Folkehelseinstituttet har en ledig spennende stilling!

Forskere innen bioinformatikk / molekylærbiologi

Søknadsfrist: 15.06.2020

Folkehelseinstituttet

Folkehelseinstituttets visjon er bedre helse for alle. Vi produserer, oppsummerer og kommuniserer kunnskap for folkehelsearbeidet og helse- og omsorgstjenestene. Kjerneoppgavene er beredskap, kunnskap og infrastruktur. Infrastruktur omfatter bl.a. registre, helseundersøkelser, biobanker og laboratorievirksomhet.
Folkehelseinstituttet er en etat under Helse- og omsorgsdepartementet. Vi er i dag om lag 980 ansatte lokalisert i Oslo og Bergen.

Folkehelseinstituttet er opptatt av mangfold. Vi ønsker at kvalifiserte kandidater søker jobb hos oss uavhengig av kjønn, alder, funksjonsevne, hull i CVen, etnisk eller nasjonal bakgrunn.

Ved Folkehelseinstituttet, område for smittevern, miljø og helse er det ledig 2 faste stillinger som forsker innen bioinformatikk/molekylærbiologi.

Den ene stillingen vil være tilknyttet avdeling for bakteriologi, mens den andre stillingen vil være tilknyttet avdeling for virologi. De to mikrobiologiske avdelingene ved FHI har ett tett samarbeid og deler lokaler. Avdelingene har nasjonalt ansvar for en rekke analyser av bakterier (f.eks. meningokokker, gonokokker og tarmpatogene bakterier) og virus (f.eks. influensa, meslinger og hepatitt) i medisinsk mikrobiologi i forbindelse med overvåkning, utbruddsoppklaring og pasientrettet diagnostikk. Avdelingene har til sammen omtrent 90 medarbeidere.

Området smittevern, miljø og helse er et av fire hovedområder ved Folkehelseinstituttet. Området arbeider med å forebygge smittsomme sykdommer og redusere helseskader forårsaket av biologiske, kjemiske og fysiske faktorer i miljøet. Folkehelseinstituttet har et nasjonalt ansvar for overvåking og rådgivning innen smittevern, ansvar for en rekke referansefunksjoner i medisinsk mikrobiologi og har en sentral rolle i beredskap innen smittevern og miljørettet helsevern. Området forvalter instituttets nasjonale og internasjonale beredskapsansvar innen smittevern og er involvert i et bredt internasjonalt samarbeid

I avdeling for bakteriologi er helgenomsekvensering en sentral analysemetode for karakterisering av bakterier. Det er etablert flere bioinformatiske analyser for karakterisering og tolking av sekvensdata. Vi ønsker å styrke og videreutvikle vår kompetanse og analyser innen bioinformatikk på bakterier.

Avdeling for virologi skal implementere helgenomsekvensering som analysemetode for flere virus. Det er behov for å bygge opp bioinformatiske analyser for ulike virus, og vi ønsker å styrke den bioinformatiske kompetansen i avdelingen.

• Du skal utvikle, kvalitetssikre/teste og vedlikeholde bioinformatikkanalyser av sekvenseringsdata fra ulike NGS plattformer (Illumina og Nanopore) til karakterisering av mikroorganismer