiania søker førstelektor i film og TV- audiovisuell fortelling og dramaturgi
Om School of Arts, Design, and Media
School of Arts, Design, and Media er med sine 1600 studenter og 100 faglige årsverk det største kreative og kunstfaglige miljøet på universitets- og høyskolenivå i Norge. Fagporteføljen inneholder både skapende og utøvende kunstfag innen skrive- og scenekunst, musikk og musikkproduksjon, film- og TV produksjon, kommunikasjon og ulike designfag. Utdannelsene er preget av en tett relasjon til praksisfeltet (profesjons- og arbeidsliv), og fagenes viten- og kunnskapsproduksjon er nært knyttet til både forskning og praksis.
Om instituttet
Westerdals institutt for film og medier består av 40 ansatte, og tilbyr bachelorprogrammer innen film og TV, lyddesign, manus, 3D-grafikk, Visual Effects og spilldesign for ca. 500 studenter. Instituttet er en del av School of Arts, Design and Media, som også inkluderer Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design, Institutt for scenekunst og Institutt for musikk. Westerdals institutt for film og medier er kjent for sin innovative tilnærming og høye kvalitet på undervisning og forskning. Instituttet har flere aktive forskergrupper med fokus på interdisiplinært samarbeid og innovasjon, nye medieteknologier for det audiovisuelle feltet, samt grønn produksjon og bærekraft. Instituttet er en attraktiv arbeidsplass med et generøst miljø som virker støttende og prestasjonsfremmende. Studiene vi tilbyr er nært knyttet til praksis og gir studentene god innsikt i arbeidslivet som de møter etter endte studier.
Om stillingen
Vi har en 100 prosent fast stilling ledig som førstelektor innen film/tv-produksjon med hovedfokus på audiovisuell fortelling og dramaturgi hos Westerdals institutt for film og medier. Ønsket oppstartsdato er 01.04.2025
Vi søker en kandidat med bred profesjonell erfaring innen film- og TV-produksjon, som har arbeidet med nøkkelfunksjoner som produsent, foto, regi, manus, lyd og etterarbeid. Ideelt sett har du også ledet eget produksjonsselskap og arbeidet med internasjonale formater. Erfaringen bør dekke flere sjangre, inkludert fiksjon, dokumentar, TV-formater, serier, reklame og sosiale medier. Det er viktig at du har vært involvert i innovasjon og utvikling av sjangre, formater og nye medieplattformer, og har erfaring med å lede tverrfaglige team mot felles mål.
Arbeidsoppgaver
Planlegge og gjennomføre undervisning, der faget formidles ut ifra en norsk og internasjonal kontekst
Veiledning og sensur
Opprettholde dialog og nettverk med bransjen
Forskningsrelatert, faglig eller kunstnerisk utviklingsarbeid
Utvikle og koordinere tverrfaglige emner i samarbeid med andre fagområder
Delta i utviklingen av nye pedagogiske metoder og undervisningsverktøy
Bidra til opptaksprosesser for nye studenter og faglig veiledning gjennom studieløpet
Være en aktiv deltaker i forskningsgrupper og bidra til faglig utvikling gjennom prosjekter og publikasjoner
Organisere og delta på bransjearrangementer, seminarer og konferanser for å holde seg oppdatert og styrke nettverket til institusjonen
Undervisningen på Høyskolen Kristiania forutsetter at den som ansettes snakker et skandinavisk språk, og kan undervise på engelsk.
Den som tilsettes må være forberedt på organisatoriske og arbeidsmessige endringer.
Krav til søker
Fullført relevant høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå eller høyere, innen fagområdet (f.eks. TV, film, medieproduksjon, kunst, eller et relaterte felt).
Fullført relevant pedagogisk utdanning, fortrinnsvis med spesialisering innen fagområder som TV, samt videreutdanning innen høyskolepedagogikk.
Dokumentert pedagogisk erfaring, inkludert planlegging og gjennomføring av undervisning i en norsk og internasjonal kontekst.
Erfaring med å veilede studenter på ulike nivåer (bachelor og master) samt evaluere og sensurere studentarbeider.
God forståelse av film-, TV-, medie- eller kunstbransjen, med aktivt nettverk i relevante fagmiljøer, både nasjonalt og internasjonalt.
Erfaring med å opprettholde og utvikle samarbeidsrelasjoner med bransjeaktører.
Erfaring med forskningsrelatert, faglig eller kunstnerisk utviklingsarbeid, og vilje til å publisere resultater og delta i akademiske eller kunstneriske prosjekter.
Erfaring med å utvikle og koordinere tverrfaglige emner i samarbeid med andre fagområder.
Kjennskap til innovativ undervisningspraksis, for eksempel bruk av metoder som Design Thinking, Inquiry Based Learning, eller andre nye undervisningsmetoder.
Erfaring med å utvikle nye pedagogiske metoder og verktøy for å fremme studentengasjement og læring, inkludert digitale læringsplattformer og AI-verktøy.
Erfaring med å søke om og forvalte støtte til pedagogiske utviklingsprosjekter og såkornsmidler.
Deltakelse på nasjonale og internasjonale fag- og kunstkonferanser for å holde seg oppdatert på utviklingen i fagfeltet.
Søker vil bli vurdert i henhold til kvalifikasjonskravene i universitets- og høyskoleforskriften kapittel 3.
3-4.Førstelektor
For å innfri kvalifikasjonskravene til førstelektor kreves minst:
a. høyere grads eksamen eller tilsvarende innen relevant fagområde,
e. bidrag til faglig utviklingsarbeid på høyt nivå, i samsvar med internasjonale eller nasjonale standarder innen fagområdet/yrkesfeltet
Søkere bør kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning og utvikling av undervisning og veiledning. Dersom du ikke tilfredsstiller kompetansekravet, må du gjennomføre høyskolens kurs for pedagogisk basiskompetanse (15 studiepoeng) innen en periode på to år fra tiltredelse.
Det vil gjennomføres kommisjonsvurdering av sakkyndig komité på aktuelle kandidater.
Dersom ingen søkere tilfredsstiller kvalifikasjonskravene for ansettelse i denne stillingen og det på grunn av undervisningssituasjonen er helt nødvendig å ansette noen, kan Høyskolen Kristiania ansette en søker midlertidig i inntil ett år i en lavere stilling, jf. Universitets- og høyskoleloven § 7-3. Søkeren må oppfylle kvalifikasjonskravene til den lavere stillingen.
Det er ønskelig med:
Erfaring som emneansvarlig for flere fag, med et bredt overblikk over utdanningsløp på både bachelor- og masternivå.
God kjennskap til tverrfaglig samarbeid på både institutt- og høyskolenivå, med erfaring i å utvikle og lede nye, innovative tverrfaglige emner.
Dokumentert erfaring med opptaksprosesser for nye studenter og veiledning gjennom hele studieløpet.
Kompetanse i bruk av innovative pedagogiske metoder som Design Thinking, Inquiry Based Learning, Lego Serious Play, Flipped Classroom, samt erfaring med digitale verktøy som AI- verktøy og Google Sites.
Deltakelse på internasjonale fagkonferanser og erfaring med nettverksbygging innen kunst- og medieutdanning.
Erfaring med søknad om og forvaltning av støtte til pedagogiske utviklingsmidler og
Aktiv deltakelse i forskningsgrupper og erfaring med vurdering av FoU-prosjekter eller andre relevante utviklingsprosjekter.
Internasjonalt/skandinavisk faglig nettverk
Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner, både på norsk og engelsk
Forskningserfaring innenfor nyskapende Film og TV-prosjekter og/eller pedagogisk innovasjon
Deltakelse i forskningsgrupper og dokumentert bidrag til utviklingsprosjekter vil være en fordel.
Digitalkompetanse inkludert erfaring med digitale planleggingsverktøy og digitale pedagogiske verktøy for å effektivisere arbeidsprosesser og undervisning.
Personlige egenskaper:
Praksisnær, raus, ambisiøs, kreativ og tolerant – dette er verdier du kjenner deg igjen i
Gode evner i kunnskapsformidling
Faglig engasjert
Selvstendig og ansvarsbevisst
Samarbeidsevner som bidrar til et stimulerende læringsmiljø og et inkluderende sosialt klima
Analytisk og strukturert
Høy gjennomføringsevne
Organisatoriske ferdigheter
Det blir lagt vekt på personlig egnethet for stillingen.
Arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Høyskolen Kristiania oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke.
Søkere må sende søknad og nødvendige opplysninger om utdanning og praksis elektronisk
Søknadstekst der motivasjon for stillingen og søkerens utdanningsfilosofi kommer tydelig
CV med fullstendige opplysninger om utdanning, praksis og annen faglig virksomhet
Liste over vitenskapelige arbeider og/eller utviklingsprosjekt (Søker kan legge ved opptil 10 vitenskapelige arbeider)
Plan for eget forskningsarbeid
Oversikt over undervisningsportfolio som viser pedagogisk utvikling
Attester og vitnemål, med lenke til vitnemålsportal (vitnemalsportalen.no)
Kvalifiserte søkere må være forberedt på å avholde prøveundervisning/prøveveiledning innen relevant fagområde.
Vi tilbyr:
En utviklende jobb i et pulserende og dynamisk fagmiljø i en organisasjon med ambisjoner
Et hyggelig og stimulerende arbeidsmiljø med gode kolleger
Gode muligheter for faglig utvikling
Gode pensjon- og forsikringsordninger
Bedriftsidrettslag og eget treningsstudio (ved normal hverdag)
Flotte lokaler sentralt i Oslo
Lønn etter avtale
Søknadsfrist 8.desember, 2024
Lurer du på hvordan det er å jobbe hos oss eller har du andre spørsmål om stillingen?
Kun søknader som kommer via vår søknadsportal vil bli vurdert.
Vi benytter oss av Semac bakgrunnssjekk i vår rekrutteringsprosess.
Ansettelsen skal skje i samsvar med gjeldende eksportkontrollregelverk. Kandidater som etter vurdering av søknad og eventuell bakgrunnssjekk anses å komme i konflikt med eksportkontrollregelverket, vil ikke kunne rekrutteres til Kristiania.
Ved bruk av sakkyndig komité i rekrutteringsprosess, bruk følgende tekst ved formkrav:
Søknad
I søknadsteksten skal motivasjon for stillingen og søkerens utdanningsfilosofi komme tydelig frem. Som vedlegg til søknadsteksten skal det i tillegg følge CV, attester, vitnemål (med lenke til vitnemålsportal), plan for eget forskningsarbeid og dokumentasjon av vitenskapelig kompetanse og relevant praktisk- pedagogisk kompetanse. Dokumentasjonen skal inneholde en fyldig oversikt over vitenskapelig virksomhet eller annen aktivitet av betydning for stillingen, og det er anledning til å levere inntil 10 vitenskapelige arbeider/publikasjoner.
Alle søkere bør sette seg inn i Universitet- og høyskoleforskriften, og Universitets- og høyskoleloven.
Vurderingskriterier
Søkerens kompetanse vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteen vil forholde seg utelukkende til søknaden og den dokumentasjon som følger søknaden og er sendt inn innen søknadsfristen. Etter at den sakkyndige komité har avgitt sin uttalelse vil Høyskolen Kristianias innstillingsutvalg foreta en vurdering av de av søkerne som komiteen har funnet faglig best kvalifisert.
Dersom du ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene, kan du få søknaden avslått før søknader oversendes sakkyndig komite for vurdering
Innstillingsutvalget skal innkalle søkere til intervju og til eventuell relevant prøveundervisning. Det skal også kunne foretas referanseintervjuer. Innstillingsutvalget ved Høyskolen Kristiania avgir innstilling etter en helhetsvurdering av søkernes faglige kompetanse og personlige egnethet.
Ansettelsesutvalget ved Høyskolen Kristiania er tilsettingsmyndighet for stillingen.