Stilling:

Førsteamanuensis / førstelektor / universitetslektor i religion, livssyn og etikk (RLE) vikariat, 40 %

Søknadsfrist 17. juli 2018

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.700 ansatte. Vi er eneste norske medlem av European Consortium of Innovative Universities. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.

Institutt for barnehagelærerutdanning, som er en del av Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, har ansvar for barnehagelærerutdanning (bachelor), mastergradsutdanning i barnehagevitenskap, medansvar for doktorgradsutdanning, samt etter- og videreutdanningsvirksomhet for barnehagelærere. Instituttet har og ansvar for et halvårlig studieprogram for utvekslingsstudenter, Comparative Educational Studies.

En stor del av forskningen ved instituttet er organisert under programområdet «Læringskulturer i barnehagen» . Programområdet har fem forskergrupper: Estetiske og emosjonelle læreprosesser; Barns språklige og litterære praksiser; Kvalitet, profesjon og læring; Verdier i barnehagen; Sustainability, STEM and Physical Education.

Universitetet i Stavanger ble i desember 2017 utnevnt av Forskningsrådet som ett av to nasjonale Senter for barnehageforskning for de neste fem årene, med mulighet til forlengelse i ytterligere fem år. Institutt for barnehagelærerutdanning vil ha en sentrale rolle i dette.

Instituttets visjon er å være nyskapende og innovative på forskning og undervisning innenfor barnehagefeltet. Virksomheten ved instituttet skal preges av kvaliteter og verdier knyttet til barnehagefeltet, som åpenhet og nysgjerrighet, utforskningstrang og læring, lek og kreativitet, relasjoner preget av ansvar og respekt, samt et tydelig samfunnsengasjement. Instituttet skal utdanne kompetente, motiverte og samfunnsengasjerte barnehagelærere. Det er i dag 60 ansatte og 700 studenter tilknyttet instituttet.

Søknadsfrist løpende

Universitetet i Stavanger søker etter førsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor i RLE til 40% vikariat for perioden 1.1.2019 t.o.m. 31.7.2020.

Arbeidsoppgaver og fagmiljøFagområde for stillingen er RLE i barnhagelærerutdanningen.

Stillingen er organisatorisk tilknyttet Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning.

Som førsteamanuensis/førstelektor vil du hovedsakelig undervise og veilede studenter på bachelor-, master- og doktorgradsnivå innenfor RLE, forske og formidle forskningsresultat innenfor relevante forskningsområder ved instituttet, samt bidra til utvikling av samarbeid med arbeidslivet. For universitetslektor vil arbeidsoppgavene være undervisning, veiledning og eksamensarbeid relatert til det aktuelle fagområdet, samt administrative oppgaver. Utvikling av varierte og digitale læringsmåter i undervisningen, innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid, inngår i stillingen. Stillingsbetenkningen gir en nærmere beskrivelse av fagområde og aktuelle oppgaver.

KompetansekravVi søker etter førsteamanuensis med doktorgrad eller tilsvarende kompetanse innenfor fagområdet. For førstelektor er det krav om vitenskaplig arbeid knyttet opp til fagområdet, som i omfang svarer til doktorgrad. For ansettelse som universitetslektor er det krav om høyere grads eksamen innenfor fagområdet og relevante forskningskvalifikasjoner utover mastergrads- eller hovedfagsnivå og/eller relevant yrkespraksis. Det blir lagt vekt på relevant yrkespraksis fra barnehage, skole eller høyere utdanning.

Du må kunne dokumentere pedagogisk og didaktisk kompetanse knyttet til høyere utdanning.

Videre legges det vekt på at du har:

  • En reflektert og bevisst holdning til egen undervisnings- og veiledningsvirksomhet.
  • Evne til å involvere og engasjere studentene i undervisning hvor utdanningsmål, innhold og vurderingssituasjoner henger nøye sammen.
  • Erfaring med og/eller interesse for utvikling og bruk av varierte læringsmåter og digitale redskaper i undervisningen.
  • Formidlet forskningsresultat i anerkjente norske og internasjonale publiseringskanaler, og at du kan vise til progresjon i forskning og publisering.
  • Evne til å initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Erfaring fra samarbeid med arbeidslivet.
  • Evne til å bygge og ivareta nettverk - regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
  • Erfaring med nyskaping, innovasjon og kommersialisering av forskning.
  • Høy arbeidskapasitet, er nysgjerrig og motivert for å utvikle ny kunnskap sammen med andre.
  • Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner, og evne til å bidra til et konstruktivt arbeidsmiljø.

Arbeids- og undervisningsspråket er norsk og engelsk.

Vi tilbyr:

  • Varierte arbeidsoppgaver i en stor, spennende og samfunnsviktig organisasjon.
  • Et ambisiøst arbeidsfellesskap i positiv utvikling. Vi arbeider for å inkludere ansatte på alle nivå i strategiske beslutninger, fremme en uformell atmosfære og en flat organisasjonskultur.
  • Kollegabasert veiledningsprogram det første året du underviser ved UiS, NyTi.
  • Mulighet for faglig utvikling og anledning til å søke kvalifikasjonsopprykk til professor i samsvar med nasjonale regler.
  • Lønn etter statens lønnsregulativ. Førsteamanuensis/førstelektor l.pl. 17.510, kode 1011/1098, kr 500.000 - 611.000.bto pr år. Universitetslektor kode 1009, kr 449.800-564.400. I særskilte tilfeller kan høyere avlønning vurderes.
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse som sikrer gode pensjonsrettigheter.
  • Gunstig medlemskap på treningssenter og i bedriftsidrettslag.
  • Ansettelse i IA-bedrift som er opptatt av å redusere sykefraværet, øke andel ansatte med redusert arbeidsevne og øke yrkesaktiviteten for eldre arbeidstakere.
  • Hjem-jobb-hjem, kollektivtransport til og fra jobb til gunstig pris.
  • Som arbeidstaker i Norge vil du ha tilgang til et svært godt helsesystem og gode pensjoner, sjenerøs fødsels-/foreldrepermisjon og en konkurransedyktig lønn. Barnehageplass er garantert og rimelig, offentlig skole er gratis.
  • Relocation-program ved flytting til Norge, inkluderer bl.a støtte og språkkurs for partnere.

Generell informasjonDin søknad vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Hovedvekten i den sakkyndige vurderingen legges på bedømmelse av innsendte vitenskapelige arbeider og dokumentert undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse. Erfaring fra popularisering/formidlingsvirksomhet, fagpolitisk og fagadministrativt arbeid og eventuelt andre dokumenterte kvalifikasjoner med relevans for stillingen, vil også bli vurdert av de sakkyndige.

Dersom det melder seg svært mange søkere, kan det bli aktuelt å avslå søknader før søknadspapirene oversendes sakkyndig komité for vurdering. Dette vil være aktuelt for søkere som ikke tilfredsstiller sentrale deler av kompetansekravene.

På bakgrunn av sakkyndig komités uttalelse vil aktuelle søkere bli innkalt til intervju og prøveundervisning før det avgis innstilling.

Det er en forutsetning at den som ansettes bosetter seg slik at vedkommende kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Nærmere opplysningerStillingsbetenkningen gjør nærmere rede for fagområde og aktuelle arbeidsoppgaver.

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Janne Halseth, tlf 51 83 35 25, epost janne.halseth@uis.no.

SøknadSøk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og erfaring.

Følgende dokumenter lastes opp som vedlegg til søknaden, i separate filer:

  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • Relevante vitnemål og attester.
  • Fullstendig liste over vitenskapelige arbeider og kunstnerisk virksomhet.
  • Inntil 10 arbeider som dokumenterer undervisnings- og utdanningsfaglig kompetanse, se Retningslinjer for vurdering av undervisningskompetanse
  • Inntil 10 vitenskapelige arbeider som er sentrale i din forskningsproduksjon, inklusiv doktorgradsavhandling.
  • Dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant i forhold til stillingens krav.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Dersom vedleggene overskrider 30 MB til sammen må de komprimeres før opplasting.

Opplysninger og dokumentasjon som det skal tas hensyn til ved vurdering må være registrert innen søknadsfristens utløp. Kontaktinformasjon til tre referansepersoner oppgis i søknaden eller på forespørsel.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25.

STILLINGSBETENKNING

FagområdeFagområde for stillingen er religion, livssyn og etikk (RLE) i barnehagelærerutdanning. RLE inngår i kunnskapsområdet "Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk", sammen med faget samfunnsfag. Stilingen kan bli tillagt undervisningsoppgaver i alle emner der RLE inngår. En del av arbeidsoppgavene er knyttet til studentene sine praksisperioder.

Organisatorisk plasseringAnsettelsen gjelder generelt ved Universitetet i Stavanger. Stillingen er organisatorisk plassert ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, Institutt for barnehagelærerutdanning. Informasjon om enheten er tilgjengelig på våre nettsider. Førsteamanuensis/førstelektor vil kunne delta i forskningsfellesskap på tvers av organisatoriske enheter.

Aktuelle oppgaverFørsteamanuensis/førstelektor/universitetslektor skal sammen med det øvrige vitenskapelige personalet ivareta:

Utdanning:

  • Bidra til utvikling av faglig sterke og relevante utdanningsprogram.
  • Videreutvikle og styrke utdanningsprogrammenes faglige omdømme gjennom å gi undervisning og veiledning av høy kvalitet på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.
  • Bidra i, og utvikle aktuelle etter- og videreutdanningstilbud.
  • Legge til rette for studentenes læring i tråd med studieprogrammenes læringsmål.
  • Drive pedagogisk utviklingsarbeid og læremiddelproduksjon.
  • Inngå i kontinuerlige kompetansehevingsprosesser knyttet til undervisning og veiledning.
  • Bidra ved utvikling av nye undervisningsmetoder og bruk av ulike digitale læringsressurser.
  • Gjennomføre studentevalueringer og drive kontinuerlig utvikling av utdanningenes kvalitet.

Forskning og innovasjon:

  • Forske og drive faglig utviklingsarbeid innenfor fagområdet.
  • Initiere, skaffe ekstern finansiering til, drive og gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter.
  • Drive anvendbar næringsrettet, praksisnær profesjonsrettet og/eller samfunnsrelevant forskning, også på oppdrag fra, og i samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Delta i og utvikle forskningsfellesskap ved universitetet - programområder eller forskergrupper.
  • Involvere studenter i forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid.
  • Involvere studentene i entreprenørskapsaktiviteter og bidra til å utvikle deres entreprenørskapskompetanse.
  • Etablere nettverk og samarbeid med forskere nasjonalt og internasjonalt.

Formidling og samfunnskontakt:

  • Formidle forskningsresultat i norske og internasjonale publiseringskanalser.
  • Drive populærvitenskapelig formidling.
  • Bidra i faglig anerkjente konferanser, nasjonalt og internasjonalt.
  • Delta i fag- og samfunnsdebatten.
  • Bidra til utvikling av samarbeid med samfunns- og arbeidsliv.
  • Bygge og ivareta et bredt nettverk med privat og offentlig sektor, nasjonalt og internasjonalt.

Administrasjon:

  • Delta i fagstrategisk arbeid og ved oppbygging av nye undervisningsemner/fagfelt.
  • Legge til rette for eksamen og delta ved sensur.
  • Delta i sakkyndige komiteer og interne vurderingskomiteer.
  • Ivareta verv i nasjonale og internasjonale komiteer, samt i råd og utvalg ved UiS.

Det forventes at den som ansettes støtter opp om og deltar i den øvrige aktiviteten ved fakultetet og kan påta seg oppgaver på tvers av institutt- og fakultetsgrenser.

En årlig plan for det arbeidet som skal utføres settes opp etter samtale mellom instituttleder, dette i samsvar med universitetets Retningslinjer for arbeidsplanlegging.

UiS forventer at alle vitenskapelig ansatte driver kontinuerlig kompetanseheving av egen undervisnings- og forskningsvirksomhet.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS