Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) er en vitenskapelig høgskole og en ledende utdannings- og forskningsinstitusjon innen arkitektur, urbanisme, landskapsarkitektur og design. AHO er organisert i tre institutter, og har ca. 800 studenter og 210 ansatte.
Institutt for arkitektur har de senere år vært i stor utvikling, og rommer et bredt og aktivt forskning- og utdanningsmiljø innen byggekunst, teknologi og arkitekturhistorie, med satsning på sirkulær ressursbruk og transformasjon, estetisk og sosialt miljø.
Vi forener kunstnerisk utviklingsarbeid, teori og praksis i en studiobasert undervisning, der både håndverk og nye teknologier inngår. Instituttet har ansvar for AHOs 5,5-årige masterutdannelse i arkitektur for ca. 400 studenter, hvor også Institutt for urbanisme og landskap bidrar. Vi tilbyr i tillegg en videreutdanningsmaster i arkitekturvern og en nordisk master i akitektonisk kulturarv.
Arkitekt med digital kompetanse
Om stillingene
AHO ved Institutt for arkitektur lyser ut to 50% åremålsstillinger som universitetslektor for 4 år. Åremålene baseres på kunstnerisk utviklingsarbeid, og skal kombineres med arkitekturpraksis.
Stillingene er primært knyttet til studioundervisningen som gis de første årene av arkitekturutdanningen ved AHO. De inngår i en gruppe lærere som har ansvar for digital kompetanse og arkitekturtegning som verktøy. AHO er i stadig utvikling, og stillingenes oppgaver kan endres.
I grunnundervisningen blir studentene presentert for helheten av arkitekturfaget. De møter først arkitekturfagets kjerne, som romlig kvalitet og konfigurasjon, konstruksjon og materialbruk, program og kontekst, med stigende grad av kompleksitet gjennom tre år. En grunnleggende arkitekturforståelse settes i sammenheng med fagets rolle i samfunnet og profesjonens ansvar for bærekraftsutfordringene. Undervisningen består av prosjektbasert studioundervisning med veiledning i gruppe og individuelt, der digital- og analog tegning, modellbygging, samt faglig refleksjon og diskusjon integreres tett. Bygging og testing av materialer og konstruksjoner inngår i undervisningen. Ex fac, arkitekturhistorie, materiallære og konstruksjon undervises parallelt, som egne fordypningsfag. Grunnundervisningen foregår på norsk.
Universitetslektorene ved AHO jobber i en stadig utveksling mellom pågående arkitekturpraksis og undervisning. Undervisningsopplegget utvikles stadig for å møte samfunnets kompetansebehov. Det er forventet at alle i teamet tar initiativ og ansvar for planlegging og gjennomføring, og at alle ønsker å bidra i en stadig utforskning av undervisningens form og innhold.
Vi søker faglig engasjerte arkitekter som kan vise til egen kunstnerisk produksjon på høyt nivå, som er særlig orientert og erfaren innen digitale teknologier og digital tegning, og som kan undervise i og bidra til faglig innovasjon på dette feltet. I tillegg til egen produksjon, vil det bli lagt vekt på formell utdanning, praksis og pedagogisk kompetanse/erfaring ved vurdering av søkerne, samt at kompetansen utfyller lærerteamet som helhet. Undervisningserfaring er ønskelig, men ikke et krav.
Digital tegningsundervisning 1. år
Førsteårsundervisningen drives i to likestilte studioer med 30 studenter hver, og er bemannet av et team bestående av praktiserende arkitekter og tilknyttede tegnelærere, ledet av to kursansvarlige. To av lærerne har ansvar for den ukentlige digitale tegneundervisningen der studentene både gis innføring i tegneprogrammer og forelesninger om tegningen som medium og kommunikasjonsverktøy. Vi søker en tydelig kunstnerisk profil som er oppdatert i nye teknologier og relevant programvare.
Undervisning i digitale teknologier og fremstillingsformer 2. år
I andreåret undervises alle 60 studentene i én klasse av et team på fem arkitektlærere og to ingeniører. Vi søker en universitetslektor som inngår i studioundervisningen, men også har hovedansvaret for videre utvikling av studentenes digitale kompetanse, inkludert KI, parametrisk design, digitale analyseverktøy, 3D-tegning og ulike digitale fremstillingsformer, gjerne også VR, spillteknologi og robotisering. Vi søker en kunnskapsrik, kreativ og utviklingsorientert arkitekt med oppdatert og bred teknologisk forståelse.
Arbeidsoppgaver
Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg
Planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg i digital tegning
Veiledning individuelt og i grupper
Gjennomganger/vurderinger
Forelesninger
Administrative oppgaver
Praktiske oppgaver i forbindelse med workshops og undervisning
Andre oppgaver kan komme til.
Kvalifikasjonskrav
Vi søker engasjerte og dyktige arkitekter med:
Master i arkitektur eller tilsvarende relevant utdanning
Erfaring fra relevant og aktuell praksis med kunstnerisk utviklingsarbeid
God kompetanse i relevante digitale verktøy
Behersker norsk eller et skandinavisk språk (minimum B2 nivå)
Det er i tillegg ønskelig med undervisningserfaring.
Egenskaper
Søkere vil bli vurdert etter personlig egnethet og bør:
Ha god muntlig og skriftlig formidlingsevne
Ha forståelse for læringsprosesser og stor interesse for undervisning
Ha gode samarbeidsevner
Være utviklingsorientert, innovativ og inspirerende
Ha kapasitet til stadig å følge med og sette seg inn i nye teknologier
Være engasjerende, initiativrik og kunne improvisere
Vi tilbyr
Et kreativt og innovativt internasjonalt fagmiljø sentralt plassert i Oslo Et stimulerende arbeidsmiljøGode låne- og pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
Stillingen innplasseres i stillingskode 1009 Universitetslektor, brutto årslønn (oppgitt for 100% stilling) fra kr. 650 000 til 750 000 etter kvalifikasjoner. Fra lønnen går 2 % lovfestet innskudd til Statens Pensjonskasse.
En kan ikke være ansatt i mer enn én åremålsperiode.
Søknaden
Søknaden leveres elektronisk via Jobbnorge.no. De vedlegg som må̊ lastes opp elektronisk er: - CV- Attester- Vitnemål- Portfolio, med spesiell vekt på 5 arbeider som anses som særlig relevante for stillingen
(Vedleggene må̊ ikke overstige 50MG)
Stillingene vurderes blant annet på̊ grunnlag av skapende, kunstnerisk kompetanse. Derfor legges det vekt på̊ selvstendige arbeider og en søknadstekst som gjenspeiler søkernes faglige ståsted og pedagogiske holdninger.
Andre opplysninger
For statlige virksomheter er det et mål å oppnå̊ en balansert sammensetning når det gjelder alder, kjønn og kulturell bakgrunn, og at det blir lagt til rette for personer med redusert funksjonsevne.
I henhold til offentlighetsloven § 25, 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Søkeren vil bli kontaktet før offentliggjøring.