The Oslo School of Architecture and Design (AHO) is a specialized university and a leading international architecture and design school that provides education within architecture, landscape architecture, urbanism and design. AHOs fields of knowledge focus on design in all scales; objects, buildings, urban areas and landscaping. AHO is organized into four institutes, and has approx. 700 students and 145 employees.
The Institute of Architecture teaches and researches architectural design through a series of focal areas including sustainability, computation, housing and local building. The Institute sees architecture in an artistic, explorative and critical sense that includes but also exceeds the technologies of design and building. Through numerous master studios and a research-based approach to teaching, the Institute provides core architectural competence.
About the position
The Oslo School of Architecture and Design (AHO) announces a vacancy as a 50% Associate Professor in Transformation at the Institute of Architecture, to be combined with an active practice in the field. The position involves teaching MA studios in design, seminars on the theories of preservation, and advising diploma students.
The Institute of Architecture holds a strong position in architectural history and in the field of preservation and transformation of architecture, running a number of studios and seminars, as well as international research projects involving several PhD-students in the field. The Institute teaches at all levels in the school’s curriculum: BA, MA, and the PhD-program. Based on multidisciplinary and critical approaches, the research and teaching span from theory to practice, encompassing the history and theory of preservation, technology and materials, methods and techniques, as well as heritage policy and circular methodologies. Anchored in a studio-based teaching tradition, the emphasis is on architectural design, including a wide range of drafting techniques, model-building, surveying, archival research, and writing. We are presently emphasizing strategies for working with architecture from the recent past, spanning from monuments to the vernacular. The preservation program’s extensive national and international collaboration with partners from academia and architectural practices are constantly strengthened through new research projects and teaching initiatives. AHO’s executive master in architectural heritage was established in 2005, and AHO runs, with Arkitektskolen Aarhus, Kungliga Kunsthögskolan and Aalto University, a Nordic executive master in architectural heritage (NORDMAK).
The workplace is AHO´s location in Oslo and physical presence is expected.
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) lyser ut en fast 50% stilling som førsteamanuensis i bevaring og transformasjon ved Institutt for arkitektur, som skal kombineres med aktiv praksis innen fagfeltet. Stillingen innebærer bl.a. undervisning på mastergradsnivå, ansvar for seminarer i bevaringsteorier og veiledning av diplomstudenter. Andre oppgaver innen undervisning, forskning, utvikling og administrasjon kan komme.
Institutt for arkitektur har en sterk posisjon innen arkitekturhistorie, arkitekturvern og transformasjon, og driver en rekke studioer og seminarer samt internasjonale forskningsprosjekter med flere PhD-studenter innen feltet. Det undervises på alle nivåer på instituttet: grunnundervisning, MA og PhD-programmet. Basert på tverrfaglige og kritiske tilnærminger, spenner forskningen og undervisningen fra teori til praksis, og omfatter restaureringshistorie og -teori, teknologi og materialer, metoder og teknikker, samt kulturarvspolitikk og sirkulære prosesser. For tiden retter vi oppmerksomhet mot arkitektur fra nyere tid, både monumental- og vernakulærarkitektur. Skolen er forankret i en studiobasert undervisningstradisjon, der vi legger vekt på arkitektonisk design, inkludert et bredt spekter av tegneteknikker, modellbygging, oppmåling, arkivforskning og formidling. Tranformasjonsprogrammets omfattende nasjonale og internasjonale samarbeid med partnere fra akademia og arkitektpraksis styrkes kontinuerlig gjennom nye forskningsprosjekter og undervisningsinitiativer. AHOs videreutdanningsmaster i arkitektonisk kulturarv ble etablert i 2005, og AHO driver, sammen med Arkitektskolen Aarhus, Kungliga Kunsthögskolan og Aalto University, en nordisk executive master i arkitektonisk kulturarv (NORDMAK).
Arbeidsstedet er AHOs lokaler i Oslo og det forventes fysisk tilstedeværelse.
Duties / Aktuelle arbeidsoppgaver
to teach and supervise MA/diploma students
to develop the preservation and transformation curriculum through studios and seminars in collaboration with colleagues and actors within the field
to participate in research projects in the field of transformation and circular architecture
to develop international teaching collaborations
to occasionally partake in the post-professional MA in Architectural heritage and NORDMAK
to carry out administrative duties in accordance with the needs of the program
other applicable tasks within teaching, research, development and administration at the Institute of Architecture
Undervise i transformasjon gjennom studio- og fordypningskurs, primært på masternivå
Utvikle undervisningsprogrammet i samarbeid med kolleger og andre aktører
Delta i forskningsprosjekter innen transformasjon og sirkulærarkitektur
Utvikle internasjonale undervisningssamarbeid
Veilede diplomstudenter
Delta i post-profesjonell MA i arkitektonisk kulturarv og NORDMAK etter behov
Utføre administrative oppgaver i henhold til instituttets behov
Andre oppgaver kan forekomme
Qualification requirements / Kvalifikasjonskrav
Applicants must hold a MA in Architecture
Extensive practical experience as an architect within the field of preservation and transformation
Academic or artistic production within the field of architecture equivalent PhD level. Professional quality, development potential, breadth in competence and innovation in architectural practice will be prioritized, in this order.
Documented broad and relevant teaching experience, acquired through pedagogical education or experience in teaching and supervision. The successful candidate who at the time of appointment cannot document formal teaching qualifications (minimum formal requirement is a 200 hrs pedagogical program) will be required to obtain such qualifications within a two-year period.
The successful candidate should demonstrate mastery of both English and one of the Scandinavian languages as working languages. If an appointee is not fluent in a Scandinavian language, she/he is expected to reach proficiency equivalent to level B2 in the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) within three years. Potential to contribute to the long-term development of the academic and research environment at the Institute and to initiate joint projects.
Experience with and ability to build collaborative (international) networks.
Personal suitability and motivation for the position
We are looking for an international profile in the field, with a portfolio that displays an innovative and critical approach to preservation and transformation. The applicants will be assessed on the basis of artistic criteria and the quality of their architectural work. Originality and innovative thinking are preferred to quantity. Applicants must prove collaborative skills as we search for a productive and central member of our institute.
Omfattende praksis som arkitekt innen restaurering og transformasjon
Formell akademisk kompetanse eller kunstnerisk kompetanse innen arkitektur, tilsvarende PhD-nivå, innen relevante fagområder. Profesjonell kvalitet, utviklingspotensial, bredde i kompetansen, og nytenkning i faglig praksis vil bli prioritert, i denne rekkefølgen
Evne til å bidra til langsiktig utvikling av det akademiske miljøet ved instituttet, og til å initiere og bidra til felles prosjekter.
Dokumentert bred og relevant undervisningserfaring, oppnådd gjennom formell pedagogisk utdanning eller erfaring i undervisning og veiledning. Dersom den aktuelle kandidaten ved tiltredelse ikke kan dokumentere formelle undervisningskvalifikasjoner (minimum formelt krav er et 200 timers pedagogisk program) vil vedkommende bli pålagt å gjennomføre programmet innen en toårsperiode.
Den aktuelle kandidaten bør beherske både engelsk og et skandinavisk språk som arbeidsspråk. Hvis den som ansettes ikke er flytende i et skandinavisk språk, forventes det at hun/han oppnår språkkompetanse i norsk tilsvarende nivå B2 i det felles europeiske rammeverket for språk (CEFR) innen tre år fra tiltredelsen.
Erfaring med og evne til å bygge internasjonale og nasjonale samarbeidsnettverk
Personlig egnethet og motivasjon for stillingen vil bli vektlagt
Vi søker etter en profil på internasjonalt nivå innen feltet, med en portefølje som viser nytenkning og kritisk tilnærming til restaurering og transformasjon. Søkerne vil bli vurdert på grunnlag av kunstneriske kriterier og kvaliteten på deres arkitektoniske arbeid. Originalitet og kvalitet foretrekkes fremfor kvantitet. Søkere må vise gode samarbeidsevner; vi søker et skapende og sentralt medlem av vårt institutt.
How to apply / Søknaden
Applicants are required to describe and document the entire range of qualifications and criteria described in the announcement of the post with concrete examples.
The application must include:
Application letter (statement of motivation, summarizing architectural career and research interest)
Curriculum Vitae (list of education, positions, pedagogical experience, administrative experience, research project acquisition and coordination experience, and other relevant qualifications)
Portfolio of architectural works to be considered as most relevant for the position (up to 10 projects for expert assessment.
Educational portfolio of 3-3 pages documenting educational competence and experience, including a reflection note in which your own practice and learning vision is described
Relevant certificates and diplomas
Please note that all documents should be in English, either in the original or in translation.
The application with attachments must be delivered in our electronic recruiting system, please follow the link “Apply for this job”.
Søkere må beskrive og dokumentere hele spekteret av kvalifikasjoner og kriterier beskrevet i utlysningen av stillingen med konkrete eksempler.
Søknaden skal inneholde:
Søknadsbrev (motivasjonsbrev, oppsummering av arkitektonisk karriere og forskningsinteresse)
Curriculum Vitae (liste over utdanning, relevant arbeidserfaring, pedagogisk erfaring, administrativ erfaring, forskningsprosjekter og relevant koordineringserfaring, og andre relevante kvalifikasjoner)
Portefølje av faglige arbeid som vurderes å være mest relevante for stillingen (opptil 10 prosjekter for ekspertvurdering)
Pedagogisk portefølje på 3-5 sider som dokumenterer pedagogisk kompetanse og erfaring, inkludert et refleksjonsnotat der hvor egen praksis og læringsvisjon beskrives
Relevante sertifikater og vitnemål
Vennligst merk at alle dokumenter skal være på engelsk, enten i original eller i oversettelse.
Søknaden med vedlegg må leveres i vårt elektroniske rekrutteringssystem, vennligst følg lenken “Søk på denne jobben”.
We offer/Vi tilbyr
Salary NOK 730 000 – 850 000 (per annum in100% position) in a position code (SKO )1011 associate professor depending on qualifications. 2% of the salary is deducted for social security fund.
A professionally stimulating working environment
Membership in the Norwegian Public Service Pension Fund
Lønn NOK 730 000 – 850 000 (per år i 100% stilling) i stillingskode (SKO) 1011 førsteamanuensis avhengig av kvalifikasjoner. 2% av lønnen trekkes til Statens pensjonskasse.
Et faglig stimulerende arbeidsmiljø
Medlemskap i Statens pensjonskasse
Andre opplysninger
Søknad med alle vedlegg må sendes elektronisk via Jobbnorge.no.
Et godt arbeidsmiljø er preget av mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uavhengig av kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
I henhold til offentlighetsloven § 25, 2. ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten.