Førsteamanuensis innen fagområde intensivsykepleie
Søknadsfrist: 11.01.2026
Publisert
USN er universitet nær deg. Her jobber vi sammen for å finne løsninger. For lokalsamfunnet, verden og alle oss som bor her. På våre campuser fra fjord til fjell vil du jobbe i nærheten av hjemstedet ditt på sørøst-landet. Her gjør du en meningsfull jobb blant yrende studentliv og innovative forskningsmiljøer. Du får en arbeidsplass som er tett på de store samfunnsutfordringene – og samtidig nær løsningene på dem. Et arbeid vi gyver løs på med våre aller beste virkemidler: utdanning og forskning.
Vi tilbyr profesjonsorienterte og arbeidslivsrettede utdanninger, forskning og kunnskapsformidling med høy internasjonal kvalitet. Som ansatt får fordype deg i ditt eget felt, samtidig som du har tilgang til en buffet av muligheter for utvikling og læring.
Gjennom de offisielle kanalene – og gjennom et nettverk av kunnskapsrike og rause kollegaer som kan mye om mangt. USN er resultatet av fusjoner mellom tidligere høyskoler. Høyskolen i Sørøst-Norge ble dannet 1. januar 2016 da Høyskolen i Buskerud og Vestfold fusjonerte med Høyskolen i Telemark. Høyskolen fikk universitetsstatus i 2018. Rektoren vår heter Pia Cecilie Bing-Jonsson.
Vil du bidra med å utvikle kunnskap, innsikt og løsninger med relevans for samfunns- og arbeidsliv i tiden og for fremtiden?
Om stillingen
Ønsker du å jobbe med undervisning, faglig pedagogisk utviklingsarbeid, og formidling av god kvalitet – da ønsker vi deg velkommen som vår nye kollega på Institutt for sykepleie- og helsevitenskap, Fakultet for Helse- og sosialvitenskap.
Institutt for sykepleie- og helsevitenskap campus Vestfold har behov for førsteamanuensis innenfor fagområdet intensivsykepleie. Stillingen er 100 % og fast og ledig fra 1.august 2026, eventuelt med oppstart på et tidligere tidspunkt hvis ønskelig.
Om instituttet
Vi tilbyr utdanninger av høy kvalitet, bl.a. bachelor i sykepleie, flere profesjonsmastere inkludert master i intensivsykepleie og tverrfaglig master i helsetjenesteinnovasjon og teknologianvendelse. Fagmiljøene våre samarbeider på tvers av institutt og fakultet ved USN og med eksterne aktører – lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi ønsker å være ledende innen fleksible utdanningstilbud og integrering av teknologi, både i utdanning og forskning. Vi tilbyr også skreddersydde etter- og videreutdanninger tilpasset arbeidslivets behov.
Instituttet har forskningsmiljøer av høyt nasjonal og internasjonalt standard. Forskningsgruppene fokuserer på forskning knyttet til eldre, klinisk kompetanse, avansert sykepleie, kvinne-, familie, og barns helse. I tillegg er det to forskningssenter ved instituttet, Senter for helse og teknologi og Senter for omsorgsforskning.
Instituttet har som formål å være et sted der både studenter og ansatte trives og opplever mestring og utvikling. Vi legger derfor stor vekt på ansattes tilstedeværelse på campus for å fremme tilhørighet, godt medarbeiderskap og trivsel.
Om stillingen:
Fagområdet for stillingen er intensivsykepleie. Vi verdsetter høyt interesse for forskning og faglig pedagogisk utviklingsarbeid. Vi ser etter kandidater som deler vår ambisjon om å utvikle og fremme nye læringsformer, studentaktiv læring og livslang læring.
Ansvar og arbeidsoppgaver
undervisning, veiledning og evaluering av mastergradsstudenter i intensivsykepleie
veiledning av doktorgradsstipendiater og/eller kandidater til førsteamanuensis kvalifisering
individuell og teambasert veiledning av veiledere knyttet til praksisfeltet
planlegge, gjennomføre og evaluere simulerings- og ferdighetstrening
ivaretakelse av emneansvar, undervisningsplanlegging og utvikling av studietilbud
systematisk arbeid med utvikling av egen undervisning gjennom bruk av innovative og digitale metoder
knytte forskning til undervisning og tilby studentene forskningsbasert undervisning
koordinering og samarbeid med andre fagpersoner på andre masterutdanninger på instituttet, og bidra til utvikling av samarbeid med samfunns- og arbeidsliv
delta i forskningsgrupper eller forskningssenter
publisere jevnlig i fagfellevurderte tidsskrifter, søke på eksternt finansierte prosjekter og bidra til å profilere instituttet som en synlig aktør innenfor eget fag-/forskningsfelt
publisere/formidle faglige utviklingsarbeid av høy kvalitet knyttet til yrkes- og profesjonsfelt, fagdisiplin og/eller pedagogisk utviklingsarbeid
samarbeid med praksissteder som mottar praksisstudenter fra USN
deltakelse i råd og utvalg på fakultets- og institusjonsnivå
Kompetansekrav
For å være kvalifisert for stilling som førsteamanuensis i master i intensivsykepleie må du:
ha fullført doktorgrad eller tilsvarende innen intensivsykepleie eller annet relevant fagområde
kunne dokumentere en aktiv og pågående forskning og ha potensiale for fremtidig forskning på høyt nivå innenfor Master i intensivsykepleie
erfaring med forskningsprosesser
kunne dokumentere erfaring fra deltakelse i forskningsprosjekter og/eller forskningsledelse er ønskelig
kunne dokumentere resultater fra/erfaring med forskningsprosesser, herunder f. eks internasjonalt forskningssamarbeid, eksternt finansiert forskning, tverrfaglig forskning, søke om eksterne forskningsmidler etc.
erfaring med bruk av digitale undervisningsmetoder er ønskelig
kompetanse i simulering er ønskelig
praktisk erfaring med veiledning av masterstudenter i intensivsykepleie er ønskelig
Dersom du ikke kan dokumentere norsk språkkompetanse på minimum B2-nivå, kan du ansettes med en forpliktelse til å skaffe deg kvalifikasjonene innen tre år fra oppstart i stillingen. Kompetanse i svensk eller dansk er likestilt med norsk. Vi tilbyr norskopplæring til våre ansatte.
Vi legger vekt på forskningsarbeidenes kvalitet, relevans og betydning, og ikke på hvor arbeidene er publisert. Dette er i samsvar med prinsippene i NOR-CAM-rammeverket for vurdering av akademiske karriereløp.
Utdanningsfaglige kvalifikasjoner
Vi ønsker kandidater som har en reflektert og bevisst holdning til sin undervisnings- og veiledningsvirksomhet. Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning og grunnleggende ferdigheter innenfor planlegging, evaluering og utvikling av undervisning og veiledning.
Det er et krav at førsteamanuenser har gjennomført universitetspedagogisk utdanningsprogram av et omfang på minimum 200 timer som gir pedagogisk basiskompetanse.
Ved søknad på stilling som førsteamanuensis/førstelektorskal du beskrive og dokumentere din utdanningsfaglige kompetanse i en pedagogisk mappe som gir en samlet og systematisk fremstilling.
Beskrivelse av læringsutbytte og innhold i fullførte universitet- og høgskolepedagogiske kurs/emner.
Beskrivelse av og refleksjon over sentrale ferdigheter i egen undervisningsvirksomhet.
Dokumentasjon på fullførte kurs/emner skal legges ved mappen.
Dersom du ikke tilfredsstiller kompetansekravet, må du gjennomføre universitetspedagogisk kurs innen en periode på to år fra tiltredelse. Kurset tilbys av oss.
Spesielle kvalifikasjoner: god skriftlig og muntlig formidlingsevne i norsk eller et skandinavisk språk og engelsk
Personlige egenskaper
Når vi vurderer søknaden din, vil vi vektlegge disse personlige egenskapene:
motivere til studentenes læring: Interesse for og evne til å engasjere og involvere studenter, og bidra til undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurdering henger godt sammen
personlig lederskap: Du tar ansvar for ditt arbeid og din karriere, og jobber dedikert for å fullføre arbeidsoppgavene dine og nå dine mål
lagånd: Du jobber godt i team, bidrar positivt til samarbeid, kunnskapsdeling og i å fremme et åpent og inkluderende arbeids-, lærings- og forskningsmiljø
nettverksferdigheter: Du har gode relasjonelle og kommunikasjonsferdigheter, og styrker og utvider dine forbindelser med interessenter i feltet og omgivelsene, både nasjonalt og internasjonalt
fleksibilitet og tilpasningsevne: Du er i stand til å justere fokuset ditt basert på utviklingen og endringer i arbeidssituasjonen og i omgivelsene
håndtering av interessekonflikter: Du er dyktig til å navigere og balansere motstridende faglige og samfunnsmessige interesser knyttet til arbeidet du utfører
Instituttet er i stadig utvikling, noe som stiller store krav til evne og vilje til omstilling
Vi kan tilby deg
varierte arbeidsoppgaver i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
kurs i universitetspedagogikk
kurs i norsk tilsvarende B2-nivå
gode muligheter for karriereutvikling, førsteamanuenser oppfordres til videre kvalifisering for opprykk til professor
lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.510, kode 1011 førsteamanuensis kr 663 442 – 868 739 pr. år. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
medlemskap i Statens pensjonskasse som sikrer gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger
Vi mener at mangfold er en ressurs i vårt arbeids- og læringsmiljø. Ulike erfaringer og bakgrunner, bidrar til ulike perspektiver og bedre løsninger på utfordringer som skal løses.
Vi er opptatt av å respektere hverandres ulikheter, og vil legge til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne. Vi tar hensyn til dine behov og din situasjon i ulike livsfaser.
Synes du denne stillingen er interessant, oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du i en periode har vært utenfor arbeidslivet.
Er det kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, innkaller vi minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. Kjenner du deg igjen i en av disse kategoriene, kan du krysse av i jobbsøkerportalen vår.
Generell informasjon
Ansettelser hos oss blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven.
Universitetets retningslinjer for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger gir nærmere omtale av kriteriene for ansettelse som førsteamanuensis.
Vi har forpliktet oss til å følge evalueringskriterier for forskningskvalitet i henhold til forpliktelsene i The Agreement on Reforming Research Assessment (CoARA) og NOR-CAM-rammeverket om ansvarlig vurdering av forskning og anerkjennelse av en større bredde av faglige bidrag. Dette innebærer at vi legger vekt på kvaliteten, relevansen og betydningen som kan dokumenteres i dine vitenskapelige arbeider. Dokumentasjon på deltakelse i forskningsprosjekter og forskningsledelse vil hensyntas i vurderingen. Vi vil legge størst vekt på dine vitenskapelige arbeider fra de siste fem årene.
Vår kompetansevurderingsmatrise for undervisnings- og forskningsstillinger (USN-KVM) kan være et nyttig verktøy i arbeidet med å dokumentere og reflektere over egen kompetanse sett opp mot kvalifikasjonskriteriene i søknaden.
Din kompetanse for stillingen vil bli vurdert av et sakkyndig utvalg. Det sakkyndige utvalget vil vurdere din kompetanse for stillingen med utgangspunkt i dokumentasjonen du har registrert i Jobbnorge. Du vil få utvalgets vurdering tilsendt så snart denne foreligger.
Dersom du ifølge søknaden ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene, kan du få søknaden avslått før utvalgets vurdering foreligger.
På bakgrunn av sakkyndig utvalgs uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju og prøveforelesning. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Du kan lese mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.
Som ansatt hos oss må du til enhver tid rette deg etter endringer som utviklingen i faget medfører, og de organisatoriske endringer som vedtas.
Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være til stede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen din i den ordinære arbeidstiden.
Instituttnestleder: Ann Kristin Bjørnnes, tlf. 90134535, epost: ann.k.bjornnes@usn.no
For spørsmål om søknadsprosessen:
Rådgiver Ruth Helen Haugerud ruth.haugerud@usn.no +47 35 95 26 17
Slik søker du
Synes du dette ser interessant ut, og er i samsvar med dine kvalifikasjoner, sender du oss din søknad elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registrerer du minimum en kort søknadstekst, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsteksten må du tydeliggjøre din kompetanse og motivasjon for stillingen.
Søknaden må inneholde:
CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
utdanningsfaglig mappe med en faglig fundert beskrivelse og diskusjon av egen utdanningsfaglig kompetanse samt relevant dokumentasjon som underbygger denne, se beskrivelse av fremgangsmåte under utdanningsfaglig kompetanse i utlysningsteksten
søkere som har fullført eget kurs i universitet- og høgskolepedagogikk tilsvarende minimum 200 timer skal legge frem dokumentasjon i form av kurs- eller eksamensbevis, i tillegg til studieplan eller beskrivelse av kurset med oversikt over emner/innhold, læringsutbytte og omfang
fullstendig liste over vitenskapelige arbeider med opplysninger om hvor de er offentliggjort
inntil 10 vitenskapelige arbeider som er sentral i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling eller publisert monografi basert på avhandlingen
en beskrivelse av de vitenskapelige eller kunstneriske arbeidene som du vurderer som mest betydningsfulle, og som du særskilt ønsker at skal tillegges vekt i vurderingen av din kompetanse
vitnemål og attester og dokumentasjon på annen faglig aktivitet som vurderes relevant for stillingen og som dokumenterer kompetanser og resultater som etterspørres i utlysningsteksten
dokumentasjon på norskferdigheter på B2-nivå etter CEFR-standard. Kompetanse i svensk eller dansk er likestilt med norsk. Norskferdigheter kan dokumenteres på følgende måter:
vitnemål fra videregående skole
Vitnemål fra høyere utdanning fullført på et skandinavisk språk
Bestått språktest som dokumenterer norskferdigheter på B2-nivå, for eksempel Bergenstesten, Norskprøve for innvandrere eller trinn 3-kurs i norsk ved en høyere utdanningsinstitusjon
Har du høyere utdanning fra utlandet må den godkjennes av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Du må ha sendt inn søknad for godkjenning innen søknadsfristen til denne stillingen utløper. Legg ved kvittering på søknad eller vedtak når du søker. Godkjenningen må ettersendes og er en forutsetning for ansettelse.
Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kompetansekravene som er beskrevet i utlysningsteksten.
Vi tar hensyn til fellesarbeider. Dersom det er vanskelig å identifisere din innsats i fellesarbeidene, må du legge ved en kort redegjørelse om din medvirkning.
I vurderingen av hvem som er best kvalifisert for stillingen, legger vi vekt på utdanning, erfaring og personlige egenskaper. Vår vurdering vil bygge på dokumentert pedagogisk materiale, fremstillingsformer i de vitenskapelige arbeidene, erfaring fra undervisning, doktorgrads- og mastergradsveiledning og pedagogisk bakgrunn av annen art. Kvalitet, relevans og betydning vil bli vurdert, og åpen vitenskapspraksis anerkjennes.
Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen, må de komprimeres før opplasting.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om deg som søker kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf. offentlighetsloven § 25. Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.
Vi vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge. Ved forespørsel må du kunne fremskaffe bekreftede kopier av din dokumentasjon.