Stilling:

Stipendiat tilknyttet prosjektet «Utvikling av kvalitetsindikatorer for apotek»

Søknadsfrist 30. november 2018

UiT Norges arktiske universitet

Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet er en nasjonal nyskapning som samler de fleste helserelaterte utdanninger. Dette legger til rette for unik tverrfaglighet og innovasjon i helsefaglig utdanning og forskning. Vi jobber tett sammen med tjenestene i nord for å løse morgendagens utfordringer.


Les mer om oss på uit.no/helsefak

Ved Det helsevitenskapelige fakultet, Institutt for farmasi er det ledig en stilling som stipendiat for søker som ønsker å ta graden philosophia doctor (ph.d.). Stillingen er tilknyttet forskningsgruppen klinisk farmasi og farmakoepidemiologi (IPSUM).

Stillingen er ledig for tiltredelse fra 01.01.2019 eller etter avtale, og gjelder for fire år.

Stipendiat er en utdanningsstilling med fullført forskerutdanning fram til doktorgrad som mål. Opptak til doktorgradsprogram er en forutsetning for tilsetting, og studieperioden starter ved tiltredelse i stillingen. Stipendiaten deltar i fakultetets forskerutdanning, og doktorgraden gjennomføres i løpet av tilsettingsperioden. Mer informasjon om søknadsprosessen og ph.d.-forskrift finner du på Det helsevitenskapelige fakultets nettside.

Forskningsgruppens hovedfokus er å fremme riktig legemiddelbruk hos den enkelte pasient og i samfunnet som helhet, og er engasjert i forskning og undervisning som fokuserer på å levere farmasøytiske tjenester av høy kvalitet i apotek og klinikk.

Prosjektet som stipendiaten skal jobbe med ligger tematisk innenfor apotektjenester og samfunnsfarmasi. Stipendiaten vil bli tilknyttet den nasjonale forskerskolen i farmasi, og den nasjonale forskerskolen i populasjonsbasert epidemiologi (EPINOR).

Kontaktpersoner for stillingen er:

  • Førsteamanuensis Kjell H. Halvorsen, tlf: 77646168, kjell.h.halvorsen@uit.no eller
  • Forskningsgruppeleder og førsteamanuensis Lars Småbrekke, 77645792, lars.smabrekke@uit.no

Arbeidsoppgaver

Stipendiaten blir tilknyttet et nytt prosjekt som skal utvikle kvalitetsindikatorer som kan måle hvordan apotekkunder og apotekansatte vurderer kvaliteten på apotektjenester i primærapotek. Målsettingen er å etablere valide kvalitetsindikatorer som kan gi informasjon om helsetjenestene som gis i apotek og måle effekt av innsatsfaktorer som iverksettes for å forbedre kvaliteten. Kvalitetsindikatorer kan dermed bidra til å fremme utvikling av kvaliteten på apotektjenester over tid. I tillegg skal stipendiaten bidra med undervisning innen farmasifag, fortrinnsvis innen samfunnsfarmasøytiske emner, apotekpraksis og/eller administrative oppgaver tilknyttet apotekpraksis.

Det forventes at den som tilsettes vil tilbringe minimum 3 måneder av sin stipendiatperiode hos en av våre internasjonale samarbeidspartnere. I forbindelse med datainnsamling må man forvente en del reiseaktivitet.

Kvalitetsindikatorer er mye brukt andre steder i helsetjenesten, men det foreligger ingen bransjeovergripende indikatorer som angir kvaliteten av apotektjenester. Apotekene er i stadig utvikling, og man ser at flere og flere av apotekene tilbyr ulike helserelaterte tjenester. Medisinstart og inhalasjonsveiledning er eksempler på nye tjenester hvor det kan være aktuelt å måle kvalitet og effekt av tjenestene over tid.

Stipendiaten skal publisere tre vitenskapelige artikler i fagfellevurderte tidsskrift. Se for øvrig informasjon om Ph.d.-programmet ved Det helsevitenskapelige fakultet.

Kvalifikasjonskrav

For å bli tilsatt som stipendiat, må krav for opptak på fakultetets ph.d.-program oppfylles, jfr. § 6 i ph.d.-forskriften ved UiT Norges arktiske universitet med utfyllende bestemmelser for Det helsevitenskapelige fakultet, som finnes på nettside med reglement for ph.d.-utdanningen ved Helsefak.

For stillingen kreves mastergrad i farmasi (evt. cand.pharm), og det forutsettes at søker har arbeidserfaring fra primærapotek eller publikumsavdeling i sykehusapotek og kjenner det norske apotekvesenet godt. Søkere som er i avsluttende fase av masterprogrammet i farmasi kan søke stillingen, men kan kun tilsettes etter fullført mastergrad og ved å dokumentere arbeidserfaring fra apotek.

Søker må beherske norsk eller annet skandinavisk språk flytende både skriftlig og muntlig, og må dokumentere engelskkunnskaper som tilfredsstiller kravet i norsk generell studiekompetanse.

Søker må ha kunnskap og interesse for kvalitative og kvantitative analyser, og evne til å arbeide strukturert, selvstendig og målrettet. I tillegg er det viktig med gode kommunikasjonsferdigheter, samarbeids- og analytisk kompetanse.

Personlig egnethet, motivasjon for stillingen og interesse for prosjektet vektlegges. Med utgangspunkt i arbeidsoppgaver beskrevet over, forventes det at søker kort redegjør i søknaden (maks én A4 side) for aktuell problemstillinger som søker ser det naturlig å jobbe med under stipendiatperioden.

Vi kan tilby

  • Et godt arbeidsmiljø
  • Gode velferdsordninger
  • Gode pensjons-, forsikrings-, og låneordninger i Statens pensjonskasse

Arbeids- og lønnsvilkår

Normal tilsettingsperiode er fire år. Ph.d.-studiet er normert til tre år. Det fjerde året, fordelt med 25 % pr år, skal brukes til undervisning eller andre arbeidsoppgaver for universitetet.

Kortere tilsettingsperiode kan gis dersom stipendiaten alt har gjennomført deler av forskerutdanningsprogrammet, eller tidligere hat hatt en utdanningsstilling (stipendiat, vitenskapelig assistent og liknende), slik at total tid til forskerutdanning blir tre år.

Den som ansettes har plikt til å bidra i undervisning av alle studenter ved Det helsevitenskapelige fakultet ved behov.

Stillingen som stipendiat lønnes etter statens regulativ kode 1017, alternativt kode 1378 avhengig av kvalifikasjoner.

Det trekkes 2 % pliktig innskudd til Statens pensjonskasse.

Søknad sendes elektronisk via www.jobbnorge.no og skal inneholde:

  • Søknadsbrev inkludert en kort beskrivelse av interesse og motivasjon for stillingen
  • Kort redegjørelse i søknaden (maks én A4 side) for aktuell problemstillinger som søker ser det naturlig å jobbe med
  • CV med fullstendig oversikt over utdanning, praksis, faglig arbeid, pedagogisk kompetanse og referanser
  • Vitnemål og attester:
    • vitnemål og karakterutskrift bachelorgrad eller lignende (original språk og oversatt)
    • vitnemål og karakterutskrift mastergrad eller lignende (original språk og oversatt)
  • Dokumentasjon av engelskkunnskaper
  • Eventuelle vitenskapelige arbeider, herunder masteroppgaven
  • Skjema for dokumentasjon av pedagogiske kvalifikasjoner, som finnes på nettside med informasjon til søkere på stillinger ved UiT

Språkkunnskaper i engelsk kan dokumenteres på følgende måte:

  • Vitnemål norsk videregående skole med engelsk (140 timer) muntlig og skriftlig
  • TOEFL (Test of English as a Foreign Language)
  • IELTS (International English Testing Service)
  • Fullført universitetsgrad i faget engelsk språk eller engelsk litteratur
  • Fullført ett års universitetsstudium i Australia, Canada, Irland, New Zealand, Storbritannia eller USA og undervisningsspråket har vært engelsk

Språkkunnskaper i norsk kan dokumenteres på følgende måte:

  • Vitnemål norsk videregående skole

Dersom du ikke har norsk/skandinavisk videregående skole kan språkkunnskaper i norsk dokumenteres på følgende måte:

  • Bestått eksamen i norsk som andrespråk på VKII-nivå (3. klasse)
  • Bestått eksamen fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene
  • Bestått eksamen fra 1-årig høgskolestudium i norsk språk og samfunnskunnskap for utenlandske studenter
  • Bergenstesten: test i norsk - høyere nivå, skriftlig med minimum 450 poeng eller karakteren Bestått (i ny karakterskala). De som har svensk eller dansk som morsmål, og som har generell studiekompetanse fra hjemlandet, behøver ikke å ta testen.

Bedømmelse forutsetter at vi har mottatt etterspurte søknadsdokumenter innen søknadsfristen.

All dokumentasjon som skal vurderes må være oversatt til engelsk eller et skandinavisk språk.

Søknader som kommer til oss via e-post eller på andre måter vil ikke bli tatt i betraktning.

Bedømmelse

Søkerne vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Komiteens mandat er å foreta en vurdering av søkernes kvalifikasjoner på grunnlag av søknadsdokumentene og kunngjøringsteksten.

Bedømmelseskomiteen vil legge vekt på potensiale for forskning, slik det fremgår av masteroppgaven eller tilsvarende og eventuelle andre vitenskapelige arbeider.

I bedømmelsen kan det også tas hensyn til yrkespraksis og annen virksomhet av betydning for gjennomføring av doktorgradsstudiet, og til eventuelle pedagogiske kvalifikasjoner. Herunder pedagogisk utdanning, undervisningserfaring, erfaring fra popularisering samt erfaring/utdanning fra andre typer formidling.

Søkere som vurderes å være best kvalifisert vil bli innkalt til intervju. Intervjuet skal blant annet avklare personlig egnethet og motivasjon for stillingen. Det kan også bli avholdt prøveforelesning.

Generelt

For øvrig følges Utfyllende bestemmelser for tilsetting i stillinger som postdoktor, stipendiat og vitenskapelig assistent ved UiT Norges arktiske universitet og det vises til Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent og spesialistkandidat.

Forespørsler om hvordan arbeidsmiljøet er tilrettelagt, herunder arbeidsstedets fysiske beskaffenhet, helsetjeneste, muligheter for fleksitid, deltid o.l. kan rettes til telefonreferansen.

Ved UiT Norges arktiske universitet legger vi vekt på mangfold, og oppfordrer alle kvalifiserte søkere til å søke uten hensyn til alder, kjønn, funksjonsevne og nasjonal eller etnisk bakgrunn. Universitetet er en IA-virksomhet og legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene for tilsatte med redusert funksjonsevne.

Personopplysninger som avgis i søknad og CV til stillinger behandles i henhold til lov om behandling av personopplysninger; personopplysningsloven. I henhold til offentlighetsloven § 25 andre ledd kan søker be om ikke å bli oppført på den offentlige søkerlista. Universitetet kan likevel beslutte at navnet på kandidaten skal offentliggjøres. Søker vil bli varslet i forkant av en eventuell offentliggjøring.

Velkommen som søker!

Søk på stillingen

Powered by Labrador CMS