Stipendiat i spesialpedagogikk knyttet til prosjekt Sami Experiences of Autism (SEA)
Søknadsfrist: 19.08.2025
Publisert
Universitetet i Innlandet har omlag 15 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo.
Universitetet i Innlandet er kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Vår visjon er «Sterkere sammen - vi bygger universitetet i tverrfaglig fellesskap, sammen med samfunns- og arbeidsliv.»
Fakultet for Lærerutdanning og pedagogikk (LUP) har 3.500 studenter og 310 ansatte og tilbyr de fleste former for lærerutdanning så som barnehage- og grunnskolelærerutdanninger, faglærerutdanning i musikk, praktisk-pedagogisk utdanning og lektorprogram i språkfag.
I tillegg tilbys en rekke årsstudier, bachelorprogram i pedagogikk og spesialpedagogikk, samt 2-årige masterprogrammer innenfor hhv. generell pedagogikk, spesialpedagogikk, tilpasset opplæring, digital kommunikasjon og kultur, kultur- og språkfagenes didaktikk (norsk, engelsk, musikk) realfagsdidaktikk (matematikk, naturfag), utdanningsledelse og grunnskolefag.
Fakultetet er ansvarlig for ph.d.-programmet i Profesjonsrettede lærerutdanningsfag og er også bidragsyter på ph.d.-programmet Barns og unges deltakelse og kompetanseutvikling.I tillegg kommer omfattende virksomhet innenfor forskning og utvikling og etter- og videreutdanning.
Om stillingen
Ved Universitetet Innlandet, Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk utlyses én midlertidig 100 % stilling som doktorgradsstipendiat innenfor fagområdet spesialpedagogikk knyttet til prosjektet Sami Experiences of Autism-SEA. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd.
Stillingen er ledig fra 01.01.2026. Stipendperioden er tre år, med mulighet til et fjerde år som omfatter annet karrierefremmende arbeid, som undervisning, fordelt med 25 % over tilsettingsperioden. Stipendiaten vil ha arbeidsplass på Lillehammer.
Lærerutdanninger og pedagogikk er sentrale utdanninger ved Universitetet i Innlandet. Forskning som styrker kunnskapsgrunnlaget for disse utdanningene, er et primært fokus for fakultetets doktorgradsprogram (Lenke til nettside)
Det er en forutsetning at stipendiatens doktorgradsutdanning gjennomføres på dette doktorgradsprogrammet og bidrar til dets overordnede siktemål å bidra til å styrke det vitenskapelige kunnskapsgrunnlaget for lærerutdanningene og profesjonsutøvelse i skole, barnehager og andre læringsarenaer og å utvikle ny kunnskap om barn og unges oppvekst, læring og danning.
En doktorgradsutdanning forutsetter aktiv deltakelse i et forskningsmiljø, og doktorgradsprosjektene skal derfor innrettes mot et fagområde som støtter opp under ph.d.-programmet og der Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk har en aktiv forskergruppe og kan tilby veiledning. Den utlyste stipendiatstillingen vil knyttes til forskergruppen Spesialpedagogikk; inkludering, deltakelse og marginalisering ved Lillehammer Campus som har som formål å utvikle ny og original kunnskap som kan bidra til likeverdig deltagelse for grupper av mennesker som er eller står i fare for å bli marginalisert både i utdanningen og i samfunnet ellers.
Tilhørighet: Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Om prosjektet
«Sámi Experiences of Autism (SEA)» er et forskningsprosjekt innenfor spesialpedagogikk som undersøker samiske erfaringer med autisme fra et innenfraperspektiv hos barn og ungdom. I tillegg utforsker prosjektet perspektiver fra foreldre, storfamilie, samt pedagoger og andre profesjonelle aktører. Prosjektet utfordrer koloniale antakelser i spesialpedagogisk forskning og praksis ved å løfte fram og forsterke samiske stemmer.
Mer spesifikt undersøker prosjektet selvopplevde erfaringer i hverdagslivet til autistiske samiske barn og unge, deres familier og involvert pedagogisk personell. Videre benytter prosjektet urfolksmetodikk og samarbeider tett med deltakerne for å utvikle samisk-spesifikke metoder og læringsmateriell basert på samiske verdensbilder.
Doktorgradsprosjektet skal ta for seg et tema med relevans for SEA-prosjektet.
Dette kan eksempelvis være:
Hvordan generere kunnskap om livet til autistiske samiske barn og unge og deres familier.
Hvordan identifisere og skape forståelse for muligheter og utfordringer knyttet til autistiske samiske elevers sosiale interaksjon, læring og adferdsproblematikk.
Hvordan samisk fortellingstradisjon og narrativer kan bidra til dekolonisering og indigenisering av spesialpedagogisk praksis og forskning innenfor feltet autistiske samiske elever og unge.
Av interesse er også doktorgradsprosjekter som er relevante for arbeidspakke 4 i SEA-prosjektet. Formålet med denne arbeidspakken er å forsterke stemmene til unge autistiske samer gjennom kreative workshops, hvor de får uttrykke seg via ulike samiske kulturelle og estetiske uttrykksformer.
Kvalifikasjoner
Det stilles krav om at stipendiaten kvalifiserer for opptak til fakultetets ph.d-program, og at doktorgraden gjennomføres innenfor dette programmet.
Søkere som allerede har oppnådd kompetanse på doktorgradsnivå, vil ikke bli prioritert.
A. Lærerutdanning og mastergrad (120 studiepoeng) i et fag eller fagområde relevant for barnehage og skole
eller
B. Mastergrad (120 studiepoeng) i pedagogiske fag, fagdidaktikk eller femårig integrert lærerutdanning
Mastergraden eller tilsvarende utdanning (hovedfag) skal ha et selvstendig arbeid på minst 30 studiepoeng. Søkeren må ha en sterk faglig bakgrunn. For søkere med utdanning fra en norsk utdanningsinstitusjon skal veid gjennomsnittskarakter på mastergradsstudiet normalt være B eller bedre. I tilfeller hvor hele eller deler av utdanningen er godkjent med bruk av karakterene Bestått/ Ikke bestått, tas søkerne opp etter individuell vurdering.
Søkere som har andre utdanningsbakgrunner enn de som dekkes av punktene A og B ovenfor, kan tas opp etter særskilt vurdering. Det samme gjelder søkere med svakere karaktergrunnlag enn det som normalt kreves for opptak. Denne sistnevnte gruppen må dokumentere som meget sannsynlig at de vil kunne gjennomføre et doktorgradsstudium, for eksempel gjennom meritterte, faglig relevante vitenskapelige publikasjoner etter fullført mastergrad.
Søkere med utdannelse fra utlandet, kan selv kontakte HKDIR for godkjenning av utdanningen, alternativt vil en nødvendig vurdering bli gjort i forbindelse med søknadsprosessen.
Videre legges det vekt på at søker:
Har faglige og personlige forutsetninger for å fullføre doktorgradsutdanning innen ansettelsesperioden
Kan arbeide selvstendig og i et fellesskap
Er strukturert og har stor arbeidskapasitet
Det er en fordel om søkeren har kompetanse innenfor samisk språk og kultur
Det er en fordel om søkeren har erfaringer med autisme
Språk:
Det er et krav om god framstillingsevne på norsk og engelsk. Det er en fordel om søkeren har muntlig og skriftlig kunnskap på nordsamisk, lulesamisk eller sørsamisk i tillegg.
Vurderingen av hvilken kandidat som er best kvalifisert, vil være en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet, samt motivasjon og øvrige krav slik de er formulert i denne utlysningen. I tillegg vil følgende bli vektlagt: kvalitet på prosjektbeskrivelsen, dokumenterte selvstendige forsknings- og utviklingsarbeider eller praksis relevant for prosjektet.
Stillingen med tilhørende arbeidsoppgaver skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, vil ikke kunne tiltre stillingen ved Universitetet i Innlandet. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.
Hvordan søke
Søknaden skal inneholde:
Søknadsbrev der du som søker skal oppgi tema for prosjektet, beskrive egen bakgrunn og motivasjon for stillingen.
Prosjektbeskrivelse (maks 5 sider). Se formkrav til prosjektbeskrivelsen nedenfor.
Søknad om opptak på ph.d.-programmet: Søknadsskjema som skal vedlegges og mer om opptak finner du her.
CV med oversikt over utdanning og erfaring (fylles ut i Jobbnorges søknadsskjema).
Vitnemål og karakterutskrifter: Søkere med utdanning fra Norge bes laste opp sine dokumenter til JobbNorge via Vitnemålsportalen (velg å vise studieresultater for grad og emner). Vitnemål og karakterutskrifter fra andre land skal lastes opp på originalspråket. Hvis originalspråket ikke er et skandinavisk språk eller engelsk, må du i tillegg laste opp oversettelser av vitnemål og karakterutskrifter til norsk eller engelsk. Vi aksepterer oversettelser gjort av statsautoriserte translatører eller annen profesjonell oversetter.
Eventuell publikasjonsliste.
Navn og kontaktopplysninger til to referanser.
Annet arbeid eller dokumentasjon som vurderes som relevant for søknaden.
Vedlegg lastes opp som separate filer. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen, må disse komprimeres før opplasting. Det er søkerens ansvar å sørge for at alle vedlegg er lastet opp. Dokumenter innsendt etter søknadsfristens utløp, vil ikke bli tatt hensyn til i evalueringen.
Formkrav til prosjektbeskrivelse:
Innenfor beskrivelsen av forskningsområdet og stipendiatstillingens innhold må søkere til stipendiatstillingen utarbeide en prosjektbeskrivelse inklusiv et forslag til framdriftsplan for hvordan doktorgradsarbeidet kan gjennomføres, samt gjøre rede for teorier og metoder som tenkes brukt. Prosjektbeskrivelsen skal være på maks 5 sider inkl. referanseliste. Sideformatet for prosjektbeskrivelsen skal være A4 med 2 cm marger, 11 pkt. skrift (Arial, Calibri og Times New Roman) og enkel linjeavstand. For referanseliste og eventuell figurtekst kan skriftstørrelse 9 benyttes.
Prosjektbeskrivelsen kan skrives på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Den vitenskapelige kvaliteten på prosjektbeskrivelsen er et viktig grunnlag for om søkere blir innkalt til intervju.
For mer informasjon, besøk ph.d.-programmets nettsider eller ta kontakt med:
Leder for ph.d.-programmet, professor Thor Andre Skrefsrud tlf. 62 51 78 98/ 906 11 099 eller e-post: thor.skrefsrud@inn.no
For spørsmål i forbindelse med prosjektet og prosjektbeskrivelsen, kontakt forskningsgruppens leder og prosjektleder professor Anne Lindblom tlf +47 61 28 74 48 e-post anne.lindblom@inn.no
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Vi tilbyr
en spennende og utfordrende jobb ved et universitet i utvikling.
lønn i stillingskode 1017 stipendiat etter Statens lønnsregulativ.
medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.
For mer informasjon om HINN som arbeidsgiver, se her.
Mangfold og positiv særbehandling
INN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Du må oppfylle visse krav for å bli positivt særbehandlet på denne måten. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.