LEDIG STILLING PÅ UNIVERSITETET I STAVANGER

Stipendiat i utdanningsvitenskap / lesevitenskap

Søknadsfrist: 18.12.2022

UiS hovedlogo positiv RGB

Universitetet i Stavanger

Universitetet i Stavanger (UiS) har omlag 12.000 studenter og 1.900 ansatte. Universitetet har store ambisjoner. Vi skal ha en innovativ og internasjonal profil og være en drivkraft i kunnskapsutviklingen og endringsprosesser i samfunnet. Vår felles retning skal drives frem av omtanke for bærekraftig omstilling og rettferdig samfunnsutvikling, gjennom nye måter å forvalte naturressursene på og legge til rette for bedre byer og lokalsamfunn. Energi, helse og velferd, læring for livet er våre satsingsområder.

I samspill og dialog med våre omgivelser regionalt, nasjonalt og internasjonalt har vi et åpent og innovativt klima for utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid, nyskapning, formidling og museumsvirksomhet. Den faglige virksomheten ved universitetet er organisert i seks fakultet med 13 institutt og to nasjonale forsknings- og kompetansesenter i tillegg til Arkeologisk museum. Vi er medlem i det europeiske nettverket for innovative universitet - European Consortium of Innovative Universities. Universitetet ligger i den mest attraktive regionen i landet med 300.000 innbyggere. Stavangerregionen har et dynamisk arbeidsmarked og tilbyr en rekke spennende kultur- og fritidsaktiviteter.

Sammen med våre ansatte og studenter vil vi løfte blikket, og våge å tenke stort og nytt – vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjentee.


Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora er regionens viktigste institusjon for utdanning av lærere til barnehage, grunnskole, videregående skole, høyskole og universitet. Fakultetet tilbyr også grunnutdanning innenfor idrett, språk, religion, historie, samt åtte masterprogrammer og to doktorgradsutdanninger. Fakultetet har tre nasjonale sentre: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforskning (Lesesenteret), Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret) og Kunnskapssenter for utdanning (KSU), samt Filiorum – Senter for barnehageforskning. Fakultetet samarbeider med Utdanningsdirektoratet,
kommuner og fylke om etter- og videreutdanning. Totalt har fakultetet om lag 3.300 studenter og 460 ansatte fordelt på fakultetsadministrasjonen, Institutt for barnehagelærerutdanning, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, Institutt for kultur- og språkvitenskap, Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret og Kunnskapssenter for utdanning.


Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) består av rundt 60 dyktige og engasjerte medarbeidere. Lesesenteret har oppgaver knyttet til forsking, forskerutdanning, undervisning og veiledning ved fakultetet. I tillegg har Lesesenteret et nasjonalt ansvar for å bidra til økt kvalitet i leseopplæringen gjennom arbeid med språk, tekst og kommunikasjon i barnehagen, og lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag i skolen. Lesesenteret er landets ledende fagmiljø innen lesing og leseopplæring, og kjennetegnes av et ambisiøst ogkreativt arbeidsfellesskap. Vi leder og deltar i en rekke eksternt finansierte forsknings- og utviklingsprosjekt - tett koblet til praksisfeltet, og i samarbeid med nasjonale og internasjonale aktører.

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking søker Stipendiat i utdanningsvitenskap /lesevitenskap

Om stillingen

Universitetet i Stavanger har ledig stilling som stipendiat i utdanningsvitenskap ved Fakultet for for utdanningsvitenskap og humaniora , Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret). Stillingen er ledig fra 1. februar 2023.

Dette er en utdanningsstilling som i hovedsak skal gi lovende forskere anledning til faglig utvikling gjennom en forskerutdanning.

Den som ansettes vil bli tatt opp på doktorgradsprogrammet i utdanningsvitenskap og humaniora. Programmet omfatter relevante kurs i et omfang som tilsvarer omkring et halvt års studium, en avhandling basert på selvstendig forskning, deltakelse i nasjonale og internasjonale forskermiljø, relevant forskningsformidling, prøveforelesning og disputas. Les mer om forskerutdanningen ved UiS på våre nettsider.

Stipendiaten ansettes for en periode på tre år med ren forskerutdanning eller fire år med forskerutdanning og 25% arbeidsplikt. Dette blir avklart i rekrutteringsprosessen.

Prosjektskisse

Som søker må du utarbeide en foreløpig prosjektskisse for et doktorgradsprosjekt innenfor fagområdet der det gjøres rede for problemstilling, relevans, teoretisk- og metodisk tilnærming. Prosjektskissen vil inngå i kompetansevurderingen.

I løpet av de tre første månedene av ansettelsesperioden vil prosjektskissen og fremdriftsplan bli videreutviklet i samarbeid med veilederne og utformet til den endelige planen for ph.d.-prosjektet. Mal for prosjektskisse finner du her.

Forskningstema

Det er ønskelig med prosjektbeskrivelser knyttet til prosjektinitiativene "Human Reading Assessment" eller "XFACTOR", men ph.d.-prosjekter som omhandler lese- og skrivevansker, fagovergripende/fagspesifikk lesing på 1.–13. trinn, eller barnehage/skolebasert kompetanseutvikling på lesefeltet kan også være aktuelle. På hjemmesiden vår finner du mer informasjon om Lesesenteret og ulike forskningsprosjekter det kan være mulig å knytte seg til.

Human Reading Assessment er et tverrfaglig prosjekt som skal pilotere og undersøke konsekvenser av bruk av kunstig intelligens i adaptive leseprøver og læringsverktøy. For et ph.d.-arbeid i prosjektet kan både pedagogiske, litterære, psykometriske og filosofiske vinklinger være aktuelle.

Problemstillinger kan for eksempel være knyttet til:

  • kjennetegn på tekster som er engasjerende for elevene og velegnet for bruk i prøver
  • læreres behov for og bruk av informasjon fra prøveresultater
  • utvikling av metoder for læringsanalyse innen psykometri og maskinlæring (f.eks. IRT-baserte adaptive algoritmer, anbefalingssystemer og språkteknologi)
  • hvilke konsekvenser AI-basert læringsteknologi har for barns erfaring av og handlingsrom i verden

XFACTOR – grasping the x factors of excellent L1 teachers’ instruction in upper secondary school er et prosjekt som undersøker kjennetegn ved dyktige norsk-, dansk-, svensk- og finsklærere på studiespesialiserende program i videregående opplæring og deres undervisning. Prosjektet omfatter et bredt material (spørreundersøkelser, observasjon, intervju) og åpner både for bruk av ulike tematiske interesser og ulike metodiske tilnærminger.

Problemstillinger kan for eksempel være knyttet til:

  • norsklærernes forståelser av norskfaget og kvalitet i norskundervisningen
  • hvordan norsklærernes undervisning integrerer de ulike delene av faget
  • norsklærernes undervisning i litteratur, saktekster, sammensatte tekster eller mer avgrensede områder av faget
  • norsklærernes undervisning i lesing, skriving eller muntlighet
  • norsklærernes vurderingspraksiser

Kvalifikasjoner

Du må ha en sterk faglig bakgrunn med femårig mastergrad (3+2) innenfor utdanningsvitenskap, nordisk, norskdidaktikk, litteratur, psykometri, filosofi eller tilsvarende utdanning som gir grunnlag for å gjennomføre en forskerutdanning, fortrinnsvis av nyere dato.

Dersom karakteren din på masteroppgaven og veid gjennomsnittskarakter på masterstudiet begge hver for seg tilsvarer B eller bedre, er du den vi søker etter.

Dersom du har utdannelse fra en institusjon med annen karakterskala enn A-F ber vi deg om å legge ved en bekreftet konverteringsskala som viser hvordan karakterene kan sammenliknes med den norske A-F skalaen. Du kan bruke disse konverteringsskalaene til å beregne poengene dine for opptak.

Videre legges det vekt på at du:

  • er motivert, har potensial for forskning innenfor fagfeltet
  • har faglige og personlige forutsetninger for å gjennomføre doktorgradsutdanningen innen ansettelsesperioden
  • kan arbeide selvstendig og i et fellesskap, være nytenkende og kreativ
  • er strukturert og har stor arbeidskapasitet
  • har svært gode ferdigheter i et skandinavisk språk og gode ferdigheter i engelsk, både skriftlig og muntlig

God kjennskap til norsk skolesektor, og egen erfaring fra praksisfeltet som lærer, PP-tjeneste eller lignende er en fordel.

Krav til kompetanse i engelsk

Gode ferdigheter i engelsk er påkrevd for deltakelse i doktorgradsprogrammet. Internasjonale søkere må dokumentere at en har gjennomført en av følgende tester med angitte resultater eller bedre:

  • TOEFL – Test of English as a Foreign Language, Internet-Based Test (IBT). Minimum resultat: 90
  • IELTS – International English Language Testing Service. Minimum resultat: 6.5
  • Certificate in Advanced English (CAE) eller Certificate of Proficiency in English (CPE) fra Universitetet i Cambridge
  • PTE Academic – Pearson Test of English Academic. Minimum resultat: 62

Følgende søkere er fritatt fra ovennevnte krav:

  • søkere med ett års fullført universitetsstudier i Australia, Canada, Irland, New Zealand, Storbritannia, USA
  • søkere med International Baccalaureate (IB) diplom
  • søkere med fullført bachelor- og/eller mastergrad med engelsk som undervisningsspråk i et EU-/EØS-land

Vi tilbyr

  • forskerutdanning i en stor organisasjon med et viktig samfunnsoppdrag
  • et ambisiøst arbeidsfellesskap og et inkluderende arbeidsmiljø
  • kollegabasert veiledningsprogram (NyTi) dersom du skal undervise
  • lønn etter Statens lønnsregulativ l.pl 17.515, kode 1017, kr 544.400 bto pr år med lønnsutvikling etter ansiennitet i stillingen. Fra lønnen trekkes lovfestet innskudd til Statens pensjonskasse.
  • medlemskap i Statens pensjonskasse sikrer gode pensjons- og forsikringsordninger
  • mer om ansattgoder og fordeler på uis.no

Mangfold

Universitetets verdier er å være uavhengig, involverende og skapende. Vi vurderer mangfold som en ressurs i vårt arbeids- og læringsmiljø, og er opptatt av å vise respekt for hverandres ulikheter og bakgrunn. Universell utforming skal prege våre fysiske og digitale læringsmiljø, og arbeidsplassen vil om nødvendig bli lagt til rette for ansatte med nedsatt funksjonsevne.

Dersom du vurderer stillingen som interessant oppfordrer vi deg til å søke, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, kulturell bakgrunn eller om du en periode har vært utenfor arbeidslivet.

Universitetet vil rekruttere flere menn til stillinger som stipendiat innenfor fagområdet. Dersom flere søkere anses å ha likeverdige kvalifikasjoner, vil en mann bli prioritert foran en kvinne.

Her kan du lese mer om mangfoldsrekruttering og hvordan vi behandler søknader.

Kontaktinformasjon

Før du søker stillingen ber vi deg ta kontakt med:

  • Senterleder Kjersti Lundetræ, e-post: kjersti.lundetre@uis.no, tlf: 51 83 32 60, for å få mer informasjon om stillingen og prosjektbeskrivelse, og for å bli satt i kontakt med potensiell veileder

Du kan også ta direkte kontakt med førsteamanuensis Arild Michel Bakken om Human Reading Assessment, e-post: arild.m.bakken@uis.no, tlf: 45 24 33 96 eller førsteamanuensis Aslaug Fodstad Gourvennec om XFACTOR, e-post: aslaug.f.gourvennec@uis.no, tlf: 48 18 61 09.

Opplysninger om ansettelsesprosessen fås ved henvendelse til HR-rådgiver Camelia Danaei, tlf: 51 83 31 49, e-post: camelia.danaei@uis.no.

Søknaden

Søk stillingen elektronisk via "Søk stillingen" på denne siden. Her registreres minimum søknadsbrev, relevant utdanning og arbeidserfaring samt språkferdigheter. I søknadsbrevet må du få frem dine forskningsinteresser og motivasjon for stillingen.

Følgende skal lastes opp som vedlegg til søknaden:

  • prosjektskisse, mal tilgjengelig på våre nettsider
  • CV med fullstendig oversikt over utdanning og erfaring
  • vitnemål og attester samt dokumentasjon på annen aktivitet som vurderes relevant
  • Diploma Supplement eller lignende og konverteringsskala dersom dette er påkrevd
  • dokumentasjon på kompetanse i engelsk språk
  • publikasjoner eller annet relevant forskningsarbeid

Søknaden vil bli vurdert ut fra informasjonen som foreligger i Jobbnorge ved søknadsfristen. Sørg derfor for at søknaden tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet over og at du har lagt ved nødvendig dokumentasjon.

Dokumentasjonen må foreligge på et skandinavisk språk eller engelsk. Hvis vedleggene overskrider 30 MB til sammen må disse komprimeres før opplasting.

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har anmodet om ikke å bli oppført på offentlig søkerliste, jf offentlighetsloven § 25. Dersom din anmodning ikke blir tatt til følge vil du bli varslet om dette.

UiS vurderer bare søknader og vedlegg registrert i Jobbnorge.

Generell informasjon

Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven, og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Dersom søknaden din vurderes å være i strid med kriteriene i sistnevnte lovverk vil du få denne avslått uten videre vurdering.

Ansettelse som stipendiat er regulert i Forskrift om ansettelsesvilkår for stillinger som postdoktor, stipendiat, vitenskapelig assistent samt spesialistkandidat.

Din kompetanse for stillingen, ut fra dokumentasjon registrert i Jobbnorge, vil bli vurdert av en intern komite. På bakgrunn av komiteens uttalelse vil aktuelle søkere bli invitert til intervju. Det vil også bli innhentet referanser for aktuelle kandidater. Mer om ansettelsesprosessen på våre nettsider.

Studiet gjennomføres i hovedsak ved Universitetet i Stavanger, bortsett fra et avtalt utenlandsopphold i et anerkjent relevant forskningsmiljø.

Det er en forutsetning at du bosetter deg slik at du kan være tilstede ved, og tilgjengelig for, fagmiljøet på arbeidsplassen i ordinær arbeidstid.

Søk stillingen

Powered by Labrador CMS