Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Vår visjon er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»
Fakultet for helse- og sosialvitenskap (HSV) tilbyr et bredt spekter av utdanninger innen våre fagområder. Vi tilbyr blant annet store helse- og sosialfaglige bachelorprogram innen sykepleie, vernepleie, barnevern og sosialt arbeid, i tillegg til kroppsøving, idrett, folkehelse, tannpleie og fysioterapi. Vi tilbyr også en rekke masterprogram, årsstudier og kortere kurs. Relevans, utvikling, fleksibilisering og læring hele livet er viktige stikkord.
Fag- og forskningsmiljøene ved fakultetet driver en omfattende forsknings- og utviklingsvirksomhet. Fakultetet er ansvarlig for doktorgradsprogrammet «Helse og velferd».
HSV har et omfattende samarbeid med eksterne aktører om utdanning, praksis, forskning og utviklingsprosjekter. Vi er opptatt av å bygge forskningsprosjekter i samarbeid med arbeids- og samfunnsliv, og å videreutvikle samarbeid på områder for faglig utvikling av utdanningene våre. Gjennom enhet for eksternfinansiert virksomhet skreddersys ulike utdanningstilbud for offentlig og privat sektor. Fakultetet har p.t. ca 4000 studenter og 250 ansatte.
Om stillingen
Ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap er det ledig åremålsstilling som seksjonsleder ved seksjon for folkehelse.
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap (IFI) har cirka 75 ansatte og består av tre seksjoner; seksjon for idrett og kroppsøving, seksjon for folkehelse og seksjon for helse og treningsfysiologi. Seksjon for folkehelse er lokalisert på campus Elverum og det forventes at stillingsinnehaver har kontor og tilholdssted sammen med seksjonen på Elverum.
Seksjon for folkehelse har cirka 25 ansatte. Av utdanninger er seksjonen ansvarlig for ett årsstudium (mat, ernæring og helse), tre bachelorprogram (BA folkehelsearbeid, BA fysioterapi og BA tannpleie) og ett masterprogram (MA folkehelse og helsefremmende arbeid). Seksjonen har for studieåret 2024-25 totalt cirka 100 årsstudenter, 170 bachelorstudenter og 15 masterstudenter. Seksjonens ansatte er i hovedsak tilknyttet tre forskningsgrupper; Critical Public Health Research Group, Barn og unges oppvekst og sosialisering samt Teknologi for helse og fysisk aktivitet. Seksjonsleder har et spesielt ansvar for at det er en tett kobling mellom aktiviteten i forskningsgruppene og undervisningen i studieprogrammene, spesielt med hensyn til studentinnvolvering i forskningsprosjekter.
Som leder av seksjonen forventes det at du bidrar til å sikre god drift og utvikling av seksjonens virksomhet samt bidra til å utvikle arbeidsmiljøet ved seksjonen. Det forventes også at du bidrar til inkludering av kolleger og studenter i seksjonens forskningsaktiviteter, tar initiativ til din egen utvikling innen forskning og undervisning, er tilgjengelig for studenter, og bidrar til felles oppgaver i det akademiske miljøet.
Seksjonsleder ansettes på åremål for 4 år, med mulighet for å søke ytterligere to perioder (totalt 12 år). Seksjonsleder er en faglig og administrativ lederstilling med delegert myndighet fra Instituttleder, og hen rapporterer til denne. Stillingen inngår i instituttets ledergruppe og fakultetets utvidede ledergruppe.
Det forutsettes at stillingsinnehaver skal undervise/forske i deler av stillingen. Hvor stor andel av stillingen som avsettes til seksjonsledelse vil avhenge av størrelsen på seksjonen, i tråd med etablert praksis ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Lede arbeidet med å bygge opp og utvikle seksjonen
Ansvar for at seksjonens virksomhet utvikles i tråd med vedtatt strategi og målsetninger
Utvikle og drifte utdanningstilbud med høy kvalitet
Sammen med instituttleder skal seksjonsleder sikre og utvikle god utdanningskvalitet, herunder arbeide med å kvalitetssikre digitalisering og modernisering
Medansvar for økonomi- og ressursforvaltning som samsvarer med fastsatte rammer og strategiske føringer
Ansvar for å sikre studentenes medvirkning på seksjonsnivå
Personalansvar for seksjonens ansatte, herunder ivareta vedtatte prinsipper om involvering og medbestemmelse, og sørge for atintensjonene i Hovedavtalen, Tilpasningsavtalen og avtaleverket for øvrig blir fulgt opp.
Sikre nødvendig omstillings- og endringskapasitet
Bidra til å skaffe eksternt finansierte prosjekter
Bidra aktivt til INNs arbeid med likestilling og mangfold
Etter nærmere avtale: Drive undervisning og eget FoU arbeid
Andre oppgaver kan tillegges stillingen ved behov.
Kvalifikasjoner
Formalkompetanse:
Du må kvalifisere for stilling som førsteamanuensis/førstelektor innenfor ett eller flere av seksjonens fagområder (folkehelse, fysioterapi og/eller tannpleie) i henhold til krav gjengitt i forskrift til universitets- og høyskoleloven.
Det legges vekt på kunnskap om og erfaringer med å benytte studentaktive lærings- og vurderingsformer innen relevante fagområder.
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk/skandinavisk og engelsk.
Tilfredsstillende digital kompetanse tilknyttet studentrelatert arbeid og aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid.
Erfaringskompetanse:
Erfaring fra ledelse av kunnskapsintensive virksomheter vil bli prioritert
Erfaring fra utvikling og drift av nettverk med aktører fra både akademia og samfunns- og arbeidsliv
Erfaring fra undervisning og forskning/utviklingsarbeid
Kjennskap til økonomistyrings- og forvaltningsprinsipper i offentlig virksomhet er en fordel
Kjennskap til universitets- og høgskolesystemet
Inngående kjennskap til minimum ett av seksjonens fagområder
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på både norsk/skandinavisk og engelsk er et krav
Det forventes generelt god IKT-kompetanse
Pedagogisk kompetanse:
Dokumentert praktisk-pedagogisk utdanning og erfaring fra undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven. Søkere som ikke kan dokumentere pedagogisk kompetanse ved ansettelse er forpliktet til å gjennomføre universitetets kurs i universitetespedagogikk eller tilsvarende innen to år etter ansettelse.
Personlige egenskaper:
Evne til å utøve operativ ledelse
Evne til å utøve ledelse som motiverer, utvikler og inkluderer de ansatte på måter som skaper ønskede resultater
God organisasjons- og virksomhetsforståelse
Ønsker å videreutvikle egen lederkompetanse
God gjennomføringsevne
Gode relasjonelle ferdigheter; trives med og har evner til nettverksbygging
Engasjement for lærings- og arbeidsmiljø
Endringsvilje og engasjement for modernisering og nyskaping
Stillingen og arbeidsoppgavene skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, kan ikke tiltre stillingen. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Vi tilbyr
en spennende og utfordrende jobb ved et universitet i utvikling
lønn i stillingskode 1011 førsteamanuensis/ 1198 førstelektor etter Statens lønnsregulativ.
medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.
For mer informasjon om INN som arbeidsgiver, se her.
Søke stillingen
Søknad og CV registreres elektronisk via "Søk stillingen".
Søknaden må inneholde:
søknadsbrev
utfyllende CV med oversikt over utdanning, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordineringserfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
bekreftede kopier av vitnemål og attester
dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner i en systematisk, samlet fremstilling, herunder oversikt over formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis inkludert veiledererfaring. I tillegg til eventuell erfaring med studiekvalitetsutvikling, utvikling av undervisningsopplegg, studieplaner etc.
i tillegg ønskes inntil én sides refleksjon rundt søkerens pedagogiske grunnsyn og egne pedagogiske utvikling
oversikt over eksternfinansierte prosjekter
publikasjonsliste og inntil 15 arbeider legges ved som vedlegg til vurdering
For at din søknad skal kunne bli vurdert må dokumentene legges ved som elektroniske vedlegg til søknaden. Aktuelle søknader vil bli vurdert av en sakkyndig komité.
Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju og prøving av praktiskpedagogiske ferdigheter.
Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden kan Jobbnorge kundeservice kontaktes.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Mangfold og positiv særbehandling
INN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.