LEDIG STILLING VED HØGSKOLEN I INNLANDET

Midlertidig stilling som førsteamanuensis / førstelektor / høgskolelektor i sosialt arbeid

Søknadsfrist: 17.11.2024

Høgskolen i Innlandet har omlag 16 000 studenter og 1 500 ansatte. Vi har studiesteder i Lillehammer, Hamar, Elverum, Rena, Evenstad og på Blæstad, og tilbyr også noen utdanninger på Kongsvinger, Tynset og i Oslo. 

Høgskolen i Innlandet skal være kjent for sterke og solide utdannings- og forskningsmiljøer som setter spor etter seg regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi er en institusjon med høy faglig kompetanse, og har mål om å bli akkreditert som universitet.

Vår visjon er «Sterkere sammen».

Fakultet for helse- og sosialvitenskap (HSV) tilbyr et bredt spekter av utdanninger innen våre fagområder. Vi tilbyr blant annet store helse- og sosialfaglige bachelorprogram innen sykepleie, vernepleie, barnevern og sosialt arbeid, i tillegg til kroppsøving, idrett, folkehelse, og tannpleie. Vi tilbyr også en rekke masterprogram, årsstudier og kortere kurs. Relevans, utvikling, fleksibilisering og læring hele livet er viktige stikkord.

Fag- og forskningsmiljøene ved fakultetet driver en omfattende forsknings- og utviklingsvirksomhet. Fakultetet er ansvarlig for doktorgradsprogrammet «Helse og velferd».

HSV har et omfattende samarbeid med eksterne aktører om utdanning, praksis, forskning og utviklingsprosjekter. Vi er opptatt av å bygge forskningsprosjekter i samarbeid med arbeids- og samfunnsliv, og å videreutvikle samarbeid på områder for faglig utvikling av utdanningene våre. Gjennom enhet for eksternfinansiert virksomhet skreddersys ulike utdanningstilbud for offentlig og privat sektor. Fakultetet har p.t. ca 4000 studenter og 250 ansatte.

Om stillingen

Ved seksjon for barnevern, sosialt arbeid og vernepleie er det ledig midlertidig 100% stilling fra 1.1.25 – 30.6.25 som førsteamanuensis / førstelektor / høgskolelektor   sosialt arbeid.

Stillingen tilhører Institutt for sosialvitenskap og veiledning med kontorsted Lillehammer.

Sosionomutdanningen er en akademisk og praksisorientert utdanning i sosialt arbeid, med profesjonsspesifikke arbeidsmåter basert på forsknings-, erfarings- og brukerkunnskap, og egne yrkesspesifikke standarder.

Studiet har som målsetting å utdanne sosionomer som kan bistå både enkeltpersoner, familier eller grupper med et bredt spekter av sosiale problemer. Vi ønsker å utdanne sosionomer som gjennom kritisk refleksjon og bred kunnskap om sammenhenger mellom individer, grupper og samfunn, kan bidra til å skape forbedring og nødvendige endringer. Vi vektlegger også fokus på prosessledelse og kompetanse innenfor områdene koordinering/ tverrprofesjonelt samarbeid/-ledelse og prosjektarbeid-/ledelse.

Ansvar og arbeidsoppgaver 

  • organisere, utvikle og gjennomføre forelesninger, seminarer og veiledning, samt godkjenne arbeidskrav og delta i sensurarbeid
  • delta i prakisnære forskningsprosjekter rettet mot tema relevant for sosialt arbeid
  • bidra til kunnskapsutvikling i praksisfelter hvor sosialt arbeid utøves
  • samarbeide med praksisfeltet om studentenes læring og i fagutvikling
  • bidra til pedagogisk utviklingsarbeid i ulike former for studentaktive læringsformer og ferdighetstrening i sosialt arbeid
  • kritisk belyse overordnede samfunnsperspektiver/ temaer/ diskurser og vise deres relevans for sosialt arbeids praksiser
  • gjøre løpende skikkethetsvurderinger
  • løse faglig-administrative oppgaver

Andre oppgaver kan tillegges stillingen ved behov. 

Kvalifikasjoner

Formalkompetanse: 

  • Du må kvalifisere for stilling som førsteamanuensis/ førstelektor/ høgskolelektor i relevant samfunns- og sosialfaglig område i henhold til krav gjengitt i Forskrift til universitets- og høyskoleloven 
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk/skandinavisk og engelsk. 
  • Tilfredsstillende digital kompetanse tilknyttet studentrelatert arbeid og aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid.

Erfaringskompetanse: 

  • Det er ønskelig at søkere har sosialfaglig profesjonsbakgrunn, fortrinnsvis sosionom
  • Nylig arbeidserfaring og kompetanse i sosialfaglige kunnskapsområder relevant for sosialt arbeids praksis, yrkesfelt og arenaer.
  • Det legges vekt på kunnskap om og erfaringer med å benytte studentaktive lærings- og vurderingsformer innen relevante fagområder.

Personlige egenskaper: 

  • Gode samarbeidsevner og høy arbeidskapasitet
  • Evne til å kommunisere godt med studenter og kollegaer
  • Fleksibilitet og selvstendighet vektlegges
  • Interesse for pedagogisk utvikling er en forutsetning

Mer informasjon om de formelle kvalifikasjonskravene, se Forskrift til universitets- og høyskoleloven og HINNs presisering av de pedagogiske kompetansekravene og dokumentasjonsform ved ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger. Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen.

Stillingen med tilhørende arbeidsoppgaver skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, vil ikke kunne tiltre stillingen ved Høgskolen i Innlandet. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.

Vi tilbyr 

  • en spennende og utfordrende jobb ved en høgskole i utvikling
  • lønn i stillingskode 1011 førsteamanuensis/ 1198 førstelektor/ 1008 høgskolelektor etter Statens lønnsregulativ. 
  • medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger.

For mer informasjon om HINN som arbeidsgiver, se her

Søke stillingen 

Søknad og CV registreres elektronisk via "Søk stillingen".

Søknaden må inneholde:

  • søknadsbrev
  • utfyllende CV med oversikt over utdanning, arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, akkvisisjonsarbeid, koordineringserfaring og andre kvalifiserende aktiviteter
  • bekreftede kopier av vitnemål og attester
  • dokumentasjon på pedagogiske kvalifikasjoner i en systematisk, samlet fremstilling, herunder oversikt over formell pedagogisk utdanning, pedagogisk praksis inkludert veiledererfaring. I tillegg til eventuell erfaring med studiekvalitetsutvikling, utvikling av undervisningsopplegg, studieplaner etc.
  • i tillegg ønskes inntil én sides refleksjon rundt søkerens pedagogiske grunnsyn og egne pedagogiske utvikling
  • publikasjonsliste og inntil 8 arbeider legges ved som vedlegg til vurdering 

For at din søknad skal kunne bli vurdert må dokumentene legges ved som elektroniske vedlegg til søknaden. 

Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju.

Har du spørsmål om opplasting av vedlegg eller andre tekniske forhold rundt søknaden kan Jobbnorge kundeservice kontaktes. 

Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette. 

Mangfold og positiv særbehandling

HINN mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid. 

Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen.

Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. 

Søk stillingen

Spørsmål om stillingen

  • Hanne Glemmestad (Instituttleder), 41612743, hanne.glemmestad@inn.no
  • Roald Undlien (seksjonsleder), 41431657, roald.undlien@inn.no
Powered by Labrador CMS