LEDIG STILLING VED HANDELSHØYSKOLEN BI

Professor / førsteamanuensis i ledelse av utdanningssektoren

Søknadsfrist: 17.11.2024

Handelshøyskolen BI er rangert blant de beste handelshøyskolene i Europa, og leverer internasjonalt anerkjent forskning og et bredt spekter av pedagogiske tilbud fra bachelor- til master- og doktorgradsprogrammer, samt videreutdanningsprogrammer. BIs samfunnsoppdrag er å øke kunnskap og gjennom det bidra til utvikling av næringslivet. BI har 20 000 studenter, over 300 000 alumni, og en rekke akademiske og forretningsmessige partnerskap og nettverk, både nasjonalt og internasjonalt. BI har de tre mest prestisjefylte internasjonale kvalitetsakkrediteringene – AACSB, EQUIS og AMBA. BI er organisert som en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. All fortjeneste går til å styrke BIs akademiske læringsmiljø.

Ved Institutt for kommunikasjon og kultur er det ledig en fast stilling som professor/ førsteamanuensis i ledelse av utdanningssektoren, dette kan gjelde både barnehage og skole.

Instituttet har 46 faglige ansatte og driver med forskning og undervisning i bl.a. digital kommunikasjon, tverrkulturell kommunikasjon, medieledelse, og kreative bransjer, internett og teknologi, samt ledelse i utdanning. Gjennom forskning og undervisning jobber vårt institutt for å skape meningsfull kommunikasjon for bærekraftige organisasjoner og et stadig mer digitalisert samfunn. Se instituttets nettsted her.

Jobbeskrivelse

Det er en ambisjon at BI gjennom sitt faglige virke skal markere seg på den internasjonale forskningsarenaen, og samtidig utvikle studentenes faglige kompetanse og ferdigheter. Relevans og innflytelse på praksis skal sikres gjennom utstrakt kontakt med arbeidslivet. Undervisningen skal bygge på forskningsfronten, vise praktisk relevans for arbeidslivet, samt utvikle både faglig kompetanse og ferdigheter hos kandidatene.

Handelshøyskolen BI er en av Norges største leverandører av videreutdanning for utdanningsledere og har nå ytterligere etterspørsel og aktivitet innenfor fagfeltet. Vi søker å ansette en medarbeider som kan bidra med undervisning og forskning rettet mot ledelse av læring, kontinuerlig forbedringsarbeid og profesjonell læringskultur innen skole- og barnehagesektoren. En foretrukken kandidat forventes å være en drivkraft i Senter for Innovasjon i Utdanning og BIs overordnete forskningsstrategi.

Se senterets nettsted her.

Forventninger og forpliktelser

Alle medarbeidere ventes å levere undervisning og veiledning av høy faglig og pedagogisk kvalitet og i et omfang som minimum tilsvarer undervisningsplikt for stillingen. Medarbeidere med kursansvar forventes å revidere og videreutvikle kursene i tråd med utviklingen innenfor fagområdet og i henhold til gjeldende retningslinjer for kursansvar. Vi har fokus på kvalitet og kompetanseutvikling, og pedagogisk virksomhet skal løpende dokumenteres, og understøtter prosessen for videre akademisk karriereutvikling til alle stillinger.

Vårt institutt bestreber seg på å bidra til forskningsinnovasjon og formidling innen kommunikasjon og kultur. Vi forventer at kandidater engasjerer seg i nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer og jevnlig publiserer i tidsskrifter på nivå ABS 3 eller høyere, Top IF-10 %, eller på NSD nivå 2 (eller tilsvarende innenfor fagområdet).

De som er ansatt i en vitenskapelig stilling vil også ha undervisnings- og pedagogisk utviklingsansvar. I tillegg til tradisjonell undervisning omfatter stillingen utvikling av kurs, læringsaktiviteter, evalueringsformer, og veiledning.

Kvalifikasjonskrav

Vitenskapelig stillinger

  • Doktorgrad i relevant fagområde.
  • Det kreves en betydelig akademisk produksjon utover en Ph.D.
  • Etablert forskningsnivå av topp kvalitet (e.g., ABS 4, 4*, FT, top IF-10% ranked journals),innenfor den aktuelle disiplinen kreves og i henhold til det spesifikke stillingsnivået.
  • BI stiller krav til utdanningskompetanse i henhold til myndighetenes bestemmelser og det spesifikke stillingsnivået.
  • Kompetanse innen ett av følgende fagområder kreves: Utdanningsledelse; Pedagogikk, motivasjon og læring; Skole- eller barnehageforskning; Barns læring og utvikling; eller Strategisk kommunikasjon.

Ønsket kompetanse innen minst ett av følgende fagområder:

  • Publisert innen skole og barnehageforskning
  • Kunnskap om skole og barnehagesektorene, barn og unges læring og utvikling, utdanningsledelse. Erfaring fra skole og barnehage sektorene vil bli tillagt vekt.

Andre bedømmelseskriterier

  • Kandidaten må beherske norsk (evt. et annet skandinavisk språk) og engelsk både skriftlig og muntlig.
  • Søkere som ikke har tilstrekkelig kjennskap til norsk samfunns- og næringsliv, forventes å sette seg inn i det fortløpende.
  • Gode kommunikasjonsevner.
  • Synlighet i det internasjonale og nasjonale akademiske miljøet er ønskelig, for eksempel:
    • Papers må jevnlig forekomme på internasjonale toppkonferanser, og anerkjenner journaler/utsalgssteder innenfor den aktuelle disiplinen/området.
    • Være synlig på den faglige arenaen eller andre relevante arenaer som er viktige for faget.

Følgende kvalifikasjoner og kompetanser er ønskelig:

  • Dokumentert erfaring med interaktive og prosessorienterte undervisningsmetoder.
  • Kunnskap om og interesse for, moderne pedagogiske tilnærminger, samt erfaring med utvikling av studieprogram vil bli verdsatt.
  • Det vil også vektlegges erfaring fra offentlig sektor, næringsliv og/eller offentlig sektor, herunder FoU-arbeid, forskningsformidling og forskningsbasert rådgivning.
  • Erfaring med internasjonalt arbeid innenfor økonomisk-administrative fagområdet vil bli tillagt vekt.

I henhold til myndighetenes bestemmelser har BI vedtatt krav til utdanningskompetanse for fast faglige ansatte. Som et minimum skal slike kvalifikasjoner til enhver tid møte læringsutbyttet av BIs pedagogiske grunnkurs eller tilsvarende. Til stillingen som høyskolelektorlektor og førsteamanuensis, kan denne spesifikke kompetansen oppnås innen to år etter tiltredelse.

Det vi kan tilby

  • Stillingen tilbyr normalt medlemskap i BIs kollektive pensjonsordning.
  • Et godt arbeidsmiljø ved en av Skandinavias ledende handelshøyskoler.
  • God forskningsstøtte og publiseringsgodtgjørelse.
  • Støttende fagmiljø.
  • Sterkt fokus på profesjonell karriereutvikling.
  • Flyttetjenester for deg og din familie (hvis nødvendig).

Søknadsprosess

Kvalifikasjoner vil bli vurdert etter vanlige regler for akademiske stillinger ved norske universitets- og høyskoler, og i henhold til BIs retningslinjer for ansettelse og opprykk.

Kandidater som er interessert i denne stillingen må sende inn søknaden sin elektronisk via «Send søknad»-knappen, og laste opp følgende dokumenter:

  • Søknadsbrev.
  • CV og publikasjonsliste.
  • Vitnemål fra høyeste oppnådde grad.
  • Vitenskapelige arbeider (inntil 15 arbeider).
  • Dokumentasjon som viser pedagogiske kvalifikasjoner.
  • Annen dokumentasjon som kan ha betydning for vurdering av kompetansenivå.

Send inn søknaden innen 17.11.2024. Arbeider kan ikke leveres etter fristen.Handelshøyskolen BI legger vekt på likestilling og mangfold.

Kvalifiserte søkere kan kalles inn til intervju, prøveforelesning eller seminarpresentasjon. Handelshøyskolen BI forbeholder seg retten til ikke å tilsette kvalifiserte søkere dersom man finner at kandidaten ikke tilfredsstiller pedagogiske evner, undervisningserfaring, personlige samarbeidsevner eller stillingens spesifikke krav.

Mer informasjon

Ytterligere opplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til Handelshøyskolen BI, ved instituttleder Sut I Wong, epost sut.i.wong@bi.no, eller, tlf. 464 10 723

Om Oslo

Oslo, Norges hovedstad, er en internasjonal, raskt voksende og attraktiv by. For mer informasjon om Oslo, vennligst besøk her.

Søk her

Kontaktpersoner:

Hjemmeside: www.bi.no

Powered by Labrador CMS